Evaluación de t-MOOC universitario sobre competencias digitales docentes mediante juicio de expertos según el Marco DigCompEdu

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/red.476891
Keywords: Digital competence; DigCompEdu; T-MOOC; media and material design; expert proficiency index.

Abstract

MOOCs are configured as one of the technologies that in recent times have been gaining ground in the educational field as new approaches in distance education, increasing their presence in educational institutions and the level of research and publications that revolve around these developments technological. Specifically, this research focused on the task-based t-MOOC. The evaluation of a t-MOOC carried out for the development of digital competences (DigCompEdu model) of university teachers is presented through the judgment of experts. 172 experts participate in its evaluation, obtaining an expert competence index equal to or greater than 0.9. The scores achieved allow us to indicate that the experts valued the t-MOOC very positively, both jointly and individually. Likewise, the study shows the significance of the Expert Competence Coefficient (ECC) when it comes to discriminating in a more adequate and justified way the selection of experts. For this reason, we reflect on the didactic possibilities of this type of technology in the new educational settings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguayo, R. & Bravo, J. (2017). Implantación de un SPOC en la educación a distancia Para la mejora del proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista Tecnología, Ciencia y Educación, 6, 129–142.

Albelbisi, N., Yusop, F. & Mohd, U. (2018). Mapping the Factors Influencing Success of Massive Open Online Courses (MOOC) in Higher Education. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(7), 2995-3012.

Amaya, A., Salazar, M., Zúñiga, E. & Ávila, A. (2018). Empoderar a los profesores en su quehacer académico a través de certificaciones internacionales en competencias digitales. Apertura, 10(1), 104-­‐115. Doi: http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v10n1.1174.

Barroso, J., Cabero, J. & Llorente, M.C. (2015). El diseño, la producción y la evaluación de TIC aplicadas a los procesos de enseñanza-aprendizaje, en Cabero, J. y Barroso, J. (coords.). Nuevos retos en tecnología educativa, Madrid: Síntesis, 69-85.

Benet, A., García, I., Sanahuja, A. & Nieto, R. (2018). Nuevos horizontes formativos: una experiencia del MOOC como recurso en la formación continua. Apertura, 10(1), 88-103, http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v10n1.1151.

Bisquerra, R. & Alzina, R. B. (2004). Metodología de la investigación educativa. Editorial La Muralla.

Bozkurt, A., Ozdamar, N. & De Waard, I. (2016). Research Trends in Massive Open Online Course (MOOC). Open Praxis, 8(3), 203–221.

Burcin, N., Gemikonakli, O., Duman, I., Kirksekiz, A. & Kiyici, M. (2020). Evaluating students experiences using a virtual learning environment: satisfaction and preferences. Education Tech Research Dev., 68, 437–462, https://doi.org/10.1007/s11423-019-09705-z.

Cabero, J. & Barroso, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: el Coeficiente de competencia experta. Bordón. Revista de Pedagogía, 65(2), 25-­‐38.

Cabero, J. & Infante, A. (2014). Empleo del método Delphi y su empleo en la investigación en comunicación y educación. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 48. Recuperado de http://goo.gl/zDnTm9.

Cabero, J. & Llorente, M.C. (2013), La aplicación del juicio de experto como técnica de evaluación de las tecnologías de la información (TIC). Eduweb. Revista de Tecnología de Información y Comunicación en Educación, 7(2), 11-­‐22.

Cabero, J. & Martínez, A. (2019). Las tecnologías de la información y comunicación y la formación inicial de los docentes. Modelos y competencias digitales. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado, 23(3), 247-­‐268.

Cabero, J. (2018). La incorporación de las producciones Polimedias a la formación universitaria. Sevilla: SAV de la Universidad de Sevilla.

Cabero, J. & Llorente, C. (2015). Entornos Personales de Aprendizaje (PLE): Valoración Educativa a través de Expertos. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela. 1 (1), 7 – 19.

Cabero, J. & otros (2014). Manual para el Desarrollo de la Formación Virtual - Intec Libro de Estilo. Santo Domingo: INTEC.

Cabero, J., Llorente, M.C. & Vázquez, A. (2014): Las tipologías de los MOOC: su diseño e implicaciones educativas. Profesorado. Revista de Curriculum y formación del profesorado, 18, 1, 13-26.

Cabero-Almenara J, Barroso-Osuna J, Gutiérrez-Castillo J-J, & Palacios-Rodríguez A. (2021). The Teaching Digital Competence of Health Sciences Teachers. A Study at Andalusian Universities (Spain). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2552.

