Evaluation of the depressive symptomatology and the related varia-bles in the school context

Authors

  • Elena Bernaras-Iturrioz Dpto. de Psicología Evolutiva y de la Educación. Escuela Universitaria de Magisterio de Donostia de la UPV/EHU
  • Joana Jauregizar- Albonigamayor Dpto. de Psicología Evolutiva y de la Educación. Escuela Universitaria de Magisterio de Leioa de la UPV/EHU
  • Marian Soroa-Udabe Dpto. de Psicología Evolutiva y de la Educación. Escuela Universitaria de Magisterio de Donostia de la UPV/EHU
  • Izaskun Ibabe-Erostarbe Dpto. Psicología Social y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Facultad de Psicología de la UPV/EHU
  • Carmen de las Cueva-Hevia Dpto. Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Escuela Universitaria de Magisterio de Donostia de la UPV/EHU
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.137831
Keywords: Depressive symptomatology, childhood, school context, self-esteem, peer relations, anxiety.

Supporting Agencies

  • Vicerrectorado de Investigación de la Universidad del País Vasco/Euskal Herriko Unibertsitatea (EHU 09/15)

Abstract

The goal of this study was to analyze the rate of child depressive symptomatology in the school context through the analysis of the clinical and school variables related to such symptomatology, with a view to obtaining a predictive model of depression that could help in the detection and understanding of this pathology. The sample was made up of 1104 children aged 8 to 12 from schools in the Basque Country. Participants filled out the Children’s Depression Scale (CDS) and the S-2 self-report from the Behavior Assessment System for Children and Adolescents (BASC). Homeroom teachers provided information on each pupil’s academic performance. The results indicated an interaction between pupils’ sex and age, and this would support the developmental perspective on depressive disorder. In boys, depressive symptomatology levels fell with age, but in girls there was a slight rise at age 12. The most noteworthy predictors of child depression were social stress, anxiety, sense of inadequacy and low self-esteem, which would be in support of the emotional, social and cognitive dimensions of depressive symptomatology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elena Bernaras-Iturrioz, Dpto. de Psicología Evolutiva y de la Educación. Escuela Universitaria de Magisterio de Donostia de la UPV/EHU

Profesora titular del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación de la Escuela de Magisterio de San Sebastián UPV/EHU

Actualmente Vicerrectora de Alumnado de la UPV/EHU

Joana Jauregizar- Albonigamayor, Dpto. de Psicología Evolutiva y de la Educación. Escuela Universitaria de Magisterio de Leioa de la UPV/EHU

Profesora adjunta del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación

Escuela de Magisterio de Leioa (Bizkaia) UPV/EHU

Directora del Servicio de Evaluación Docente

Marian Soroa-Udabe, Dpto. de Psicología Evolutiva y de la Educación. Escuela Universitaria de Magisterio de Donostia de la UPV/EHU

Profesora laboral interina del Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación.

Escuela Universitaria de Magisterio de Donostia de la UPV/EHU.

Izaskun Ibabe-Erostarbe, Dpto. Psicología Social y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Facultad de Psicología de la UPV/EHU

Profesora titular del Dpto. Psicología Social y Metodología de las Ciencias del Comportamiento.
Facultad de Psicología de la UPV/EHU

Carmen de las Cueva-Hevia, Dpto. Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal. Escuela Universitaria de Magisterio de Donostia de la UPV/EHU

Profesora titular del Dpto. Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal.

Escuela Universitaria de Magisterio de Donostia de la UPV/EHU.

How to Cite
Bernaras-Iturrioz, E., Jauregizar- Albonigamayor, J., Soroa-Udabe, M., Ibabe-Erostarbe, I., & de las Cueva-Hevia, C. (2013). Evaluation of the depressive symptomatology and the related varia-bles in the school context. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 29(1), 131–140. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.137831
Issue
Section
Developmental and Educational Psychology