Sociocultural factors: their relation with academic performance of compulsory secondary school students

Authors

  • Luis Gonzalo Córdoba Caro PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA.
  • Ventura García Preciado PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA.
  • Luis Miguel Luengo Pérez PROFESOR DEPARTAMENTO DE CIENCIAS BIOMÉDICAS. FACULTAD DE MEDICINA. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA.
  • Manuel Vizuete Carrizosa PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA
  • Sebastián Feu Molina PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA
Keywords: Academic performance, Academic achievement, Secondary Education, Badajoz, Social and family context.

Abstract

The aim of this study was to analyze the relationship of socio cultural factors on academic performance among students in Secondary Education (ESO) in the city of Badajoz (Spain). In order to do so, a total sample of 1,197 ESO students (49.9% male and 50.1% female) was taken. They participated individually and without help, and answered a questionnaire with personal and family questions which analysed some variables related to these two main topics. Moreover, the final score of all subjects studied during that school year was included. Gender, type of institution, course studied, family structure, family economic status and cultural differences are highly significant (p≤.001).
The student profile with a high overall academic performance corresponds to students from private schools, female, from an extended family with a high cultural and economic level.

Downloads

Download data is not yet available.
Metrics
Views/Downloads
  • Abstract
    7132
  • PDF (Español (España))
    6441

Author Biographies

Luis Gonzalo Córdoba Caro, PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA.

PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA.

Ventura García Preciado, PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA.

PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA. Jefe de departamento

Luis Miguel Luengo Pérez, PROFESOR DEPARTAMENTO DE CIENCIAS BIOMÉDICAS. FACULTAD DE MEDICINA. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA.

PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE CIENCIAS BIOMÉDICAS. FACULTAD DE MEDICINA. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA.

Manuel Vizuete Carrizosa, PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA

PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA

Sebastián Feu Molina, PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA

PROFESOR DEL DEPARTAMENTO DE DIDÁCTICA DE LA EXPRESIÓN MUSICAL, PLÁSTICA Y CORPORAL. FACULTAD DE EDUCACIÓN. UNIVERSIDAD DE EXTREMADURA
Published
17-01-2011
How to Cite
Córdoba Caro, L. G., García Preciado, V., Luengo Pérez, L. M., Vizuete Carrizosa, M., & Feu Molina, S. (2011). Sociocultural factors: their relation with academic performance of compulsory secondary school students. Revista De Investigación Educativa, 29(1), 83–96. Retrieved from https://revistas.um.es/rie/article/view/110361
Issue
Section
Articles