University tutoring as a space for personal relations. A multiple case study

Authors

  • Inmaculada López Martín Universidad Europea de Madrid
  • Purificación González Villanueva Universidad de Alcalá
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.36.2.291161
Keywords: university, tutoring, case study, relationship, professor, student

Abstract

The action of tutoring implies academic, personal and professional guidance. The main objective of this study was to deepen our  understanding of the teacher-student relationships in university tutoring from the point of view of the tutor, and to identify elements for improvement. A qualitative design was used. The method employed was a multiple case study, considering “the case” as the public and private university. Six themes emerged from the data. We present “tutoring as a space for relationships”. This theme shows that tutoring should be based on communication and a close personal relationship, with respect and privacy. Considering it is not a relationship among equals, teachers agree on the need to stablish limits, to avoid losing their status. In conclusion, the less asymmetric and hierarchic the tutor-student relationship is, learning becomes more effective. Motivation and teacher training must be considered, among other aspects, for a solid model of tutoring.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inmaculada López Martín, Universidad Europea de Madrid

Diplomada en Enfermería. Licenciada en Humanidades. Doctora en Educación. Profesora Adjunta del Departamento de Enfermería. Facultad de Ciencias Biomédicas y de la Salud de la Universidad Europea de Madrid

Purificación González Villanueva, Universidad de Alcalá

Diplomada en Enfermería. Licenciada en Antropología Social y Cultural. Doctora en Enfermería. Profesora del Departamento de Enfermería y Fisioterapia.Facultad de Medicina y Ciencias de la Salud de la Universidad de Alcalá.

 

References

Albanaes, P., Marques de Sousa, F., & Patta M. (2015). Programas de tutoría y mentoría en universidades brasileñas: un estudio bibliométrico. Revista de Psicología, 33(1), 21-56. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/wiew/11170

Álvarez González, M., & Álvarez Justel, J. (2015). La tutoría universitaria: Del modelo actual a un modelo integral. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(2), 125-142. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.18.2.219671

Atkinson, P., & Hammersley, M. (2008). Etnografía. Métodos de investigación. Barcelona: Paidós Ibérica.

Coller, X. (2000). Estudio de casos: Cuadernos metodológicos. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.

De Jorge, J., Gil, L., Merino, F., & Sanz, M. (2011). Evidencia empírica de los motivos del absentismo en los estudiantes universitarios. Revista de Investigación en Educación, 2(9), 76-90. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4731292

De la Cuesta, C. (2015). La calidad de la investigación cualitativa: de evaluarla a lograrla. Texto & Contexto Enfermagem, 24(3), 883-890. http://dx.doi.org/10.1590/0104-070720150001150015

Fernández, G. M., & Escribano, M. C. (2009). Las tutorías en la formación académica y humana de los alumnos en la Universidad San Pablo CEU. Actas de las XVI Jornadas ASEPUMA – IV Encuentro Internacional 2008, 16. http://metodos.upct.es/asepuma/comunicaciones/completas/605.pdf

Fernández-Salinero, C. (2014). La tutoría universitaria en el escenario del Espacio Europeo de Educación Superior: Perfiles actuales. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 26(1), 161-186. http://dx.doi.org/10.14201/teoredu2014261161186

Figuera, P., & Álvarez, M. (2014). La intervención orientadora y tutorial en la adaptación y persistencia del alumnado en la universidad. Revista de Orientación Educacional, 28(54), 31-49. http://www.roe.cl/index.php/roe/article/view/83

Flores, R., Gil, J. M., & Caballer, A. (2012). Rol del Servicio de Orientación en universidades de Francia, EE. UU., Canadá, Reino Unido y España. Papeles del Psicólogo, 33(2), 138-147. http://hdl.handle.net/10234/62932

García Fernández, A. (2006). La tutoría y la relación profesor-alumno en la formación para la inserción laboral. Revista de Educación, 341, 197-211. http://www.revistaeducacion.mec.es/re341/re341_09.pdf

García González, A. J., & Troyano, Y. (2009). El Espacio Europeo de Educación Superior y la figura del profesor tutor en la universidad. Revista de Docencia Universitaria, 3. http://revistas.um.es/redu/article/view/69991

García Nieto, N. (2008). La función tutorial de la universidad en el actual contexto de la Educación Superior. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 21-48. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27413170002

García-Nieto, Asensio, I., Carballo, R., García-García, M., & Guardia, S. (2005). La tutoría universitaria ante el proceso de armonización europea. Revista de Educación, 337, 189-210. http://www.revistaeducacion.mec.es/re337/re337_10.pdf

García-Cabrero, B., Ponce, S., García, M. H., Caso, J., Morales, C., Martínez Y., … Aceves, Y. (2016). Las competencias del tutor universitario: una aproximación a su definición desde la perspectiva teórica y de la experiencia de sus actores. Perfiles Educativos, 38(151), 104-122. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982016000100104

Giménez, S. (2007). Construyendo el espacio europeo de educación superior: La tutoría personalizada como acompañamiento formativo. Miscelánea Comillas, 65(127), 689-705. http://revistas.upcomillas.es/index.php/miscelaneacomillas/article/view/7330

Glaser, B. G., & Strauss, A. L. (2009). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Transaction publishers.

Goodman, L. A. (2011). Comment: On respondent-driven sampling and snowball sampling in hard-to-reach populations and snowball sampling not in hard-to-reach populations. Sociological Methodology, 41(1), 347-353. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-9531.2011.01242.x

Haya, I., Calvo, A., & Rodríguez, C. (2013). La dimensión personal de la tutoría universitaria: Una investigación cualitativa en la Universidad de Cantabria (España). Revista Española De Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 98-113. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:revistaREOP-2013-24-3-7060/Documento.pdf

Lázaro, A. J. (2002). La acción tutorial de la función docente universitaria. Calidad de las universidades y orientación universitaria. En A. J. Lázaro & V. Álvarez Rojo (Coords.), Calidad de las universidades y orientación universitaria (pp. 249-282) Ediciones Aljibe.

