Developing student writing: The potential of a collaborative problem-solving methodology

Authors

  • Constanza Alvarado Universidad de Chile
  • Farzaneh Saadati Universidad de Chile
  • Erika Abarca Millán Universidad de Chile
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.517231
Keywords: Writing quality, argumentation, language didactics, problem-solving

Abstract

Argumentative writing tasks that foster logical reasoning skills are the basis for ethical participation in a literate society. They are also valued intellectual tools that acquire special importance in the construction of knowledge and the regulation of thought. The purpose of this study is to analyze the development of argumentative writing of elementary school students in Chile whose teachers participated in a professional development program (PDP) based on a teaching/learning model centered on communicative problem solving through writing. Using a quasi-experimental mixed method, the argumentative writings of 238 students (experimental group= 124; comparison group= 114) were evaluated using a pre- and post- implementation test of the PDP through a rubric based on: (a) the autonomy of the written text; (b) discursive aspects; and (c) normative aspects. The results show that students in the experimental group performed better on the autonomy and discursive aspects of their final written assignments than their peers in the comparison group. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agencia de Calidad de la Educación (2017). Informe de Resultados PISA 2015. http://archivos.agenciaeducacion.cl/INFORME_DE_RESULTADOS_PISA_2015.pdf

Ananiadou, K. y Claro, M. (2009). 21st Century skills and competences for new millennium learners in OECD countries. OECD Education Working Papers, 20(41), pp.5-33

Aravena, S., Figueroa, J., Quiroga, R. y Hugo, E. (2016). Organización discursiva de dos géneros en estudiantes de tres niveles de escolaridad y diferentes grupos sociales. Revista signos, 49(91), 168-191. https://doi.org/10.4067/S0718-09342016000200002

Alvarado, C., Arenas, C., Espinoza, R. L. y Pino, N. (2022). ¿Problemas de escritura? Experiencias de profesoras en torno al ejercicio de escribir en el aula. LOM Ediciones.

Ávila, N., Bedwell, P., Correa, M., Cox, C., Domínguez, A. M., Fuentes, L., Gómez, G., Jéldrez, E., Sotomayor, C. y Veas, M. G. (2015). Rúbricas y otras herramientas para desarrollar la escritura en el aula. Centro de Investigación Avanzada en Educación. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/136701/Rubricas-y-otras-herramientas.pdf?sequence=1

Bañales, G., Ahumada, S., Martínez, R., Martínez, M. y Messina, P. (2018). Investigaciones de la escritura en la educación básica en Chile: revisión de una década (2007-2016). RLA. Revista de lingüística teórica y aplicada, 56(1), 59-84.

Bazerman, C., González Pinzón, B. Y., Russell, D., Rogers, P., Peña, L. B., Narváez, E., Carlino, P., Castelló, M. y Tapia-Ladino, M. (2019). Conocer la escritura: investigación más allá de las fronteras. Editorial Pontificia Universidad Javeriana.

Bereiter, C. y Scardamalia, M. (1987). The psychology of written composition. Erlbaum.

Camps Mundó, A. (2012). La investigación en didáctica de la lengua en la encrucijada de muchos caminos. Revista Iberoamericana de Educación, 59, 23–41. https://doi.org/10.35362/rie590455

Cohen, J. (1988). The effect size. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Routledge.

Concha, S. y Paratore, J. (2011). Local coherence in persuasive writing: an exploration of Chilean students’ metalinguistic knowledge, writing process, and writing products. Written Communication, 28(1), 34-69. https://doi.org/10.1177/0741088310383383

Darling-Hammond, L., Hyler, M. E. y Gardner, M. (2017). Effective teacher professional development. Learning policy institute. https://learningpolicyinstitute.org/product/teacher-prof-dev

Dirección de Presupuestos Gobierno de Chile. (n.d.). Agencia de la Calidad de la Educación. https://www.dipres.gob.cl/597/w3-multipropertyvalues-21714-23712.html

Eisinga, R., Grotenhuis, M. T. y Pelzer, B. (2013). The reliability of a two-item scale: Pearson, Cronbach, or Spearman-Brown? International Journal of Public Health, 58(4), 637-642.

