Attitudes towards Equality in Adolescents from Castilla-La Mancha: Gender- and Nationality-Based Differences

Authors

  • Esther Rivas-Rivero Universidad de Alcalá
  • Alejandro Viuda-Serrano Universidad de Alcalá
  • Mirian Checa-Romero Universidad de Alcalá
DOI: https://doi.org/10.6018/rie.498151
Keywords: adolescence, culture, socialization, education

Supporting Agencies

  • Castilla-La Mancha Women's Institute

Abstract

Using a quantitative methodology and an ex-post-facto design, the present study analyzes the differences in the perception of gender roles assumed by teenage boys and girls, investigating their acceptance of gendered beliefs according to their country of origin. To do so, the study utilizes the Scale of Student Attitudes towards Gender Equality (García-Pérez et al., 2010) in a sample of 1,826 adolescents of different nationalities (of Spanish, non-Spanish European, Maghrebi, and Latin American origin) enrolled in Secondary Education Schools in Castilla- La Mancha. Results reveal that boys show a greater acceptance of these beliefs than girls, with significant differences in the three dimensions examined (sociocultural, relational, and personal facets). This willingness to accept gender roles is particularly conspicuous in the group of Latin American and Maghrebi male adolescents, whereas no relevant differences have been detected between women, who rather hold more egalitarian beliefs regardless of cultural origin.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristizábal, P., Gómez-Pintado, A., Ugalde, A. I. y Lasarte, G. (2018). La mirada coeducativa en la formación del profesorado. Revista Complutense De Educación, 29(1), 79-95. https://doi.org/10.5209/RCED.52031

Atlatenco-Ibarra, Q. y De la Garza-Carranza, M. (2019). Actitudes de estudiantes de nivel superior ante la igualdad de género. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 2, 31-39. https://doi.org/10.26423/rcpi.v7i2.300

Azorín-Abellán, C. M. (2017). Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia. Revista Complutense de Educación, 28, 45-60. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48715

Bisquert-Bover, M., Giménez-García, C., Gil-Juliá, B., Martínez-Gómez, N. y Gil-Llario, M. D. (2019). Mitos del amor romántico y autoestima en adolescentes. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 1(4), 507-518.

Bosch, E., Ferrer, V. y Alzamora, A. (2006). El laberinto patriarcal: reflexiones teórico-prácticas sobre la violencia contra las mujeres. Anthropos Editorial.

Bonilla-Algovia, E. y Rivas, E. (2019). Creencias distorsionadas sobre la violencia contra las mujeres en docentes en formación de Colombia. Revista Colombiana de Educación, 1(77), 1-20.

Calero, J. y Escardíbul, O. (2016), Proceso educativo y resultados del alumnado nativo y de origen inmigrante en España. Un análisis basado en PISA.2012. Estudios de Economía Aplicada, 34(2), 413-438. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30146038006

CEPAL (2004). Panorama Social de América Latina 2004. https://www.cepal.org

Chung, A. y Rimal, R.N. (2016). Social norms: a review. Review of Communication Research, 4, 1-28. https://10.12840/issn.2255-4165.2016.04.01.008

Colás, P. y Villaciervos, P. (2007). La interiorización de los estereotipos de género en jóvenes y adolescentes. Revista de Investigación Educativa, 25(1), 36-58.

Colás, P. y Jiménez, R. (2004). La cosmovisión cultural de género del profesorado de Secundaria. Cultura y Educación, 16(4) 419-433. https://doi.org/10.1174/1135640042802482

Eagly, A.H. y Sczesny, S. (2019). Gender roles in the future? Theoretical foundations and future research directions. Frontiers in Psychology, 10, 1965. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.01965

Erikkson, K., Björnstjerna, M. y Vartanova, I. (2020). The relation between gender egalitarian values and gender differences in academic achievement. Frontiers in Psychology, 11, 236. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00236

Fleming, P., McCleary-Sills, J., Morton, M., Levtov, R., Heilman, B. y Barker, G. (2015). Risk factors for men´s lifetime perpetration of physical violence against intimate partners. Results from the international men and gender equality survey (IMAGES) in eight countries. Plos One, 10(3), e0118639. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0118639

Freixas, A. (2001). Entre el mandato y el deseo: la adquisición de la identidad sexual y de género. En La educación de las mujeres: nuevas perspectivas (pp. 23-31). Universidad de Sevilla. https://idus.us.es/handle/11441/57801

García-Pérez, R., Rebollo-Catalán, M. A., Buzón-García, O., González-Piñal, R., Barragán, R. y Ruiz-Pinto, E. (2010). Actitudes del alumnado hacia la igualdad de género. Revista de Investigación Educativa, 28(1), 217-232. https://revistas.um.es/rie/article/view/98951

Gerdes, Z. T. y Levant, R. F. (2018). Complex relationships among masculine norms and health/well-being outcomes: correlation patterns of the conformity to masculine norms inventory subscales. American Journal of Men’s Health, 12, 229-240. https://doi.org/10.1177/1557988317745910

Gómez-Quintero, J. y Fernández-Romero, C. (2014). Familias inmigrantes en España: estructura sociodemográfica, roles de género y pautas culturales de los hijos adolescentes. Papeles de Población, 80, 87-118. https://rppoblacion.uaemex.mx/article/view/8356

Goraus, K., Tyrowicz, J. y Van der Velde, L. (2020). How rankings disguise gender inequality: a comparative analisis of cross-country gender equality rankings based on adjusted wage gaps. Plos One, 15(11), e0241107. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0241107

Grau, C. y Fernández, M. (2016). La educación del alumnado inmigrante en España. Arxius de Sociología, 34, 141-156.

