Presentación del número especial de RED: “Nuevos retos, nuevas alianzas: universidades y ecosistemas educativos presenciales y virtuales”
Abstract
We live in a complex, intense and turbulent time, characterized by widespread inequality and the need for education to progress in an uncertain and changing world. In this context, the joint, collective, collaborative and community work of the different agents with educational responsibilities is critical. Higher education, widely recognized for its educational value, often fails to interact with other socio-educational and community-based agents in the construction and care of the ecosystem, and its model is still characterized by its tendency to be centripetal and bureaucratic. In this sense, the importance of greater flexibility, openness, and connection with society is emphasized, from a conception of universities open to the entire population. The 3rd World Higher Education Conference (WHEC2022), organized and promoted by UNESCO, pointed out the need to create more open, inclusive, equitable, and collaborative higher learning systems to address the challenges of our time. The university's ability to forge alliances in support of the Sustainable Development Goals is key to achieving this major challenge from a perspective of quality education for everyone. Currently, some local and international initiatives are emerging in this direction, but they are still marginal, so this monograph shows studies and good transformative practices, networked work, and connection of the university institution with the entire educational ecosystem and territory, in order to disseminate, inspire, illustrate, and encourage work in this direction.
Downloads
References
Bauman, Z. (2007). Temps Líquids: Viure en una època d'incertesa. Viena.
Beck, U. (1998). la sociedad del riesgo. Hacia una nueva modernidad. Paidós.
Castells, M. (1996). La era de la información. Economía, sociedad y cultura. Vol. 1. La sociedad red. Alianza.
Clayton, R. (2016). Building Innovation Ecosystems in Education to Reinvent School A study of innovation and system change in the USA. Winston Churchill Memorial Trust.
Corell, A., & García-Peñalvo, F. J. (2021). COVID-19: La encerrona que transformó las universidades en virtuales. Gaceta Cultural, 91, 23-26.
Díaz-Gibson, J., Daly, A.J., Miller-Balslev, G., & Civís, M. (2020). The SchoolWeavers tool: supporting school leaders to weave learning ecosystems. School Leadership & Management, 41(4-5), 429-446. https://doi.org/10.1080/13632434.2020.1770210
González-Patiño, J., & Esteban-Guitart, M. (2014). Some of the challenges and experiences of formal education in a Mobile-Centric Society (MCS). Digital Education Review, 25, 64-86. https://doi.org/10.1344/der.2014.25.64-86
Silió, E (14 de junio de 2022). Subirats reinterpreta la ley de Universidades: freno a la precariedad, facilidades para los alumnos extranjeros y ciencia abierta. El País. https://elpais.com/educacion/universidad/2022-06-21/subirats-reinterpreta-la-ley-de-universidades-freno-a-la-precariedad-facilidades-para-los-alumnos-extranjeros-y-ciencia-abierta.html
Han, B.C. (2015). La societat del cansament. Herder.
Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Gedisa.
Rincón-Gallardo, S., & Fullan, M. (2016). Essential features of effective networks in education. Journal of Professional Capital and Community, 1(1), 5-22. https://doi.org/10.1108/JPCC-09-2015-0007
Rosa, H.(2016). Alienación y aceleración: Hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad tardía. Katz
UNESCO (2022). Más allá de los límites. Nuevas formas de reinventar la educación superior. Documento de trabajo para la Conferencia Mundial de Educación Superior. 18-20 de mayo de 2022.
Copyright (c) 2023 Distance Education Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.