Controversial heritage in teacher training from the practice of active methodologies
Abstract
Transforming the teaching of social sciences requires changes in teacher training. These transformations include the use of active methodologies that prioritise student participation. Faced with these challenges, the results of a didactic intervention that implements the World Café dialogical methodology with university students are presented. The objective is to validate the opportunities of this of this methodological strategy for heritage education. To develop the practice, three examples of controversial heritage were selected: the Cross of the Fallen in Cáceres, bullfighting and indigenous tourism. Prior to the activity and in order to adapt the intervention to their prior knowledge, 202 surveys were carried out with trainee teachers on different types of heritage. In addition, 102 interviews were conducted to find out their perceptions of the strategy. The results show numerous advantages of using World Café for learning about controversial heritage. It was found to be effective in challenging history and society, fostering skills of reflection and critical analysis.
Downloads
-
Abstract377
-
PDF (Español (España))226
-
EPUB (Español (España))19
References
Alsina, A., Batllori, R., Falgás, M., Güell, R., y Vidal, I. (2016). ¿Cómo hacer emerger las experiencias previas y creencias de los futuros maestros? Prácticas docentes desde el modelo realista. REDU, 14, 11–36. https://doi.org/10.4995/redu.2016.5672
Arroyo, E., y Cuenca, J. M. (2021). Patrimonios controversiales y educación ciudadana a través del museo en Educación Infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 35(3), 109-128. https://doi.org/10.47553/rifop.v96i35.3.91433
Arroyo, E., Sampedro-Martín, S., Martín-Cáceres, M. J. y Cuenca, J. M. (2022). Controversial heritage, ecosocial education and citizenship. Connections for the development of heritage education in formal education. In D. Ortega-Sánchez (ed.), Controversial issues and social problems for an integrated disciplinary teaching (pp. 35-52). Springer.
Barton, K. C. (2006). Research Methods in Social Studies Education. Contemporary Issues and Perspectives. CT: Information Age.
Brown, J., e Isaacs, D. (2006). World Café: el nuevo paradigma de comunicación organizacional. Compañía Editorial Continental.
Cerquetti, M., y Ferrara, C. (2018). Marketing Research for Cultural Heritage Conservation and Sustainability: Lessons from the Field. Sustainability, 10, 774. https://doi.org/10.3390/su10030774
Coffey, A., y Atkinson, P. (2003). Making Sense of Qualitative Data: Complementary Research Strategies. Universidad de Antioquía.
Cowan, P. y Maitles, H. (2012). Teaching Controversial Issues in the Classroom: Key Issues and Debates. Continuum.
De la Montaña, J. L. (2023). Patrimonio controversial, identidad, territorio y emociones: el lugar de los “miedos identitarios”. REIDICS, 12, 13-27. https://doi.org/10.17398/2531-0968.12.02
De Lima, T. F., de Figueiredo, C. L. M., y Macena, R. H. M. (2022). World café: relato de experiência de uma técnica de ensino-aprendizagem. Revista Brasileira de Ensino Superior, 6(4),83-94. https://seer.atitus.edu.br/index.php/REBES/article/view/4085
Egea, A., y Arias, L. (2017). ¿Qué es relevante históricamente? Pensamiento histórico a través de las narrativas de los estudiantes universitarios. Educação e Pesquisa, 44. https://doi.org/10.1590/S1678-4634201709168641
Estepa, J., Cuenca, J. M., y Martín-Cáceres, M. J. (2021). Líneas futuras de trabajo desde el proyecto Epitec: patrimonios controversiales para una educación ecosocial de la ciudadanía. En J. M. Cuenca-López, Martín-Cáceres, M. J.y J. Estepa (Eds.), Investigación y experiencias en Educación Patrimonial entre la escuela y el museo. Territorio, emociones y ciudadanía (pp. 483-492). Trea
Estepa, J., y Delgado, E. J. (2021). Educación ciudadana, patrimonio y memoria en la enseñanza de la historia: estudio de caso e investigación-acción en la formación inicial del profesorado de secundaria. Revista de investigación en didáctica de las ciencias sociales, 8, 172-189. https://doi.org/10.17398/2531-0968.08.172
Estepa, J., y Martín, M. J. (2018). Competencia en conciencia y expresiones culturales y educación histórica. Patrimonios en conflicto y pensamiento crítico. En P. Miralles y C. J. Gómez (Coords.), La educación histórica ante el reto de las competencias. Métodos, recursos y enfoques de enseñanza (pp. 75-86). Octaedro.
Evans, R. W., y Saxe, D. W. (1996). Handbook on Teaching Social Issues. NCSS.
Flick, U. (2014). Qualitative Data Analysis. Sage.
