Family involvement influence in Primary Education homework. Perception of the educational community in centers of the Region of Murcia
Abstract
This study aims to identify the perceptions of the educational community of the Region of Murcia on the influence of family involvement in homework. The collection of information has been carried out through three structured questionnaires, elaborated ad hoc and intended for each of the participating groups. These groups have been formed by 259 students, 81 teachers and 163 families. Consequently, the participants add up to a total of 503.
The design of the research and the nature of the information have required a quantitative treatment of a descriptive-comparative nature. Before the analysis of the results, the internal consistency and construct validity of the scales of the questionnaires around the dimension of family involvement and homework have also been studied. The results show the existence of a positive perception by the whole community towards the participation of parents in school tasks, since they think that this collaboration brings great benefits to schoolchildren.
Downloads
References
Alonso, J., & Román, J. M. (2014). Nivel sociocultural, prácticas educativas familiares y autoestima de los hijos en edades tempranas. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 187-202. doi: http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.173421
Alonso, M. B. (2018). El puzzle de los deberes. Recuperado de https://www.comunidad.madrid/file/126823/download?token=wjuQlxyH
Álvarez, A., Suárez, N., Tuero, E., Ñúñez, J. C., Valle, A., & Regueiro, B. (2015). Implicación familiar, autoconcepto del adolescente y rendimiento académico. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(3), 293-311.
Álvaro, P. (2011). La sobreprotección infantil (Tesis doctoral, Universidad Pedagógica Nacional). Recuperada de http://200.23.113.51/pdf/28727.pdf
Amiama Ibarguren, J. F. (2013). Análisis de los deberes escolares en la E.S.O. y exploración de un espacio colaborativo entre profesorado y familias en la Comunidad Autónoma Vasca. (Tesis doctoral, Universidad del País Vasco). Recuperado de https://addi.ehu.es/bitstream/10810/12178/1/amiama%20ibarguren.pdf
Asamblea Regional de Murcia (2016). Moción sobre regulación y racionalización de los deberes escolares en horario extraescolar. Murcia, España: BOAR. Recuperado de: http://hermes.asambleamurcia.es/documentos/pdfs/boar/Boar.09/160419.043.pdf
Bailén, E., & Polo, I. (2016). Deberes escolares: el reflejo de un sistema educativo. Revista Avances en supervisión educativa, 25, 1-36. doi: https://doi.org/10.23824/ase.v0i25.543
Baldivis Secondary College (2014). Homework and Study Policy. Recuperado de http://baldivissc.wa.edu.au/wp-content/uploads/2014/01/Homework-and-Study-Policy.pdf
Balli, S. J., Demo, D. H., & Wedman, J. F. (1998). Family involvement with children’s homework: An intervention in the middle grades. Family Relations, 47, 149-157.
Blasco, J. (2018). ¿Los programas para fomentar la implicación parental en la educación sirven para mejorar el rendimiento escolar? Fundación Jaume Bofill e Institut Catalá d’Avaluació de Polítiques Públiques. Recuperado de http://www.ivalua.cat/documents/1/10_10_2018_13_51_55_Que_funciona_11_castella.pdf
Blazer, C. (2009). Literature Review: Homework. Miami: Miami Dade County Public Schools. Recuperado de http://drs.dadeschools.net/LiteratureReviews/Homework.pdf
Castro Valley Unified School District (2001). Homework. Recuperado de http://stanton.cv.k12.ca.us/AR%206154%20%20Homework.pdf
Castro, M., Expósito-Casas, E., López-Martín, E., Lizasoain, L., Navarro-Asencio, E., & Gaviria, J. L. (2015). Parental involvement on student academic achievement: A meta-analysis. Educational Research Review, 14, 33-46.
Dirección Nacional de Currículo (2018). Guía de tareas escolares. Quito, Educador: Ministerio de Educación del Educador.
Fernández-Freire, L., Rodríguez-Ruiz, B., & Martínez-González, R. (2019). Padres y madres ante las tareas escolares: La visión del profesorado. Aula abierta, 48(1), 77-84.
Fraguela-Vale, R., Lorenzo-Castiñeiras, J. J., & Varela-Garrote, L. (2011). Escuela, familias y ocio en la conciliación de los tiempos cotidianos de la infancia. Revista de Investigación Educativa, 29 (2), 429-446.
Fraguela-Vale, R., Lorenzo-Castiñeiras, J. J., Merelas-Iglesias, T., & Varela-Garrote, L. (2013). Tiempos escolares y conciliación: análisis de familias con hijos en educación secundaria obligatoria (12-16 años). Revista de Investigación Educativa, 31(2), 431-446. doi: 10.6018/rie.31.2.167001
Generalitat Valenciana (2018). Ley 26/2018, de 21 de diciembre, de derechos y garantías infancia y la adolescencia. Valencia, España: DOGV. Recuperado de: https://www.dogv.gva.es/portal/ficha_disposicion_pc.jsp?sig=011597/2018&L=1
George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference. 11.0 update (4thed.). Boston: Allyn & Bacon.
