Teaching Historical Periods Using the Jigsaw Classroom: A Comparative Study in Face-to-Face and Virtual Teacher Training
Supporting Agencies
- Ministerio de Ciencia, Innovaci´ón y Universidades
- UE-NextGenerationEU
- FI-SDUR
Abstract
The article analyses the learning of historical periods in teacher training using the Jigsaw method in two case studies (n=99): one face-to-face and the other virtual. The research is developed in four phases: literature analysis, structure design, application and data collection, analysis with Atlas.ti of student perceptions and comparative analysis between face-to-face and virtual format using SWOT. The results indicate that Jigsaw promotes motivation, cohesion, individual responsibility, and learning; and in the face-to-face format, a feeling of inclusion and the idea of a collective is detected. However, the method is classified as complex: in the expert groups, three types of interaction emerge (high and low cooperation and collaboration), depending on whether the members share the same situation (cooperation) or the same task (collaboration). To address this, Francophone literature suggests distinguishing between group work and teamwork.
Downloads
-
Abstract189
-
PDF (Español (España))116
-
EPUB (Español (España))10
References
Aronson, E. y Patnoe, S. (1997). The jigsaw classroom: Building cooperation in the classroom (2ª ed.). Addison Wesley Longman.
Aronson, E., Blaney, N., Stephan, C., Sikes, J. y Snapp, M. (1978). The jigsaw classroom. Sage.
Baudrit, A. (2018). Éducation et formation dans les sociétés contemporaines. Le don/contre-don toujours d’actualité ? Presses Universitaires de la Méditerranée.
Benejam, P. (2020). Reflexions sobre fer de mestre. Comunicació Educativa, 33, 29-38. https://doi.org/10.17345/comeduc202029-38
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Buchs, C., Darnon, C., Quiamzade, A., Mugny, G. y Butera, F. (2008). Conflits et apprentissage : régulation des conflits sociocognitifs et apprentissage. Revue française de pédagogie, 163, 105-125. https://doi.org/10.4000/rfp.1013
Cañabate, D. y Colomer, J. (coords.) (2020). El aprendizaje cooperativo en la universidad del siglo XXI. Propuestas, estrategias y reflexiones. Graó.
Capitanescu Benetti, A. y Médioni, M. (2022). La formation par isomorphisme peut-elle encourager les enseignants à repenser l’organisation du travail scolaire ? En A. Capitanescu Benetti, C. Letor y S. Guillemette (dir.), Les nouvelles formes du travail scolaire : Changer l’école pour la renforcer ? (pp. 91-106). Presses universitaires de la Méditerranée. https://doi.org/10.4000/books.pulm.22076
Castellví, J., Marolla, J. y Escribano, C. (2023). La investigación cualitativa. En D. Ortega-Sánchez (ed.), ¿Cómo investigar en Didáctica de las Ciencias Sociales? (pp. 11-120). Octaedro.
Cochon Drouet, O., Lentillon-Kaestner, V. y Margas, N. (2023). Effects of the Jigsaw method on student educational outcomes: systematic review and meta-analyses. Front. Psychol., 14:1216437. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1216437
Cohen, E. G. (1994). Designing groupwork: Strategies for the heterogeneous classroom (2ª ed.). Teachers College Press.
Connac, S. (2024). Origins and Diversity of Cooperative Practices Between Pupils in France: Towards a Didactics of Cooperation. En M. Duch-Plana y J. M. Pons-Altés (ed.), Social Alternatives in Southern Europe and Latin America. Routledge.
Connac, S. e Irigoyen, A. (2023). Apprentissage coopératif ou pédagogies coopératives ? Éducation et socialisation, 67. https://doi.org/10.4000/edso.22840
Connac, S. y Rusu, C. (2021). Analyse de l’activité de lycéens en situations pédagogiques de travail en groupe. Activités, 18(2). https://doi.org/10.4000/activites.6705
Dalongeville, A., Éthier, M.-A. y Lefrançois, D. (2022). Enseigner l’histoire. Enjeux et défis. Chronique Sociale.
Duran, D. (2014). Aprenseñar: Evidencias e implicaciones educativas de aprender enseñando. Narcea.
Duran, D. (2017). Es pot aprendre ensenyant? Guix, 432, 39-42.
Duran, D. y Monereo, C., (2012). Entramado. Métodos de aprendizaje cooperativo y colaborativo. Horsori editorial.
Gavaldà, A. (coord.) (2016). El treball cooperatiu. Una estratègia per ensenyar i aprendre des de les ciències socials. Publicacions URV - Publicacions UVic.
Holliday, D. C. (2000). The Development of Jigsaw IV in a Secondary Social Studies Classroom. Paper presented at the Midwest Educational Research Association (MWERA), Annual Conference.
