Participación de las familias de alumnado con apoyos y atenciones diferentes: un estudio en un contexto multicultural

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.386551
Keywords: Participación de la familia, necesidades educativas, Educación Infantil, Educación Primaria, Educación Secundaria Obligatoria, Family involvement, educational needs, Early Childhood Education, Primary Education, Secondary Education

Supporting Agencies

  • El trabajo es parte de un Proyecto financiado por convocatoria pública por un ministerio del Gobierno de España (I D I, MINECO).

Abstract

What family and school have to collaborate in the education of our children and youth is a desire and a recognized right to families. It is the obligation of schools to promote family involvement in schools. It is approached, in a multicultural context in the south-east of Spain and focusing, the look of the families whose children of Preschool, Primary and Secondary Education have some specific need for educational support (NEAE). We pretend to know their involvement in the education of children and if there are differences regarding the involvement of families whose children do not have NEAE. 3639 families participated, a highly reliable questionnaire was applied, with seven dimensions of participation. The families whose descendants present NEAE communicate more frequently with the schools, show a high feeling of belonging, and value their formal participation in the school through collegiate ways more intensively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ainscow, M. (2001) Desarrollo de escuelas inclusivas. Madrid: Narcea.

Alomar, B. (2006). Personal and family paths to pupil achievement. Social Behavior and Personality, 34(8), 907-922. DOI: https://doi.org/10.2224/sbp.2006.34.8.907

Andrés, S. y Giró, J. (2016). El papel y la representación del profesorado en la participación de las familias en la escuela. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 61-71. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.245461

Ballesteros-Velázquez, B., Aguado-Odina, T. y Malik-Liévano, B. (2014). Escuelas para todos: diversidad y educación obligatoria. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17(2), 93-107. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.2.197351

Bonell, L. (2016). La promoción de la participación educativa de las familias en la escuela desde una perspectiva transformadora: un estudio de casos (Tesis doctoral). Universidad de Valladolid. Recuperado de : https://uvadoc.uva.es/bitstream/handle/10324/16723/Tesis966160411.pdf;jsessionid=3E7ED2CCA8831101CA09438D5605100A?sequence=1

Castro, M., Expósito, E., Lizasoain, L., López, E. y Navarro, E. (2014). Participación familiar y rendimiento académico. Una síntesis meta-analítica. En Consejo Escolar del Estado (Coord.), La participación de las familias en la educación escolar (pp. 83–105). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Chang-Hun, C. H. & Juyoung Song, J. (2012). Functions of parental involvement and effects of school climate on bullying behaviors among South Korean middle school students. Journal of interpersonal violence, 27(12), 2437–2464. DOI: https://doi.org/10.1177/0886260511433508.

Cox, D.D. (2005). Evidence based interventions using home–school collaboration. School Psychology Quarterly, 20(4), 473–97. DOI: https://doi.org/10.1521/scpq.2005.20.4.47

Darling-Hammond, L. (2000). Teacher quality and student achievement a review of state policy evidence. Education policy analysis archives, 8(1). Recuperado de https://epaa.asu.edu/ojs/article/viewFile/392/515

De Vellis, R.F. (2003). Scale development: Theory and applications (2ª ed.), Thousand Oaks, CA: Sage.

Egido, I. (2014). Marcos normativos de la participación de las familias en los sistemas educativos europeos. Una visión comparada. En Consejo Escolar del Estado (Coord.), La participación de las familias en la educación escolar (pp.35-56). Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte.

Epstein, J.L. (2002). School, Family, and Community Partnerships: Caring for the children we share. En J.L. Epstein (Ed.), Family, and Community Partnerships: Your Handbook for Action (pp. 7-29). California, CORWIN PRESS, INC.

Garreta, J. (2015). La comunicación familia-escuela en Educación Infantil y Primaria. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 71-85.

Giró, J., Mata, A., Vallespir, J. y Vigo, B. (2014). Familias y escuelas: los diferentes discursos sobre la participación. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, 2, 65-89.

