New challenges for guidance in inclusive education and children's rights
Assessment of the capacity to participate
Abstract
As stated in the Convention on the Rights of the Child (CRC), children and young people have a right to participate and ensure that their opinions are considered in accordance with their capacity and maturity. The aim of this study is to find out whether this right is known in the educational community of Castilla y León and which professionals would have to assess children’s capacity to participate. To achieve it, a mixed methodology has been designed, carrying out in-depth interviews with 43 people related to attention to diversity programs, nested-case studies (31 cases and 135 participants, including students with special support needs, families, and teachers), and a survey of 148 members of various School Boards. The results indicate a general lack of knowledge of the CRC. They also suggest that educational psychologists are most qualified to assess child capacity within collaborative models. And improvement measures to help overcome the difficulties mentioned in relation to this new approach are proposed.
Downloads
References
Asociación Británica de Investigación Educativa [BERA] (2019). Guía Ética para la Investigación Educativa (4ª ed.) (L. Rivera-Otero y R. Casado-Muñoz, Trads.), Londres. https://www.bera.ac.uk/publication/guia-etica-para-la-investigacion-educativa
Balsells, M., Coiduras, J.L., Alsinet, C. y Urrea, A. (2012). Derechos de la infancia y educación para el desarrollo. Análisis de necesidades del sistema educativo. Cátedra Educación y Adolescencia, Universitat de Lleida.
Calvo, A., Haya, I. y Susinos, T. (2012). El rol del orientador en la mejora escolar. Una investigación centrada en la voz del alumnado como elemento de cambio. Revista de Investigación en Educación, 10(2), 7-20.
Coiduras, J. L., Balsells, M. A, Alsinet, C., Urrea, A., Guadix, I. y Belmonte, O. (2016). La participación del alumnado en la vida del centro: una aproximación desde la comunidad educativa. Revista Complutense de Educación, 27(2), 437-456. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n2.46353
Consejería de Familia e Igualdad de Oportunidades (2012). Pacto por los Derechos de la Infancia en Castilla y León. Autor. Disponible en: https://cutt.ly/Tb8TKgW
Consejo Escolar del Estado (2020). Informe 2020 sobre el estado del sistema educativo. Ministerio de Educación y Formación Profesional. https://doi.org/10.4438/i20cee
Creswell, J.W. y Plano-Clark, V.L. (2007). Designing and Conducting Mixed Methods Research. SAGE.
del Río-Naveillan, X. (2019). Infancia y derecho a la participación en el contexto educacional chileno. Revista Saberes Educativos, (3), 78-95. https://doi.org/10.5354/2452-5014.2019.53790
Enquire (2017). What´s their role? Educational psychologist. Disponible en: https://cutt.ly/RbSmrSP
Fernández-Tilve, M. D. y Malvar-Méndez, M. L. (2020). Las competencias emocionales de los orientadores escolares desde el paradigma de la educación inclusiva. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 239-257. https://doi.org/10.6018/rie.369281
García-Barrera, A. (2017). Las necesidades educativas especiales: un lastre conceptual para la inclusión educativa en España. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 25(96), 721-742. https://doi.org/10.1590/s0104-40362017002500809
González, S y Vieira, M. J. (2019). Organización de los servicios de orientación en educación infantil y primaria. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 30(2), 89-112. https://doi.org/10.5944/reop.vol.30.num.2.2019.25340
Green, J., Karen, W., Emma, H., Small, R., Welch, N., Lisa, G. y Daly, J. (2007). Generating best evidence from qualitative research: the role of data analysis. Australian and New Zealand Journal of Public Health, 31(6), 545-550. https://doi.org/10.1111/j.1753-6405.2007.00141.x
Harris, N. y Davidge, G. (2019). The rights of children and young people under special educational needs legislation in England: an inclusive agenda? International Journal of Inclusive Education, 23(5), 491-506. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1580923
Junta de Castilla y León. (2017). Instrucción de 24 de agosto de 2017 de la Dirección General de Innovación y Equidad Educativa, por la que se establece el procedimiento de recogida y tratamiento de los datos relativos al alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo escolarizado en centros docentes de Castilla y León. Disponible en: https://bit.ly/3L7EOUP
Lansdown, G., Jimerson, S.R. y Shahroozi, R. (2014). Children's rights and school psychology: Children's right to participation. Journal of School Psychology, 52(1), 3-12. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2013.12.006
Ley Orgánica 8/2015, de 22 de julio, de modificación del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia. «BOE» núm. 175, de 23 de julio de 2015, 61871-61889.
