Gender identity and affective-sexual diversity in the education degrees of the university of the basque country (UPV/EHU)

An unfulfilled training demand

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.546421
Keywords: higher education, pre-service teacher training, identity, gender equality, case study

Abstract

Future teachers should be trained at university in issues related to gender identity (GI) and affective-sexual diversity (ASD). However, some scholars conclude that there is a lack of knowledge about these issues among university professors. The aim of this case study is to analyze the perspective that students of the Early Childhood Education and Primary Education Degrees at the University of the Basque Country (UPV/EHU) have on GI and ASD, the perception and assessment of the training received, and the projection of their ability to deal with issues related to GI and ASD in their future professional work. 233 students completed the questionnaire, the answers to which were analyzed in SPSS. In addition, three of them participated in the interviews, which were recorded, transcribed, categorized, and analyzed using NVIVO 12 software. The results show the lack of training perceived by the students in relation to these issues, which means that their demand for training is not fulfilled. This lack of training leads them to perceive themselves as incompetent when it comes to responding to this kind of diversity in their future classrooms. It is concluded that the training programs for university students related to GI and ASD are deficient, so it is imperative to enrich them, as this is the only way for future teachers to properly respond to diversity related to GI and ASD. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez-Rementería, M., Darretxe, L., y Arandia, M. (2021). La formación continua del profesorado desde una perspectiva de género. Análisis del plan formativo del País Vasco. Revista de Estilos de Aprendizaje, 14, 62-74. https://doi.org/10.55777/rea.v14iEspecial.3394

Aristizabal, P., Gomez-Pintado, A., Ugalde, A. I., y Lasarte, G. (2018). La mirada coeducativa en la formación del profesorado. Revista Complutense de Educación, 29(1), 79-95. https://doi.org/10.5209/RCED.52031

Ballarín, P. (2017). ¿Se enseña la coeducación en las universidades? ATLÁNTICAS – Revista Internacional de Estudios Feministas, 2(1), 7-31. http://dx.doi.org/10.17979/arief.2017.2.1.1865

Barrientos, P., Montenegro, C., y Andrade, D. (2022). Perspectiva de Género en Prácticas Educativas del Profesorado en Formación: Una Aproximación Etnográfica. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social (RIEJS), 11(1), 245-256. https://doi.org/10.15366/riejs2022.11.1.013

Bejarano, M. T., Martínez, I., y Blanco, M. (2019). Coeducar hoy. Reflexiones desde las pedagogías feministas para la despatriarcalización del Curriculum. Tendencias Pedagógicas, 34, 37-50. https://doi.org/10.15366/tp2019.34.004

Bejarano, M. T., y García, B. (2016). La educación afectivo-sexual en España. Análisis de las leyes educativas en el periodo 1990-2016. Revista de Ciencias Humanas y Sociales, 13, 756-789.

Butler, J. (2007). El género en disputa: El feminismo y la subversión de la identidad. Paidós.

Cifuentes, F., Pascual, J., y Carrer, C. (2020). Acoso escolar por orientación sexual, identidad y expresión de género en institutos de educación secundaria catalanes. Revista de Educación Inclusiva, 13(2), 153-174. https://revistaeducacioninclusiva.es/index.php/REI/article/view/604/584

Díez, R., y Domínguez, A. (2019). La vocación docente en el acceso a los grados de maestro/a: ¿una cuestión de género? En A.J. López (coord .), (Re)construíndo o coñecemento. (pp.159-168). VI Xornada Universitaria Galega en Xénero. https://ruc.udc.es/dspace/bitstream/handle/2183/24498/Reconstruindo_o_co%EF%BF%BDecemento_2019.pdf?sequence=5

Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en Investigación Cualitativa. Morata.

Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata.

Lahelma, E., y Tainio, L. (2019). The long mission towards gender equality in teacher education: Reflections from a national project in Finland. Nordic Studies in Education, 39, 69–84.

Leon, I. (2021). Desde el transfeminismo a la Educación infantil: Estudios de caso sobre la escuela y la Identidad en tiempos de neoliberalismo. [Tesis doctoral no publicada, Departamento De Didáctica Escolar]. Universidad del País Vasco.

Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa (1970). Boletín Oficial del Estado, 187, de 6 de agosto de 1970, 12525-12546. https://www.boe.es/boe/dias/1970/08/06/pdfs/A12525-12546.pdf

Ley Orgánica 1/1990, de 3 de octubre, de Ordenación General del Sistema Educativo (1990). Boletín Oficial del Estado, 238, de 4 octubre de 1990, 28927-28942. https://www.boe.es/eli/es/lo/1990/10/03/1/dof/spa/pdf

Ley Orgánica 10/2002, de 23 de diciembre, de Calidad de la Educación (2002). Boletín Oficial del Estado, 307, de 24 de diciembre de 2002, 45188-45220. https://www.boe.es/eli/es/lo/2002/12/23/10/dof/spa/pdf

Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. (2006). Boletín Oficial del Estado, 104, de 4 de mayo de 2006, 4-107. www.boe.es/buscar/pdf/2006/BOE-A-2006-7899-consolidado.pdf

Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (2020). Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020, 122868-122953. https://www.boe.es/eli/es/lo/2020/12/29/3/dof/spa/pdf

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (2013). Boletín Oficial del Estado, 295, de 10 de diciembre de 2013, 1-64. https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf

Llauradó, O. (12 de diciembre de 2014). La escala de Likert: qué es y cómo utilizarla. https://www.netquest.com/blog/es/la-escala-de-likert-que-es-y-como-utilizarla

López-Francés, I., & Vázquez, V. (2014). La perspectiva de género y el papel de la universidad en el siglo XXI. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 15(4), 241-261.

