Strategies for Citizenship Training in Ibero-America
A Systematized Review
Supporting Agencies
- Universidad de Boyacá
- Universidad de Santander
Abstract
The purpose of this article is to analyze the relevance of the educational policies implemented for citizen training, and to identify the methods and strategies used for training in citizen competencies and alternative citizenship in Ibero-America. Therefore, a systematized review of the literature of the last five years (2017-2022) was carried out. The Newman and Gough (2020) methodology, PRISMA Statement (2020) for systematized reviews and the evaluation instruments (JBI) were applied. The databases Scopus, Redalyc, and Dialnet were searched, where 50 articles were selected according to the inclusion and exclusion criteria. Results show different positions and controversies about the relevance of the educational policies implemented for citizenship training, as well as divergences regarding pedagogical methods and strategies used for citizenship training. The percentage of studies found are the following: strategies for training in alternative citizenship 20%, education for global citizenship 14%, pedagogical methods and strategies for training in citizenship 48% and relevance of educational policies for training in citizenship 18%. Studies on alternative citizenships agree and open debates on new training strategies such as critical, gender, cyberspace, social justice, intercultural, decolonial, and techno-social pedagogies. It is concluded that, in the context of fragile democracies, as the ones studied, the emergence of complex social problems and technological transformations are generating new training strategies for alternative citizenships; however, changes, new educational policies, and the implementation of innovative pedagogies are still required.
Downloads
References
Aguilar, N. (2019). Ciberactivismo y educación para la ciudadanía mundial: una investigación acción participativa con dos experiencias educativas de Bogotá. Palabra Clave, 22(2), 1-31. https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.2.10
Aguilar, N. y Velásquez, A. (2018). Educación para la ciudadanía mundial en Colombia Oportunidades y desafíos. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 23(78), 937-96 https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6784531
Aguilar, N., Alfaro, N., Velásquez, A. y López, V. (2020). Educación para la ciudadanía mundial: conectando escuelas de Colombia y Chile. Educação & Sociedad, 41, 1-16. https://doi.org/10.1590/es.213415
Álvarez, A., Sandoval, O. y Puello, M. (2018). Estrategias pedagógicas para desarrollar competencias ciudadanas en estudiantes de Derecho en la Corporación Universidad de la Costa. Revista Espacios, 39(29), 6–14. http://hdl.handle.net/11323/1613
Álvarez, M. y Henao, F. (2019). Formación en competencias ciudadanas y cultura política. Revista de Educación & Pensamiento, 26(26), 25-38. http://educacionypensamiento.colegiohispano.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/98
Andreotti, V. (2011). Towards) Decoloniality and diversality in global citizenship education. Globalisation, Societies and Education, 9(3-4) 381-397. https://doi.org/10.1080/14767724.2011.605323
Arroyo, E., Crespo, B., Mancha, J. y Schugurensky, D. (2020). Prácticas innovadoras en educación ciudadana. ¿Qué dicen las revistas académicas españolas? Revista Fuentes, 22(2), 212–223. https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2020.v22.i2.09
