Career profiles in Higher Education: a study at the Pedagogical University of Mozambique

Authors

  • Ana Daniela Silva Universidad del Minho
  • Maria do Céu Taveira Universidade del Minho
  • Edgar Bernardo Universidad Pedagogica de Maputo
  • Maria Luisa Moreno Universidad de Barcelona, Facultad de Pedagogía
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.32.1.161311
Keywords: Academic adjustment, career exploration, higher education

Supporting Agencies

  • Fundação para a Ciência e Tecnologia

Abstract

In the present study we analyzed the simultaneous relation between the processes of career exploration and academic adjustment, in order to identify career profiles in Higher Education. The sample included 135 undergraduate students from the Pedagogical University in Maputo, Mozambique, enrolled in a Teacher Training program. A Career Exploration Scale and an Academic Adjustment Questionnaire were used as data collection instruments. Through the use of a clustering analysis, three distinct career action and experiential profiles were identified: resilient, constructive and conformist. The results showed that career exploration is related to different modes of academic adjustment and that intervention in higher education should consider inter-individual differences in academic and occupational development. In the present study we analyzed the simultaneous relation between the processes of career exploration and academic adjustment, in order to identify career profiles in Higher Education. The sample included 135 undergraduate students from the Pedagogical University in Maputo, Mozambique, enrolled in a Teacher Training program. A Career Exploration Scale and an Academic Adjustment Questionnaire were used as data collection instruments. Through the use of a clustering analysis, three distinct career action and experiential profiles were identified: resilient, constructive and conformist. The results showed that career exploration is related to different modes of academic adjustment and that intervention in higher education should consider inter-individual differences in academic and occupational development. In the present study we analyzed the simultaneous relation between the processes of career exploration and academic adjustment, in order to identify career profiles in Higher Education. The sample included 135 undergraduate students from the Pedagogical University in Maputo, Mozambique, enrolled in a Teacher Training program. A Career Exploration Scale and an Academic Adjustment Questionnaire were used as data collection instruments. Through the use of a clustering analysis, three distinct career action and experiential profiles were identified: resilient, constructive and conformist. The results showed that career exploration is related to different modes of academic adjustment and that intervention in higher education should consider inter-individual differences in academic and occupational development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Daniela Silva, Universidad del Minho

Doctor en Psicología, con especialización en Psicología Vocacional en 2008, Postgrado en Psicología Escolar en 2005 y licenciado en Psicología, con especialización en Psicología Clínica y de la Salud en el año 2003 por la Universidad del Minho. Es actualmente beca post-doctoral en la Facultad de Psicología de la Universidad del Minho. Actualmente es presidente de la Asociación Portuguesa para el desarrollo profesional. Intereses de investigación principales: la creación y el desarrollo profesional en la educación superior y con grupos específicos, el desarrollo de metodologías de evaluación / intervención psicológica y educacional, y los estudios de género.

Maria do Céu Taveira, Universidade del Minho

En 1987 se celebró una Maestría en Psicología en la Universidad de Porto en y en 1997 un doctorado en Psicología de la Educación de la Universidad del Minho. En la actualidad es Profesor Adjunto y miembro del Centro de Investigación de Psicología de la Facultad de Psicología de la Universidad del Minho. Tiene más de 150 publicaciones en estas áreas, incluyendo varios libros, capítulos de libros y artículos a nivel nacional e internacional. Los principales intereses de investigación se centran en los siguientes temas: Exploración Vocacional, la eficacia de intervención Vocacional, Gestión de Carrera, adaptación a la Carrera.

Edgar Bernardo, Universidad Pedagogica de Maputo

En 2001 completó una Maestría en Psicología Escolar a la Universidad Pedagógica de Maputo, Mozambique, donde actualmente es profesor.

Maria Luisa Moreno, Universidad de Barcelona, Facultad de Pedagogía

María Luisa Rodríguez es Catedrática Emérita en Orientación Profesional y Formación Profesional. Posee en su haber 5 sexenios sobre investigación. Sus líneas de trabajo son: toma de decisiones vocacionales, exploración del mundo laboral, desarrollo de la carrera, orientación no discriminatoria, relatos de vida, formación de personas adultas, etc. Su contribución al campo de estudio son actualmente 32 libros publicados, evaluación de proyectos I+D, evaluación de proyectos europeos, docencia en España, Italia, Francia y Portugal, y otros. Lo más significativo es que M.Luisa Rodríguez creó, entre 1970 y 1995) 14 asignaturas ab novo des las que se han ido nutriendo los Planes de Estudio de Psicopedagogía, en España. Es referee de  revistas españolas e internacionales. Ha fundado varias asociaciones  y revistas de orientación. Actualmente su proyecto de emeritazgo es la creación de un repositorio sobre recursos para la didáctica de la orientación profesional y de la inserción sociolaboral.
Published
31-01-2014
How to Cite
Silva, A. D., Taveira, M. do C., Bernardo, E., & Moreno, M. L. (2014). Career profiles in Higher Education: a study at the Pedagogical University of Mozambique. Journal of Educational Research, 32(1), 25–39. https://doi.org/10.6018/rie.32.1.161311
Issue
Section
Articles