Proposal for an assessment methodology to assess skills by using complex tasks within virtual learning environments

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.36.1.278301
Keywords: skill evaluation, complex task, e-rubrics, higher education

Supporting Agencies

  • Comisión Europea Proyecto DevalSimWeb Nº de contrato DCI-ALA/19.09.01/11/21526/264-773/ALFAIII(2011)-10

Abstract

This article presents a methodology to assess the skill level of university students in five skills: analytical and critical thought, problem solving, sense of Ethics, decision making and teamwork. The introduction focuses on two conceptuals foci in which the study is based, skills assessment through complex tasks and a digital context with e-rubrics. In the second section the proposal is contextualized in the DevalsimWeb Project in which it arises, skills are defined and a description of the fundamental aspects of APREVAL-DevalSimWeb Training Course is offered. In method are specified the questions that guide the proposal, the procedure and the methodological design of the evaluation proposal, according to Expert Desing Method. The results reflect the methodological proposal made on the basis of complex tasks and applying e-rubrics before and after the completion of the training course to assess the skill level of first year university students. The article ends with conclusions and research associated with the proposal. An annex is provided for the description of complex tasks specifying the situations/problems raised, the resources used and the specific evaluation activities for each skill, before and after implementation of the training course together with the five e-rubrics for each skill.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jaione Cubero Ibáñez, Universidad de Cádiz

Profesora Sustituta Interina del Área de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación

Miembro del Grupo de Investigación EVALfor - SEJ569

(Evaluación en contextos formativos)

María Soledad Ibarra Sáiz, Universidad de Cádiz

Profesora Titular de Diagnóstico en Educación de la Universidad de Cádiz

Directora del Grupo de Investigación EVALfor-SEJ569 (Evaluación en contextos formativos)

Gregorio Rodríguez Gómez, University of Cádiz

Profesor Titular de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Cádiz

Miembro del Grupo de Investigación EVALfor  (Evaluación en contextos formativos) - SEJ569

References

Álvarez-Rojo, V. (1998). Diseño de programas de orientación. En X. Salvador & M.L. Rodicio (Eds.), Actas del Simposium sobre Orientación: ¿Para onde camiña a orientación? (pp. 142-168). A Coruña: Universidade de A Coruña

Andreu-Andrés, M. A., & García-Casas, M. (2014). Evaluación del pensamiento crítico en el trabajo en grupo. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 203-222. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.157631

Ashford-Rowe, K., Herrington, J., & Brown, C. (2014). Establishing the critical elements that determine authentic assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(2), 205-222. http://dx.doi.org/10.1080/02602938.2013.819566

Baartman, L., & Ruijs, L. (2011). Comparing students’ perceived and actual competence in higher vocational education. Assessment & Evaluation in Higher Education, 36(4), 385-398. http://dx.doi.org/10.1080/02602938.2011.553274

Belloch, C. (2012). Entornos virtuales de aprendizaje. Unidad de Tecnología Educativa (UTE). Universidad de Valencia. https://goo.gl/TaUViS

Bennett, R.E. (2002). Inexorable and inevitable: The continuing story of technology and assessment. Journal of Technology, Learning and Assessment 1(1). https://goo.gl/52v5ja

Boneu, J.M. (2007). Plataformas abiertas de e-learning para el soporte de contenidos educativos abiertos. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento 4(1). https://goo.gl/SV0Ja

Bridgeman, B. (2009). Experiences from large-scale computer-based testing in the USA, in F. Scheuermann & J. Björnsson (Eds.), The Transition to Computer-Based Assessment. Luxembourg, Office for Official Publications of the European Communities.

Buján, K., Rekalde, I., & Aramendi, P. (2011). Las rúbricas de evaluación en formación de competencias. En K. Bujan; I. Rekalde & P. Aramendi (Coords.) La evaluación de competencias en la educación superior (pp. 75-97). Sevilla: MAD, S.L.

Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de datos. Revista de Ciencias de la Educación, 19(33), 228-247. https://es.scribd.com/doc/48628674/Validez-y-confiabilidad-de-instrumentos

De la Cruz, G., & Abreu, L.F. (2014). Rúbricas y autorregulación: pautas para promover una cultura de la autonomía en la formación profesional terciaria. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 12, 31-48. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/365061

Delgado, A.M. (Dir.). (2005). Competencias y diseño de la evaluación continua y final en el Espacio Europeo de Educación Superior. Programa de Estudios y Análisis, Ministerio de Educación y Ciencia (MEC). https://goo.gl/BZgFzr

Delgado, A.M., & Oliver, R. (2006). La evaluación continua en un nuevo escenario docente. RUSC. Universities and Knowledge Society Journal, 3(1). https://goo.gl/rv2sCi

Dresel, M.G. (2015). Competencies for successful self-regulated learning in higher education: structural model and indications drawn from expert interviews. Studies in Higher Education, 40(3), 454-470. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03075079.2015.1004236

Eyal, L. (2012). Digital Assessment Literacy - the Core Role of the Teacher in a Digital Environment. Educational Technology & Society, 15, 37-49. http://www.ifets.info/journals/15_2/5.pdf

Fernández March, A. (2011). La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la enseñanza universitaria. En K. Bujan, I. Rekalde & P. Aramendi (Coords.), La evaluación de competencias en la educación superior (pp. 37-57). Sevilla: MAD, S.L.