Lundy, L. (2007). ‘Voice’is not enough: conceptualising Article 12 of the United Nations Convention on the Rights of the Child. British Educational Research Journal, 33(6), 927-942. https://doi.org/10.1080/01411920701657033
Lundy, L. (2012). Children’s rights and educational policy in Europe: the implementation of the United Nations Convention on the Rights of the Child. Oxford Review of Education, 38(4), 393–411. https://doi.org/10.1080/03054985.2012.704874
Lundy, L. (2018). In defence of tokenism?: implementing children’s right to participate in collective decision-making. Childhood, 25 (3), 340–354. https://doi.org/10.1177/0907568218777292
Lundy, L. y Martínez-Sainz, G. (2018). The role of law and legal knowledge for a transformative human rights education: addressing violations of children’s rights in formal education. Human Rights Education Review,1(2), 01-24. https://doi.org/10.7577/hrer.2560
McNeilly, P., Macdonald, G. y Kelly, B. (2015). The participation of disabled children and young people: A social justice perspective. Childcare in Practice, 21(3), 266–286. https://doi.org/10.1080/13575279.2015.1014468
Miranda, M., Burguera, J. L. y Arias, J. M. (2014). La percepción del orientador/a sobre la atención a la diversidad en secundaria. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 3(1), 193-201. https://doi.org/10.17060/ijodaep.2014.n1.v3.494
Naciones Unidas (1989). Convención sobre los Derechos del Niño. Naciones Unidas.
Naciones Unidas (2009). Convención de los Derechos del Niño. Observación General N.º 12: El derecho del niño a ser escuchado. Naciones Unidas.
Nastasi, B.K. y Naser, S. (2014). Child rights as a framework for advancing professional standards for practice, ethics, and professional development in school psychology. School Psychology International, 35(1), 36-49. https://doi.org/10.1177/0143034313512409
National Association of School Psychologists (NASP) (2020). Child rights [Position statement]. Disponible en: https://www.nasponline.org/research-and-policy/policy-priorities/position-statements
Ochoa, A. (2019). El tipo de participación que promueve la escuela, una limitante para la inclusión. Alteridad. Revista de Educación, 14(2), 184-194. https://doi.org/10.17163/alt.v14n2.2019.03
ORDEN EDU/987/2012, de 14 de noviembre, por la que se regula la organización y funcionamiento de los equipos de orientación educativa de la Comunidad de Castilla y León. BOCYL n.º 27, de 26 de noviembre de 2012, 70107-70124.
Parrilla-Latas, Á., Raposo-Rivas, M., Martínez-Figueira, E. y Doval, M.I. (2017). Materiales didácticos para todos: el carácter inclusivo de fotovoz. Educación Siglo XXI, 35(3 Nov-Feb1), 17–38. https://doi.org/10.6018/j/308881
Pérez-Gutiérrez, R., Casado-Muñoz, R. y Rodríguez-Conde, M. J. (2021). Evolución del profesorado de apoyo hacia la educación inclusiva: una perspectiva legislativa autonómica en España. Revista Complutense de Educación, 32(2), 285-295. https://doi.org/10.5209/rced.68357
Riddell, S. (2020). Autonomy, rights and children with special educational needs. Understanding capacity across contexts. Palgrave Macmillan.
Riddell, S. y Carmichael, D. (2019). The biggest extension of rights in Europe? Needs, rights and children with additional support needs in Scotland. International Journal of Inclusive Education, 23(5), 473-490. https://doi.org/10.1080/13603116.2019.1580925
Riddell, S., Harris, N. y Davidge, G. (2021). Autonomy, education and the rights of children with special and additional support needs and disabilities in England and Scotland: a new paradigm? Journal of Social Welfare and Family Law, 43(1), 42-59. https://doi.org/10.1080/09649069.2021.1876307
Rodríguez-Álvarez, P., Ocampo-Gómez, C. I. y Sarmiento-Campos, J.A. (2018). Valoración de la orientación profesional en la enseñanza secundaria postobligatoria. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 75-91. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.1.285881
UNICEF. (2017). Cuaderno de integración curricular de Educación en Derechos. UNICEF. Disponible en: https://cutt.ly/YnqKBG2
Urrea, A., Coidura, J. L., Alsinet, C., Balsells, M. A., Guadix, I. y Belmonte, O. (2018). Derechos de la Infancia y Ciudadanía Global: una aproximación desde la comunidad educativa. Sociedad e Infancias, 2, 127-146. https://doi.org/10.5209/SOCI.59412.
Zurita, U. (2020). De la participación al derecho a la participación de niñas, niños y adolescentes en las escuelas y la educación en México. Revista Peruana de Investigación Educativa, 12(13), 39-63. https://doi.org/10.34236/rpie.v12i13.230
Copyright (c) 2023 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.