Cabero-­‐Almenara, J. & Palacios-­‐Rodríguez, A. (2020). Marco Europeo de Competencia Digital Docente «DigCompEdu». Traducción y adaptación del cuestionario «DigCompEdu Check-­‐In». EDMETIC, 9(1), 213-­‐234. Doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12462.

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacios-Rodríguez, A. & Llorente-Cejudo, C. (2020). Marcos de Competencias Digitales para docentes universitarios: su evaluación a través del coeficiente competencia experta. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 23(2). https://doi.org/10.6018/reifop.413601.

Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Rodríguez-Gallego, M. & Palacios-Rodríguez, A. (2020). La Competencia Digital Docente. El caso de las universidades andaluzas. Aula Abierta, 49(4), 363-372.

Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J. J., Palacios-Rodríguez, A. & Barroso-Osuna, J. (2021). Comparative European DigCompEdu Framework (JRC) and Common Framework for Teaching Digital Competence (INTEF) through expert judgment. Texto Livre: Linguagem E Tecnologia, 14(1), e25740.

Cabero-Almenara, J., Gutiérrez-Castillo, J.-J., Palacios-Rodríguez, A. & Barroso-Osuna, J. (2020). Development of the Teacher Digital Competence Validation of DigCompEdu Check-In Questionnaire in the University Context of Andalusia (Spain). Sustainability 2020, Vol. 12, Page 6094, 12(15), 6094.

Cabero-Almenara, J., Romero-Tena, R. & Palacios-Rodríguez, A. (2020). Evaluation of Teacher Digital Competence Frameworks Through Expert Judgement: the Use of the Expert Competence Coefficient. Journal of New Approaches in Educational Research, 9(2), 275-293. doi: 10.7821/naer.2020.7.578

Cabero-Almenara, J. & Palacios-Rodríguez, A. (2021). La evaluación de la educación virtual: las e-actividades. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(2), (versión preprint). https://doi.org/10.5944/ried.24.2.28994.

Castaño-Muñoz, J., Kalz, M., Kreijns, K. & Punie, Y. (2018). Who is taking MOOCs for teachers’ professional development on the use of ICT? A crosssectional study from Spain. Technology, Pedagogy and Education, 27:5, 607-624, DOI: 10.1080/1475939X.2018.1528997.

Consejo de la Unión Europea. (2006). Recomendación del Parlamento Europeo y del Consejo de 18 de diciembre de 2006 sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente. Bruselas: Diario Oficial de la Unión Europea.

Cruz, M. & Martínez, M. (2020). Origen y desarrollo de un índice de competencia experta: el coeficiente k”. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social – ReLMIS, 19, año 10. 40-56.

Deng, R., Benckendorff, P. & Gannaway, D. (2020). Learner engagement in MOOCs: Scale development and validation. British Journal of Educational Technology, 51(1), 245-262. doi:10.1111/bjet.12810.

Durán, M. (2019). Competencia Digital del Profesorado Universitario: Diseño y Validación de un Instrumento para la Certificación. Murcia. Universidad de Murcia-­‐Escuela Internacional de Doctorado. Tesis doctoral inédita.

Durán, M. C., Prendes, M.P.E. & Gutiérrez, I. P. (2019). Certificación de la Competencia Digital Docente: propuesta para el profesorado universitario. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(1), pp. 187-­‐205. Doi: http://dx.doi.org/10.5944/ried.22.1.22069.

Escudero-Nahón, A. & Núñez-Urbina, A.A. (2020). Análisis crítico al término “masivo” en los MOOC: una Cartografía Conceptual. EDMETIC, Revista de Educación Mediática y TIC, 9(1), 188-212. doi: https://doi.org/10.21071/edmetic.v9i1.12252.

Fernández, E., Ordóñez, E., Morales, B. & López, J. (2019). La competencia digital en la docencia universitaria. Barcelona: Octaedro.

Flores, C. & Roig, R. (2016). Diseño y validación de una escala de autoevaluación de competencias digitales para estudiantes de pedagogía. Píxel-­‐Bit, Revista de Medios y Educación, 12(48), 209–224. Doi: https://doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i48.14

Galicia, L., Balderrama, J. & Edel, R. (2017). Validez de contenido por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura, 9(2), 42-­‐53. Doi: http://dx.doi.org/10.18381/Ap.v9n2.993.