Gobierno de Aragón (2018). Orden ECD/2146/2018, de 28 de diciembre, por la que se convoca a los centros docentes sostenidos con fondos públicos de Educación Infantil, Primaria y Secundaria y en centros de Educación Especial de la Comunidad Autónoma de Aragón para el desarrollo del proceso de reflexión en torno a las tareas escolares en el proceso de aprendizaje. Aragón, España: Boletín Oficial de Aragón. Recuperado de http://www.educaragon.org/noticias/noticias.asp?idNoticia=14195
González Felipe, P., & Reparaz Abaitua, C. (2012). La opinión de los estudiantes sobre las tareas escolares. Navarra: Consejo Escolar de Navarra. Recuperado de https://www.navarra.es/NR/rdonlyres/D096F1EB-B08C-4554-82D5-C402A27850AF/221905/230512ed70estudio.pdf
González, P., Lacasa, P., & Albuquerque, M. (1999). Los deberes escolares: ¿qué hay y qué buscamos? Cultura y Educación, 11(1), 21-36. doi: 10.1174/113564002320584817
Hernández Prados, M. A., & Gil Noguera, J. A. (2018). Los deberes a examen. Riesgos y oportunidades. En J. C. Martínez Coll (Coord.), III Congreso online internacional sobre la educación del siglo XXI (pp. 116-129). Recuperado de https://www.eumed.net/actas/18/educacion/9-los-deberes-a-examen-riesgos.pdf
Hornby, G., & Lafaele, R. (2011). Barriers to parental involvement in education: an explanatory model. Educational Review, 63, 37-52. doi: https://doi.org/10.1080/00131911.2010.488049
Jiménez Becerra, A. (2010). El devenir de las tareas escolares y la emergencia de la infancia contemporánea: Una arqueología histórica en Colombia entre 1968 y 2006. Pedagogía y Saberes, 33, 51-61. Recuperado de http://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/1247/1237
Lastre, K., López, L., & Alcázar, C. (2018). Relación entre apoyo familiar y el rendimiento académico en estudiantes colombianos de educación primaria. Psicogente, 21(39), 102-115. http://doi.org/10.17081/psico.21.39.2825
Llevot, N., & Bernad, O. (2015). La participación de las familias en la escuela: factores clave. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 8(1), 57-70.
Navarro, N., Jiménez, E., Rappoport, S., & Thoeilliez, B. (2017). Fundamentos de la investigación y la innovación educativa. La Rioja: Universidad Internacional de La Rioja S.A.
Patall, E. A., Cooper, H., & Robinson, J. C. (2008). Parent involvement in homework: A research synthesis. Review of Educational Research, 78(4), 1039-1101.
Regueiro, B., Rodriguez, S., Piñeiro, I., Estévez, I., Ferradás, M., & Suárez, N. (2015). Diferencias en la percepción de la implicación parental en los deberes escolares en función del nivel de motivación de los estudiantes. European Journal of Investigation in Health, Psychology and Education, 5(3), 313-323.
Rosário, P., Mourão, R., Ñúñez, J. C., González-Pienda, J. A., & Solano, P. (2006). Escuela-familia: ¿es posible una relación recíproca y positiva? Papeles del Psicólogo, 27(3), 171-179.
Suárez, N., Fernández, E., Cerezo, R., Rodríguez, C., Rosári, P., & Núñez, J. C. (2012). Tareas para casa, implicación familiar y rendimiento académico. Aula Abierta, 40(1), 73-84. Recuperado de http://dspace.sheol.uniovi.es/dspace/bitstream/10651/17589/1/AulaAbierta.2012.40.1.73-84.pdf
Suárez, N., Núñez, J. C., Vallejo, G., Cerezo, R., Regueiro, B., & Rosário, P. (2014). Tareas para casa, rendimiento académico e implicación de padres y profesores. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 7(1), 417-423.
Suárez, N., Regueiro, B., Tuero, E., Cerezo, R., & Rodríguez, C. (2014). La implicación familiar en el ámbito educativo como herramienta para trabajar el éxito académico. Revista de Psicología y Educación, 9(2), 83-93.
Valle, A., Pan, I., Ñuñez, J.C., Rosário, P., Rodríguez, S., & Regueiro, B. (2015). Deberes escolares y rendimiento académico en Educación Primaria. Anales de Psicología, 31(2), 562-569. doi:10.6018/analesps.31.2.171131
Valle, A., Regueiro, B., Ñuñez, J.C., Suárez, N., Freire, C., & Ferradás, M. (2016). Percepción de la implicación parental en los deberes escolares y rendimiento académico en estudiantes de Secundaria. Revista española de pedagogía, 265, 481-498.
Vallespir, J., Rincón, J. C., & Morey, M. (2016). La participación de las familias en el Consejo Escolar y la formación del profesorado. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(1), 31-45.
Copyright (c) 2021 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.