Pediatric Integrative Examination (EIP). Presentation of an experience.

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/edumed.578731
Keywords: Evaluación, Pediatría, Residencias

Abstract

Learning assessment is a fundamental part of the medical residency system and includes theoretical and practical aspects and academic performance. A formative evaluation tool was designed with the purpose of guiding the learning process and achieving a uniform level of performance in pediatricians trained in the GCBA system (Government of the City of Buenos Aires). The exam consisted of a multiple-choice test made up of 100 questions in which 72 residents participated. 58% of the participants achieved the established cut-off point. This survey gave us information about the areas in which residents faced the greatest difficulties. It could be a complementary tool to continuously improve the residency training program and ensure quality pediatric care.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires. Residencias y concurrencias. [Consulta 11 de julio]. Disponible en: https://buenosaires.gob.ar/salud/docencia-investigacion-y-desarrollo-profesional/residencias-y-concurrencias

Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires/Ministerio de Salud. Programa docente de la residencia de pediatría. Gobierno de la Ciudad de Buenos Aires, Anexo I. 2015. [Consulta 11 de julio]. Disponible en: https://buenosaires.gob.ar/sites/default/files/2023-03/Programa%20Pediatr%C3%ADa%20%20Residencia%20B%C3%A1sica%20M%C3%A9dica.pdf

Hamui M, Ferreira JP, Paganini A, Torres F, Ossorio MF, Yulitta H, Eiguchi K, Ferrero F. Aplicación del Examen Clínico Objetivo Estructurado en la residencia de Pediatría de la Ciudad de Buenos Aires. Rev Chil Pediatr, 2016, 87, 274-278. https://doi.org/10.1016/j.rchipe.2016.02.003

Torres F, Domínguez P, Labanca V, Urtasun M, Giacomossi P, Grisolía N, Yulita H, Ossorio MF, Ferrero F. Evaluación de residentes de pediatría con una modalidad virtual durante la pandemia COVID 19: presentación de una experiencia. Revista de Ciencias Médicas, 2023, 48, https://doi.org/10.11565/arsmed.v48i3.1988

Abadie Y, Battolla J, Zubieta A, Dartiguelongue J, Pascual C, Elias Costa C, Vasallo JC, Rodríguez S. Uso de descriptores en la implementación de MiniCex en la Residencia de Pediatría. MEDICINA, 2015, 75, 289-296. http://www.scielo.org.ar/pdf/medba/v75n5/v75n5a04.pdf

Yulitta, H., Molina, M. P., Maiolo, L., Paganini, A., Rubel, N., & Serviddio, C. Evaluación de competencias en residentes de pediatría en el primer nivel de atención mediante la utilización del Mini-CEX. Educ Med., 2021, 22, 225-230. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2021.02.005

Epstein RM. Assessment in medical education. N Engl J Med., 2007, 25, 356-387. https://doi.org/10.1056/NEJMra054784

Del Cañizo JF, Sanz Sanchez M, García-Barreno P. Fiabilidad de la técnica del cálculo del nivel aceptable de resultados en pruebas de preguntas de elección múltiple. Educ Med., 2017; 18, 61-66. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.03.006

Palés-Argullós, J. ¿Cómo elaborar correctamente preguntas de elección múltiple? Educ Med., 2010, 149-155. https://scielo.isciii.es/pdf/edu/v13n3/formacion.pdf

Sarrias-Ramis R, Mateu L, Baillès E, Pérez J. Longitud (número de preguntas) y resultado de un examen. Educ Med., 2010; 13, 187-192. https://scielo.isciii.es/pdf/edu/v13n3/original5.pdf

Hospital de Niños Ricardo Gutierrez (n.d.). Campus Virtual del Comité de Docencia e Investigación. [Consulta 11 de julio]. Disponible en http://www.codeihnrg.com.ar/

Educational Development and Technology (LET) (n.d.). Safe Exam Browser. [Consulta 11 de julio]. https://safeexambrowser.org/about_overview_en.html

Núñez Cortes J, Palés Argullo J. Guía para la evaluación de la Práctica Clínica en las Facultades de Medicina, Interpretación de los resultados. Punto de corte. 2014.ed. Fundación Lilly: Unión Editorial, 2014: 159 – 63. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=566714

MoodleMoot Global (n.d.). Moodle. [Consulta 11 de julio]. Disponible en https://docs.moodle.org/all/es/Acerca_de_Moodle#:~:text=Moodle%20es%20una%20plataforma%20de,crear%20ambientes%20de%20aprendizaje%20personalizados

McCoy, C. P., Stenerson, M. B., Halvorsen, A. J., Homme, J. H., & McDonald, F. S. (2013). Association of volume of patient encounters with residents' in-training examination performance. Journal of General Internal Medicine, 28(8), 1035-1041. https://doi.org/10.1007/s11606-013-2398-0

Asghar A. Reciprocal peer coaching and its use as a formative assessment strategy for first year students. Assessment & Evaluation in Higher Education, 2010; 35, 403-17. https://doi.org/10.1080/02602930902862834

Attie J, Timerley H. The Power of Feedback. Review of Educational Research, 2007, 77, 81-112. http://www.columbia.edu/~mvp19/ETF/Feedback.pdf

Guiñazu GG, Mammia, LF, Cabarcos NF, Achával MI, Robledo CA, Pascual C, Costa CE. Implementación de evaluación virtual con retroalimentación inmediata. Experiencia en la residencia de Clínica Pediátrica del Hospital de Niños Dr. Ricardo Gutiérrez (HNRG). Rev. Hosp. Niños (B. Aires), 2016, 60(269), 156-163. https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-1103262

Galofré A., Wright AN. Índice de calidad para evaluar preguntas de opción múltiple. Rev Educ Cienc Salud 2010; 7 (2): 141-145. https://www.imbiomed.com.mx/articulo.php?id=77428

Miller, G. E. The assessment of clinical skills/competence/performance. Academic Medicine, 1990. 65(9), S63–7. https://doi.org/10.1097/00001888-199009000-00045

Published
11-09-2023
How to Cite
Rodriguez, M. B., Lomez, J., Rigou Sofía, H., Torterola, P., Rojas, S., Fortini Cabarcos, N., … Pascual, C. (2023). Pediatric Integrative Examination (EIP). Presentation of an experience. Spanish Journal of Medical Education, 4(3). https://doi.org/10.6018/edumed.578731