New challenges for guidance in inclusive education and children's rights

Assessment of the capacity to participate

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.517441
Keywords: children's rights, inclusive education, participation, assessment, educational guidance

Abstract

As stated in the Convention on the Rights of the Child (CRC), children and young people have a right to participate and ensure that their opinions are considered in accordance with their capacity and maturity. The aim of this study is to find out whether this right is known in the educational community of Castilla y León and which professionals would have to assess children’s capacity to participate. To achieve it, a mixed methodology has been designed, carrying out in-depth interviews with 43 people related to attention to diversity programs, nested-case studies (31 cases and 135 participants, including students with special support needs, families, and teachers), and a survey of 148 members of various School Boards. The results indicate a general lack of knowledge of the CRC. They also suggest that educational psychologists are most qualified to assess child capacity within collaborative models. And improvement measures to help overcome the difficulties mentioned in relation to this new approach are proposed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Británica de Investigación Educativa [BERA] (2019). Guía Ética para la Investigación Educativa (4ª ed.) (L. Rivera-Otero y R. Casado-Muñoz, Trads.), Londres. https://www.bera.ac.uk/publication/guia-etica-para-la-investigacion-educativa

Balsells, M., Coiduras, J.L., Alsinet, C. y Urrea, A. (2012). Derechos de la infancia y educación para el desarrollo. Análisis de necesidades del sistema educativo. Cátedra Educación y Adolescencia, Universitat de Lleida.

Calvo, A., Haya, I. y Susinos, T. (2012). El rol del orientador en la mejora escolar. Una investigación centrada en la voz del alumnado como elemento de cambio. Revista de Investigación en Educación, 10(2), 7-20.

Coiduras, J. L., Balsells, M. A, Alsinet, C., Urrea, A., Guadix, I. y Belmonte, O. (2016). La participación del alumnado en la vida del centro: una aproximación desde la comunidad educativa. Revista Complutense de Educación, 27(2), 437-456. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.46353

Consejería de Familia e Igualdad de Oportunidades (2012). Pacto por los Derechos de la Infancia en Castilla y León. Autor. Disponible en: https://cutt.ly/Tb8TKgW

Consejo Escolar del Estado (2020). Informe 2020 sobre el estado del sistema educativo. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://doi.org/10.4438/i20cee

Creswell, J.W. y Plano-Clark, V.L. (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research. SAGE.

del Río-Naveillan, X. (2019). Infancia y derecho a la participación en el contexto educacional chileno. Revista Saberes Educativos, (3), 78-95. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2019.53790

Enquire (2017). What´s their role? Educational psychologist. Disponible en: https://cutt.ly/RbSmrSP

Fernández-Tilve, M. D. y Malvar-Méndez, M. L. (2020). Las competencias emocionales de los orientadores escolares desde el paradigma de la educación inclusiva. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 239-257. https://doi.org/10.6018/rie.369281

García-Barrera, A. (2017). Las necesidades educativas especiales: un lastre conceptual para la inclusión educativa en España. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(96), 721-742. https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002500809

González, S y Vieira, M. J. (2019). Organización de los servicios de orientación en educación infantil y primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(2), 89-112. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.2.2019.25340

Green, J., Karen, W., Emma, H., Small, R., Welch, N., Lisa, G. y Daly, J. (2007). Generating best evidence from qualitative research: the role of data analysis. Australian and New Zealand Journal of Public Health, 31(6), 545-550. https://doi.org/10.1111/j.1753-6405.2007.00141.x

Harris, N. y Davidge, G. (2019). The rights of children and young people under special educational needs legislation in England: an inclusive agenda? International Journal of Inclusive Education, 23(5), 491-506. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1580923

Junta de Castilla y León. (2017). Instrucción de 24 de agosto de 2017 de la Dirección General de Innovación y Equidad Educativa, por la que se establece el procedimiento de recogida y tratamiento de los datos relativos al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo escolarizado en centros docentes de Castilla y León. Disponible en: https://bit.ly/3L7EOUP

Lansdown, G., Jimerson, S.R. y Shahroozi, R. (2014). Children's rights and school psychology: Children's right to participation. Journal of School Psychology, 52(1), 3-12. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.12.006

Ley Orgánica 8/2015, de 22 de julio, de modificación del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia. «BOE» núm. 175, de 23 de julio de 2015, 61871-61889.