García, M.P. (2014). La evaluación de competencias en Educación Superior mediante rúbricas: un caso práctico. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado 17(1), 87-106. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.1.198861

Gómez-Ruiz, M.A., Rodríguez-Gómez, G., & Ibarra-Sáiz, M.S. (2013). Desarrollo de las competencias básicas de los estudiantes de Educación Superior mediante la e-Evaluación orientada al aprendizaje. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 1(19), 1-17. https://goo.gl/JMXbAx

Gulikers, J., Bastiaens, T., & Kirschner, P. (2004). A five-dimensional framework for authentic assessment. Educational Technology Research and Development, 52(3), 67-86. https://racetothetopvolusia.wikispaces.com/file/view/A+Five+Dimensional+Framework+for+Authentic+Assessment.pdf

Hack, C. (2015). Analytical rubrics in higher education: A repository of empirical data. British Journal of Educational Technology, 46(5), 924-927. http://doi.org/10.1111/bjet.12304

Ibarra-Sáiz, M.S., & Rodríguez-Gómez, G. (2014a). Aportaciones para la formación del profesorado y estudiantes de Educación Superior en e-Evaluación: herramientas tecnológicas facilitadoras. En Proceedings of the VII International GUIDE Conference Cultura en la modernización global: El papel de la educación a distancia. https://goo.gl/btq09m

Ibarra-Sáiz, M.S., & Rodríguez-Gómez, G. (2014b). Formación del profesorado universitario en evaluación: análisis y prospectiva del Programa Formativo EVAPES- DevalSimWeb “Evaluación para el aprendizaje en la Educación Superior”. En Congreso Iberoamericano de Ciencia, Tecnología, Innovación y Educación. Buenos Aires. Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://goo.gl/MFmbEa

Ibarra-Sáiz, M.S. & Rodríguez-Gómez, G. (2017). EvalCOMIX®: a Web-Based Programme to Support Collaboration in Assessment. En T. Issa, P. Kommers, T. Issa, P. Isaías, & T.B. Issa (Eds.), Smart Technology Applications in Business Environments (pp. 249-275). Hershey, PA: IGI Global.

Ibarra-Sáiz, M.S., Rodríguez-Gómez, G., & García-Jiménez, E. (2013). DevalSimWeb_ Catalogue of transversal assessment skills. Cadiz: EVALfor Research Group.

Ibarra-Sáiz, M.S., Rodríguez-Gómez, G., & García-Jiménez, E. (2016). Tareas de calidad: Caracterización I. [Microvídeo]. Cádiz: EVALfor - Grupo de Investigación. https://goo.gl/f5hP58

Joint Committee on Standards for Educational Evaluation. (2002). The student evaluation standard: How to improve evaluations of students. Thousands Oaks, CA: Corwin.

Jonsson, A., & Svingby, G. (2007). The Use of Scoring Rubrics: Reliability, Validity and Educational Consequences. Educational Research Review, (2), 130-144. http://dx.dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2007.05.002

Kamphorst, J., Hofman, W., Jansen, E., & Terlouw, C. (2013). The relationship between perceived competence and earned credits in competence-based higher education. Assessment & Evaluation in Higher Education 38(6), 646-661. http://dx.doi.org/10.1080/02602938.2012.680015

Lester, S. (2014). Professional competence standards and frameworks in the United Kingdom. Assessment & Evaluation in Higher Education 39(1), 38-52. https://doi.org/10.1080/02602938.2013.792106

Litwin, M. S. (2003). How to Assess and Interpret Survey Psychometrics. Thousands Oaks, CA: SAGE Publications.

