The Ideological-Identity Dimension in a Multicultural Museum Education Project
Abstract
The Multicultural Museum Project addresses two major challenges of multicultural education: first, improving intercultural relations (particularly between the majority and minorities); second, the respect, appreciation and legitimization of minority cultures. The Interactive Jewish Museum of Chile, on which this article is based, was conceived as a project taking into consideration these two components. This article contains an account of a research describing some aspects of this model's development process, as perceived from the perspectives of different educational visions and conceptions of those who took part in it. Throughout the article we describe the theoretical and methodological assumptions that formed the basis for the development and consolidation of the Interactive Museum project, as well as the first results of the analysis of in-depth interviews conducted with some of its actors. A preliminary analysis of the data allowed us to identify three museal profiles in the development of the educational model: the academic-educational profile, the artistic- multimedial profile, and the ethno-cultural profile. Our findings suggest that, in both the developed museum education model and the educational concept of the museum, the ideological-identity dimension plays a prominent role.Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.