Social education at school: an updated review
Supporting Agencies
- Español
Abstract
This review article tries to answer the question of whether there is the need to incorporate social education professionals into the educational system, as has already been done in some Autonomous Communities in Spain. For this purpose, a systematic review of the literature (SLR) of 56 articles published in open access, from January 2000 to August 2020, has been carried out in the databases: Scopus, Dialnet, Web of Science, Redalyc and Scielo. The validation was based on the extended criteria of the University of York. The findings reflect that, in a changing society, where the interaction of the school with its social environment is increasingly decisive in the development and training of students, the role of social education professionals is essential from the approach of inclusive and comprehensive education in the educational system. The conclusions and discussion show that their role and tasks are fundamental and that, following the recent Organic Law for the comprehensive protection of children and adolescents against violence, which incorporates the figure of the welfare and protection coordinator in schools, it would be necessary to integrate the role of these professionals in all schools by means of this figure.
Downloads
References
Akinaberri, M., Caballero, M., Huarte, J., Tanco, C., Biurrún Unzué, A., Etayo, Y., & Urdániz, S. (2012). Educadoras y educadores sociales en los centros educativos. Hacia una integración Orgánica y Funcional en la Comunidad Foral de Navarra. RES: Revista de Educación Social, 16, 1-17.
Alonso, C. (2019). La “implicación parental en la escuela” es una relación de fuerzas entre padres, hijos y profesores. Entramados Sociales. https://cutt.ly/Fypy7Tj
Alonso, P., & Rodríguez, Y. (2018). Educación sexual y educación social en la escuela. In Educación social e escola: análise da última década (2006-2016) (pp. 482-491). CEESG/NEG.
Álvarez, J B. (2012). Absentismo escolar, atención a la diversidad y educación social en los I.E.S de Vigo. RES: Revista de Educación Social, 16, 1-11.
Arpal, E. (2019). La educación social en la escuela desde el punto de vista de los profesionales de la educación social. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 71, 181-203.
ASEDES (2007). Documentos profesionalizadores. Asociación Estatal de Educación Social.
Aznar, E., Boix, D., Cuadrado, F., Ferrándiz, A., Izquierdo, JJ., López, T., Molina, J., Torralba, J., Velilla, P., &Zàforas, À. (2005). El educador social y el trabajo en las escuelas. RES: Revista de Educación Social, (4), 7.
Borges, C. & Cid, XM. (2019). Educación social y profesorado: la escuela como espacio común de intervención. RES: Revista de Educación Social, (29), 174-193.
Bretones, E., Solé, J., Meneses, J., Castillo, M., & Fàbregues, S. (2019). ¿Qué dicen los centros educativos de Cataluña sobre la incorporación de educadoras y educadores sociales en las escuelas y los institutos? Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 71, 39-59.
Caballo, B., & Gradaílle, R. (2008). La educación social como práctica mediadora en las relaciones escuela-comunidad local. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (15), 45-55. https://doi.org/10.7179/PSRI_2008.15.04
Candedo, M., Caride, J. A., & Cid, X. M. (2007). La educación social y la escuela: Una apuesta de futuro en la formación universitaria. Aula de Innovación Educativa, 160, 32–35.
Castillo, M. (2013). La aportación de los educadores y educadores sociales en la escuela: Nuevas competencias, nuevas posibilidades. RES: Revista de Educación Social, 16,1-11.
Castillo, M., &Bretones, E. (2018). A propósito de la formación inicial universitaria en Educación Social. Una apuesta por la acción socioeducativa en la escuela. In Educación social e escola: análise da última década (2006-2016) (pp. 301-307). CEESG/NEG.
Castillo, M., Paredes, L., & Bou, M. (2016). Educación social y Escuela. UOC.
Castro, MM., Gonçalves, D., & Rodríguez, J. (2017). Estrategias y recursos para el desarrollo de la cultura cooperativa entre profesorado y profesionales de la educación social en primaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 89(31.2), 29-41.
Centre for Reviews and Dissemination (Ed.) (2009). Systematic Reviews. CRD’s guidance for undertaking reviews in health care. CRD, University of York. https://goo.gl/731Ehh.
