Educación Primaria y alumnas gitanas. Análisis de las barreras sociales en contextos de exclusión

Authors

  • Rocío Cárdenas-Rodríguez Universidad Pablo de Olavide
  • Teresa Terrón-Caro Universidad Pablo de Olavide
  • María Carmen Monreal Gimeno Universidad Pablo de Olavide
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.37.1.326221
Keywords: Culture; Education; Gender Discrimination; Ethnic Diversity.

Supporting Agencies

  • Proyecto GENDERCIT (Género y Ciudadanía)
  • coordinado por la Universidad Pablo de Olavide
  • financiado por el Programa People de la Unión Europea
  • IRSES
  • Acciones de Marie Curie
  • 7º Programa Marco (FP7/2007-2013/under grant agreement 31896

Abstract

Nowadays a transformation in the traditional roles associated to men and women is being produced,  however, in disadvantaged contexts of social exclusion these inequalities between men and women are still very notable. The following work aims to reflect on the situation of romani female in disadvantaged contexts throughout their educational process and to establish the necessary strategies to promote the educational process of these students. To do it, we applied a mixed methodology based on questionnaires and focus groups with teachers and key agents from four schools located in contexts of social exclusion with high percentage of romani students. The results obtained show us the perception of teachers and agents about the difficulties of romani female students in the Educational System, and the actions that are carried out from schools to promote the educational progression of romani female students. In any case, it is important to point out that the socio-economic context determines the educational trajectory of romani women students more than the cultural characteristics, since many of the difficulties encountered by the students are more related to the contexts of social marginalization than to their culture.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asensio, A. (2016). Educación y población gitana. Avances en Supervisión Educativa, 25, 1-34. https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/547/390 Ayala

Rubio, A. (2014). La resocialización de la mujer gitana en los cursos de alfabetización de la Renta Mínima de Inserción. Política y Sociedad, 51(3), 789-816. http://revistas.ucm.es/index.php/POSO/article/view/43725/44512

Collet-Sabé, J., Besalú; X., Feu, J., & Tort, A. (2014). Escuelas, familias y resultados académicos. Un nuevo modelo de análisis de las relaciones entre docentes y progenitores para el éxito de todo alumnado, Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 18(2), 8-33. http://www.ugr.es/local/recfpro/rev182ART1.pdf

Cordero Ferrera, J.M., Pedraja Chaparro, F., & Simancas Rodríguez, R. (2015). Factores del éxito escolar en condiciones socioeconómicas desfavorables. Revista de Educación, 370, 172-198. 10.4438/1988-592X-RE-2015-370-302

El-Habib Draoui, B., Jiménez-Delgado, M., Ruiz-Callado, R., & Jareño-Ruiz, D. (2016). Composición escolar y expectativas del alumnado por origen y etnia: una aproximación a la segregación escolar extraoficial. RASE: Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 9(1), 59-77. http://rua.ua.es/dspace/handle/10045/52788

Fundación para el Secretariado Gitano (2000). Mujeres Gitanas. FSG, (1). https://www.gitanos.org/upload/09/93/Rev1.05-Dossier.pdf

Fundación para el Secretariado Gitano (2010). Evaluación de la normalización educativa de las alumnas y los alumnos gitanos en Educación Primaria. Madrid, IFIIE/ Instituto de la Mujer.

Fundación para el Secretariado Gitano (2013). Resumen ejecutivo. El alumnado gitano en Secundaria. Un estudio comparado. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://www.gitanos.org/upload/92/20/EstudioSecundaria.pdf

Gil Flores, J. (2017). Características del profesorado y desempeño docente en aulas con alumnado de bajo nivel socioeconómico. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 133-150. http://dx.doi.org/10.6018/rie.35.1.246381

Jiménez Vargas, F., Fardella Cisternas, C., & Muñoz Proto, C. (2017). Una aproximación microetnográfica de prácticas pedagógicas en escuelas multiculturales. Tensiones y desafíos en torno a la escolarización de inmigrantes y grupos minoritarios. Perfiles educativos, 39(156), 72-88. http://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/view/58284

Llevot, N., & Bernad, O. (2016). La mediación gitana: herramienta performativa de las relaciones entre escuela y familia. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 19(1), 99-110. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.1.245581

López Rodriguez, M. E., & Sanz Hernández, A. (2017). Reflexión, acción, decisión: trayectorias en la construcción de la identidad de género en el patriarcado gitano. EMPIRIA. Revista de Metodología de las Ciencias Sociales, 38, 41-62. https:// dx.doi.org/10.5944/empiria.38.2018.19705

Macías, F., & Redondo, G. (2012). Pueblo gitano, Género y Educación: investigar para excluir o investigar para transformer. International Journal of Sociology of Education, 1(1), 71-92. http://dx.doi.org/10.4471/rise.2012.04

Márquez, M J., & Padua, D. (2016). Comunidad Gitana y Educación Pública. La necesidad de construir un proyecto social y educativo compartido. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(1). http://www.redalyc.org/articulo. oa?id=27446519009

Márquez, M.J, Prados, M.E, & Padua, D. (2017). La voz de Tsura. Un relato biográfico-narrativo sobre mediación intercultural y su sentido resiliente en el ámbito educativo. Educar, 54(1), 49-66. https://ddd.uab.cat/record/184668

Ministerio de Sanidad, Seguridad Social e Igualdad [MSSSI]. (2012). Estrategia Nacional para la Inclusión del Pueblo Gitano en España (2012-2020). http://www.msssi.gob.es

Padilla Carmona, T., González-Monteagudo, J., & Soria-Vílchez, A. (2017). Gitanos en la Universidad: Un estudio de caso de trayectorias de éxito en la Universidad de Sevilla. Revista de Educación, 377, 187-211. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-017-377-358

Parra Toro, I., Alvarez-Roldan, A., & Gamella, J. F. (2017). Un conflicto silenciado: Procesos de segregación, retraso curricular y abandono escolar de los adolescentes gitanos. Revista de Paz y Conflictos, 10(1), 35-60. https://dialnet.uni-rioja.es/servlet/articulo?codigo=6103275

Rodríguez, A., & Paterna, C. (2016). Programa de intervención psicosocial y educativa en habilidades sociales y género con adolescentes de etnia gitana. En Castejón Costa (coord.). Psicología y Educación: presente y future (2636-2644). ACIPE: Asociación Científica de Psicología y Educación. https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/64440/1/Psicologia-y-educacion_317.pdf

Sánchez-Muros, P.S. (2015). Minoría gitana y prejuicio étnico en la preadolescencia. Procesos de exclusión e inclusión en el ámbito escolar. RASE Revista de Sociología de Educación, 8(3), 396-408. https://ojs.uv.es/index.php/RASE/article/view/8392/7985

Zugaza, U. (2017). Claves hacia el empoderamiento de las mujeres gitanas: un análisis desde el punto de vista de la interseccionalidad. Investigaciones feministas: papeles de estudios de mujeres, feministas y de género, 8(1), 203-222. http://doi.org/10.5209/INFE.54459

Published
31-12-2018
How to Cite
Cárdenas-Rodríguez, R., Terrón-Caro, T., & Monreal Gimeno, M. C. (2018). Educación Primaria y alumnas gitanas. Análisis de las barreras sociales en contextos de exclusión. Journal of Educational Research, 37(1), 75–91. https://doi.org/10.6018/rie.37.1.326221
Issue
Section
Articles