Bernate, J., Fonseca, I., Betancourt, M. y Romero, E. (2020). Análisis de las competencias ciudadanas en estudiantes de Licenciatura en Educación Física. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 202-220. https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/918
Blasco-Serrano, A. C., Dieste, B. y Coma, T. (2019). Actitudes en Centros Educativos respecto a la educación para la ciudadanía global. REICE. Revista Iberoamericana sobre calidad, eficacia y cambio en educación, 17(3), 79-98. https://doi.org/10.15366/reice2019.17.3.005
Bugallo, A. y Naya, M. (2018). Educación para la Ciudadanía Global (ECG): Comprendiendo lo internacional a través de lo local. Revista Lusófona de Educação, 41(41), 139-151. https://doi.org/10.24140/issn.1645-7250.rle41.09
Cabrera, F., Marín, M. A., Rodríguez, M. y Espín, J. (2005). La juventud ante la ciudadanía. Revista de Investigación Educativa, 23(1), 133–172. https://revistas.um.es/rie/article/view/98481
Cabrera, M. (2020). Relevancia de las competencias ciudadanas en construcción de civilidad en educación superior. Educación y Humanismo, 22(38), 1-24. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3555
Cáceres, M., Brändle, G., Ruiz, J. y Morales, E. (2020). Ciudadanía digital: activismo juvenil en plataformas de e-peticiones. Revista Prisma Social, (31), 328–351 https://revistaprismasocial.es/article/view/3859
Calle-Álvarez, G. y Lozano-Prada, A. (2019). La alfabetización digital en la formación de competencias ciudadanas en la básica primaria. Revista Eleuthera, 20, 35-54. https://doi.org/10.17151/eleu.2019.20.3
Camacho, E., García, M., Suárez, M. y Ávila, E. (2022). Análisis Bibliométrico de la Producción Científica Internacional sobre Educación para la Paz y Ciudadanía: Años 2000-2020. Revista Internacional de Sociología de la Educación, 11(1), 72–95. https://doi.org/10.17583/rise.7335
Camacho, M., Gutiérrez, M., Perdomo, D., Gabalán, J. y Vásquez, F. (2021). Relación entre competencias ciudadanas, acreditación de instituciones y programas académicos. Revista Guillermo De Ockham, 19(1) 111-123. https://doi.org/10.21500/22563202.4786
Cañon, F. y Villarreal, A. (2022). La educación física como fortalecimiento de valores ciudadanos para la convivencia (Physical education as a strengthening of citizen values for coexistence). Retos, 44, 285-294. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.90708
Cárcamo, H. (2018). Importancia atribuida al desarrollo de la ciudadanía en la formación inicial docente. Estudios pedagógicos, 34(2), 29-43. https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000200002
Cardozo, A., Morales, A. y Martínez, P. (2020). Construcción de paz y ciudadanía en la Educación Secundaria y Media en Colombia. Educación e Pesquisa, 46, 1-21. https://doi.org/10.1590/s1678-4634202046214753
Chávez, D. y Norzagaray, C. (2021). Construyendo ciudadanía en la universidad: Una propuesta para la convivencia y resolución de conflictos. Revista vértice universitaria, 23(92), 28-37. https://doi.org/10.36792/rvu.v92i92.39
Codina, L. (2018). Revisiones bibliográficas sistematizadas: Procedimientos generales y Framework para Ciencias Humanas y Sociales. [Conferencia en Máster Universitario en Comunicación Social, Universitat Pompeu Fabra]. hdl.handle.net/10230/34497
Coma-Roselló T., Blasco-Serrano A. C. y Dieste, B. (2020). Sentido y significado de la Educación para la Ciudadanía Global. Percepciones del profesorado y retos actuales en centros educativos de la provincia de Zaragoza. Iberoamerican Journal of Development Studies, 9(2), 6-28. https://doi.org/10.26754/ojs_ried/ijds.352
Dewey, J. (1998). Democracia y educación (3ª ed.). Morata.
