The assessment policy of vocational training in spain
Abstract
We present an exploratory education production study in the context of the Spanish higher vocational training system. We consider the educational outputs to be the very purposes of professional training, i.e., responding to the demands of the labour market and achieving adequate social and labour integration for graduates. This article pursues two aims. On the one hand, we analyse the influence of certain "non-school" inputs such as "effective personality" and "subjective social class". On the other hand, we check the degree of congruence among the different assessment models used in the two areas in which these teachings are currently developed: education and labour. To this end, we use a non-probabilistic convenience sample of 374 second-year students from different higher degree training cycles located in educational centres in the province of Barcelona, Spain. The students were administered a computerised questionnaire which included the main explanatory variables taken into consideration. The analysis was based on an ordered econometric logit model. The results obtained indicate that the "expectation of success", as a dimension of the "effective personality" construct, and the "subjective social class" determine the results positively. Furthermore, we can state that there is no relationship among the results measured by the assessments carried out in the areas of education and labour. Thus, in the absence of greater reflection and scientific evidence, the assessment policy of the vocational training system may have to be reconsidered, taking a further step towards a needed integration.
Downloads
References
Adler, N. E. y Stewart, J. (2007). The MacArthur Scale of subjective social status. Psychosocial Research Notebook. https://www.macses.ucsf.edu/research/psychosocial/subjective.php
Ball, S. J. (2003). Class Strategies and the Education Market. The Middle Classes and Social Advantage. Londres: Routledge Falmer.
Bjornsdottir, R.T., Alaei, R. y Rule, N.O. (2017). The Perceptive Proletarian: Subjective Social Class Predicts Interpersonal Accuracy. Journal of Nonverbal Behavior, 41, 185–201 (2017). https://doi.org/10.1007/s10919-016-0248-6
Bourdieu, P. (1991). El Sentido Práctico. Madrid: Taurus.
Bourdieu, P. (2001). Poder, Derecho y Clases Sociales. Bilbao: Desclée de Brouwer.
Choy, S., Wärvik, G. B. y Lindberg, V. (Eds.). (2018). Integration of Vocational Education and Training Experiences: Purposes, Practices and Principles. Dordrecht: Springer.
Echeverría, B. y Martínez, P. (2021). Hacia un ecosistema de investigación sobre formación profesional en España. Revista de Investigación Educativa, 39(1), 249-264. https://doi.org/10.6018/rie.424901
Elias, M. y Daza, L. (2019). Configuración y Reconfiguración de las Expectativas Educativas después de la Educación Obligatoria: Un Análisis Longitudinal. International Journal of Sociology of Education, 8(3), 206-235. https://doi.org/10.17583/rise.2019.4479
Fernández, C., García, O. y Galindo, E. (2017). Escuela o barbarie: entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda. Madrid: AKAL.
Fernández, M. (2016a). El informe Coleman: una lección de sociología y de política. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9(1), 37-45.
Fernández, M. (2016b). La educación en la encrucijada. Madrid: Fundación Santillana.
Gimeno, J. (Comp.) (2011). Educar por competencias ¿qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
Jiménez, M., Luengo, J. y Sevilla, D. (2015) Las políticas y legislación españolas de formación profesional: las consecuencias de la aprobación de la Ley de Cualificaciones y de la Formación Profesional y de la Ley de Economía Sostenible. En A. Luzón, y M. Torres (Comp.) Las políticas de formación profesional en España y en Europa: perspectivas comparadas (pp. 255-278). Barcelona: Octaedro.
Kirkpatrick, D. y Kirkpatrick, J. (2007). Evaluación de acciones formativas. Los cuatro niveles. Barcelona: Gestión 2000.
Ley 30/2015, de 9 de septiembre, por la que se regula el Sistema de Formación Profesional para el empleo en el ámbito laboral (B.O.E. nº 207 de 10 de septiembre)
Ley 5/2002, de 19 de junio, de las Cualificaciones y de la Formación Profesional (B.O.E. nº 147 de 20 de junio)
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación (B.O.E. nº106, de 04 de mayo) modificada por la Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa (B.O.E. nº 295 de 10 de diciembre)
Lorente, R. (2012). La formación profesional según el enfoque de las competencias. La influencia del discurso europeo en España. Barcelona: Octaedro.
Lorente, R. (2016). Perspectivas del profesorado ante los retos y desafíos de la formación profesional. Revista Qurriculum, 29, 63-86.
