Perception and Management of Conflict in Spanish and Portuguese University Students
Abstract
This research is the result of the Eramus +LIMEdiat research project, in which one of the lines of study has had the objective of finding out the perception that university students in both countries have of conflict management and the ways in which they handle such conflict. From a methodological point of view, a quantitative cross-sectional research study was carried out with a simple random sample of 247 university students. The main results obtained from this study conclude, on the one hand, that conflict is positively valued among university students; and on the other hand, that the origin of conflicts is usually derived from communication problems (16.8%), lack of respect (9.7%) and non-compliance with rules (8%). The results obtained on the perceptions of university students highlight the importance of making university managers aware of the need to train their students in positive conflict management and the promotion of education to achieve a culture of peace in universities in relation to the goals established in the Sustainable Development Goals of the United Nations Organization for 2030. In this sense, the use of mediation on university coexistence contemplated in Law 3/2022, 24 February, emerges as an opportunity to improve interpersonal relations and manage conflicts both inside and outside the classroom. Among the limitations of the study is the size and homogeneity of the sample.
Downloads
References
Albornoz, M. (2007). Los problemas de la ciencia y el poder. Revista Iberoamericana de ciencia tecnología y sociedad, 3(8), 47-65.
Alcover, C. (2009). Ombudsing in Higher Education: A Contingent Model for Mediation in University Dispute Resolution Processes. The Spanish Journal of Psychology, 12(1), 275-287. https://doi:10.1017/S1138741600001682
Aranda, M. A. (2023). La mediación en contextos universitarios como herramienta de innovación educativa: formar en la autocomposición. En, A. I. Blanco (coord.), Nuevas metodologías de enseñanza aprendizaje en mediación y gestión de conflictos (pp. 15-22). Tirant Lo Blanch.
Avruch, K., y Nan, S.A. (2013). Practicing Conflict Resolution from the Academy. Negotiation Journal, 29, 205-212. https://doi.org/10.1111/nejo.12018
Barba, A. M. (2023). Mediación, acoso y universidad. En, M. Acale, D. Boza y M. Alberto (2023), Prevención del acoso generado en y por la universidad: aspectos criminológicos y penales (pp. 259-276). Bomarzo.
Barón, E. A. C., Gutiérrez, M. A. G., Sierra, M. S., y Calderón, E. R. Á. (2022). Análisis bibliométrico de la producción científica internacional sobre educación para la paz y ciudadanía: años 2000-2020. International Journal of Sociology of Education, 11(1), 72-95.
Barsky, A. E. (2002). Structural sources of conflict in a university context. Conflict Resolution Quarterly, 20(2), 161-176. https://doi:10.1002/crq.18.
Baruch, R. A., y Folger, J. P. (1996). La promesa de la mediación. Granica.
Belando, B. (2023). Reflexiones al hilo de la nueva Ley de Convivencia Universitaria. En Avances para una Justicia Sostenible. Ponencias y comunicaciones de la Jornada sobre “métodos alternativos de resolución de controversias y cultura de la paz” (pp. 193-212). Aranzadi.
Beraza, J. M., y Rodríguez, A. (2007). La evolución de la misión de la universidad. Revista de Dirección y Administración de Empresas, 14, 25-56.
Bianchi, D., Morelli, M., Baiocco, R., Cattelino, E., y Chirumbolo, A. (2021). Patterns of love and sexting in teen dating relationships: The moderating role of conflicts. New Directions for Child and Adolescent Development, 178, 133-155. https://doi.org/10.1002/cad.20427
Bickmore, K. (2015). Student Conflict Resolution, Power “Sharing” in Schools, and Citizenship Education. Curriculum Inquiry, 31(2), 137-162. https://doi.org/10.1111/0362-6784.00189
Comisión Europea (2021). Informe de la Comisión al Parlamento Europeo, al Consejo, al Comité Económico y Social Europeo y al Comité de las Regiones sobre la aplicación de la Estrategia de la UE para la Juventud (2019-2027). Registro de documentos de la Comisión Europea. https://ec.europa.eu/transparency/documents-register/detail?ref=COM(2021)636&lang=es.
Costa e Silva, A. M., Caetano, A. P., Freire, I., Moreira, M. A., Freire, T., y Ferreira, A. S. (2018). Novos actores no trabalho em educação: os mediadores socioeducativos. Revista Portuguesa De Educação, 23(2), 119-151. https://doi.org/10.21814/rpe.13989
del Campo Soribas, J., Vilà Baños, R., Martí Barberan, J., y Vinuesa Casas, M. R. (2006). La mediación con jóvenes inmigrantes en el ámbito de la justicia penal juvenil: un enfoque educativo. Revista de Investigación Educativa, 24(1), 35–49.
Dorado-Barbé, A., Hernández-Martín, G., y Lorente-Moreno, J. (2015). La gestión del conflicto en la intervención social. Prisma Social, 14, 443-469.