Díez, E. (2020). Educación intercultural crítica: de la integración a la construcción de una ciudadanía común. RISTI, Revista Ibérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, E27, 78-94. http://www.risti.xyz/issues/ristie27.pdf
Disi, R. y Mardones, R. (2021). Enseñando con actitud: ¿Cuán efectiva ha sido la formación ciudadana en Chile? Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 29(15),1-29. https://doi.org/10.14507/epaa.29.4969
Dussel, I. y Fuentes, M. (2021). Los grupos de WhatsApp y la construcción de nuevas ciudadanías en las escuelas. Educação & Sociedade, 42, 1-18. https://doi.org/10.1590/es.251642
Escarbajal-Frutos, A., Izquierdo-Rus, T., Aznar-Díaz, I. y Cáceres-Reche, M. (2019). Escuelas Interculturales y Comunitarias: Aprendiendo a vivir juntos. Sostenibilidad, 11(13), 3734. https://doi.org/10.3390/su11133734Estelles, M. y Fischman, G. (2020). Imaginando una Educación para la Ciudadanía Global Post-COVID-19. Praxis educativa, 15, 1-14. https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.15.15566.051
Freire, P. (2001). Pedagogía de la indignaciónEditorial Siglo XXI. https://www.fceia.unr.edu.ar/geii/maestria/DoraBibliografia/UT.%204/Freire.Pedagogia%20de%20la%20indignacion.pdf
Fuentes, J. y Belando-Montoro, M. (2022). Redes sociales y otros canales digitales como medios de participación cívica: un estudio cualitativo de la juventud madrileña. Foro de Educación, 20(1), 39-63. http://dx.doi.org/10.14516/fde.926
García -Pérez, F. (2009). Educar para la participación ciudadana. Un reto para la escuela del siglo XXI. Investigación en La Escuela, 68, 5–10. https://doi.org/10.12795/IE.2009.i68.01
García, M., Fernández, C. y del Hoyo, M. (2017). Ciudadanía informada, ciudadanía participativa. La movilización de los jóvenes en el entorno digital. Revista Prisma Social, 18, 124–143. https://revistaprismasocial.es/article/view/1441
Garzón, E. y Acuña, L. (2016). Integración de los proyectos transversales al currículo: Una propuesta para enseñar ciudadanía en el ciclo inicial. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 16(3), 1-26. http://dx.doi.org/10.15517/aie.v16i3.26065
Gómez, A. (2021). Formación ciudadana en Colombia: balance de la cuestión, retos y tensiones. Praxis, 17(1), 99-110. https://doi.org/10.21676/23897856.4040
González, A., Figarella, F. y Soto, J. (2016). Aprendizaje basado en problemas para desarrollar alfabetización crítica y competencias ciudadanas en el nivel elemental. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 16(3), 1-34. https://doi.org/10.15517/aie.v16i3.26063
González-Valencia G., Massip, M. y Santisteban, A. (2022). Educación crítica para la ciudadanía mundial: un estudio sobre estudiantes de secundaria. Frontiers in Education, 7, 1-13. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.867113
Gracia, M. y Santos, J. (2021). Nuevas formas de participación política como elemento central en la construcción de nuevos modelos de ciudadanía: las postconvencionales. Política y Sociedad, 58(2), 1-13. https://doi.org/10.5209/poso.68745
Guerra, Á. (2019). Challenges for Peacebuilding and Citizenship Learning in Colombia. Magis, Revista Internacional De Investigación En Educación, 11(23), 169–186. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.cpcl
Jiménez, I. (2020). Modelo didáctico tecnosocial: una experiencia de educación para la ciudadanía con jóvenes universitarios desde el estudio de los conflictos sociales. El Futuro Del Pasado, 11, 637–658. https://doi.org/10.14516/fdp.2020.011.021
Joanna Briggs Institute. (2017a). Critical Appraisal tools for use in JBI Systematic Reviews Checklist for Qualitative Research. http://joannabriggs.org/research/critical-appraisal-tools.html
Joanna Briggs Institute. (2017b). Critical Appraisal tools for use in JBI Systematic Reviews Checklist for Quasi-Experimental Studies (non-randomized experimental studies). https://jbi.global/sites/default/files/2019-05/JBI_Quasi-Experimental_Appraisal_Tool2017_0.pdf