Ibáñez, V. E. y Gómez Alemany, I. (2005). El puzle: una técnica de aprendizaje cooperativo sencilla y gratificante para el profesorado y el alumnado. Alambique, Didáctica de las Ciencias experimentales, 45, 27-33.
Iglesias Muñiz, J. C., González García, L. F. y Fernández-Río, J. (2017). Marco teórico: el qué y el porqué del aprendizaje cooperativo. En J. C. Iglesias Muñiz, L. F. González García y J. Fernández-Río (coord.), Aprendizaje cooperativo. Teoría y práctica en las diferentes áreas y materias del currículum (pp. 21-148). Pirámide.
Irigoyen, A. (2023). La cooperació entre estudiants de Didàctica de les Ciències Socials en la formació de mestres. Una comparació entre l'aprenentatge cooperatiu i les "pédagogies coopératives" [Tesis doctoral]. Universitat Rovira i Virgili. http://hdl.handle.net/10803/689820
Irigoyen, A., Pons-Altés, J. M., Hernández-Pérez, M. y Cardona Ràmia, O. (2023). El aprendizaje de los periodos históricos con el método Puzle en la formación docente virtual. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 45, 113-130. https://doi.org/10.7203/dces.45.27034
Johnson, D. W., Johnson, R. T. y Holubec, E. J. (1999). El aprendizaje cooperativo en el aula. Paidós.
Johnson, D. W. y Johnson, R. T. (2014). La evaluación en el aprendizaje cooperativo. Cómo mejorar la evaluación individual a través del grupo. Ediciones SM.
Langher, V., Ricci, M. E., Propersi, F., Glumbic, N. y Caputo, A. (2016). Inclusion in Mozambique: a case study on a cooperative learning intervention. Culture and Education, 28(1), 42-71. https://doi.org/10.1080/11356405.2015.1120447
Latorre, A., Del Rincón, D. y Arnal, J. (2005). Bases metodológicas de la investigación educativa. Experiencias.
Laurent, E. (2018). L’impasse collaborative. Pour une véritable économie de la coopération. Les Liens qui libèrent.
Meirieu, P. (2010/1984). Itinéraire des pédagogies de groupe. Apprendre en groupe-1. Chronique sociale.
Meirieu, P. (2024). Diccionari inesperat de pedagogia. Associació Mestres Rosa Sensat.
Miralles, P., Molina, S. y Ortuño, J. (2011). La Investigación en Didáctica de las Ciencias Sociales. Educatio Siglo XXI, 29, 149-174. https://revistas.um.es/educatio/article/view/119921
Mugny, G. y Doise, W. (1983). La construcción social de la inteligencia. Trilla.
Netter, J. (2018). Culture et inégalités à l’école. Esquisse d’un curriculum invisible. Presses Universitaires de Rennes.
Ovejero, A. (2018). Aprendizaje cooperativo crítico. Mucho más que una eficaz técnica pedagógica. Pirámide.
Paternotte, C. (2017). Agir ensemble - Fondements de la coopération. Vrin.
Perret-Clermont, A. N. (1979). La construction de l’intelligence dans l’intéraction sociale. Peter Lang.
Pujolàs, P. y Lago, J. R. (2018). Aprender en equipos de aprendizaje cooperativo. El Programa CA/AC (Cooperar para aprender/Aprender a cooperar). Octaedro.
Rué, J. (2020). Treinta años de aprendizaje cooperativo. Qué hemos aprendido y qué nos falta por aprender. En D. Cañabate y J. Colomer (coords.), El aprendizaje cooperativo en la universidad del siglo XXI (pp. 31-39). Graó.
Seixas, P. y Morton, T. (2013). The big six historical thinking concepts. Nelson Ed.
Slavin, R. E. (1986). Best-evidence synthesis: An alternative to meta-analytic and traditional reviews. Educational Researcher, 15, 5–11.
Slavin, R. (1999). Aprendizaje cooperativo. Teoría, investigación y práctica. Aique.
Stahl, R. J. (1994). The Essential Elements of Cooperative Learning in the Classroom. Clearinghouse for Social Studies/Social Science Education.
Torrego, J. C. y Negro, A. (coord.) (2012). Aprendizaje cooperativo en las aulas. Fundamentos y recursos para su implantación. Alianza Editorial.
Zariquiey, F. (2016). Cooperar para aprender. Transformar el aula en una red de aprendizaje cooperativo. Ediciones SM.
Copyright (c) 2025 Albert Irigoyen Zaragoza

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All the contents published in this journal are subject to an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Creative Commons License. You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt — remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
Full text of the license is available in: Creative Commons License 





