FRAGMENT OF THE PALEOCRISTIAN SARCOPHAGUS, WITH PETRINE ICONOGRAPHY, FOUND IN THE ALMAGRA
Abstract
Study of a sculptural piece, probably a sarcophagus, found in the Cerro de la Almagra (Mula, Murcia).
Downloads
References
BATLLE HUGUET, P.: el cap. dedicado al «Arte Paleocristiano» en Ars Hispaniae. Historia Universal del Arte Hispánico, vol. 11. Madrid, 1947.
BOVINI, G. y BRANDENBURG, H.: Reperto- rium der christlich-antiken Sarkophage. Erster Band, Rom und Ostia. Wiesbaden, 1967. Tafelband, 7
BOVINI, G.: I sarcofagipaleocristiani della Spagna. Cittd del Vaticano, 1954.
CALZA, R.; BONANNO, M.; MESSINEO, G.; PALMA, B. y PENSABENE, P.: Antichith di Villa Doria Pamphilj. Roma, 1977. Su ficha, en la távola CLXVII, no 315
CISNEROS CUNCHILLOS, M.: Mármoles hispanos. Su empleo en la Hispania Romana. Universidad de Zaragoza, 1988. Especialmente, pp. 44 SS. (oficinas) y pp. 69 SS. (canteras almerienses).
ERBETTA, M.: Apocrij del Nuovo Testamento. 111 vols. Torino, 1981.
FASOLA, U. M.: Ricordi archeologici di Pietro e Paolo a Roma. Roma, 1980.
FIOCCHI-NICOLAI, V.: ~Rilievi funerari cristiani in una collezione pnvata di Manziana (Roma)», en Memoriam Sanctorum venerantes. Miscellanea in Onore di Mons. Victor Saner. Cittb del Vaticano, 1992, pp. 403-23 y fig. 1
GERKE, F.: «Lo sviluppo stilistico delle botteghe paleocristiane in Italia e ad Arlesn, en Corso di Cultura.. Ravennate, cit. 6, 1959, pp. 49-78.
GONZÁLEZ BLANCO, A,: «La historia del S. E. peninsular entre los siglos 111 y VI11 d.c.», en Antigüedad y Cristianismo. (Monografas históricas sobre la antigüedad tardía). 11. Del conventus carthaginiensis a la Chora de Tudmir. Universidad de Murcia, 1985, pp. 53-79.
LIPSIUS-BONNET, R.A., incluida en Acta Apostolorum Apocrypha 1. Leipzig, 1891
MARGUERAT, D. y KAESTLI: Le Mystere Apocryphe. Paris, 1995.
MOORSEL, P. van: «Il miracolo della roccia nella letteratura e nell'arte paleocristiana», en RAC, 40, 1964, pp. 221-25 1.
MOSTALAC CARRILLO, A.: Los sarcófagos romano-cristianos de la provincia de Zaragoza. Análisis iconográfico e iconológico. Zaragoza, 1994
PALOL, P. de: «El taller de sarcófagos de Tarragona», en Corso di Cultura ..., ídem, 8, 1961, pp. 219-225.
PIETRI, CH.: Roma Christiana. Recherches sur I'Eglise de Rome, son organisation, sa politique, son idéologie de Miltiade ¿? Sixte 111. Rome, 1976
RECIO VEGANZONES, A,: «Tapas romanas de sarcófagos paleocristianos en Hispanian, en Actas del VI11 Congreso Internacional de Arqueologia Cristiana. Barcelona, 5-1 1 de octubre de 1969. Ed. 1972, pp. 409-430.
SCHLUNK, H.: «Un taller de sarcófagos cristianos en Tarragona», en AEArq., 24, 1951, pp. 67-97
SOTOMAYOR MURO, M.: San Pedro en la iconografapaleocristiana. Testimonios de la tradición cristiana sobre San Pedro en los monumentos iconográFIcos anteriores al siglo VI. Granada, 1962
SOTOMAYOR, M.: «Sarcófagos paleocristianos en Murcia y zonas limítrofes», en Antigüe- dad y Cristianismo. (Monograffas históricas sobre la Antigüedad tardía). V, Arte y poblamiento en el S.E. peninsular durante los últimos siglos de la civilización romana. Universidad de Murcia, 1988, pp. 165-184
STUHLFAUTH, G.: Die Apokryphen Petrusgessichten in der Altchrist Kunst. Berlin-Leipzig, 1925
TRISTAN, F.: Les premieres images chrétiennes. Du symbole a l'icone, II-VI s. Ed. Fayard, 1996, pp. 397 SS
WILPERT, J.: I sarcofagi cristiani antichi. IV vols. Roma, 1929-1936, vol. 11, pp. 349 ss. 5
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.
Note: Articles prior to 2022 incorrectly display the CC by SA license in the abstract page. They are under a CC by NC ND license as embedded in the article pdfs. Articles published in 2022 and after are under the CC by SA license.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.