García-Peñalvo, F., Fidalgo-Blanco, A. & Sein-Echaluce, M. (2018). An adaptive hybrid MOOC model: Disrupting the MOOC concept in higher education. Telematics and Informatics, 35(4), 1018-1030.

Gordillo, A., López-Pernas, S. & Barra, E. (2019). Effectiveness of MOOCs for teachers in safe ICT use training. Comunicar, 61, DOI: 10.3916/C61-2019-09.

Gudmundsdottir, G. B. & Hatlevic, O. E. (2018). Newly qualified teachers’ professional digital competence: implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 41(2), 214-­‐231.

Infante-Moro, A., Infante-Moro, J. & Gallardo-Pérez, J. (2021). The acquisition of ICT skills at the university level: the case of the Faculty of Business Studies and Tourism of the University of Huelva. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 60, 29-58. https://doi.org/10.12795/pixelbit.79471.

Landeta, J. (2002). El método Delphi: una técnica de previsión del futuro. Barcelona: Ariel.

Lázaro, J. L., Usart & Gisbert, M. (2019). Assessing Teacher Digital Competence: the Construction of an Instrument for Measuring the Knowledge of Pre-­‐Service Teachers. Journal of New Approaches in Educational Research, 8(1), 73-­‐78. Doi: 10.7821/naer.2019.1.370.linguistica/files/articulosPDF/articulo_55002aca89c37.pdf.

Ljbojevic, M., Vaskovic, V., Stankovic, S. & Vaskovic, J. (2015). El uso del vídeo complementario en la enseñanza multimedia como herramienta didáctica para incrementar la eficiencia del aprendizaje y la calidad de experiencia. Revista Mexicana de Bachillerato a Distancia, 13, 134-153.

López Gómez, E. (2018). El método Delphi en la investigación actual en educación: una revisión teórica y metodológica. Educación XX1, 21(1), 17-­‐40. Doi: 10.5944/educXX1.15536.

Padilla-Hernández, A., Gámiz-­‐Sánchez, V. & Romero-­‐López, A. (2019). Niveles de desarrollo de la competencia digital docente: una mirada a marcos recientes del ámbito internacional. Innoeduca. International Journal Of Technology And Educational Innovation, 5(2), 140-­‐150. Doi: 10.24310/innoeduca.2019.v5i2.5600.

Malla, F. & Zabala, I. (1978). La previsión del futuro en la empresa (III): el método Delphi.

Marín, V. (2017). Diseño y evaluación de un instrumento de competencia digital docente. Facultad de Educación, Universidad de las Islas Baleares, tesis doctoral no publicada.

Martínez, E. & otros (2018). Identificación de las competencias específicas de los profesionales de enfermería en la atención al neonato en estado grave. Medisan, 22(2), 184-194.

Martínez, E., Nadina, C., Sagaró, N, Urbina, O. & Martínez, I. (2018). Identificación de las competencias específicas de los profesionales de enfermería en la atención al neonato en estado grave. Medisan, 22(2):184.

Mercado-del-Collado, R., Jácome-Avila, N., Ortega-Guerrer, J., Casillas-Alvarado, M. & Ramírez-Martinell, A. (2019). Patrones de participación y logro en un MOOC de Saberes Digitales para Docentes en servicio de México. Research in Education and Learning Innovation Archives, 23,80--96. doi: 10.7203/realia/23/15904.

Nieto, E., Pech, S. & Callejas, A. (2017). Evaluación de la competencia digital docente. TIC y enseñanza de idiomas. En Sumozas, R. & Nieto, E. (coords.). Evaluación de la competencia digital docente, 17-­‐33.

Osuna-Acedo, S., Marta-Lazo, C. & Frau-Meig, D. (2018). De sMOOC a tMOOC, el aprendizaje hacia la transferencia profesional: El proyecto europeo ECO. Comunicar, 55, 105-114. DOI https://doi.org/10.3916/C55-2018-10.

Padilla, A., Gámiz, V. & Romero, M.A. (2019). Validación del contenido de un guion de entrevista sobre la competencia digital docente en Educación Superior. Revista lbérica de Sistemas e Tecnologias de Informação, 32(6), 1-16.

Palacios, F., Huertas, C. & Gómez, M.E. (2020). MOOCs: Origins, Concept and Didactic Applications: A Systematic Review of the Literature (2012–2019). Technology, Knowledge and Learning, https://doi.org/10.1007/s10758-019-09433-6.

