Approach to the carreer counselor´s training profile in the blogosphere
Abstract
The expansion of the Internet and web 2.0 in all social spheres makes blogs a tool of diffusion, communication and debate with many possibilities in the development and improvement of the guiding process. This paper analyzes the counselor´s training profile in the blogosphere, answering questions about who they are, what they offer or what necessary professional development they have. This research combines content analysis of 136 blogs representative of the population and an interview applied to 65 bloggers. We use descriptive and inferential statistics and alternate the use of the statistical program SPSS version 23 and Atlas-ti 7. The results show a significant heterogeneity in bloggers’ initial and continuous training and in their professional experience and the content they publish. Among their training needs, the constant updating of technical competences and new trends in vocational guidance stands out. These results point to the importance of integrating online and offline realities in a guiding process in order to achieve a more effective, current and broader intervention.Downloads
References
Álvarez, M., & Bisquerra, R. (2012). Orientación educativa. Modelos, áreas, estrategias y recursos. Madrid: Wolters Kluwer España.
Aznar, V., & Soto, J. (2010). Análisis de las aportaciones de los blogs educativos al logro de la competencia digital. Revista de Investigación en Educación, 7, 83-90.
Barraza, A. (2013). Presencia discursiva del estrés académico en la blogósfera. Un análisis de contenido de treinta blogs. Revista Iberoamericana de Psicología: Ciencia y Tecnología, 6(2), 45-54.
Bisquerra, R. (2008). Coaching: un reto para los orientadores. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 19(2), 163-170.
Blood, R. (2000). Weblogs: a history and perspective. At the Interface: New Intimacies, New Cultures, 5. https://ejpost.files.wordpress.com/2010/08/weblogs-a-history-and-perspective.pdf
Bordignom, F.R.A. (agosto, 2007). Hacía una caracterización del blogger argentino. Trabajo presentado en el II Congreso Internacional de Educación a Distancia y Tecnologías Educativas, Buenos Aires (Argentina).
Ceinos, C. (2008). Diagnóstico de las competencias de los orientadores laborales en el uso de las Tecnologías de la Información y de la Comunicación. (Tesis Doctoral). https://minerva.usc.es/xmlui/handle/10347/2486
Ceinos, C. (2009). Las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC) en Orientación Profesional. En L. Sobrado & A. Cortés (Coords.), Orientación Profesional: nuevos escenarios y perspectivas (pp. 183-201). Madrid: Biblioteca Nueva.
Comisión Europea (2013). Comprender las políticas de la Unión Europea Europa 2020: la estrategia europea de crecimiento. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
Cuevas, V.J. (2011). El blog como herramienta de orientación académica. En J. Martín y A. Cobos (Coord.), V Encuentro Nacional de Orientación: Educar y orientar en la diversidad (pp. 299-308). Sevilla: COPOE.
Dolan, S.L., Valle, R., & López, A. (2014). La gestión de personas y del talento. La gestión de los recursos humanos en el siglo XXI. Madrid: McGraw Hill.
Echeverría Ezponda, J. (2001). Educación y Sociedad de la Información. Revista de Investigación Educativa, 19(2), 277-289.
Estalella, A. (2005). Anatomía de los blogs. La jerarquía de los visible. Revista Telos, 65. https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=9&rev=65.htm
Fernández González, M. (2015). Orientación profesional para el empleo en la web 2.0 y preparándonos para la 3.0. Badajoz: Comisiones Obreras de Extremadura.
Ferrer-Sama, P. (2009). La acreditación de los profesionales de la orientación. En L.M. Sobrado & A. Cortés (Coords.), Orientación Profesional. Nuevos escenarios y perspectivas (pp. 341-356). Madrid: Biblioteca Nueva.
Ferreres, G., & Garrido, F. (2006). El perfil del blogger español. En J.M. Cerezo (Dir.), La blogosfera hispana: pioneros de la cultura digital (pp.52-70). Madrid: Fundació France Telecom España.