Fontal, O., y Martínez, M. (2017). Evaluación de programas educativos sobre Patrimonio Cultural Inmaterial. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(4), 69-89. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000400004
Fontal, O., García, S., Arias, B., y Arias, V. (2019). Evaluación de la calidad de los programas de educación patrimonial: construcción y calibración de la escala Q-Edutage. J. Psychodidactics, 24, 31-38. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.07.003
Gellman, M. (2015). Teaching silence in the schoolroom: whither national history in Sierra Leone and El Salvador?. Third World Quarterly, 36(1), 147-161. http://dx.doi.org/10.1080/01436597.2014.976
Giroux, H. (1994). Jóvenes, diferencia y educación posmoderna. En Nuevas perspectivas críticas en educación (pp. 97–128). Paidós.
Gómez-Hurtado, I., Cuenca-López, J. M., y Borghi, B. (2020). Good Educational Practices for the Development of Inclusive Heritage Education at School through the Museum: A Multi-Case Study in Bologna. Sustainability, 12, 8736. https://doi.org/10.3390/su12208736
González-Monfort, N. (2019). La educación patrimonial, una cuestión de futuro. Reflexiones sobre el valor del patrimonio para seguir avanzando hacia una ciudadanía crítica. El Futuro del Pasado, 10, 123-144. http://dx.doi.org/10.14516/fdp.2019.010.001.004
González-Valencia, G., Massip, M., & Castellví, J. (2020). Heritage Education and Global Citizenship. En E. J. Delgado, & J. M. Cuenca (Eds.), Handbook of Research on Citizenship and Heritage Education (pp. 80-102). IGI Global.
Guillén-Peñafiel, R., Hernández-Carretero, A. M, & Sánchez-Martín, J. M. (2022). Heritage Education as a Basis for Sustainable Development. The Case of Trujillo, Monfragüe National Park and Villuercas-Ibores-Jara Geopark (Extremadura, Spain). Land, 11, 1183.
Hauke, J., y Kossowski, T. (2011). Comparison of Values of Pearson’s and Spearman’s Correlation Coefficients on the Same Sets of Data. Quaest. Geogr., 30, 87–93. https://doi.org/10.2478/v10117-011-0021-1
Johnson, D., y Johnson, R. (1979). Conflict in the Classroom: Controversy and Learning. Review of Educational Research, 49 (1), 51–70. https://doi.org/10.3102/00346543049001051
Kerr, D., y Huddleston, T. (2016). La Enseñanza de Temas Controversiales. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte. https://www.libreria.educacion.gob.es/libro/la-ensenanza-de-temas-controvertidos_181285/
Legardez, A. (2003). L’enseignement des questions sociales et historiques, socialment vives. Le Cartable de Clio, 3, 245-253. https://www.cairn.info/revue-pour-2008-3-page-179.htmChiara
Locke, E. A., y Schattke, K. (2019). Intrinsic and extrinsic motivation: Time for expansion and clarification. Motivation Science, 5(4), 277. https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/mot0000116
López-Facal, R. (2011). Conflictos sociales candentes en el aula. In J. Pagès y A. Santisteban (Coords.), Les qüestions socialment vives i l'en-senyament de les ciències socials (pp. 65-76). Universitat Autònoma de Barcelona.
Lucas, L., y Delgado-Algarra, E. J. (2019). El Profesor Posmoderno de Ciencias Sociales: Un Modelo de Buenas Prácticas en Educación Patrimonial. REICE. Revista Iberoamericana Sobre Calidad, Eficacia Y Cambio En Educación, 18(1), 27–45. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.1.002
Magendzo, A. (2016). Controversia en el aula: herramientas y técnicas para profesores de todas las áreas. Magisterio.
Martín, M. J., Estepa, J., y Cuenca, J. M. (2021). Los patrimonios controversiales en la educación patrimonial para la formación de la ciudadanía. En C. J. Gómez, X. M. Souto y P. Miralles (Eds.), Enseñanza de las ciencias sociales para una ciudadanía democrática: Estudios en homenaje al profesor Ramón López Facal (pp. 109-122). Octaedro.
Ibagón-Martín, N. J., y Miralles-Martínez, P. (2021). Temas controversiales y educación histórica. En C. J. Gómez, X. M. Souto y P. Miralles (Eds.), Enseñanza de las ciencias sociales para una ciudadanía democrática: Estudios en homenaje al profesor Ramón López Facal (pp. 123-138). Octaedro.
McHugh, M. L. (2013). The Chi-Square Test of Independence. Biochem. Medica, 23, 143–149. https://doi.org/10.11613/BM.2013.018
Miles, M. B., Huberman, A. M., y Saldaña, J. (2014). Qualitative Data Analysis. Sage Publications.