Luzarraga, J.M., Nuñez, J.M. y Etxeberria, J. (2018). Análisis de las expectativas de los centros de Bachillerato de alta y baja eficacia escolar. Percepción de la Inspección Educativa. Revista Complutense de Educación, 29(4), 1075-1090. https://doi.org/10.5209/RCED.54683
Manstead, A. S. (2018). The psychology of social class: How socioeconomic status impacts thought, feelings, and behaviour. British Journal of Social Psychology, 57(2), 267-291. https://doi.org/10.1111/bjso.12251
Martín del Buey, F., Granados, P., Martín, M. E., Juárez, A., García, A. y Álvarez, M. (2000). Desarrollo de la Personalidad Eficaz en Contextos Educativos. Marco Conceptual. Oviedo: Fmb.
Martín del Buey, F.A., Martín, M. E., Dapelo, B., Pizarro, P., Di Giusto, C., Castellano, S., Guerra, P. y Arnáiz, A. (2015). El constructo personalidad eficaz: últimos avances. Revista de Orientación Educacional, 29(55), 52-68.
Martín del Buey, Fº A., Fernández Zapico, A., Martín Palacio, E., Dapelo Pellerano, B., Marcone Trigo, R., y Granados Urban, P. (2008). Cuestionario de personalidad eficaz para la formación profesional. Psicothema, 20(2), 224-228.
Muñoz, D. y Herrera, D. (2017). Los desafíos de la evaluación por competencias en el ámbito educativo. Educação e Pesquisa, 43(4), 1073-1086. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201706164230
Nájera, J., Salazar, M. L., Vacio, M.A. y Morales, S. (2020). Evaluación de la autoeficacia,
expectativas y metas académicas asociadas al rendimiento escolar. Revista de Investigación Educativa, 38(2), 435-452. https://doi.org/10.6018/rie.350421
Navarro-Carrillo, G.; Valor-Segura, I. y Moya, M. (2018). Clase social y bienestar subjetivo: el rol mediador de la incertidumbre emocional. Behavioral Psychology / Psicología Conductual, 26(3), 457-472.
Pineda, P. (2000). Evaluación del impacto de la formación en las organizaciones. Educar, 27, 119-133.
Piqueras, R., Rodríguez, A. y Rueda, C. (2008). Expectativas y duración del desempleo. Revista de Psicología del Trabajo y de las Organizaciones, 24(2), 129-151.
Puelles, M. (2016). Reflexiones sobre cuarenta años de educación en España o la irresistible seducción de las leyes. Historia y Memoria de la Educación, 3, 15-44. https://doi.org/10.5944/hme.3.2016.14760
Pulliam, P. y Phillips, J. (2007). Fundamentos del ROI. Barcelona: Gestión 2000.
Quiroga-Garza, A., García-Sánchez, E., Treviño, F.A. y Willis, G.B. (2018). Relación entre clase social subjetiva y autoeficacia: efecto de la comparación social. Anales de psicología, 34(2), 314-323. http://doi.org/10.6018/analesps.34.2.266611
Real Decreto 1128/2003, de 5 de septiembre, por el que se regula el Catálogo Nacional de Cualificaciones Profesionales (B.O.E. nº 223 de 17 de septiembre)
Real Decreto 1147/2011, de 29 de julio, por el que se establece la ordenación general de la formación profesional del sistema educativo (B.O.E. nº 182 de 30 de julio)
Rego-Agraso, L. y Rial-Sánchez, A. (2017). ¿Por qué elegir formación profesional? Satisfacción, motivaciones y expectativas del alumnado sobre el empleo y la formación. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(3), 43-62.
Santos, M. V. y Garrido, M. J. (2015). Resultado del proceso educativo: El papel de los estilos de aprendizaje y la personalidad. Educación XX1, 18(2), 323-349. https://doi.org/10.5944/educxx1.14607
Sautu, R., Boniolo, P., Dalle, P. y Elbert, R. (Ed.) (2020) El análisis de clases sociales. Buenos Aires: CLACSO.
Subero, D. y Esteban-Guitart, M. (2020). Más allá del aprendizaje escolar: el rol de la subjetividad en el enfoque de los fondos de identidad. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 32(1), 213-236. http://doi.org/10.14201/teri.20955
Tan, J. J. X., Kraus, M. W., Carpenter, N. C., y Adler, N. E. (2020). The association between objective and subjective socioeconomic status and subjective well-being: A meta-analytic review. Psychological Bulletin, 146(11), 970–1020. https://doi.org/10.1037/bul0000258
Tejada, J. y Ferrández, E. (2012). El impacto de la formación continua: claves y problemáticas. Revista Iberoamericana de Educación, 58(3), 1-14. https://doi.org/10.35362/rie5831427
Tejada, J. y Ruiz, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educación Superior: Retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-38. https://doi.org/10.5944/educxx1.12175
Torrents, D., Merino, R., García, M. y Valls, O. (2018). El peso del origen social y del centro escolar en la desigualdad de resultados al final de la escuela obligatoria. Papers, 103(1), 29-50. https://doi.org/10.5565/rev/papers.2300
Copyright (c) 2021 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.