Dorado, A., Hernández, G., y Lorente, J. C. (2015a). Estudio sobre la gestión constructiva del conflicto en el alumnado de la Facultad de Trabajo Social de la Universidad Complutense de Madrid. Cuadernos de Trabajo Social, 28(2), 245-256. https://doi.org/10.5209/rev_CUTS.2015.v28.n2.49269
Duckworth, C., Albano, T., Munroe, D., y Garver, M. (2019). “Students can change a school”: Understanding the role of youth leadership in building a school culture of peace. Conflict Resolution Quarterly, 36, 235-249. https://doi.org/10.1002/crq.21245
Evans, D., Butterworth, R., y Urquhart-Law, G. (2019). Understanding associations between perceptions of student behaviour, conflict representations in the teacher-student relationship and teachers’ emotional experiences. Teaching and Teacher Education, 82, 55-68. https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.03.008.
Fitzgerald, H. E., Bruns, K., Sonka, S. T., Furco, A., y Swanson, L. (2016). The centrality of engagement in higher education. Journal of Higher Education outreach and engagement, 20(1), 223-244. https://doi.org/10.4324/9781003443353-12a
García-Villaluenga, L. (2009). Mediation in university communities: the experience of the universidad complutense. Conflictology, 1, 63-69. http://hdl.handle.net/10609/3030
Gavaldón, E., y Ambrosy, I. L. (2023). Educación para el bien común, o la educación como bien común. Revista latinoamericana de estudios educativos, 53(1), 7-13.
Gibson, J. (1995). “Can’t We Settle This?” Student Conflicts in Higher Education and Options for Resolution. New Directions for Higher Education, 92(winter), 27-34. https://doi.org/10.1002/he.36919959206
Grau, S., González, C., y Álvarez, J. D. (2016). La mediación universitaria: un recurso de orientación. Experiencia en la universidad de Alicante. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(2), 365-374. http://dx.doi.org/10.17060/ijodaep.2016.n1.v2.197
Gurr, T. R., Marshall, M. G., y Khosla, D. (2000). Peace and Conflict 2001. University of Maryland Press.
Hernández, J., y Pérez, J. A. (eds.) (2018). La Universidad Española en Cifras. CRUE.
Kern, M. A., y Smutko, L. S. (2021). Collaborative governance: The role of university centers, institutes, and programs. Conflict Resolution Quarterly, 39(1) 1-22. https://doi.org/10.1002/crq.21314
Kriesberg, L., y Neu, J. (2018). Conflict Analysis and Resolution as a Field: Core Concepts and Issues. Oxford Research Encyclopedia of International Studies.
LaBelle, B. (2023). Positive Outcomes of a Social-Emotional Learning Program to Promote Student Resiliency and Address Mental Health. Contemporary School Psychology, 27, 1-7. https://doi.org/10.1007/s40688-019-00263-y
Lacuesta-Vizcaino, D., y Traver-Martí, J. A. (2018). Yo, Contigo. El Programa de Mediación entre Iguales, desde la Perspectiva de un Ejemplo de Vida. REICE, Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 16(1), 53-71. https://doi.org/10.15366/reice2018.16.1.004
Ley Orgánica 2/2023, de 22 de marzo, del Sistema Universitario. BOE número 70, de 23 de marzo de 2023, pp. 1-73
Ley 3/2022, de 24 de febrero de convivencia universitaria. BOE, núm. 48, de 25 de febrero 2022, pp. 22379 a 22396
Manca, S., y Ranieri, M. (2017). Implications of social network sites for teaching and learning. Where we are and where we want to go. Education and Information Technologies, 22, 605-622. https://doi.org/10.1007/s10639-015-9429-x
Martínez-López, J. Á., Molina, J., Munuera, P., y Costa e Silva, A.M. (2022). Analysis of the Perception of Conflict and Its Positive Resolution in University Students. Social Sciences, 11(11), 529. https://doi.org/10.3390/socsci11110529
Martínez-Martín, R., y Lozano-Martín, A. M. (2021). Sustainability and Conflict Management in the University Environment. Analysis of Students of the Degrees in Labour Relations and Human Resources, and Social Work at the University of Granada (Spain). Sustainability, 13(23), 13431. https://doi.org/10.3390/su132313431
Miklas, E. J., y Kleiner, B. H. (2003). New developments concerning academic grievances. Management Research News, 26(2/3/4), 141–147. htttps://doi/10.1108/01409170310783862
Munuera, P., y Armadans, I. (2023). La mediación sanitaria una vía alternativa en la solución de conflictos en el ejercicio de la medicina en unos tiempos convulsos: una puesta al día. Medicina Clínica, 161(1), 29-34. https://doi.org/10.1016/j.medcli.2023.07.026
Munuera, P., Molina, J., Martínez-López, J. A., y Costa e Silva, A.M. (2023). Intra-University Mediation on the Road to the Sustainable Development Goals: A Systematic Review. European Journal of Contemporary Education, 12(1), 92-14
Munuera, P., Valdebenito, C., Alemán, C., y Molina, J. (2023). Neutrality in Spain and Chile from the perspective of mediators: A literature review. Conflict Resolution Quarterly, 1–15. https://doi.org/10.1002/crq.21398
Navarro, I., Royo, J. M. Urgell, J., Urrutia, P., Villellas, A., y Villellas, M. (2021). Alerta 2023! Informe sobre conflictos, derechos humanos y construcción de paz. Barcelona: Icaria. https://escolapau.uab.cat/img/programas/alerta/alerta/23/alerta23.pdf
ONU (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development. Resolution adopted by the General Assembly. https://www.un.org/ga/search/view_doc.asp?symbol=A/RES/70/1&Lang=E.
