The family and the play as a distance learning strategy during the pandemic of Covid-19 in México: A proposal from university education in health sciences

Authors

  • Giovanna Georgina Ramirez Cerón Universidad de Guadalajara
DOI: https://doi.org/10.6018/red.456231
Keywords: University students, distance learning, playful learning, family, pandemic, resilience

Abstract

The pandemic by Covid-19 has impacted the ways of learning, so that the sudden change from the face to face modality to distance education as a measure to precent contagion, it is a phenomenon that must be investigated to provide alternatives that support the learning process from home. The aims this present study are design, apply, evaluate and propose learnig strategies for students to reach their máximum potential through distance education during the pandemic. For it an educational action research was carried out with one hundred and twenty health science students (nursing and physioterapy) from the Universidad de Guadalajara, during March to October 2020. Distance learning strategies were carried because out to the suspension of face to face clases due to Covid-19, wich they were based on family participation and the insertion on the play in the learning activities of the medical etymologies course. The evaluation of the strategies was carried out by collecting the evidence of learning and a virtual self-evaluation questionnaire. It was found that including family and play in distance education helped mitigate the negative effects of confinement from the pandemic, wich has also strengthened the resilience of students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfaro, E. (17 de marzo de 2020). Acuerdo del ciudadano gobernador constitucional del estado libre y soberano de Jalisco mediante el cual se clausuran de manera temporal salones de fiesta, casinos, antros, cantinas, centros nocturnos y bares, derivado de la pandemia de Covid-19. Periódico Oficial del Estado de Jalisco. Recuperado de https://periodicooficial.jalisco.gob.mx/sites/periodicooficial.jalisco.gob.mx/files/03-17-20-vi.pdf

Blanco, S. (26 de abril de 2020). Suman 74 personas arrestadas por no usar cubrebocas. El Informador. Recuperado de https://www.informador.mx/jalisco/Suman-74-personas-arrestadas-por-no-usar-cubrebocas-20200426-0010.html

Centro Universitario de Ciencias de la Salud. (2020). Misión. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/nuestro-centro/mision

Crovi, D. (2006). Educar en la era de las redes. Ciudad de México: UNAM.

Elliott, J. (2005). La investigación-acción en educación. Madrid: Ediciones Morata.

Gobierno del Estado de Jalisco. (15 de marzo de 2020). A diferencia de la decisión que tomó el Gobierno de México, en Jalisco las clases en educación básica se suspenden a partir del próximo martes 17 de marzo. Recuperado de https://www.jalisco.gob.mx/es/prensa/noticias/102604

López-Gatell, H. [UnoTV]. (14 de mayo de 2020). Conferencia de la Secretaría de Salud ante COVID19 [Archivo de video]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=z2O99Z6-dG8

Mendiguren, T., Meso, K., y Pérez, J. A. (2012). El uso de las redes sociales como guía de auto aprendizaje en la Facultad de comunicación de la UPV/EHU. Monográfico, 6, 107-122.

Organización de las Naciones Unidas. (23 de abril de 2020). La ONU en México condena las agresiones contra los profesionales de la salud que luchan contra el coronavirus. Recuperado de https://news.un.org/es/story/2020/04/1473372

Organización Mundial de la Salud (OMS). (2020). Alocución de apertura del Director General de la OMS ‎en la rueda de prensa sobre la COVID-19 celebrada ‎el 22 de abril de 2020. Recuperado de https://www.who.int/es/dg/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19--22-april-2020

Piscitelli, A. y Adaime, I. (2010). Introducción. En A. Piscitelli, I. Adaime, e I. Binder (Comps.), El proyecto Facebook y la posuniversidad. Sistemas operativos sociales y entornos abiertos de aprendizaje (pp. XV-XX). Madrid, España: Fundación Telefónica.

Secretaría de Gobernación. (2020a). Acuerdo por el que se establecen las medidas preventivas que se deberán implementar para la mitigación y control de los riesgos para la salud que implica la enfermedad por el virus SARS-CoV2 (COVID-19). Recuperado de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5590339yfecha=24/03/2020

Secretaría de Gobernación. (2020b). Acuerdo por el que se modifica el similar por el que se establecen acciones extraordinarias para atender la emergencia sanitaria generada por el virus SARS-CoV2, publicado el 31 de marzo de 2020. Recuperado de https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5592067yfecha=21/04/2020

Secretaría de Salud. (28 de febrero de 2020). Se confirma en México caso importado de coronavirus COVID-19. Recuperado de https://www.gob.mx/salud/prensa/077-se-confirma-en-mexico-caso-importado-de-coronavirus-covid-19

Secretaría de Salud. (2020). Semáforo Covid-19. Recuperado de https://coronavirus.gob.mx/semaforo/

Universidad de Guadalajara (16 de marzo de 2020). Circular número 4. Recuperado de http://www.udg.mx/sites/default/files/adjuntos/circular_04_2020.pdf

Published
02-01-2021
How to Cite
Ramirez Cerón, G. G. (2021). The family and the play as a distance learning strategy during the pandemic of Covid-19 in México: A proposal from university education in health sciences. Distance Education Journal, 21(65). https://doi.org/10.6018/red.456231