Peraza, M., Armenta, A. & Hernández, S. (2019). Juicio de expertos para la validación de un proyecto formativo. Revista Electrónica Desafíos Educativos, 5, 24-34.

Pilli, O. & Admiraal, W. (2016). A Taxonomy of Massive Open Online Courses. Contemporary Educational Technology, 7(3), 223-240.

Recio, F., Silva, J. & Abricot, N. (2020). Análisis de la Competencia Digital en la Formación Inicial de estudiantes universitarios: Un estudio de meta-análisis en la Web of Science. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 59, 125-146. https://doi.org/10.12795/pixelbit.77759

Robles, P. & Rojas, M.D.C. (2015). La validación por juicio de expertos: dos investigaciones cualitativas en Lingüística aplicada. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada, 18. Recuperado de https://www.nebrija.com/revista-­‐

Rodríguez, M. D. M., Méndez, V. G., & Martín, A. M. R. M. R. (2018). Alfabetización Informacional Y Competencia Digital En Estudiantes De Magisterio. Profesorado, Revista de Currículum y Formación Del Profesorado, 22(3), 253–270. Doi: https://doi.org/10.30827/PROFESORADO.V22I3.8001

Rodríguez-García, A., Trujillo, J.M. & Sánchez, J. (2029). Impacto de la productividad científica sobre competencia digital de los futuros docentes: aproximación bibliométrica en Scopus y Web of Science. Revista Complutense de Educación, 30(2), 623-646.

Ruiz, A., Medina, M., Pérez, E., & Medina, A. (2020). University teachers’ training: the Digital Competence. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 58, 181-215. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74676.

Ruiz-Palmero, J., López-Álvarez, D. & Sánchez-Rivas, E. (2021). Revisión de la producción científica sobre MOOC entre 2016 y 2019 a través de SCOPUS. Píxel-Bit. Revista De Medios Y Educación, 60, 95-107. https://doi.org/10.12795/pixelbit.77716

Sahasrabudhe, V. & Kanungo, S. (2014). ppropriate media choice for e-learning effectiveness: Role of learning domain and learning style. Computers & Education 76, 237–249. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2014.04.006.

Salazar, E. & Gibrán, L. (2019). Construct Validity and Reliability of a Rubric for the Evaluation of Digital Competences from the Socioformative Approach. FORHUM. International Journal of Social Sciences and Humanities, 1(1), 82-99, Doi: dx.doi.org/10.35766/jf1911.

Salim, P. & Luo, T. (2019). Factors contributing to student retention in online learning and recommended strategies for improvement: a systematic literature review. Journal of Information Technology Education Research, 18, 19-57. https://doi.org/10.28945/4182.

Silva, J. (2017). Un modelo pedagógico virtual centrado en las E-actividades. RED. Revista de Educación a Distancia, 53, 10, 1-20, http://www.um.es/ead/red/silva.pdf.

Silva, J., Morales, M. J., Lázaro, J. L. & Gisbert, M. (2019). La competencia digital docente en formación inicial: Estudio a partir de los casos de Chile y Uruguay. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 27(93). Doi: https://doi.org/10.14507/epaa.27.3822.

Tourón, J., Martín, D., Navarro, E., Pradas, S. & Íñigo, V. (2018). Validación de constructo de un instrumento para medir la competencia digital docente de los profesores (CDD). Revista Española de Pedagogía, 76(269), 25-­‐54. Doi: https://doi.org/10.22550/REP76-­‐1-­‐2018-­‐ 02.

Witkin, B. R. & Altschuld, J. W. (1995). Planning and conducting needs assessment: A practical guide. Thousand Oaks, Sage.

Zawacki-Richer, O., Bozkurt, A., Alturki, U. & Aldraiweesh, A. (2018). What Research Says About MOOCs – An Explorative Content Analysis. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(1), 242-259.

Zhao, S. & Song, J. (2020). Students’ Perceptions of a Learning Support Initiative for b-MOOCs. iJET, 15(21), 179-194.

Zhou, M. (2016). Chinese university students' acceptance of MOOCs: A self-determination perspective. Computers & Education 92-93, 194-203.

Published
25-09-2021
How to Cite
Cabero-Almenara, J., Barroso-Osuna, J., Palacio-Rodríguez, A., & Llorente-Cejudo, C. (2021). Evaluación de t-MOOC universitario sobre competencias digitales docentes mediante juicio de expertos según el Marco DigCompEdu. Distance Education Journal, 21(67). https://doi.org/10.6018/red.476891
Issue
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)