Miskovic, M. y Hoop, K. (2006). Action Research Meets Critical Pedagogy: Theory, Practice, and Reflection. Qualitative Inquiry, 12(2), pp. 269-291. https://doi.org/10.1177/1077800405284367
Molina, M. P., y Ortiz, R. (2021). Educación sostenible y conservación del patrimonio cultural en la formación del profesorado universitario. Formación universitaria, 14(1), 207-216. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000100207
Ortiz, M., Medina, S., y De La Calle, C. (2010). Herramientas para el aprendizaje colaborativo: una aplicación práctica del juego de rol. Education in the Knowledge Society, 11(3), 277-300. https://doi.org/10.14201/eks.7463
Pagès, J. (2019). Ciudadanía global y enseñanza de las Ciencias Sociales: retos y posibilidades para el futuro. REIDICS, 5, 5-22. http://dx.doi.org/10.17398/2531-0968.05.5
Pérez, Y., y García, R. (2023). The Role of Intangible Heritage in Critical Citizenship Education: An Action Research Case Study with Student Primary Education Teachers. Education Sciences, 13(8), 801. https://doi.org/10.3390/educsci13080801
Pérez, R. (2023). Qualitative Analysis with ATLAS. Ti 22 In Social Sciences: New Tools and Concrete Applications. En Methodological Perspectives. Universidad Nacional de Lanús. https://revistas.unla.edu.ar/epistemologia/article/view/4324
Rivero, P., Jové-Monclús, G., y Rubio-Navarro, A. (2023). Edu-Communication from Museums to Formal Education: Cases around Intangible Cultural Heritage and the Co-Creative Paradigm. Heritage, 6, 7067–7082. https://doi.org/10.3390/heritage6110368
Ruiz de Temiño, S. (2013). Educación, patrimonio cultural e identidad. Notas para una reflexión crítica. En J. Prats, I. Barca & R. Facal (eds.), Historia e identidades culturales. Atas: V Simposio Internacional de Didáctica de las Ciencias Sociales en el ámbito Iberoamericano & Congresso Internacional das XIII Jornadas de Educação Histórica (pp. 967-977). Universidade do Minho.
Sáenz, A., Gutiérrez, H., Lanchas, I., y Aguado, B. (2011). La actividad del World Café, una herramienta para la evaluación y desarrollo de los valores en el deporte escolar. Motricidad. European Journal of Human Movement, 27, 131-147. https://www.redalyc.org/pdf/2742/274222159009.pdf
Santisteban, A. (2011). Las finalidades de la enseñanza de las ciencias sociales. In A. Santisteban y J. Pagès (Coords.), Didáctica del Conocimiento del Medio Social y Cultural en la Educación Primaria (pp. 43-64). Síntesis.
Santisteban, A. (2015). La formación del profesorado para hacer visible lo invisible. In A. M. Hernández, C. R. García, y J. L. De la Montaña (Eds.), Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas (pp.383-393). Universidad de Extremadura/AUPDCS.
Santisteban, A. (2019). La enseñanza de las Ciencias Sociales a partir de problemas sociales o temas controvertidos: estado de la cuestión y resultados de una investigación. El Futuro del Pasado: revista electrónica de historia, 10, 57-79. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7105038
Santisteban, A., González-Monfort, N., y Pagès, J. (2020). Critical Citizenship Education and Heritage Education. En E. J. Delgado-Algarra & J. M. Cuenca (Coords.). Handbook of Research on Citizenship and Heritage Education (pp. 26-42). IGI Global.
Steriopoulos, E., Khoo, C., Wong, H. Y., Hall, J., y Steel, M. (2024). Heritage tourism brand experiences: The influence of emotions and emotional engagement. Journal of Vacation Marketing, 30(3). https://doi.org/10.1177/13567667231152930
Trabajo, M., y Cuenca, J. M. (2017). La educación patrimonial para la adquisición de competencias emocionales y territoriales del alumnado de enseñanza secundaria. Pulso: revista de educación, 40, 159-174. https://doi.org/10.58265/pulso.5118
Universidad de Extremadura (2024). Estudiantes matriculados por centro. https://www.unex.es/conoce-la-uex/centros/estadisticas-centros/matriculados
Wakita, T., Ueshima, N., y Noguchi, H. (2012). Psychological distance between categories in the Likert scale: Comparing different numbers of options. Educational and psychological measurement, 72(4), 533-546. https://doi.org/10.1177/0013164411431162
Waterson, R. A. (2009). The examination of pedagogical approaches to teaching controversial public issues: Explicitly teaching the Holocaust and comparative genocide. Social Studies Research and Practice, 4 (2), 1-24. https://docs.lib.purdue.edu/dissertations/AAI3282269/
Wellington J. J. (1986). Controversial Issues in the Curriculum. Basil Blackwell.
Zelaieta, E., Camino, I., Zulaika, L. M., y Echeazarra, I. (2019). Juego de rol para el desarrollo del pensamiento crítico en la formación inicial del profesorado. Revista complutense de Educación, 30(3), 729-745. https://doi.org/10.5209/rced.58884
Copyright (c) 2025 Rebeca Guillén-Peñafiel, Mario Corrales-Serrano, Ana María Hernández-Carretero

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All the contents published in this journal are subject to an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Creative Commons License. You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt — remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
Full text of the license is available in: Creative Commons License 





