The mathematical competence of future teachers before and after the confinement due to Covid-19

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/red.513541
Keywords: math, mathematical competence, future teachers, Covid-19

Abstract

INTRODUCTION. Due to the pandemic, teachers and students have changed their way of teaching and learning. METHOD. To see if the competence in school mathematics in future teachers has varied before and after the confinement by Covid-19, a sample of four groups of students has been taken, two from the 2019/20 academic year, and another two from the 2021/22 academic year, belonging to the bilingual group and to a normal group who passed the sixth grade test to assess mathematical competence. RESULTS. The results indicate a considerable decrease in this two-year period in mathematical competence in Numbers, Measurement, Geometry and Uncertainty, and also in the three cognitive processes, the lowest being Knowing and reproducing. The differences are significant, while there are none between the results of the bilingual group and those of the normal group. CONCLUSIONS. The quarantine period and the online teaching format received have been able to influence the mathematical competence of future teachers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arce, M., Marbán, J.M. y Palop, B. (2017). Aproximación al conocimiento común del contenido matemático en estudiantes para maestro de primaria de nuevo ingreso desde la prueba de evaluación final de Educación Primaria. En J.M. Muñoz-Escolano, A. Arnal-Bailera, P. Beltrán-Pellicer, M.L. Callejo y J. Carrillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXI (pp. 119-128). Zaragoza: SEIEM. https://seiem.es/docs/actas/21/ActasXXISEIEM.pdf

Calle, E., Mora, M., Jácome, M. y Breda, A. (2021). La enseñanza de las matemáticas en un curso de formación en contexto de pandemia: la percepción de futuros profesores de matemáticas de Ecuador. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Año 16, Número 20, 200–215. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem

Candray, J. (2021). Diálogos sobre la enseñanza de la matemática en tiempos de pandemia: una experiencia de docentes salvadoreños. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Año 16, Número 20, 114–134. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem

Del Cerro Velázquez, F. y Morales Méndez, G. (2017). Realidad Aumentada como herramienta de mejora de la inteligencia espacial en estudiantes de educación secundaria. RED. Revista de Educación a Distancia, 54, art. 5. DOI: http://dx.doi.org/10.6018/red/54/5

Del Cerro Velázquez, F. y Morales Méndez, G. (2021a). Systematic Review of the Development of Spatial Intelligence through Augmented Reality in STEM Knowledge Areas. Mathematics, 9, 3067. https://doi.org/10.3390/math9233067

Del Cerro Velázquez, F. y Morales Méndez, G. (2021b). Application in Augmented Reality for Learning Mathematical Functions: A Study for the Development of Spatial Intelligence in Secondary Education Students. Mathematics, 9, 369. https://doi.org/10.3390/math9040369

D.G. Educación y Cultura. Comisión europea (2007). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Un Marco de Referencia Europeo https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/ministerio/educacion/mecu/movilidad-europa/competenciasclave.pdf?documentId=0901e72b80685fb1

Dorfsman, M. & Horenczyk, G. (2021). El cambio pedagógico en la docencia universitaria en los tiempos de Covid-19. RED. Revista Educación a Distancia, 21(67). http://dx.doi.org/10.6018/red.475151

García-de-Paz, S. y Santana Bonilla, P.J. (2021). La transición a entornos de educación virtual en un contexto de emergencia sanitaria: estudio de caso de un equipo docente en Formación Profesional Básica. RED. Revista Educación a Distancia, 21(65). http://dx.doi.org/10.6018/red.450791

Gómezescobar, A. (2021). Enseñanza online en didáctica de matemáticas impuesta por la COVID-19: visión del alumnado universitario. En Diago, P. D., Yáñez D. F., González-Astudillo, M. T. y Carrillo, D. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XXIV (pp. 303–310). Valencia: SEIEM. https://seiem.es/docs/actas/24/ActasXXIVSEIEM.pdf

INEE (2019). Evaluación de Educación Primaria. Competencia Matemática 6.º curso de Educación Primaria. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/evaluaciones-nacionales/evaluacion-sexto-primaria

Ley Orgánica 8/2013, de 9 de diciembre, para la mejora de la calidad educativa. BOE, 295, de 10 de diciembre de 2013, pp. 97858-97921. https://www.boe.es/boe/dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf

Llinares, S. (2021). Educación Matemática y COVID-19 en las Américas: limitaciones, adaptaciones, y lecciones aprendidas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Año 16, Número 20, 12–28. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem

MECD (2014). PISA 2012. Programa para la evaluación internacional de los alumnos. Informe español. https://sede.educacion.gob.es/publiventa/descarga.action?f_codigo_agc=16409

MECD (2016). Marco general de la evaluación final de Educación Primaria. https://www.educacionyfp.gob.es/dctm/inee/evaluacionfinalprimaria/marco-teorico-evaluacion-final-6ep.pdf?documentId=0901e72b81ceacce

Scott, P. (2021). Educación Matemática y Pandemia: experiencias en los Estados Unidos de América. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Año 16, Número 20, 31–40. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem

Serres, Y. (2021). Impactos de la pandemia por COVID-19 en el currículo matemático: una reflexión personal. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, Año 16, Número 20, 333-350. http:// srevistas.ucr.ac.cr/index.php/cifem

Valdivieso-Miranda, M., Burbano-Pantoja, V.M. y Burbano-Valdivieso, Á.S. (2020). Percepción de estudiantes universitarios colombianos sobre el efecto del confinamiento por el coronavirus, y su rendimiento académico. Revista Espacios, 41 (42), 269-281. http://revistaestilosdeaprendizaje.com/issue/view/258

Published
31-07-2022
How to Cite
Nortes Martínez-Artero, M. R. ., & Nortes Checa, A. (2022). The mathematical competence of future teachers before and after the confinement due to Covid-19. Distance Education Journal, 22(70). https://doi.org/10.6018/red.513541
Issue
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)