Jooste, N. y Heleta, S. (2017). Global citizenship versus globally competent graduates: A critical view from the South. Journal of Studies in International Education, 21(1), 39-51. https://doi.org/10.1177/1028315316637341
Lara-Salcedo, L. y Suarez-Rivero, N. (2021). Formación ciudadana en la infancia: reflexiones desde la revisión teórica. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1-24. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.fcir
Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2013-12886
Ley Orgánica 3/2020 de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 19 de enero 2021. https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-2020-17264
Madrid, J. (2018). Prácticas pedagógicas del docente de Ciencias Sociales para el desarrollo del pensamiento crítico y competencias ciudadanas. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 14(1), 150-165. https://doi.org/10.17151/rlee.2018.14.1.9
Maldonado, M. (2018). El aula, espacio propicio para el fortalecimiento de competencias ciudadanas y tecnológicas. Revista Sophia, 14(1), 39-50. https://doi.org/10.18634/sophiaj.14v.1i.822
Marshall, H. (2011). Instrumentalism, ideals and imaginaries: theorising the contested space of global citizenship education in schools. Globalisation, Societies and Education, 9(3-4), 411-426. https://doi.org/10.1080/14767724.2011.605325
Martín-Bermúdez, N. y Moreno-Fernández, O. (2022). Educación para la transición emancipadora: justicia social y ciudadanía global. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 30(117), 1112-1131.. https://doi.org/10.1590/S0104-40362021003002866
Martínez, M. (2019). Una propuesta didáctica para introducir la educación para la ciudadanía global en la educación superior. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-20. https://doi.org/10.15359/ree.23-2.15
Maussa, E. y Villareal, S. (2015). Estrategias pedagógicas aplicadas al desarrollo de competencias ciudadanas en jóvenes universitarios. Opción, 31(6), 555-576. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045571034.pdf
Mayorga, M., Gallardo-Gil, M., y Pérez-Gómez, Á. (2018). Competencia social y ciudadana en las pruebas de diagnóstico general. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 10(21), 121-136. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m10-21.cscp
Mayor-Paredes, D. y Guillén-Gámez, F. (2021). Aprendizaje-Servicio y responsabilidad social del estudiantado universitario: un estudio con métodos univariantes y correlacionales. Aula Abierta, 50(1), 515-524. https://doi.org/10.17811/rifie.50.1.2021.515-524
Ministerio de Educación (2004). Estándares básicos de competencias ciudadanas. Educación Básica y Media. Gobierno de Colombia. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-116042_archivo_pdf4.pdf
Morales-Vargas, P. (2020). Educación ciudadana para la convivencia democrática y la interculturalidad en educación inicial. Revista Estudios en Educación, 3(4), 69-96. http://ojs.umc.cl/index.php/estudioseneducacion/article/view/84
Murga-Menoyo, M. y Novo, M. (2017). Sostenibilidad, desarrollo «glocal» y ciudadanía planetaria. Referentes de una Pedagogía para el desarrollo sostenible. Teoría De La Educación, Revista Interuniversitaria, 29(1), 55–78. https://doi.org/10.14201/teoredu2915579
Newman, M. & Gough, D. (2020). Systematic Reviews in Educational Research: Methodology, Perspectives and Application. En, O. Zawacki-Ritcher, M. Kerres, S. Bendenlier, M. Bond y K. Buntins (Eds), Systematic reviews in educational research. Methodology, perspectives and application (pp. 3-22). Springer. https://library.oapen.org/bitstream/id/01d50f78-5cbf-4526-8107-b8b66fd5cc6d/1007012.pdf
Nos-Aldás, E., Farné, A. y Al-Najjar Trujillo, T. (2019). Justicia social, culturas de paz y competencias digitales: Comunicación para una ciudadanía crítica global en la educación superior. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 8(1), 43-62. https://doi.org/10.15366/riejs2019.8.1.003