CGCEES. (2020). Aportaciones al Proyecto De Ley Orgánica por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006 de 3 de mayo, de educación (LOMLOE). https://cutt.ly/Lfv26Zb
Cid, A. (2017). Educación social y escuela, un diálogo necesario. Aula de Innovación Educativa, 259, 49–52.
Conde, S., & Tirado, R. (2013). Convivencia escolar como espacio profesionalizador del educador/a social. RES: Revista de Educación Social, (16), 1-19.
Corrotuelo, V., Bizkarralegorra, N., & Landeta, Z. (2012). Escuela y educación social: ¿Juntas o separadas? RES: Revista de Educación Social, 16,1-10.
Dapía, M., & Fernández, M.R. (2018a). La escuela en la formación inicial de los/as educadores/as sociales: comunidades de Galicia y Extremadura. In Educación social e escola: análise da última década (2006-2016) (pp. 309-328). CEESG/NEG.
Dapía, M.D., & Fernández, M.R. (2018b). Educación social y escuela en España. A propósito de la formación e inserción laboral. Revista iberoamericana de Educación, 76, 209-228. https://doi.org/10.35362/rie7602857
Díez-Gutiérrez, E.J. (2007). La Globalización neoliberal y sus repercusiones en la educación. El Roure.
Fernández, E., & Ceinos, C. (2018). ¿Qué hay de escuela y de educación social en la formación inicial universitaria de los educadores/as?: el caso de la Universidad de Santiago de Compostela. In Educación social e escola: análise da última década (2006-2016) (pp. 261-275). CEESG/NEG.
Fernández, M. (2020). “Una pandemia imprevisible ha traído la brecha previsible”. Cuaderno de Campo (31 marzo). https://blog.enguita.info/
Galán, D. (2019). La realidad de los educadores sociales en el Estado español. Experiencia evolutiva en los centros de educación secundaria de Extremadura. Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 71, 79-104.
Galán, D., & Castillo, M. (2008). El papel de los educadores sociales en los centros de secundaria. Educación Social: Revista de Intervención Socioeducativa, 38, 121–133.
García, M. (2013). Convivencia escolar: educación social en las escuelas. RES: Revista de Educación Social, (16), 1-20.
García-Peñalvo, F. J. (2019). Revisiones y mapeos sistemáticos de literatura. Grupo GRIAL. doi:10.5281/zenodo.2586725
González, E., & Martínez, N. (2018). Educador social y escuela: un reto hacía la educación inclusiva. In Educación social e escola: análise da última década (2006-2016) (pp. 467–479). CEESG/NEG.
González, M., Olmos, S., & Serrate, S. (2016). Análisis de la práctica profesional del educador social en centros de educación secundaria. Pedagogía social: revista interuniversitaria, (28), 229-243. Doi:10. sE7179/PsRI_2016.28.17
Grant, M. J., & Booth, A. (2009). A typology of reviews: an analysis of 14 review types and associated methodologies. Health Information and Libraries Journal, 26(2), 91-108. doi:10.1111/j.1471-1842.2009.00848.x
Guitart, R. M. (2021). Educamos entre todas: Aportaciones de las educadoras y los educadores sociales en la escuela. Aula de Innovación Educativa, 302, 10-14.
Hernández, MA., & Chamseddine, M. (2013). Escuela, inmigración y la figura del educador social. Revista de Educación Social, 16, 1-21. https://www.eduso.net/res/pdf/16/inmies_res_16.pdf
Hong, H., &Hamot, G. E. (2020). Differential effects of state testing policies and school characteristics on social studies educators’ gate-keeping autonomy: A multilevel model. Theory & Research in Social Education, 48(1), 74-100. https://doi.org/10.1080/00933104.2019.1655508
Imbernón, F. (2008). Los programas de educación social como nexo articulador entre la escuela y el municipio. Aula De Innovación Educativa, 168, 63-66.
Jiménez, R. (2017). Más allá del centro educativo: El educador social en la construcción de redes educativas en el territorio y con la comunidad. In Actas del XXX Seminario de Pedagogía Social: Pedagogía Social Y Desarrollo Humano (pp. 180–190).