Peris, M., Barrera, U., Schoeps, K., y Montoya, I. (2020). Psychological risk factors that predict social networking and internet addiction in adolescents. International Journal of Environmental. Research. Public Health, 17(4598), 1-20. https://doi:10.3390/ijerph17124598
Pulido, C. F., Pineda, Á. G., Bedoya, G. E. E., y Tandioy, T. M. (2019). Sobrevivir al conflicto: entre el miedo y la comprensión. Estudiantes de Salud Pública y Enfermería. Revista de Paz y Conflictos, 12(2), 267-281. http://dx.doi.org/10.30827/revpaz.v12i2.11350
Redorta, J. (2021). Cómo abordar los conflictos estructurales: Herramientas útiles para problemas complejos. Editorial Almuzara.
Rommel, A. y Bailey M. (2016). Conflict Resolution and Mediation Programs in Higher Education: Institutional Need, Benchmarking, Development, and Evaluation. Advance RIT Conflict Resolution and Mediation Benchmarking, 1209115, 1-16.
Rondón-García, L. M., Martín-Cristauro, V., Martínez-Morán, J., Fito-Orube, N., Domínguez-Bueno, V., Estrada-Moreno, I., Troyano-Ramos, L., Trujillo-Fernández, T. Díaz-Zambrano, M., De la Torre-Delgado, A., Gil-Díaz. J., Fernández-Manga, C. y Enríquez-Merino, J. (2017). Conflictos sociales y mediación universitaria en el Espacio Europeo de Educación Superior. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/12955/ARTÍCULOSWORKSHOP.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Rojas, G., y Alemany, I. (2016). La percepción del conflicto en alumnos universitarios. La importancia de la formación inicial. Culture and Education, Cultura y Educación, 28(2), 269-300. https://doi.org/10.1080/11356405.2016.1158449
Rosales, M., y García, L. (2019). La mediación intrauniversitaria reflexiones y propuestas. En I. Lujan (Ed.). Conflictos y mediación en contextos plurales de convivencia (pp. 175-200). Universidad de Las Palmas de Gran Canaria.
Ruiz-Palomino, E., Ballester-Arnal, R., Giménez-García, C., y Gil-Llario, M.D. (2021). El amor adolescente: ¿Los adolescentes de los primeros en españoles creen en el amor romántico? Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes, 8, (2), 51-55. https://doi.org/10.21134/rpcna.2021.08.2.7
Torrego, J. C. (2004). Resolución de conflictos desde la acción tutorial. Comunidad de Madrid.
Turan, Z., Durdu, L., y Goktas, Y. (2020). Ser o no ser amigos de los profesores en redes sociales: Las perspectivas de los estudiantes universitarios. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 63, 87-96. https://doi.org/10.3916/C63-2020-08
UNESCO (1980). Resolución A/35-35, la propuesta de establecimiento de una Universidad para la Paz en Costa Rica. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000041648_spa?posInSet=22&queryId=d3edbc8b-0595-4866-b2da-066e273900c5
Viana, M.I. (2011). La mediación en el ámbito educativo en España. Estudio comparado entre Comunidades Autónomas. Universidad de Valencia.
Watson, N. T., Rogers, K. S., Watson, K. L., y Liau-Hing Yep, C. (2019). Integrating social justice-based conflict resolution into higher education settings: Faculty, staff, and student professional development through mediation training. Conflict Resolution Quarterly, 36, 251– 262. https://doi.org/10.1002/crq.21233
Yarn, D. (2014). Designing a Conflict Management System for Higher Education: A Case Study for Design in Integrative Organizations. Conflict Resolution Quarterly, 32, 83-105. https://doi.org/10.1002/crq.21102
Zárate-Rueda, R., Murallas-Sánchez, D., y Ortega-Zambrano, C. (2021). Inclusive education and labour market insertion from a capabilities approach: a phenomenological and functional diversity perspective. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 265–282. https://doi.org/10.6018/rie.427881
Copyright (c) 2024 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.