Lázaro, A. J. (2008). Diferencias cualitativas entre experiencias tutoriales para opciones de aprendizaje universitario. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 109-137. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27413170006

López-Gómez, E. (2015). La tutoría en el EEES: Propuesta, validación y valoración de un modelo integral. (Tesis Doctoral, UNED). http://e-spacio.uned.es/fez/view/tesisuned:Educacion-Elopez

López-Gómez, E. (2016). La tutoría universitaria como relación de ayuda. Opción, 32(9), 1007-1024. http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/opcion/article/view/21789

López-Martín, I. (2012). Significados de la tutoría universitaria desde la percepción de los profesores. (Tesis Doctoral, Universidad Europea de Madrid). http://hdl.handle.net/11268/1341

López-Martín, I., González, P., & Velasco P. J. (2013). Ser y ejercer de tutor en la universidad. Revista de Docencia Universitaria, 11(2), 107-134. http://red-u.net/redu/index.php/REDU/article/download/581/pdf?

Martínez, P. C. (2006). El método de estudio de caso estrategia metodológica de la investigación científica. Revista Científica Pensamiento y Gestión, 20, 165-193. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=64602005

Martínez Clares, P., Martínez Juárez, M., & Pérez Cusó, J. (2014). Tutoría Universitaria: entorno emergente en la Universidad Europea. Un estudio en la Facultad de Educación de la Universidad de Murcia. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 111-138. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.148411

Martínez Clares, P., Pérez Cusó, J., & Martínez Juárez, M. (2014) Una (re)visión de la tutoría universitaria: la percepción de estudiantes y tutores de estudios de Grado. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 12(1), 269-305. http://dx.doi.org/10.4995/redu.2014.6425.

Mena-Rodríguez, E. (2015). El comportamiento interpersonal de los mejores docentes en las aulas de la universidad. Estudio cuantitativo por ramas de conocimiento. En Asociación Interuniversitaria de Investigación Pedagógica-AIDIPE (Eds.), Investigar con y para la sociedad (Vol. 1, pp. 359-368). Cádiz, España: Bubok. http://aidipe2015.aidipe.org

Monroy, V. (2013). Las identidades profesionales de los docentes principiantes desde la intencionalidad ética. Revista Mexicana De Investigación Educativa, 18(58), 789-810. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S140566662013000300006&lng=es&tlng=es

Pantoja, A., & Campoy, T. J. (2009). Planes de acción tutorial en la universidad. Jaén: Universidad de Jaén.

Paricio, J. (2005). Objetivos y contenidos de la acción tutorial en el ámbito de las titulaciones universitarias. Zaragoza, España: Instituto de Ciencias de la Educación, Universidad de Zaragoza.

Prieto, N. (2015). La tutoría en el Espacio Europeo de Educación Superior. Visión del profesorado. (Tesis Doctoral, Universidad de La Coruña). https://dialnet.unirioja.es/servlet/tesis?codigo=46540

Rodríguez Espinar, S. (Coord.). (2004) Manual de tutoría universitaria. Recursos para la acción. Barcelona: Octaedro.

Rodríguez-Gómez, G., Gil-Flores, J., & García-Jiménez, E. (1999). Metodología de la investigación cualitativa. Málaga: Ediciones Aljibe.

Rodríguez-Hoyos, C., Calvo A., & Haya, I. (2015). La tutoría académica en la Educación Superior. Una investigación a partir de entrevistas y grupos de discusión en la Universidad de Cantabria (España). Revista Complutense de Educación, 26(2), 467-481. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43745

Romero, C., Ortega, F., & Molina, F. (2016). La autonomía y orientación en el Espacio Europeo de Educación Superior mediante el portafolio y la tutoría. Estudios sobre Educación, 19, 261-282.

http://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/4622

Ruiz Olabuénaga, J. I. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

Sandín, M. P. (2010). Investigación cualitativa en educación: Fundamentos y tradiciones. Madrid: McGraw-Hill.

Stake, R. E. (1999). Investigación con Estudio de Casos. Madrid: Morata.

Strauss, A. L., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Medellín: Universidad de Antioquia.

Taibi, M. (2006). Reconsidering tutorials and student-lecturer power relationships in language subjects. Porta Linguarum: Revista Internacional De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, 6, 23-32. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2371484

Taylor, S., & Bogdan, R. (2009). Introducción a los métodos cualitativos de investigación. Barcelona: Paidós.

Torrecilla, E. M., Rodríguez, M. J., Herrera, M. E., & Martín, J. F. (2013). Evaluación de calidad de un proceso de tutoría de titulación universitaria: La perspectiva del estudiante de nuevo ingreso en educación. REOP, 24(2), 79-99. http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.2.2013.11260

Vallés, M. S. (2009). Entrevistas Cualitativas. Cuadernos Metodológicos nº 32. Madrid: CIS.

Velasco, H. M., & Díaz de Rada, A. (2003). La lógica de la investigación etnográfica: Un modelo de trabajo para etnógrafos de la escuela. Madrid: Trotta.

Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. Madrid: Narcea Ediciones.

Published
25-06-2018
How to Cite
López Martín, I., & González Villanueva, P. (2018). University tutoring as a space for personal relations. A multiple case study. Journal of Educational Research, 36(2), 381–399. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.291161
Issue
Section
Articles