Adults who build minors in school. Attitudes of parents and teachers in front of cultural diversity

Authors

  • Rodríguez Fuentes Antonio Universidad de Granada http://orcid.org/0000-0002-8036-9902
  • Alejandro Daniel Fernández Fernández CEIP Las Gaviotas. COnsejería de Educación y Ciencia. Junta de Andalucía
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.35.2.256371
Keywords: Teacher attitudes, family attitude, student attitudes, social integration, intercultural education

Supporting Agencies

  • Consejeria de Educación y Ciencia de la Junta de Andalucia

Abstract

Apart from the classroom teaching act itself, the attitudes of adults (parents and teachers) determine the attitudes of minors (children and students), specially when it occurs in cultural diversity circumstances. This is not surprising, given the proliferation of school attendance of students from different cultures in the current school centres. Therefore, this article examines this attitudinal dimension through a combined methodology that provides an affluence of data and statistical significance. Data collection has been done throughout interviews to 22 parents and 24 teachers, considering both as two separate case studies. Analysis of their statements is applied in order to describe the dominant attitudinal pattern. Percentage and inferential analysis have also been applied to quantify the degree of agreement and differences intra-case and inter-cases. Attitudinal gaps and differences between cases which could generate confusion and search for alternative attitudinal behaviours in other social areas are observed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodríguez Fuentes Antonio, Universidad de Granada

Profesor Titular del Dpto de Didáctica y Organización Escolar de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Granada. Dr. en Pedagogía

Alejandro Daniel Fernández Fernández, CEIP Las Gaviotas. COnsejería de Educación y Ciencia. Junta de Andalucía

Profesor funcionario de enseñanza obligatoria. Dr. en Piscopedagogía

References

Aguado, T., Ballesteros, B., Malik, B., & Sánchez, M. (2003). Educación intercultural en la enseñanza obligatoria: prácticas escolares, actitudes y opiniones de padres, alumnos y profesores; resultados académicos de los estudiantes de diversos grupos culturales. Revista de Investigación Educativa, 21(2), 323-348. http://revistas.um.es/rie/article/viewFile/99241/94841

Calvo, T. (2008). Actitudes ante la Inmigración y cambio de valores, Madrid: UCM. Cameron, R. (2011). Mixed Methods Research: The five Ps framework. The Electronic Journal of Business Research Methods, 9(2), 96-108. http://www.ejbrm.com

Díaz, S. M. (2014). Los métodos mixtos de investigación: presupuestos generales y aporte a la evaluación educativa. RPP, 48(1), 7-23. http://dx.doi.org/10.14195/16478614_481_1

Etxebarria, F. , & Intxausti, N. (2013). La percepción de tutores sobre la implicación educativa de familias inmigrantes en la comunidad autónoma del País Vasco. REOP, 24(3), 43-62. http://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.24.num.3.2013.11244

Etxebarria, F., Intxausti, N., & Joaristi, L. (2013). Factors Favouring the Educational Involvement of Immigrant Families with Children in Primary Education. Revista de Psicodidáctica, 18(19), 43-62. http://dx.doi.org/10.1387/RevPsicodidact.5684

Fernández, A.D. (2016). Estudio de casos sobre la diversidad cultural en centros de secundaria de Granada (Tesis Doctoral). Universidad de Granada, Granada.

Franzé, A. (2008). Diversidad cultural en la escuela. Algunas contribuciones antropo- lógicas. Revista de Educación, 345, 111-132. http://www.revistaeducacion.mec.es/re345_05.html

Garreta, J. (2008). Escuela, familia de origen inmigrante y participación. Revista de Educación, 345, 133-155. http://www.revistaeducacion.mec.es/re345_06.html

Gómez, I. (2015). Formación del profesorado para el tratamiento educativo de los conflictos sobre diversidad cultural y de género (Tesis doctoral). Universidad Com- plutense de Madrid. Madrid.

Intxausti, N., Etxeberria, F., & Joaristi, L. (2014). ¿Coinciden las expectativas escolares de la familia y del profesorado acerca del alumnado de origen inmigrante? RELIEVE, 20(1), 1-21. http://dx.doi.org/10.7203/relieve.20.1.3804.

Leiva, J. J. (2008). Interculturalidad, gestión de la convivencia y diversidad cultural en la escuela: Un estudio de actitudes del profesorado. RIEOEI, 46(2), 1-14. http://rieoei.org/2297.htm

Leiva, J. J. (2010). La formación del profesorado de educación primaria y secundaria en educación intercultural: un estudio cualitativo, Ciencias de la Educación, 223, 311-332.

Leiva, J. J. (2012). La formación en educación intercultural del profesorado y la comu- nidad educativa. REID, Monográfico-Octubre, 8-31. http://www.revistareid.net/monografico/n2/REIDM2art1.pdf

Leiva, J. J. (2013). Relaciones interpersonales en contextos de Educación Intercultural: un estudio cualitativo. Dedica. Revista de Educação e Humanidades, 4, 109-128. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4252334

Leiva, J. J. , & Escarbajal, A. (2011). La participación de las familias inmigrantes como fundamento pedagógico en la construcción de la interculturalidad en la escuela, Educatio siglo XXI, 29(2), 389-416. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3719934

Merino, D., & Leiva, J.J. (2007). El docente ante la realidad intercultural: análisis de sus actitudes para la comprensión de sus nuevas funciones. El Guiniguada, 16, 80-95.

Merino, D., & Ruiz, C. (2005). Actitudes de los profesores hacia la educación intercul- tural. Aula Abierta, 86, 185-203. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2328717

Moliner, L., & Moliner, O. (2010). Percepciones del profesorado sobre la diversidad. REI, 3(3), 23-33. http://www.ujaen.es/revista/rei/linked/documentos/documentos/11-2.pdf

Salas, A., Prada, E., Palomar, V., Suárez, N., Zapico, R., Guatierri, J., & Diez, E. (coord.) (2012). La educación intercultural percepciones y actitudes del pro- fesorado. RIEOEI, 58(1), 1-15. http://rieoei.org/rie_contenedor.php?numero=4652&titulo=La%20educaci%C3%B3n%20intercultural:%20percepciones%20y%20actitudes%20del%20profesorado

Santana, L. E., Feliciano, L. & Jiménez, A. B. (2016). Apoyo familiar percibido y proyecto de vida del alumnado inmigrante de educación secundaria. Revista de Educación, 372, 35-62. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-372-314.

Santos, M. A., & Lorenzo, M. M. (2009). La participación de las familias inmigrantes en la escuela. Un estudio centrado en la procedencia. Revista de Educación, 350, 277-300. http://www.revistaeducacion.mec.es/re350/re350_12.pdf

Santos, M. A., Lorenzo, M., & Priegue, D. (2011). Infancia de la inmigración y educación: la visión de las familias. RIE, 29(1), 97-110. http://revistas.um.es/rie/article/view/110351/126952

Torres, J. (2008). Diversidad cultural y contenidos escolares. Revista de Educación, 345, 83-110. http://www.revistaeducacion.mec.es/re345/re345_04.pdf

Published
07-07-2017
How to Cite
Antonio, R. F., & Fernández Fernández, A. D. (2017). Adults who build minors in school. Attitudes of parents and teachers in front of cultural diversity. Journal of Educational Research, 35(2), 465–482. https://doi.org/10.6018/rie.35.2.256371
Issue
Section
Articles