Children’s Coping Scale: psychometric properties

Authors

  • Francisco Manuel Morales Rodríguez Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga
  • María Victoria Trianes Torres Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga
  • María José Blanca Mena Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Universidad de Málaga
  • Jesús Miranda Páez Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Universidad de Málaga
  • Milagros Escobar Espejo Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga
  • Francisco Javier Fernández Baena Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.136221
Keywords: Coping, assessment, psychometric properties, middle childhood.

Supporting Agencies

  • Este trabajo ha recibido financiación del Ministerio de Ciencia e Innovación (España)
  • proyecto I D i SEJ2007-61447/PSIC (2007-2010).

Abstract

It is important to study coping among school-age children, as having coping skills is a key aspect of a healthy life. The aim of the present study was to construct and validate a coping scale for assessing the types of coping strategies used by primary school children in relation to four kinds of stressors. Participants were 402 boys and girls aged between 9 and 12 years. The paper reports the results of a confirmatory factor analysis and evidence of reliability and validity. The instrument comprises 35 self-report items that assess nine different coping strategies, distinguishing between problem-focused and non-productive coping. The results show that the scale has adequate psychometric properties for the assessment of children’s coping strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco Manuel Morales Rodríguez, Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación

María Victoria Trianes Torres, Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación

María José Blanca Mena, Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Universidad de Málaga

Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento

Jesús Miranda Páez, Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento. Universidad de Málaga

Departamento de Psicobiología y Metodología de las Ciencias del Comportamiento

Milagros Escobar Espejo, Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación

Francisco Javier Fernández Baena, Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Facultad de Psicología. Universidad de Málaga

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación
How to Cite
Morales Rodríguez, F. M., Trianes Torres, M. V., Blanca Mena, M. J., Miranda Páez, J., Escobar Espejo, M., & Fernández Baena, F. J. (2012). Children’s Coping Scale: psychometric properties. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 28(2), 475–483. https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.136221
Issue
Section
Developmental and Educational Psychology

Most read articles by the same author(s)