Proyectos de vida en adolescentes en riesgo de exclusión social
Supporting Agencies
- Universidad de La Laguna
Abstract
The configuration of the life design is a challenge for every human being. The factors that determine the construction of the life design are diverse: lack of maturity, lack of identity, con-flictive personality, problematic social and family environment, school failure, etc. This study attempts to analyse the process of shaping life designs in adolescents at risk of social exclusion. A multi-case study was conducted with six adolescents presenting exclusion trajectories that were within the protection system. In the study, qualitative (semi-structured and diary field inter-views) and quantitative (questionnaire) data retrieval tools and techniques were used, opting for a mixed methodology. The results show that these children have difficulties in projecting a future outside the contexts of social exclusion in which they have developed. Life designs are built from the maladjustment to the system and on a deficient social-emotional basis, making young people unable to generate assertive thoughts and behaviors to achieve the goals set. It is necessary to: a) work with adolescents at risk of exclusion to make them acquire social-emotional strategies, and b) prevent conflicting intra and interpersonal behaviour through care/support actions.
Downloads
References
Álvarez, M., Bisquerra, R., Espín, L. y Rodríguez, S. (2007). La madurez para la Carrera en la Educación Secundaria. Sevilla, España: EOS.
Anguera, M. T., Blanco-Villaseñor, A., Losada, J. L., Sánchez-Algarra, P. y Onwuegbuzie, A. J. (2018). Revisiting the difference between mixed methods and multimethods: Is it all in the name? Quality & Quantity, 52(6) 2757–2770. doi: https://doi.org/10.1007/s11135-018-0700-2
Ballester, L., Caride, J. L., Melendro, M. y Montserrat, C. (2016). Jóvenes que construyen futuros: de la exclusión a la inclusión social. Universidad de Santiago de Compostela: Servicio de Publicaciones e Intercambio Científico
Bautista-Cerro, M. J. y Melendro, M. (2011). Competencias para la intervención socioeducativa con jóvenes en dificultad social. Educación XXI, 14(1), 179-200. Recuperado de http://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/268/224
Bendit, R. y Hahn-Bleibtreu, M. (2008). Youth transitions: processes of social inclusion and patterns of vulnerability in a globalised world. Budrich: Opladen [u.a].
Bendit, R. y Stokes, D. (2004). Jóvenes en situación de desventaja social: políticas de transición entre la construcción social y las necesidades de una juventud vulnerable. Revista de Estudios de Juventud, 65, 11-29.
Boutinet, A. (2002). Antropologia do projeto. Porto Alegre, Brasil: Artmed.
Caravantes, G. M., Climent López, M. y Masiá R. (2017). Los efectos de barrio en la adolescencia: una comparativa entre el barrio del Xenillet y el barrio de La Coma desde la perspectiva comunitaria. Revista Internacional de Trabajo Social y Bienestar, 6, 5-15.
Carbonero, M. y Merino, E. (2003). La escala de autoeficacia vocacional: desarrollo, análisis y aplicaciones del instrumento. Revista de Psicodidáctica, 14, 99-114.
Castel, R. (2014). Los riesgos de exclusión social en un contexto de incertidumbre. Revista Internacional de Sociología, 72(extra1), 15-24. doi:10.3989/ris.2013.03.18
D’Angelo, O. (2000). Proyecto de vida como categoría básica de interpretación de la identidad individual y social. Revista Cubana de Psicología, 17(3), 270-275.
Maree, J.G. (2018). Promoting Career Development and Life Design in the Early Years of a Person's Life. Early Child Development and Care, 188(4), 425-436. http://dx.doi.org/10.1080/03004430.2017.1345892
Du Bois-Reymond, M. y López, A. (2004). Transiciones tipo yo-yo y trayectorias fallidas: hacia las políticas integradas de transición para jóvenes europeos. Revista de Estudios de juventud, (65), 11-29.
Ducca-Cisneros, L. V. (2018). Elegir en tiempos revueltos: orientación vocacional y adolescentes “en riesgo” de exclusión social. Trabajo Social Global, 8(14), 125-146. doi: 10.30827/tsg-gsw.v8i14.7241
Figuera, P., Dorio, I. y Forner, À. (2003). Las competencias académicas previas y el apoyo familiar en la transición a la universidad. Revista de Investigación Educativa, 21 (2), 349-369.
