The transition towards virtual learning environments in a context of health emergency

A case study of a teaching team in Initial Vocational Education and Training

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Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/red.450791
Keywords: virtual education, COVID-19, school organization, case study, Initial Vocational Education and Training

Abstract

The declaration of a state of emergency in March 2020, due to the COVID-19 health crisis, caused the closure of all schools in Spain. This article aims to explore the transition from face-to-face teaching to what has been called emergency remote teaching, as well as its implications for future educational proposals.

Our objectives are: to explore what conditions have influenced the process of transition toward emergency remote teaching (ERT), the pedagogical and organisational implications of EST and which teaching model should be transitioned to in the current heath emergency context. In order to achieve them we have conducted a case study of a teaching team in Initial Vocational Education and Training of a school.

The main conclusions suggest that there are three elements that have facilitated the transit to a remote emergency teaching which could also contribute to the building of virtual education environments: the presence of a digital infrastructure at the school for teaching and communication; an educational organisation model based on leadership and autonomy of teaching teams; and the teachers' vision of the family as an essential educational agent.

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Author Biographies

Pablo Joel Santana Bonilla, Universidad de La Laguna

Pablo Joel Santana Bonilla es pedagogo, carrera que estudió en la Universidad de La Laguna (ULL). Es Profesor Titular de Didáctica y Organización Escolar en la Facultad de Educación de la ULL, donde imparte asignaturas relativas a la organización y dirección de instituciones educativas. Es miembro del grupo de investigación EDULLAB (Laboratorio de Nuevas Tecnologías de Educación de la Universidad de La Laguna) y del grupo de innovación consolidado de la ULL “Evaluación formativa en la universidad”.

Sus principales ámbitos de investigación son las relaciones profesionales entre el profesorado, el impacto de la evaluación externa en los centros educativos y los procesos de mejora institucional, la integración pedagógica y organizativa de las TIC en los centros escolares y los procesos de evaluación formativa en la universidad.

Ha participado en cursos on-line sobre Evaluación de centros (OEI) y Dirección de Centros (Consejería de Educación del Gobierno de Canarias). Tiene publicaciones sobre la implantación de la Educación Primaria (LOGSE) en Canarias y los cambios introducidos por la Ley Orgánica de Participación, Evaluación y Gestión de los Centros Educativos (LOPEG), y la integración pedagógica y organizativa de las TIC en los centros escolares.

Participó en el diseño y desarrollo del Plan de Evaluación de Centros Docentes de Canarias, iniciativa del ICEC. Ha colaborado con la Agencia Canaria Calidad Universitaria y Evaluación Educativa en los ámbitos de evaluación de los aprendizajes del alumnado y evaluación de centros educativos.

Sergio García-de-Paz

Nacido en Málaga, es Maestro de Ed. Primaria en un centro concertado de Tenerife.

Estudiante de Doctorado en la Universidad de La Laguna. Máster en Educación y

Tecnologías de la Información y la Comunicación por la Universidad de La Laguna (2020).

Máster en Políticas y Prácticas de Innovación Educativa para la Sociedad del

Conocimiento por la Universidad de Málaga (2011). Becario de Investigación Andalucía

TECH de 2013 a 2015 con afiliación al Grupo de Investigación HUM-311 de la Universidad

de Málaga. Socio del Grupo COMUNICAR. Colaborados del Grupo E-COM (HUM-664) de

la Universidad de Málaga. Corresponsal de la Revista TSN, Transatlantic Studies

Network.

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Published
16-10-2020 — Updated on 23-11-2020
Versions
How to Cite
Santana Bonilla, P. J., & García-de-Paz, S. (2020). The transition towards virtual learning environments in a context of health emergency: A case study of a teaching team in Initial Vocational Education and Training. Distance Education Journal, 21(65). https://doi.org/10.6018/red.450791 (Original work published October 16, 2020)