Espinosa, M. J. y Concha, S. (2015). Aprendizaje de la escritura en las nuevas bases curriculares de lenguaje y comunicación: nociones teóricas y modelos de escritura que subyacen a la propuesta curricular. Estudios pedagógicos (Valdivia), 41(2), 325-344.

Figueroa, J., Meneses, A. y Chandía, E. (2019). Desempeños en la calidad de explicaciones y argumentaciones en estudiantes chilenos de 8obásico. Revista Signos, 52(99). http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342019000100031

Flotts, M. P., Manzi, J., Lobato, P., Durán, M. I., Díaz, M. P. y Abarzúa, A. (2016). Aportes para la enseñanza de la escritura. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000244734

Gómez, G., Sotomayor, C., Jéldrez, E., Bedwell, P. y Domínguez, A.M. (2016). La producción escrita de estudiantes y escuela en base a resultados SIMCE, factores contextuales y modelos de buenas prácticas docentes. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2017/07/INFORME-FINAL-F911437.pdf

Hargreaves, A. y Fullan, M. (2012). Professional capital: transforming teaching in every school. Teachers College Press.

Kim, M-Y. y Wilkinson, I. (2019). What is dialogic teaching? Constructing, deconstructing, and reconstructing a pedagogy of classroom talk. Learning, Culture and Social Interaction 21, 70–86. https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2019.02.003

Larraín, A., Freire, P. y Olivos, P. (2014). Habilidades de argumentación escrita: una propuesta de medición para estudiantes de Quinto básico. Psicoperspectivas, 13 (1), 94-107. https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol13-Issue1-fulltext-287

Leitão, S. (2000). The potential of argument in knowledge building. Human Development, 43(6), pp. 332–360. https://doi.org/10.1159/000022695

Lomas, C. (2011). El poder de las palabras y las palabras del poder. Revista Textos de Didáctica de la Lengua y de la Literatura, 58, 9-21.

Means, M. y Voss, J. (1996). Who reasons well? Two studies of informal reasoning among children of different grade, ability, and knowledge levels. Cognition and Instruction, 14(2), 139-178. https://www.jstor.org/stable/3233749?seq=1#metadata_info_tab_contents

Medina, L., Ow, M., Santos, D. y Thielemann, M. J. (2007) Evaluaciones teóricas y prácticas pedagógicas en gramática y literatura, ¿asociación o disociación? Nodos y nudos: Revista de la red de calificación de educadores, 3, 16-26.

Meneses, A., Ow, M. y Benítez, R. (2012). Complejidad sintáctica: ¿modalidad comunicativa o tipo textual? Estudio de casos de producciones textuales de estudiantes de 5 básico. Onomazein, 25(1), 65-93.

Ministerio de Educación de Chile (2011). Bases Curriculares Educación Básica. Decreto Nº 439/2012. MINEDUC, Unidad de Currículum y Evaluación. http://www.curriculumenlineamineduc.cl/605/articles22394_programa.pdf

Ministerio de Educación Chile. (n.d.). SIMCE. https://www.ayudamineduc.cl/ficha/simce

Miras, M. (2000). La escritura reflexiva. Aprender a escribir y aprender acerca de lo que se escribe. Infancia y Aprendizaje, 89, 65–80. https://doi.org/10.1174/021037000760088099

Myhill, D. (2010) Learning to write. In “Using talk to support writing”. Sage.