Gul, P. y Schuter, I. (2020). Judgments of marital rape as a function of honor culture, masculine reputation threat, and observer gender: a cross-cultural comparison between Turkey, Germany, and the UK. Aggressive Behavior, 46(4), 341-353. https://doi.org/10.1002/ab.21893

Heise, L., Greene, M. E., Opper, N., Stavropoulou, M., Harper, C., Nascimento, M. y Zewdie, D. (2019). Gender inequality and restrictive gender norms: framing the challenges to health. The Lancet, 393(10189), 2440-2454. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(19)30652-X

Hyde, J. S. (2018). Gender similarities. In S.L. Cook, A. Rutherford, C.B. Travis, J.W. White, J.W. Williams y K.F. Wyche (Eds). APA handbook of the psychology of women: history, theory, and battlegrounds. American Psychological Association.

Iturbe, X. (2015). Coeducar en la escuela infantil. Sexualidad, amistad y sentimientos. Graó.

Levy, J. K., Darmstadt, G. L., Ashby, C., Quandt, M., Halsey, E., Nagar, A. y Greene, M. (2020). Characteristics of successful programmes targeting gender inequality and restrictive gender norms for the health and wellbeing of children, adolescents, and young adults: a systematic review. The Lancet Global Health, 8(2), e225-e236. https://doi.org/10.1016/S2214-109X(19)30495-4

Madolell-Orellana, R., Gallardo-Vigil, M. A. y Alemany-Arrebola, I. (2020). Los estereotipos de género y actitudes sexistas de los estudiantes universitarios en un contexto multicultural. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24, 284-303. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.8148

Matud, M. P., López-Curbelo, M. y Fortes, D. (2019). Gender and psychological well-being. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(19), 3531. https://doi.org/10.3390/ijerph16193531

Mosteiro, M. J. y Porto, A. M. P. (2017). Análisis de los estereotipos de género en alumnado de formación profesional: diferencias según sexo y grado. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 151-165. https://doi.org/10.6018/rie.35.1.257191

PNUD (2018). Actualización Estadística de los Índice e Indicadores de Desarrollo Humano 2018. https://hdr.undp.org/sites/default/files/hdr2018_technical_notes.pdf

PNUD (2019). Human development report 2019. Beyond income, beyond average, beyond today: inequalities in human development in the 21st century. https://hdr.unpd.org/sites/default/files/hdr2019.pdf

Rebollo-Catalán, A., Ruiz-Pinto, E. y García-Pérez, R. (2017). Preferencias relacionales en la adolescencia según el género. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19, 58-72. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.1.1022

Rivas, E., Bonilla, E. y Vázquez, J. J. (2020). Consequences of the exposure to abuse in the family of origin among victims of intimate partner violence in Nicaragua. American Journal of Orthopsychiatry, 90(1), 1-8. https://doi.org/10.1037/ort0000374

Rivas-Rivero, E. y Bonilla-Algovia, E. (2020). Influencia del historial de victimización en mujeres nicaragüenses en la transmisión intergeneracional de la violencia. Psychologia: Avances de la Disciplina, 14(1), 61-73. https://doi.org/10.21500/19002386.4298

Rivas-Rivero, E., Bonilla-Algovia, E. y Pascual-Gómez, I. (2021). Actitudes discriminatorias hacia las mujeres en adolescentes: relación con la edad y el rendimiento académico. Revista Complutense de Educación, 32(3), 315-325. https://doi.org/10.5209/rced.70175

Rivas-Rivero, E., Checa-Romero, M. y Viuda-Serrano, A. (2022). Factores relacionados con las creencias distorsionadas sobre las mujeres y la violencia en estudiantes de Educación Secundaria. Revista de Educación, 395, 363-389. https://recyt.fecyt.es/index.php/Redu/article/view/90449

Saldívar, A., Díaz, R., Reyes, N., Armenta, C., López, F., Moreno, M., ..., Domínguez, M. (2015). Roles de género y diversidad: validación de una escala en varios contextos culturales. Acta de Investigación Psicológica, 5(2), 2124-2147. https://doi.org/10.1016/s2007-4719(16)30005-9

Santoro, C., Martínez-Ferrer, B., Monreal, C. y Musitu, G. (2018). New directions for preventing dating violence in adolescence: the study of gender models. Frontiers in Psychology, 9, 946. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00946

Vandello, J. A. y Cohen, D. (2008). Culture, gender, and men´s intimate partner violence. Social and Personality Psychology Compass, 2, 652-667.

Ventura-León, J. L. (2018). Intervalos de confianza para coeficiente omega: propuesta para el cálculo. Adicciones, 30(1), 77–78. https://doi.org/10.20882/adicciones.962

Published
09-01-2023
How to Cite
Rivas-Rivero, E., Viuda-Serrano, A., & Checa-Romero, M. (2023). Attitudes towards Equality in Adolescents from Castilla-La Mancha: Gender- and Nationality-Based Differences. Journal of Educational Research, 41(1), 125–142. https://doi.org/10.6018/rie.498151
Issue
Section
Articles