Flores, D. (2008). En busca del sujeto extraviado. Reflexiones en torno al estudio de blogs. Diálogos de la Comunicación, 76. http://www.dialogosfelafacs.net/76/articulos/pdf/76DorismildaFlores.pdf
Fumero, A. (2005). Un tutorial sobre blogs. El abecé del universo blog. Revista Telos, 65. https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulocuaderno.asp@idarticulo=1&rev=65.htm
Garrido, F., & Lara, T. (2008). Perfil del blogger hispano. III Encuesta a Bloggers. Diálogos de la Comunicación, 76. http://dialogosfelafacs.net/76/articulos/pdf/76GarridoLara.pdf
Hernández, R., Fernández-Collado, C., & Baptista, P. (2007). Metodología de investigación (4ª ed.). México: McGraw Hill.
Huertas, A. (2010). Blogging PR: análisis de contenidos de los blogs de relaciones públicas. En M.C. Carretón (Coord.), Las relaciones públicas en la sociedad del conocimiento (pp. 362-380). Alicante: Asociación de Investigadores en Relaciones Públicas.
Instituto Nacional de Estadística [INE]. (2016). Encuesta sobre Equipamiento y Uso de Tecnologías de Información y Comunicación en los Hogares. Año 2016. Madrid: Autor.
Jou, B. (2009). Blogs ¿Para qué? marcoELE-Revista de Didáctica Español Lengua Extrajera, 8, 1-12. http://marcoele.com/blogs-para-que/
Martínez, M., Pérez, J., González, C., González, N., & Martínez, P. (junio, 2017). La orientación profesional en la blogosfera. Trabajo presentado al XVIII Congreso Internacional de Investigación Educativa, Salamanca (España).
Merchán, I., García, D., & Iturregui, L. (2013). Las chicas no son blogueras. Temática y estructura empresarial de los principañes blogs españoles desde una perspectiva de género. Revista Telos, 94. https://telos.fundaciontelefonica.com/seccion=1268&idioma=es_ES&id=2013021317590003&activo=6.do
Muñoz-Carril, P.C., & González-Sanmamed, M. (2014). Posibilidades de la web 2.0 en orientación educativa: un estudio exploratorio sobre su presencia en las web de los departamentos de orientación de secundaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 25(3), 36-55.
Orihuela, J.L. (2004). Los weblogs: revolución y consolidación. Revista Latinoamericana de Comunicación CHASQUI, 85, 36-41.
Orihuela, J.L. (2006). La revolución de los blogs. Madrid: La Esfera de los Libros.
Pantoja, A., & Zwierewicz, M. (2008). Procesos de orientación en entornos virtuales de aprendizaje. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 19(3), 282-290.
Romero, C., & Montilla, M. (2015). La utilización de las TIC en la orientación educativa: un estudio exploratorio sobre la situación actual de uso y formación entre los profesionales de la orientación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 26(3), 78-95.
Sánchez, M.F., Álvarez, B., Manzano, N., Pérez-González, J.C. (2009). Análisis de las competencias del orientador profesional: implicaciones para su formación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 20(3), 284-299.
Sáez Vacas, F. (2005). La blogosfera: Un vigoroso subespacio de comunicación en Internet. Revista Telos, 64. https://telos.fundaciontelefonica.com/telos/articulotribuna.asp@idarticulo=3&rev=64.htm
Santana, L.E. (2013). Orientación profesional. Madrid: Síntesis.
Santana, L.E., & Santana, A. (2011). Las TIC: una herramienta para la orientación educativa y profesional de los jóvenes. En C.S. González González (Dir.), Nuevas tendencias en TIC y Educación (Vol. 1, pp. 57-69). Madrid: Budok.
Sobrado, L.M., & Ceinos, C. (2011). Tecnologías de la Información y de la Comunicación.
Uso en orientación profesional y formación. Madrid: Biblioteca Nueva.
Sobrado, L.M., Ceinos, C., & García, R. (2012). Utilización de las TIC en orientación profesional: experiencias innovadoras. Revista Mexicana de Orientación Educativa, 9(23), 2-10.
Velaz de Medrano, C. (2008). Formación y profesionalización de los orientadores desde el enfoque de competencias. Educación XX1, 11, 155-181.
Work Economic Fourm [WEF]. (2016). The future of jobs employment, skills and workforce strategy for the Fourth Industrial Revolution. http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs.pdf
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.