Navarro, F., Ávila, N., Tapia-Ladino, M., Cristovao, V., Mortiz, M., Narváez, E. y Bazerman, C. (2016). Panorama histórico y contrastivo de los estudios sobre lectura y escritura en educación superior publicados en América Latina. Revista Signos, 49(S1), 100-126. https://doi.org/10.4067/S0718-09342016000400006

Navarro, F., Ávila, N. y Gómez, G. (2019). Validez y justicia: hacia una evaluación significativa en pruebas estandarizadas de escritura. Avaliação, 11(31), 1-35.

Olinghouse, N. y Wilson, J. (2013). The relationship between vocabulary and writing quality in three genres. Reading and Writing, 26(1), 45-65. https://doi.org/10.1007/s11145-012-9392-5

OREALC/UNESCO (2015). Informe de resultados: logros de aprendizajes TERCE, Cuadernillo 2. UNESCO. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/pdf/TERCE-Cuadernillo2-Logros-aprendizaje-WEB.pdf

Pañagua, L., Martín-Alonso, D. y Blanco, N. (2019). Escritura reflexiva y desarrollo de saberes experienciales. Tensiones y posibilidades. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(3), 11-28.

Pellegrino, J. y Hilton, M. (2012). Education for life and work: developing transferable knowledge and skills in the 21st century. The National Academies Press. https://hewlett.org/wp-content/uploads/2016/08/Education_for_Life_and_Work.pdf

Rose, D. y Martin, J. R. (2012). Learning to write, reading to learn. Genre, knowledge and pedagogy in the Sydney School. Equinox.

Saadati, F., Abarca Millán, E. y Fuenzalida, N. (2022) “The meal is served, but who are we serving it to?” Challenges in a Math professional development program during Covid-19 and the strategies developed to address them. Professional development in education. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/19415257.2022.2125550

Shapiro, L. y Hudson, J. (1991). Tell me a make-believe story: coherence and cohesion in young children's picture-elicited narratives. Developmental Psychology, 27(6), 960-974. https://doi.org/10.1037/0012-1649.27.6.960

Snow, C. E. y Uccelli, P. (2009) The challenge of academic language. In D. R. Olson y N. Torrance (Eds.), The Cambridge handbook of literacy (pp.112-133). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511609664.008

Sotomayor, C., Gómez, G., Jéldrez, E., Bedwell, P. y Domínguez, A. M. (2014.). Calidad de la escritura en la educación básica. Centro de Investigación Avanzada en Educación. http://www.ciae.uchile.cl/download.php?file=doctrabajo/13-072014.pdf

Sotomayor, C., Gómez, G., Jéldrez, E., Bedwell, P., Domínguez, A. M. y Ávila, N. (2016). Evaluación analítica de la escritura de estudiantes de 4º año básico en Chile. Onomazein, 34, 381-425. https://doi.org/10.7764/onomazein.34.21

Sotomayor, C., Lucchini, G., Bedwell, P., Biedma, M., Hernández, C. y Molina, D. (2013). Producción escrita en la Educación Básica: análisis de narraciones de alumnos de escuelas municipales de Chile. Onomazein, 27, 53-77.

Treviño, E., Varas, L., Godoy, F., Martinez, M., Manzi, J. y García, M. R. (2016). ¿Qué caracteriza a las interacciones pedagógicas de las escuelas efectivas chilenas? Una aproximación exploratoria. Abriendo las puertas, 1, 185-220.

Unidad de Currículum y Evaluación (2009). Síntesis de Resultados SIMCE Escritura 4º Básico 2008. Ministerio de Educación de Chile http://archivos.agenciaeducacion.cl/biblioteca_digital_historica/resultados/2008/ire4b_2008escr.pdf

Wingate, U. (2012) ‘Argument!’ helping students understand what essay writing is about. Journal of English for Academic Purposes, 11(2), 145-154.

Published
09-01-2023
How to Cite
Alvarado, C. ., Saadati, F. ., & Abarca Millán, E. (2023). Developing student writing: The potential of a collaborative problem-solving methodology. Journal of Educational Research, 41(1), 143–166. https://doi.org/10.6018/rie.517231
Issue
Section
Articles