Lundy, L. (2007). ‘Voice’is not enough: conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33(6), 927-942. https://doi.org/10.1080/01411920701657033

Lundy, L. (2012). Children’s rights and educational policy in Europe: the implementation of the United Nations Convention on the Rights of the Child. Oxford Review of Education, 38(4), 393–411. https://doi.org/10.1080/03054985.2012.704874

Lundy, L. (2018). In defence of tokenism?: implementing children’s right to participate in collective decision-making. Childhood, 25 (3), 340–354. https://doi.org/10.1177/0907568218777292

Lundy, L. y Martínez-Sainz, G. (2018). The role of law and legal knowledge for a transformative human rights education: addressing violations of children’s rights in formal education. Human Rights Education Review,1(2), 01-24. https://doi.org/10.7577/hrer.2560

McNeilly, P., Macdonald, G. y Kelly, B. (2015). The participation of disabled children and young people: A social justice perspective. Childcare in Practice, 21(3), 266–286. https://doi.org/10.1080/13575279.2015.1014468

Miranda, M., Burguera, J. L. y Arias, J. M. (2014). La percepción del orientador/a sobre la atención a la diversidad en secundaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 193-201. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v3.494

Naciones Unidas (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. Naciones Unidas.

Naciones Unidas (2009). Convención de los Derechos del Niño. Observación General N.º 12: El derecho del niño a ser escuchado. Naciones Unidas.

Nastasi, B.K. y Naser, S. (2014). Child rights as a framework for advancing professional standards for practice, ethics, and professional development in school psychology. School Psychology International, 35(1), 36-49. https://doi.org/10.1177/0143034313512409

National Association of School Psychologists (NASP) (2020). Child rights [Position statement]. Disponible en: https://www.nasponline.org/research-and-policy/policy-priorities/position-statements

Ochoa, A. (2019). El tipo de participación que promueve la escuela, una limitante para la inclusión. Alteridad. Revista de Educación, 14(2), 184-194. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.03

ORDEN EDU/987/2012, de 14 de noviembre, por la que se regula la organización y funcionamiento de los equipos de orientación educativa de la Comunidad de Castilla y León. BOCYL n.º 27, de 26 de noviembre de 2012, 70107-70124.

Parrilla-Latas, Á., Raposo-Rivas, M., Martínez-Figueira, E. y Doval, M.I. (2017). Materiales didácticos para todos: el carácter inclusivo de fotovoz. Educación Siglo XXI, 35(3 Nov-Feb1), 17–38. https://doi.org/10.6018/j/308881

Pérez-Gutiérrez, R., Casado-Muñoz, R. y Rodríguez-Conde, M. J. (2021). Evolución del profesorado de apoyo hacia la educación inclusiva: una perspectiva legislativa autonómica en España. Revista Complutense de Educación, 32(2), 285-295. https://doi.org/10.5209/rced.68357

Riddell, S. (2020). Autonomy, rights and children with special educational needs. Understanding capacity across contexts. Palgrave Macmillan.

Riddell, S. y Carmichael, D. (2019). The biggest extension of rights in Europe? Needs, rights and children with additional support needs in Scotland. International Journal of Inclusive Education, 23(5), 473-490. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1580925

Riddell, S., Harris, N. y Davidge, G. (2021). Autonomy, education and the rights of children with special and additional support needs and disabilities in England and Scotland: a new paradigm? Journal of Social Welfare and Family Law, 43(1), 42-59. https://doi.org/10.1080/09649069.2021.1876307

Rodríguez-Álvarez, P., Ocampo-Gómez, C. I. y Sarmiento-Campos, J.A. (2018). Valoración de la orientación profesional en la enseñanza secundaria postobligatoria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 75-91. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.285881

UNICEF. (2017). Cuaderno de integración curricular de Educación en Derechos. UNICEF. Disponible en: https://cutt.ly/YnqKBG2

Urrea, A., Coidura, J. L., Alsinet, C., Balsells, M. A., Guadix, I. y Belmonte, O. (2018). Derechos de la Infancia y Ciudadanía Global: una aproximación desde la comunidad educativa. Sociedad e Infancias, 2, 127-146. https://doi.org/10.5209/SOCI.59412.

Zurita, U. (2020). De la participación al derecho a la participación de niñas, niños y adolescentes en las escuelas y la educación en México. Revista Peruana de Investigación Educativa, 12(13), 39-63. https://doi.org/10.34236/rpie.v12i13.230

Published
07-07-2023
How to Cite
Casado Muñoz, R., Zabaleta González, R., Segura Zariquiegui , A., & Lezcano Barbero, F. (2023). New challenges for guidance in inclusive education and children’s rights: Assessment of the capacity to participate. Journal of Educational Research, 41(2), 337–355. https://doi.org/10.6018/rie.517441
Issue
Section
Articles