Inclusión, diversidad y equidad: diseño y validación de un cuestionario de opinión dirigido al profesorado de orientación educativa (IDEC-O)

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.37.2.333891
Keywords: educational counseling, inclusion, cultural differences, equity

Abstract

The aim of this paper focuses on the results of a Delphi study carried out to design and to validate the content of an “ad hoc” opinion questionnaire. The questionnaire has been developed to know the counselors’ opinion on how the Asturian centers attend to diversity in primary and secondary stages. It was based on an instrument previously carried out, which was submitted to a pilot test in which 51 secondary school counselors participated (N = 51). In order to adapt the validity of the content to the two stages (primary and secondary), a quantitative and qualitative Delphi study was carried out in which 9 experts participated. The study was developed in two rounds and through different tasks in order to submit the blocks in which the questionnaire is structured to expert judgment. These blocks collect information on personal and professional variables and center data, on a Likert scale of 48 items and open questions. A content analysis of the qualitative information was carried out and a descriptive analysis of the mean, standard deviation and percentage of agreement in relation to the criteria adopted to consider an item as valid. The result is a questionnaire composed of five blocks: three of them collect information on identification and classification variables (sociodemographic, professional and center data). The fourth block is a Likert scale of 45 items and five response alternatives (1 = strongly disagree to 5 = strongly agree).

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Author Biographies

Mirian Miranda Morais, Consejería de Educación y Cultura del Principado de Asturias

Funcionaria de la Consejería de Educación y Cultura del Principado de Asturias. Actualmente Asesora Técnica Docente en el Centros de Profesorado y Recursos de Avilés-Occidente, responsable de la Asesoría de Atención a la diversidad; centro dependiente del Servicio de Orientación Educativa y Formación del Profesorado de la Consejería de Educación y Cultura del Principado de Asturias.

Joaquín Lorenzo Burguera Condon, Universidad de Oviedo

Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad de Oviedo

José Miguel Arias Blanco, Universidad de Oviedo

Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación. Facultad de Formación del Profesorado y Educación. Universidad de Oviedo

Elsa Peña Suárez, Consejería de Educación y Cultura del Principado de Asturias

Doctora en Psicología.  Funcionaria de la Consejería de Educación y Cultura del Principado de Asturias. Profesora en enseñanza Secundaria de la especialidad de Orientación Educativa. Publicaciones en revistas con JCR y en congresos nacionales e internacionales. Una estancia postdoctoral en la Universidad de Tilburg

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Published
25-06-2019
How to Cite
Miranda Morais, M., Burguera Condon, J. L., Arias Blanco, J. M., & Peña Suárez, E. (2019). Inclusión, diversidad y equidad: diseño y validación de un cuestionario de opinión dirigido al profesorado de orientación educativa (IDEC-O). Journal of Educational Research, 37(2), 505–524. https://doi.org/10.6018/rie.37.2.333891
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Articles