BSID-I Bayley Scales versus BSID-II as an assessment tool in early intervention

Authors

  • Julio Pérez-López Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • Alfredo G. Brito de la Nuez Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • María Teresa Martínez-Fuentes Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • Ángela Díaz-Herrero Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • Juan Sánchez-Caravaca Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • Francisco Javier Fernández-Rego Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
  • María Isabel Casbas-Gómez Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia
DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.132481
Keywords: Bayley’s scales, early intervention, assessment, infancy

Abstract

This study aimed to test whether developmental assessment using the version of the Bayley’s Scales of Infant Development (BSID-I, 1977) overestimated the capabilities of infants born at term and preterm, compared with those obtained by applying a most recent version of these scales (BSID-II, 1993). 83 children participated in this study, 68 term infants (39 boys and 29 girls) and 15 preterm infants (9 boys and 6 girls) with less than 36 weeks gestation and/or less than 2500 grams of weight. The infants born at term were evaluated at two different ages (6 and 12 months of chronological age), while preterm infants were assessed at 6 months of age corrected. The results indicate that the use of scales BSID-I overestimated the abilities of children and suggest using more sensitive assessment tools to the processes of change and development of infants.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Julio Pérez-López, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Profesor titular de universidad

Alfredo G. Brito de la Nuez, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Profesor titular de universidad

María Teresa Martínez-Fuentes, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Profesora titular de universidad

Ángela Díaz-Herrero, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Profesora contratado doctor

Juan Sánchez-Caravaca, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia

Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación. Profesor Asociado

Francisco Javier Fernández-Rego, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia

Departamento de Fisioterapia. Profesor Asociado

María Isabel Casbas-Gómez, Grupo de Investigación en Atención Temprana. Universidad de Murcia

Centro de Desarrollo Infantil y Atención Temprana. Directora.
How to Cite
Pérez-López, J., Brito de la Nuez, A. G., Martínez-Fuentes, M. T., Díaz-Herrero, Ángela, Sánchez-Caravaca, J., Fernández-Rego, F. J., & Casbas-Gómez, M. I. (2012). BSID-I Bayley Scales versus BSID-II as an assessment tool in early intervention. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 28(2), 484–489. https://doi.org/10.6018/analesps.28.2.132481
Issue
Section
Developmental and Educational Psychology

Most read articles by the same author(s)