López, J. (2019). Ética en la investigación educativa: crisis, complejidad y desafío formativo En D. M. Arzola (coord.), Procesos formativos en la investigación educativa. Diálogos, reflexiones, convergencias y divergencias (pp. 223-235). Red de Investigadores Educativos. https://www.rediech.org/omp/index.php/editorial/catalog/view/1/4/72-1

Lucas-Palacio, L., García-Luque, A., y Delgado-Algarra, E. J. (2022). Gender Equity in Initial Teacher Training: Descriptive and Factorial Study of Students’ Conceptions in a Spanish Educational Context. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19, 8369. https://doi.org/10.3390/Ijerph19148369

Martínez, I. (2016). Construcción de una pedagogía feminista para una ciudadanía transformadora y contra-hegemónica. Foro de Educación, 14(20), 129-151. http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.008

Meneses, J., y Rodríguez-Gómez, D. (2011). El cuestionario y la entrevista. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya. https://femrecerca.cat/meneses/publication/cuestionario-entrevista/cuestionario-entrevista.pdf

Merriam, S. (1988). Case study research in education a qualitative approach. Jossey-Bass.

Miralles-Cardona, C., Cardona-Moltó, M.C., y Chiner, E. (2020). La perspectiva de género en la formación inicial docente: estudio descriptivo de las percepciones del alumnado. Educación XX1, 23(2), 231-257. https://doi.org/10.5944/educxx1.23899

Montes, D. A., y Suárez, C. I. (2016). La formación docente universitaria: claves formativas de universidades españolas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 18(3), 51-64. http://redie.uabc.mx/redie/article/view/996

Morales-Rodríguez, F. M. (2021). Effectiveness of a Program to Improve Attention towards Affective-Sexual, Bodily and Gender Diversity in University Students. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 11, 1205–1220. https://doi.org/10.3390/ejihpe11040088

Orden ECI/3854/2007, de 27 de diciembre de 2007, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Infantil (2007). Boletín Oficial del Estado, 312, de 29 de diciembre de 2007, 53735-53738. https://www.boe.es/boe/dias/2007/12/29/pdfs/A53735-53738.pdf

Orden ECI/3857/2007, de 27 de diciembre de 2007, por la que se establecen los requisitos para la verificación de los títulos universitarios oficiales que habiliten para el ejercicio de la profesión de Maestro en Educación Primaria (2007). Boletín Oficial del Estado, 312, de 29 de diciembre de 2007, 53747-53750. https://www.boe.es/boe/dias/2007/12/29/pdfs/A53747-53750.pdf

Pacheco-Salazar, B., y López-Yáñez, J. (2019). “Ella lo provocó”: el enfoque de género en la comprensión de la violencia escolar. Revista de Investigación Educativa, 37(2), 363-678. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.2.321371

Sánchez, M. (2019). Pedagogías Queer: ¿nos arriesgamos a hacer otra educación. Catarata.

Sánchez, B. (2021). La formación del profesorado de Educación Primaria en diversidad sexo-genérica. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 253-266. https://doi.org/10.6018/reifop.393781

Sánchez, B., Álvarez, A., y Escribano, M. (2022). Formación inicial del profesorado y diversidad sexo-genérica: hacia una escuela queer. Revista del Laboratorio Iberoamericano para el Estudio Sociohistórico de las Sexualidades, 7, 19–33. https://doi.org/10.46661/relies.6169

Stake, R. (2010). Investigación con estudio de casos (5a). Morata.

Universidad de Deusto. (2021). Guía para la incorporación de la perspectiva de género en la docencia y la investigación. Publicaciones Deusto.

Valdivielso, S., Ayuste, A., Rodríguez, M.d.C., y Vila, E.S. (2016). Educación y género en la formación docente en un enfoque de equidad y democracia. En I. Carrillo (coord.), Democracia y Educación en la formación docente. (pp. 117-140). RIUMA. Repositorio Institucional de la Universidad de Málaga. http://hdl.handle.net/10630/12421

Villar, M., Méndez-Lois, M.J., Barreiro, F., y Permuy, A. (2023). Pedagogías feministas en la universidad, ¿realidad o utopía? Un análisis de la formación de las profesionales y los profesionales del ámbito educativo. Educar, 59 (1), 49-64.

Vizcarra, M.T., Nuño, M.T., Lasarte, G., Aristizabal, M.P., y Alvarez, A. (2015). La perspectiva de género en los títulos de Grado en la Escuela Universitaria de Magisterio de Vitoria-Gasteiz. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 13(1), 297-318. 10.4995/redu.2015.6448

Zagra, I. (25 de febrero de 2023). Los futuros maestros se formarán en habilidades sociales y en cómo prevenir la violencia de género. El País. https://elpais.com/educacion/2023-02-25/los-futuros-maestros-se-formaran-en-habilidades-sociales-y-en-como-prevenir-la-violencia-de-genero.html?ssm=TW_CM&utm_campaign=echobox&utm_medium=social&utm_source=Twitter&s=09#Echobox=1677314338

Published
06-01-2024
How to Cite
Hermoso-Larzabal, E., López de Arana Pardo, E., & Aristizabal Llorente, P. (2024). Gender identity and affective-sexual diversity in the education degrees of the university of the basque country (UPV/EHU): An unfulfilled training demand. Journal of Educational Research, 42(1), 147–163. https://doi.org/10.6018/rie.546421
Issue
Section
Articles