Argumentative skills in scholar digital contexts of superior level
Abstract
The aim of this work is to descibe a set of strategies of appropriation of arguments in the dialogic processes of checking information and its recovery in specific written texts. The study is based in the description and analysis of the requested texts to three groups of college students in the area of Humanities in a mexican university, developed in the frame of the online courses through the educative platform of Google (G-Suite), with the purpose of watching the increasing of complexity of tasks in writing and its vinculation with the exploitation of voices that show the arguments of an academic text. The results show that this procedures are not completely progressives nor homogenous but they present different grades of complexity that can be analyzed since three axiss of development: 1) the adecquation of the dialogicity to the ambit of the academic writing, 2) the improvement of the argumental precision beginning with the processes of comparison and 3) the development of critical thinking to achieve an own declarative ranking in the texts.
Downloads
References
Anscombre, J.C. & Kleiber, G. (2001). Problemas de semántica y referencia = Problèmes de sémantique et référence Donaire, M. L. (ed.), Vicerrectorado de Extensión Universitaria y Servicios Universitarios de la Universidad de Oviedo.
Bakhtin, M. (2008). The Dialogic Imagination: Four essays. University of Texas Press.
Carranza Gutiérrez, A. M., & Pérez Alvarez, B. (2021). El alcance argumentativo del sistema de citas y referencias en las habilidades de escritura académica de universitarios. Educatio Siglo XXI, 39(2), 277–300. https://doi.org/10.6018/educatio.406581
Charaudeau, P. (2002). A communicative conception of discourse. Discourse Studies, 4(3), 301–318. https://doi.org/10.1177/14614456020040030301
Ducrot, O. (1990). Polifonía y argumentación. Escuela de Ciencias del Lenguaje, Universidad del Valle.
Escandell Vidal, V. (2004). Fundamentos de semántica composicional. Ariel.
Ferreira,T., Salgado, J. & Cunha, C. (2006) Ambiguity and the dialogical self: In search for a dialogical psychology, Studies in Psychology, 27:1, 19-32, DOI: 10.1174/021093906776173216
Grésillon, A. & Perrin, D. (2014). Methodology: From speaking about writing to tracking text production. En E.M. Jakobs & D. Perrin (eds.), Handbook of Writing and Text Production (pp. 79-111). Walter de Gruyter.
Gutiérrez Ordóñez, S. (1981). Lingüística y semántica: aproximación funcional. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Oviedo.
Hermans, H.J.M. (2001) The Dialogical Self: Toward a Theory of Personal and Cultural Position, Culture Psychology, 2001:7;243 DOI: 10.1177/1354067X0173001
Jakobs. E.M. & Perrin, D. (2010). Training of writing and reading. En G. Rickheit & H. Strohner (eds.), Handbook of Communication Competence (pp. 359-393). Mouton de Gruyter.
Linell, P. (2001). Approaching Dialogue. John Benjamins.
López Vázquez, J. A. (2020): Escribir los argumentos En García Velázquez, L.M. y López Vázquez, J.A. (eds.) Pensamiento crítico para el aprendizaje. Universidad Nacional Autónoma de México. Escuela Nacional de Estudios Superiores
Martínez Solís (2013) Los géneros discursivos vistos desde la perspectiva socio enunciativa: la noción de contexto integrado. En Revista ALED 2013(2) en homenaje a Patrick Charadeau. [Disponible en http://aledportal.com/revistas/13-2/]
Martínez Solís (2015) La argumentación en la enunciación. Universidad del Valle.
Perelman, Ch. & Olbrechts-Tyteca, L. (1989). Tratado de la argumentación. La nueva retórica. Gredos.
Pérez Álvarez, Bernardo E. (2015). Estrategia de acercamiento a la lectura de textos filosóficos. En Raúl Garcés (ed.): Didáctica de la filosofía. Universidad Michoacana de San Nicolás de Hidalgo.
Portolés, J. (2014) Argumentar por escrito. En E. Montolío (Ed.), Manual de escritura académica y profesional (Vol. II)(pp. 235-284). Ariel Letras.
Prior, P. & Thorne, S.L. (2014). Research paradigms: Beyond product, process and social activity. En E.M. Jakobs & D. Perrin (eds.), Handbook of Writing and Text Production (pp. 31-54). Walter de Gruyter.
Siewierska, A. (2004). Person. Cambridge University Press.
Toulmin, S. (2003): Los usos de la argumentación. Península.
Van Dijk, T. (1980). Texto y Contexto. Cátedra.
Van Eemeren, F. H & Grootendorst, R. (1996). La nouvelle dialectique. Traduction coordonée par Ch. Plantin. Éditions Kimé. Paris.
Van Eemeren, F. H & Grootendorst, R. (2011). Argumentación, comunicación y falacias. Ediciones de la Universidad Católica de Chile.
Van Eemeren, F. H & Houtlosser, R. (2003). The Development of the Pragmadialectical Approach to Argumen
Copyright (c) 2023 Distance Education Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.