Gomariz, M.A., Parra, J., García-Sanz, M.P. y Hernández-Prados, M.A. (2019). De lo formal a lo real. Análisis de la participación familiar en Asociaciones de madres y padres y Consejos escolares. Aula Abierta, 48(1), 85-96. DOI: https://doi.org/10.17811/rifie.48.1.2019.85-96

Hernández-Prados, M.A., García-Sanz, M.A. Parra, J. y Gomariz, M.A. (2017). Involvement of immigrant families in the school life. Social and Behavioral Sciences, 237, 157-163. DOI: https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2017.02.057

Hernández-Prados, M.A., García-Sanz, M.P., Gomariz, M.A., y Parra, J. (2019). Perfiles de participación familiar en Educación Secundaria Obligatoria. Anales de Psicología. 35(1), 84-94. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/analesps.35.1.325981

Hernández-Prados, M.A., Gomariz, M.A., Parra, J. y García-Sanz, M.P. (2015). El sentimiento de pertenencia en la relación entre familia y escuela. Participación Educativa. Revista del Consejo Escolar del Estado, 4(7), 49-57.

Hernández-Prados, M.A., Gomariz, M.A., Parra, J. y García-Sanz, M.P. (2016). Familia, inmigración y comunicación con el centro escolar: Un estudio comparativo. Educación XXI, 19(2), 127-151. DOI: https://doi.org/10.5944/educXX1.19.2

Hernández-Prados, M.A., Gomariz, M.A., Parra, J. y García-Sanz, M.P. (2017). Valoración de la participación de las familias en la educación de los hijos. Cuestionario a familias. Recuperado de http://hdl.handle.net/10201/53821

Ley Orgánica de Educación 2/2006 de 3 de mayo. BOE nº 106, de 4 de mayo. Madrid. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es/lo/2006/05/03/2/con

Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa 8/2013 de 9 de diciembre. BOE nº 295, de 10 de diciembre. Madrid. Recuperado de https://www.boe.es/eli/es/lo/2013/12/09/8/con

López-Pascual, G. y Carmona, C. (2018). La inclusión socio-educativa de niños y jóvenes con diversidad funcional: perspectiva de las familias. Revista Nacional e Internacional de Educación Inclusiva, 11(2), 83-98.

Macia, M. (2018). Aproximación teórica a la comunidad familia-escuela. Estrategias de mejora. Ehquidad International Welfare Policies and Social Work Journal, 10.

Parra, J., García-Sanz, M. P., Gomariz, M. A., y Hernández-Prados, M. A. (2014a). Perfiles de participación de las familias españolas en los centros educativos. En Consejo Escolar del Estado (Coord.), La participación de las familias en la educación escolar (pp. 127-148). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Parra, J., García-Sanz, M. P., Gomariz, M. A., y Hernández-Prados, M. A. (2014b). Implicación de las familias en los consejos escolares de los centros. En Consejo Escolar del Estado (Coord.), La participación de las familias en la educación escolar (pp. 127-148). Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Pascale, L.D., Carrión Martínez, J.J., y Fernández Martínez, M.M. (2017). El estatus y roles de la familia en la escuela inclusiva en Italia: el caso de un instituto profesional. Revista de Educación Inclusiva, 10(2), 181-194.

Peñafiel, F. (2012). Planteamiento inclusivo de la participación de la familia en contextos de intervención con alumnos con discapacidad. Revista de Educación Inclusiva, 5(2), 117-127.

Robledo, P. y García-Sánchez, J.N. (2014). Contexto familiar del alumnado con dificultades de aprendizaje o TDAH, percepciones de padres e hijos. Estudios sobre Educación, 26, 149-173.

San Fabián, J.L. (2005). La participación de los centros escolares como ejercicio de la ciudadanía.. X Congreso Internacional de Educación Familiar. Dpto. de educación de la Universidad de La Palmas de Gran Canaria, 16-19 de marzo.

Saracostti, M., Lara, L., Martella, D., Miranda, H., Miranda-Zapata, E.D. & Reininger, T. (2019). Influence of Family Involvement and Children’s Socioemotional Development on the Learning Outcomes of Chilean Students. Frontiers in Psychology. Educational Psychology. 28 february. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00335

Vogels, R. (2002). Oudersbij de Les. Betrokkenheid van Oudersbij de School van hun Kind. Den Haag: Sociaal Cultureel Planbureau.

Published
03-01-2021
How to Cite
Carmona Sáez, P., Martínez, J. P., & Gomariz Vicente, M. Ángeles. (2021). Participación de las familias de alumnado con apoyos y atenciones diferentes: un estudio en un contexto multicultural. Journal of Educational Research, 39(1), 49–69. https://doi.org/10.6018/rie.386551
Issue
Section
Articles