Núñez, K. (2017). Evaluación de los aprendizajes sobre ciudadanía: meta evaluación de los instrumentos utilizados en el segundo ciclo básico chileno. Estudios Pedagógicos, 43(2), 253-276. https://doi.org/10.4067/S0718-07052017000200014
Núñez, S., Zambrano, A., Palacio, L. y Maldonado, J. (2020). Juegos de negociación: estrategia para formación de competencias ciudadanas en universitarios. Educación y Educadores, 23(2), 291-308. https://doi.org/10.5294/edu.2020.23.2.7
Olivo, M. (2017). Educación para la Ciudadanía en Chile. Información Tecnológica, 28(5), 151-164. https://doi.org/10.4067/S0718-07642017000500016
Orellana, C. y Muñoz, C. (2019). Escuela y Formación ciudadana: Concepciones de ciudadanía, formación ciudadana y del rol de la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(2), 137-149. https://doi.org/10.6018/reifop.22.2.370561
País, A., y Costa, M. (2020). Una crítica ideológica de la educación para la ciudadanía global. Estudios críticos en educación, 61(1), 1-16 https://doi.org/10.1080/17508487.2017.1318772
Parmenter, L. (2011). Power and place in the discourse of global citizenship education, Globalisation, Societies and Education, 9(3-4), 367-380. https://doi.org/10.1080/14767724.2011.605322
Pastoriza, X. (2021). Altruismo eficaz y aplicación de principios éticos: una oportunidad para la educación para la ciudadanía global en la universidad. Agora. Papeles de filosofía, 41(1), 1-12. https://doi.org/10.15304/agora.41.1.7251
Pastoriza, X. (2014). As trabes de ouro. Unha educación en man común para a cidadanía global. En X. L. Pastoriza Rozas, (Ed.), Educar para a cidadanía global. Experiencias, ferramentas e discursos para o cambio social (pp. 8-11) Fundación Isla Couto. https://fundacionislacouto.org/wp-content/uploads/2014/09/Educar-para-a-cidadanía-global_FundacionIslaCouto_2014.pdf
Pérez, L. y Ochoa, A. (2017). La participación de los estudiantes en una escuela secundaria. Retos y posibilidades para la formación ciudadana. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 22(72), 179-207. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=14048873009
Pineda-Alfonso, J. (2015). Educar para la ciudadanía trabajando con temas controvertidos en Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 353-367. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.208441
Poorter, J. y Aguilar, N. (2020). The emergence of global citizenship education in Colombia: lessons learned from existing education policy. Compare: A Journal of Comparative and International Education, 50(6), 865-883. https://doi.org/10.1080/03057925.2019.1574558Prats, F. (2015). Por qué las ciudades y las ciudadanías son tan importantes. PAPELES de relaciones ecosociales y cambio global, 129, 57-71. https://www.fuhem.es/papeles_articulo/porque-las-ciudades-y-las-ciudadanias-son-tan-importantes/
PRISMA (2020). PRISMA Flow Diagram. Consultado el 10 de enero de 2021 en
https://www.prisma-statement.org/prisma-2020-flow-diagram
Ramos, F., Martínez, I. y Blanco, M. (2021). Sentido de la educación para la ciudadanía desde pedagogías feministas, críticas y decoloniales. Una propuesta para la formación del profesorado. Izquierdas, 50, 2103-2126 http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50492021000100204
Rodríguez, A., Ruíz León, S., y Guerra, Y. (2007). Competencias ciudadanas aplicadas a la educación en Colombia. Revista Educación Y Desarrollo Social, 1(2), 140–157. https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/700/454
Rodríguez, D., Silva, A. y Maldonado, J. (2019). Principios y valores constitucionales como marco de comprensión para la formación en competencias ciudadanas en Colombia, a propósito de las pruebas Saber Pro. Reflexión política, 21(43), 121-136. https://doi.org/10.29375/01240781.3548
Romero, C., Villarreal, S., Samper, J. y Ospino, I. (2017). Fortalecimiento de las competencias ciudadanas a partir de la lectura crítica en escenarios virtuales. Revista Virtual Universidad Católica Del Norte, 51, 216–232. https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/853