Khachfe, HH., Chahrour, M., Sammouri, J., Salhab, H., Makki, BE., & Fares, M. (2020). An epidemiological study on COVID-19: a rapidly spreading disease. Cureus, 12(3), 1-9. https://dx.doi.org/10.7759%2Fcureus.7313
Laorden, C., Prado, C., & Royo, P. (2006). Hacia una educación inclusiva: el papel de educador social en los centros educativos. Pulso: Revista de Educación, 29, 77–93. http://hdl.handle.net/10017/5145
Longás, J. (2000). Educación social y escuela: Nuevos ámbitos de intervención. Educación Social: Revista de Intervención Socioeducativa, 15, 101–106.
López, F. (2017). Educación Social en la escuela ¿Por qué? In III Congreso Internacional Virtual innovación pedagógica y praxis educativa. INNOVAGOGÍA 2016 (pp. 1304–1310). Afoe Formación.
López, R. (2012). Las educadoras y los educadores sociales en centros escolares en el estado español. RES: Revista de Educación Social, 16, 1-6. https://www.eduso.net/res/pdf/16/jor_res_%2016.pdf
Makarov, A. & Lacort, J. (2020). Niños sin tecnología, niños sin acceso a la educación: la escuela a distancia está acentuando la brecha social. https://cutt.ly/syrHuv6
Marcos-Pablos, S., & García-Peñalvo, F.J. (2018). Decision support tools for SLR search string construction. In F.J. García-Peñalvo (Ed.), Proceedings TEEM’18. Sixth International Conference on Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (Salamanca, Spain, October 24th-26th) (pp. 660-667). ACM.
Martín, E. & Gómez, C. (2017). El mito de la dimisión parental. Implicación familiar, desigualdad social y éxito escolar. Cuadernos de Relaciones Laborales, 35(2), 305-325. https://doi.org/10.5209/CRLA.56777
Martín, E. (2019). Las clases populares sí se preocupan por la escolaridad de sus hijos. Entramados Sociales. https://cutt.ly/Pypy8rG
Martín, E. (2020). El confinamiento aumenta la desigualdad educativa (y no es culpa de los padres). Entramados Sociales. https://cutt.ly/dypy1Ti
Martín, JM., & Rogero, J. (2020). El coronavirus y la asfixia educativa: el confinamiento deja sin protección a la infancia más vulnerable. https://cutt.ly/Fyuw3dW
Martínez, N., & González, E. (2018). La educación social: alternativa ante la problemática del absentismo. In Educación social e escola: análise da última década (2006-2016) (pp. 513-521). CEESG/NEG.
Menacho, S. (2012). El educador social y la escuela. Justificación de la necesidad de la Educación Social en las escuelas. RES: Revista de Educación Social, 16, 1-16.
Merino, R. (2012). La educación social en la escuela / la escuela en la educación social. RES: Revista de Educación Social, 16, 1-9.
Moher, D., Liberati, A., Tetzlaff, J., Altman, DG., & The PRISMA Group (2009). Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses: The PRISMA Statement. PLoSMed 6(7), 1-8. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1000097
Mollà, N. (2006). Espacios de educación social en la escuela. Educación Social: Revista de Intervención Socioeducativa, 32, 29–38.
Moraga, J. & Cartes-Velásquez, R. (2015). Pautas de Chequeo, parte II: QUOROM y PRISMA. Revista Chilena de Cirugía, 67(3), 325-330.http://dx.doi.org/10.4067/S0718-40262015000300015
Muñoz, A., & Gelabert, M. (2013). Reforzar vínculos en la comunidad educativa a través de la intervención socioeducativa. RES: Revista de Educación Social, 16, 1-16.
Ortega, J. (2005). Pedagogía Social y Pedagogía Escolar: la educación social en la escuela. Revista de Educación, 336, 111–127.
Petticrew, M., & Roberts, H. (2005). Systematic reviews in the social sciences: A practical guide. John Wiley & Sons.
Proyecto de Ley Orgánica de protección integral a la infancia y la adolescencia frente a la violencia. 19 de junio de 2020. B.O.E. Nº. 22
Puig, X., & Fernández, A. (2018). Profesión necesaria para una escuela inclusiva. In Educación social e escola: análise da última década (2006-2016) (pp. 17-50). CEESG/NEG.
