Is the emotional experience gender question? Analysis playing opposition games in university students
Supporting Agencies
- Ministerio de Economía y Competitividad. Proyectos I D i. DEP2010-21626-C03-03.
Abstract
The knowledge of the emotional experience in driving educational contexts is an aspect rarely analyzed by specialized literature. However, teachers face situations where emotions and their management are key to professional development. In physical education, this knowledge is even more relevant given the driving nature of the content. The aim of this research was to identify emotional intensities during competitive and non-competitive practice of opposition sports games according to the participant’s gender. 169 students participated and completed the GES questionnaire at the end of each activity. Generalized estimating equations showed significant differences (p <.001) in the variable types of emotion, outcome and gender. Positive emotions were experienced more intensely than the rest of emotions during games. The data also showed that the emotional intensity in competitive games were higher than those without competition. Gender was a determining factor in the emotional variations. Girls experienced greater intensities regardless of the obtained result.
Downloads
References
Alonso, J. I., Gea, G., & Yuste, J. L. (2013a). Formación Emocional y juego en futuros docentes de Educación física. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 16(1), 97-108. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.16.1.179461
Alonso, J. I., Lavega, P., & Gea, G. (2013b). Incidencia de los juegos de oposición en la vivencia de emociones. En J. J. Gázquez et al. (Comps.) Investigación en el ámbito escolar. (pp. 379-386). Granada: GEU.
Alonso, J. I., & Yuste, J. L. (2014). Hacia la educación física emocional a través del juego. Educatio Siglo XXI, 32(1), 11-14.
Alvariñas, M., Fernández Villarino, M. A., & López Villar, C. (2009). Actividad física y percepciones sobre deporte y género. Revista de Investigación Educativa, 6, 113-122.
Arruza, J. A., Arribas, S., Otaegi, O., González, O., Irazusta, S., & Ruiz, L. M. (2011). Percepción de la competencia, estados de ánimo y tolerancia al estrés en jóvenes deportistas de alto rendimiento. Anales de psicología, 27(2), 536-543.
Bar-On, R. (2006). The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema, 18(supl), 13-25.
Bisquerra, R. (2000). Educación emocional y bienestar. Barcelona: Praxis.
Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.
Calderón, A., & Martínez de Ojeda, D. (2014). La formación permanente del profesorado de Educación Física. Propuesta de enseñanza del modelo de educación deportiva. Revista de Educación, 363, 128-153. http://dx.doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2012-363-173
Cantón, E., & Checa, I. (2012). Los estados emocionales y su relación con las atribuciones y las expectativas de autoeficiencia en el deporte. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 171-176.
Díaz–Aguado, M. J., & Martín, G. (2011). Convivencia y aprendizaje escolar en la adolescencia desde una perspectiva de género. Psicothema, 23(2), 252-259.
Etxebeste, J., Del Barrio, S., Urdangarin, C., Usabiaga, O., & Oiarbide, A. (2014). Ganar, perder o no competir: la construcción temporal de las emociones en los juegos deportivos. Educatio Siglo XXI, 32(1), 33-48. http://dx.doi.org/10.6018/j/194051
Feldman, L., Lane, R. D., Sechrest, L., & Schwartz, G. E. (2000). Sex differences in emotional awareness. Society for Personality and Social Psychology, 26(9), 1027-1035.
Frijda, N. (2008). The psychologists’ point of view. In M. Lewis, J. M. Haviland-Jones, & L. F. Barrett (Eds.), Handbook of emotions (3ª edition, pp. 68-87). New York, EE.UU.: Guilford Press.
González Pascual, M. (2005). ¿Tienen sexo los contenidos de la educación física escolar?. Transmisión de estereotipos de sexo a través de los libros de texto en la etapa secundaria. Revista Internacional de Medicina y Ciencias en la Actividad Física y el Deporte, 5(18), 77-88.