Romero, D., Soriano, N. y Cifuentes, J. (2021). Fortaleciendo las competencias ciudadanas a través de ambientes lúdicos. Revista Virtu@lmente, 9(1), 1-16. https://doi.org/10.21158/2357514x.v9.n1.2021.3056
Ruiz, A. y Chaux, E. (2005). La Formación de Competencias Ciudadanas. Asociación Colombiana de Facultades de Educación–Ascofade. https://laasociacion.files.wordpress.com/2015/11/la-formacion-de-competencias-ciudadanas.pdf
Sánchez, S. y Vargas, M. (2017). La cultura de paz en la educación secundaria obligatoria. Estudio comparado de libros de texto de educación para la ciudadanía. Bordón Revista de pedagogía, 69(2), 115-130. https://doi.org/10.13042/Bordon.2016.49768
Santamaría-Cárdaba N. y Lourenço, M. (2021). Educación para la ciudadanía global en educación primaria: un análisis comparativo de los documentos de política educativa en Portugal y España. Revista Iberoamericana de Estudios de Desarrollo, 10(2), 130-158. https://doi.org/10.26754/ojs_ried/ijds.585
Santamaría-Cárdaba, N., Franco, A., Lourenço, M. y Vieira, R. (2022). Educación para la Ciudadanía Global Crítica al acabar la educación obligatoria en España y Portugal: Una revisión integrativa de la literatura. Reidocrea, 11(11), 120-134. https://doi.org/10.30827/Digibug.72543
Santamaría-Cárdaba, N. y Martínez-Scott, S. (2023). Explorando el currículo de la Enseñanza Secundaria Española en la perspectiva de la Ciudadanía Global y de la Educación para la Sostenibilidad. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas em Educação. 31(121), 390-412. https://doi.org/10.1590/S0104-40362023003103900
Sierra, J., Caparrós, E., Vila, E. y Martín, V. (2017). Hacia una ciudadanía democrática e intercultural. Apuntes para la formación del profesorado. Publicaciones, 47, 37-53. http://hdl.handle.net/10481/52070
Soriano-Ayala, E. (2006). Competencias ciudadanas en el alumnado de segundo ciclo de Educación Secundaria Obligatoria en Almería. Revista de Investigación Educativa, 24(1), 119–146. https://revistas.um.es/rie/article/view/97331
Stojnic, L. (2020). Participación Estudiantil, Institucionalidad Escolar y Ciudadanía Democrática: Desafíos Pendientes desde la Experiencia Peruana. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(2), 49–70. https://doi.org/10.15366/riejs2020.9.2.003
Subiabre, P. (2021). Formando en ciudadanía a niñas y niños. perspectiva feminista en los planes de formación ciudadana (pfc) de las escuelas chilenas. Estudios Pedagógicos, 47(3), 99-123. https://doi.org/10.4067/S0718-07052021000300099
Tomé-Fernández, M., Berrocal de Luna, E. y Buendía Eisman, L. (2010). Contenidos fundamentales para la formación del ciudadano intercultural. Propuestas del alumnado tras el primer curso de educación para la ciudadanía: Un estudio exploratorio. Revista de Investigación Educativa, 28(2), 425-444 https://revistas.um.es/rie/article/view/99671
Torres, A., Álvarez, N. y Obando, M. (2013). La educación para una ciudadanía democrática en las instituciones educativas: Su abordaje sociopedagógico. Revista Electrónica Educare, 17(3), 151-172. https://doi.org/10.15359/ree.17-3.8
UNESCO (2016). Educación para la Ciudadanía Mundial. Preparar a los educandos para los retos del siglo XXI. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244957
Vargas, S. (2021). La formación ciudadana y el modelo de educación por competencias en la política educativa en Colombia 2004-2017. Revista Colombiana de Educación, (81), 61-82. https://doi.org/10.17227/rce.num81-9906
Vélez, C. (2019). La ciudad y la ciudadanía en el discurso de los estudiantes universitarios. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 14(1), 33-52. https://doi.org/10.17151/rlee.2018.14.1.3
Zambrano, E. (2018). Prácticas pedagógicas para el desarrollo de competencias ciudadanas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 69-82. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.1409
Copyright (c) 2024 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.