AEDIFICIORUMV VENUSTAS: THE RECEPTION OF A CLASSIC TERM IN ISIDORO DE SEVILLA (Etym., XIX 11)
Abstract
The concept of Venustas, a term with a long history and different meanings since Classical Antiquity, is used by Isidoro de Sevilla for the construction of buildings inspired by the aesthetic theory of S. Agustin and with the work of Vitnibius as background.
Downloads
References
ANDRÉS ORDAX, S.: ~Funcionalidad y wenustaw en el renacimiento artístico hispanovisigodon, Gallo-Romains, wisigoths et francs en Aquitaine, Septimaine et Espagne. Actes des Vlle Journées internationales d'Archéologie mérovingienne (Toulouse 1985), De. P. Périn, Roma, 1991, pp. 97-102.
BRUYNE, E. de: La Estética de la Edad Media, Trad. C. Santos-C. Gallardo Madrid, 1987 (la edic. Lovaina 1947).
BRUYNE, E. de: Historia de la Estética, vol. 1: La antigüedad griega y romana, Trad. de A. Suárez, Madrid, 1963, Biblioteca de Autores Cristianos. Cf. p. 286.
CAAMAÑO, J.Ma: «En tomo al concepto isidoriano de venustas)), Santa Cruz 23, 1963, pp. 3-8.
DÍAZ Y DÍAZ, M.C.: «La transmisión de los textos antiguos en la Península Ibérica en los siglos VII-XIn, La cultura antica nell'occidente latino del VII all'XI secolo, Spoleto, 1975, 1, pp. 132-175.
FONTAINE, J.: «La mélange des genres dans la poésie de Pmdencen, Études sur la poésie latine tardive d'Ausone a Prudence. Recueil de travaux de J. Fontaine, París, 1980, pp. 1-23 (= Fonnafuturi. Mélanges M. Pellegrino. Turín, 1975, pp. 755-777).
FONTAINE, J.: Isidore de Seville et la culture classique dans 1'Espagne wisigothique, París (la de. 1959), 2" de. París, 1983.
GODOY FERN~NDEZ, C.: Arqueologia y Liturgia. Iglesias hispánicas (siglos IV al VIII), Barcelona 1995, Public. Universitat de Barcelona.
GODOY, C.-TUSET, F.: «El Atnum en las Vitas SS. Patmm Emeretensium. ¿Una fórmula de la llamada arquitectura de poder?», Archivo Español de Arqueología 67, 1994
HOPPE, J.M.: ~Éléments pour une étude de I'esthétique de l'époque visigothiquen, Annales d'Histoire de l'Art et d'Archeologie (AHAA), Université libre de Bmxeiies, VII, 1985, pp. 47-72.
LORENZO, J.: «Color, luz y belleza en Marciano Capela», Cuadernos de Filología Clásica. Estudios Latinos. 6, 1994
MAYA, A.: Viras sanctorum patrum Emeretensium, de. A. Maya Sánchez, Tumhout, 1992, Corpus Christianorum CXVI
MESSINA, N,: «Le citazione classiche nelle Etymologiae di Isidoro di Siviglian, Archivos Leoneses, 68, 1980, pp. 205-206.
O'MEARA, D.J.: Pythagoras revived. Mathernarics and Philosophy in Late Antiquity. Oxford, 1989, Clarendon Press.
PALADIO: Tratado de agricultura. Medicina veterinaria. Poema de los injertos, Madrid, 1990, Biblioteca Clásica Gredos, p. 85.
PLINIO: Textos de Historia del Arte. Edición de E. Torrego, Madrid, 1987.
TATARKIEWICZ, W.: Historia de la estética, vol. 11: La estética medieval (Varsovia 1962), Madrid, 1989, Ed. Akal.
VILLALÓN, M" C.-CERRILLO, E.: «La iconografía arquitectónica de la Antigüedad al Medievo», Actas del primer coloquio de Iconografía, (Madrid 1988) Cuadernos de Arte e Iconografía, 11 3, 1989, pp. 59-66.
VITRUVIO: Los Diez libros de la Arquitectura, Edición de José Ortiz y Sanz, Madrid, 1787. Edición facsímil con introducción de D. Rodríguez Ruiz, Madrid, 1987, Ed. Akal, col. Fuentes de arte. Serie Mayor, no 2.
1. The authors non-exclusively assign the exploitation rights (reproduction, distribution, communication and transformation) to the magazine.
2. The works published in this magazine are subject to the Attribution-ShareAlike 4.0 International license (CC By SA 4.0). Therefore, they can be copied, used, disseminated, transmitted and publicly displayed, provided that:
i) the authorship and the original source of its publication (journal, editorial and URL of the work) are cited, thus allowing its recognition.
ii) it is allowed to remix, transform or create from the material while maintaining the same license as the original.
Note: Articles prior to 2022 incorrectly display the CC by SA license in the abstract page. They are under a CC by NC ND license as embedded in the article pdfs. Articles published in 2022 and after are under the CC by SA license.
3. Self-archiving conditions. Authors are allowed and encouraged to electronically disseminate the pre-print (version before being evaluated) and/or post-print (version evaluated and accepted for publication) versions of their works before publication, as it favors their publication. Earlier circulation and diffusion and with it a possible increase in its citation and reach among the academic community. Color RoMEO: verde.