Pulido, C., & Ríos, O. (2006). Las comunidades de aprendizaje: ¿escuela y educación social integradas? Educación Social: Revista de Intervención Socioeducativa, 32, 79–92.
Quintanal, J. (2017). La integración actual del Educador Social en la Escuela. RES: Revista de Educación Social, (24), 499-503.
Quintanal, J. (2018). La educación social en la escuela: un futuro por construir. CCS.
Ramírez-Montoya, M.S., & García-Peñalvo, F.J. (2018). Co-creation and open innovation: Systematic literature review. Comunicar, 26(54), 9-18. doi:10.3916/C54-2018-01.
Real Decreto 1420 de 1991 de 30 de agosto. Por el que se establece el título universitario oficial de Diplomado en Educación Social y las directrices generales propias de los planes de estudios conducentes a la obtención de aquél. 10 de octubre de 1991. B.O.E. Nº. 243.
Rodorigo, M., & Aguirre-Martín, T. (2020). La educación social en los centros educativos institucionalizados posmodernos. Contextos Educativos: Revista de Educación, 25, 183–200. https://doi.org/10.18172/con.3646
Ruiz, L. (2018). Educación social para prevenir y/o erradicar el sedentarismo en las escuelas: revisión teórica. In Educación social e escola: análise da última década (2006-2016) (pp. 417-423). CEESG/NEG, 2018.
Ruiz, M. (2012). El educador en la escuela. Un ejemplo de intervención desde un enfoque intercultural. RES: Revista de Educación Social, (16), 16, 1-14.
Sáez, L. (2019). Educadores y educadoras sociales en la escuela: su sentido, nuevas necesidades y nuevas estrategias. Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa, (71), 15-38.
Sáez, M.M. (2017). Educación Social: generando redes de formación y trasformación social en la escuela. Las familias colaboradoras como agentes de cambio social. RES: Revista de Educación Social, (24), 444-450.
Santibáñez, R. (2005). A propósito de la Educación Social y la Escuela. Educación Social: Revista de Intervención Socioeducativa, 30, 14-18.
Santos, M.D. (2021). Una experiencia de educación social en la escuela. Aula de Innovación Educativa, 302, 20-24.
Segovia, J. (2000). Educación y escuela como elementos de integración social. Documentación Social, 120, 39–68.
Serrate, S., & González, M. (2019). La aportación de los educadores y educadoras sociales a la secundaria: competencias, funciones y criterios para un nuevo ámbito de trabajo profesional. Educació social. Revista d'intervenció socioeducativa, (71), 60-78.
Sierra, JE., Vila, ES., Caparrós, E. & Marín, VM. (2017). Rol y funciones de los educadores y las educadoras sociales en los centros educativos andaluces. Análisis y reflexiones. Revista Complutense de Educación, 28(2), 479-495. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n2.49542
Terrón-Caro, T., Cárdenas-Rodríguez, R., & Rodríguez, R. (2017). Educación intercultural inclusiva. Funciones de los/as educadores/as sociales en instituciones educativas. Pedagogía social: revista interuniversitaria. (29), 25-40. https://doi.org/10.7179/PSRI_2017.29.02
Terrón-Caro, T., Rebolledo, T., Rodríguez, MR., & Esteban, M. (2015). La diversidad cultural desde la perspectiva de los/as educadores/ as sociales- un estudio en los centros educativos de Andalucía. Educatio Siglo XXI, 33(2 Julio), 141-164. https://doi.org/10.6018/j/233181
Torres de Bustos, A. (2017). Educación Social: redes sociales y escuela. RES: Revista de Educación Social, 25, 278–283.
Urrútia, G. & Bonfill, X. (2010). Declaración PRISMA: una propuesta para mejorar la publicación de revisiones sistemáticas y metaanálisis. Medicina Clínica, 135 (11), 507-511. 10.1016/j.medcli.2010.01.015
Vega, A. (2013). La educación social en la escuela: complemento imprescindible. RES: Revista de Educación Social, 16, 1-14.
Vila, ES., Cortés, P., & Martín, VM. (2020). Los educadores y educadoras sociales en los centros educativos de Andalucía: Perfil y desarrollo profesional. REICE: Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia y Cambio En Educación, 18(1), 47–64. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.003
Copyright (c) 2022 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.