Liu, X., & Li, L. (2014). Assessment training effects on student assessment skills and task performance in a technology-facilitated peer assessment. Assessment & Evaluation in Higher Education, 39(3), 275-292. http://dx.doi.org/10.1080/02602938.2013.823540

Menéndez-Varela, J.L., & Gregori-Giralt, E. (2016). The contribution of rubrics to the validity of performance assessment: a study of the conservation–restoration and design undergraduate degrees. Assessment & Evaluation in Higher Education, 41(2), 228-244. http://doi.org/10.1080/02602938.2014.998169

Mueller, D., & Strohmeier, S. (2011). Design characteristics of virtual learning environments: state of research. Computers & Education 57(4), 2505-2516. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2011.06.017

Olmos Migueláñez, S., & Rodríguez Conde, M.J. (2011). Perspectiva tecnológica de la evaluación educativa en la universidad. Teoría de la Educación 23(1), 131-157. http://campus.usal.es/~revistas_trabajo/index.php/1130-3743/article/viewFile/8581/8813

Peris Ortiz, M., & Merigó Lindahl, J.M. (Eds.). (2015). Sustainable learning in higher education, innovation, technology, and knowledge management. London: Springer-Verlag. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-10804-9_1

Poblete, M., & Villa, A. (2011). SEBSCO, una experiencia alternativa para evaluar competencias. Aula Abierta, 39(3), 15-30. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3691465

Redecker, C., & Johannessen, O. (2013). Changing assessment—Towards a new assessment paradigm using ICT. European Journal of Education, 48(1), 79-96. http://dx.doi.org/10.1111/ejed.12018

Reddy, Y., & Andrade, H. (2010). A Review of Rubric Use in Higher Education. Assessment & Evaluation In Higher Education, 35(4), 435-448. http://dx.doi.org/10.1080/02602930902862859

Rodríguez-Gómez, G., & Ibarra-Sáiz, M.S. (Eds.) (2011). e-Evaluación orientada al e-Aprendizaje estratégico en la Universidad. Madrid: Narcea.

Rodríguez-Gómez, G., & Ibarra-Sáiz, M.S. (2015). Assessment as Learning and Empowerment: Towards Sustainable Learning in Higher Education. En M. Peris- Ortiz & J. M. Merigó Lindahl (Eds.), Sustainable Learning in Higher Education. Developing Competencies for the Global Marketplace (pp. 1-20). Springer International Publishing. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-10804-9_1

Rodríguez-Gómez, G., Ibarra-Sáiz, M.S., & Cubero-Ibáñez, J. (2018). Competencias básicas relacionadas con la evaluación. Un estudio sobre la percepción de los estudiantes universitarios. Educación XXI, 21(1), 181-208. http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.14457

Rubio, M.J., Tocaín Garzón, A.L., & Ruiz Quiranza, R. (2014). Programa formativo APREVAL DevalSimWeb: aprender evaluando en la Educación Superior: manual del formador. Ecuador: Ibarra.

Sliney, A., & Murphy, D. (2011). Using serious games for assessment. In M. Ma, A. Oikonomou, & L. C. Jain (Eds.), Serious Games and Edutainment Applications (pp. 225-243). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4471-2161-9_12

Skjong, R. & Wentworth, B. (2000). Expert Judgement and Risk Perception. http://research.dnv.com/skj/Papers/SkjWen.pdf

Tejada, J., & Ruiz, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en Educacion Superior: Retos e implicaciones. Educación XXI, 19(1), 17-38. http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.12175

Tomas, C., Borg, M., & McNeil, J. (2015). E-assessment: Institutional development strategies and the assessment life cycle. British Journal of Educational Technology, 46(3), 588-596. http://dx.doi.org/10.1111/bjet.12153

Villa, A., & Poblete, M. (2007). Aprendizaje Basado en Competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao: Mensajero.

Villa, A., & Poblete, M. (2011). Evaluación de competencias genéricas: principios, oportunidades y limitaciones. Bordón: Revista de Pedagogía, 63(1), 147-170. http://www.innova.deusto.es/images/archivos/evaluaci%C3%B3n_competencias_aurelio_bordon.pdf

Villardón, L. (2006). Evaluación del aprendizaje para promover el desarrollo de competencias. Educatio Siglo XXI, 24. http://revistas.um.es/educatio/article/view/153

Zabala, A., & Arnau, L. (2008). Evaluar competencias es evaluar procesos en la resolución de situaciones problema. En A. Zabala y L. Arnau, 11 Ideas clave: cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.

Zlatkin-Troitschanskaia, O., Shavelson, R.J., & Kuhn, C. (2015). The international state of research on measurement of competency in higher education. Studies in Higher Education 40(3), 393-411. http://dx.doi.org/10.1080/03075079.2015.1004241

Published
28-12-2017
How to Cite
Cubero Ibáñez, J., Ibarra Sáiz, M. S., & Rodríguez Gómez, G. (2017). Proposal for an assessment methodology to assess skills by using complex tasks within virtual learning environments. Journal of Educational Research, 36(1), 159–184. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.278301
Issue
Section
Articles