Jaqueira, A. R., Lavega, P., Lagardera, F., Aráujo, P., & Rodrigues, M. (2014). Educando para la paz jugando: género y emociones en la práctica de juegos cooperativos competitivos. Educatio Siglo XXI, 32(2), 15-32. http://dx.doi.org/10.6018/j/194071
Järvenoja, H., & Järvelä, S. (2005). How students describe the sources of their emotional and motivational experiences during the learning process: A qualitative approach. Learning and Instruction, 15, 465-480.
Knoppers, A., & Elling, A. (2001). Organizing masculinities and feminities: the gendered sporting body. In J. Steenbergen, P. De Knopp, & A. Elling (Eds.), Values and norms in sport (pp. 171-194). Aachen, Alemania: Meyer & Meyer Sport.
Lagardera, F. (1999). La lógica deportiva y las emociones. Implicaciones en la enseñanza del deporte. Revista Apunts de Educación Física, 56, 99-107.
Lavega, P., Aráujo, P., & Jaqueira, A. R. (2013a). Teaching motor and emotional competencies in university students. Cultura, Ciencia y Deporte, 22(8), 5-15.
Lavega, P., Filella, G., Agulló, M. J., Soldevila, A., & March, J. (2011). Conocer las emociones a través de juegos: Ayuda para los futuros docentes en la toma de decisiones. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 9(2), 617-640. http://investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/ContadorArticulo.php?519
Lavega, P., Filella, G., Lagardera, F. Mateu, M., & Ochoa, J. (2013b). Juegos Motores y Emociones. Cultura y Educación, 23(3), 347-360. http://dx.doi.org/10.1174/113564013807749731
Lavega, P., March, J., & Filella, G. (2013c). Juegos deportivos y emociones. Propiedades psicométricas de la escala GES para ser aplicada en la Educación Física y el Deporte. Revista de Investigación Educativa, 31(1), 151-165. http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.147821
Lazarus, R. S. (1991). Emotion and adaptation. New York, EE.UU.: Oxford University Press.
Lazarus, R. S. (2000). How emotions influence performance in competitive sports. The Sport Psychologist, 14, 229-252.
Mateu, M., Romero, M. R., Gelpi, P., Rovira, G., & Lavega, P. (2013). La educación emocional a través de las prácticas motrices de expresión. Perspectiva de género. Educatio siglo XXI, 32(1), 49-70. http://dx.doi.org/10.6018/j/194081
Molero, D., Ortega, F., & Moreno, M. R. (2010). Diferencias en la adquisición de competencias emocionales en función del género. Revista Electrónica de Investigación y Docencia, 3, 165-172. http://www.revistareid.net/revista/n3/REID3art9.pdf
Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico comentado en Praxiología motriz. Barcelona: Paidotribo.
Pavón, A., & Moreno-Murcia, J. A. (2008). Actitud de los universitarios ante la práctica físico deportiva: Diferencias por género. Revista de Psicología del Deporte, 17(1), 7-23.
Pavón, A., Moreno, J. A., Gutiérrez, M., & Sicilia, A. (2003). La práctica físico-deportiva en la universidad. Revista de Psicología del Deporte, 12(1), 39-54.
Pekrun, R., Goetz, T., & Titz, W. (2002). Academic emotions in students’ self-regulated learning and achievement: A program of qualitative and quantitative research. Educational Psychologist, 37(2), 91-106.
Pérez-Escoda, N., Filella, G., Soldevila, A., & Fondevila, A. (2013). Evaluación de un programa de educación emocional para profesorado de primaria. Educación XXI, 16(1), 233-254. http://dx.doi.org/10.5944/educxx1.16.1.725
Pérez-Escoda, N., Filella, G., Alegre, A., & Bisquerra, R. (2012). Desarrollo de la competencia emocional de maestros y alumnos en contextos escolares. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 10(3), 1183-1208.
Sáez de Ocáriz, U., Lavega, P., Mateu, M., & Rovira, G. (2014). Emociones positivas y educación de la convivencia escolar. Contribución de la expresión motriz cooperativa. Revista de Investigación Educativa, 32(2), 309-326. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.2.183911
Sánchez Gómez, M. C., & García-Valcárcel, A. (2002). Formación y profesionalización docente del profesorado universitario. Revista de Investigación Educativa, 20(1), 153-171.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.