Freire, P. (1998). La educación como práctica de la libertad. Madrid, España: Siglo XXI.
García, J. L., Quintanal, J. y Cuenca, M. E. (2016). Análisis de la percepción que tienen los profesores y las familias de los valores en los jóvenes en vulnerabilidad social. Revista Española de Pedagogía, 263, 91-108.
González-Cubillán, L. (2009). El proyecto de vida, estrategia para enfrentar la adversidad: estudio de casos. Encuentros multidisciplinares, 11(31), 21-26.
Lomelí-Parga, A., López-Padilla, M. y Valenzuela-González, J. (2016). Autoestima, motivación e inteligencia emocional: Tres factores influyentes en el diseño exitoso de un proyecto de vida de jóvenes estudiantes de educación media. Revista Electrónica Educare, 20(2), 1-22. doi: http://dx.doi.org/10.15359/ree.20-2.4
Melendro, M. (2011). El tránsito a la vida adulta de los jóvenes en dificultad social. Zerbitzuan, 49, 93-106. doi:10.5569/1134-7147.49.08
Melendro, M. (2014). Transitar a la vida adulta cuando se es joven y vulnerable: estrategias de actuación en una sociedad en crisis. Metamorfosis. Revista del Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, 1, 37-54.
Melendro, M., De-Juanas, A. Rodríguez, A. E. (2017). Déficits en la intervención socioeducativa con familias de adolescentes en riesgo de exclusión. Bordón, 69(1), 123-138. doi: 10.13042/Bordon.2016.48596
Melendro, M., Cruz, L., Iglesias, A. y Montserrat, C. (2014). Estrategias eficaces de intervención socioeducativa con adolescentes en riesgo de exclusión. Madrid: UNED
Parrilla, Á., Gallego, C. y Moriña, A. (2010). El complicado tránsito a la vida activa de jóvenes en riesgo de exclusión: una perspectiva biográfica. Revista de Educación, (351), 211-233.
Pérez, G. y Melendro, M. (2016). Ocio, formación y empleo de los jóvenes en dificultad social. Revista Española de Pedagogía, 263, 5-11.
Pérez, G., Poza, F. y Fernández, A. (2016). Criterios para una intervención de calidad con jóvenes en dificultad social. Revista Española de Pedagogía, 263, 51-69.
Rodríguez, A.E., de Juanas, A. y González A.L. (2016) Atribuciones de los jóvenes en situación de vulnerabilidad social sobre los beneficios del estudio y la inserción laboral. Revista Española de Pedagogía, 263, 109-126.
Saldaña, J. (2009). El manual de codificación para investigadores cualitativos. Londres: Sage.
Santana-Vega, L. E. (2015). Orientación educativa e intervención psicopedagógica. Madrid: Pirámide.
Santana Vega, L.E.; Alonso Bello, E.; Feliciano García, L. (2018). Trayectorias laborales y competencias de empleabilidad de jóvenes nacionales e inmigrantes en riesgo de exclusión social. Revista Complutense de Educación, 29(2), 355-369. doi: http://dx.doi.org/10.5209/RCED.52444
Santana-Vega, L. E., Feliciano-García, L. y Santana-Lorenzo, A. (2013). Madurez y autoeficacia vocacional en 3º y 4º de la ESO, Bachillerato y Ciclos Formativos. Una perspectiva de género. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 24(3), 8-26.
Santana-Vega, L., Feliciano-García, L. y Jiménez, A. (2016). Apoyo familiar percibido y proyecto de vida del alumnado inmigrante de educación secundaria. Revista Educación, 372, 35-58. doi: http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-372-314
Velaz de Medrano, C. (2005). Medidas para prevenir el rechazo escolar y evitar la exclusión social desde un enfoque democrático y comunitario de la atención a la diversidad. En VV.AA. (Eds.), Educación para la ciudadanía (pp. 90-108). Madrid, España: Atlántida.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.