Burnout Syndrome and Socio-demographic Variables in Teachers from a Private University in Lima
Supporting Agencies
- Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas
Abstract
The main objective of this research was to determine the differences among the components of burnout in professors from a private university in Lima according to socio-demographic variables. With this aim in mind, a comparative descriptive research design was used. Also, a specific sample quota was not applied. We collected a total population composed of 260 professors of humanities at said educational institution who teach the following courses: Language, Research, Ethics and Citizenship and Creativity Workshop. In addition, we used the Maslach Burnout Inventory Adaptation and a socio-demographic record handout for university professors as measuring instruments. Finally, from the processing and statistical analysis of the data obtained, we found the following: there are significant differences in the levels of emotional exhaustion by sex and class schedule; also, personal fulfillment according to age, marital status, specialty, highest level of educational attainment and years of teaching experience, among other results. Some results of previous research were corroborated or refuted, especially in relation to the variables sex, age, marital status, level of education and class schedule. Also, from this research, it was identified that the place of undergraduate studies, specialty and years of teaching experience, aspects not studied in depth in the previous studies, could be variables associated with some components of burnout. Finally, in addition to the significant differences mentioned, it was concluded that there are average levels of emotional exhaustion, depersonalization, distortion of the work environment, personal and professional fulfillment in the teachers who formed the study sample.Downloads
References
Agudo, M. (2006). Burnout y engagement en profesores de primaria y secundaria. Fòrum de recerca, (12), 1-15. http://repositori.uji.es/xmlui/bitstream/handle/10234/78668/forum_2006_34.pdf?sequence=1
Arias, W. L., & Jiménez, N. A. (2013). Síndrome de burnout en docentes de Educación Básica Regular de Arequipa. Educación, 22(42), 53-76. http://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/viewFile/5291/5288
Asitimbay, F. (2015). Agotamiento o síndrome de burnout en los docentes de bachillerato (Tesis de licenciatura, Universidad de Cuenca, Cuenca, Ecuador). http://dspace.ucuenca.edu.ec/handle/123456789/23468
Benfica, A., & Barbosa, I. (2015). Contribuições da Neurociência para a gestão de pessoas. Opción, 31(1), 113-133. http://www.produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/20108
Boada, J., De Diego, R., & Agulló, E. (2004). El burnout y las manifestaciones psicosomáticas como consecuentes del clima organizacional y de la motivación laboral. Psicothema, 16(1), 125-131. http://www.unioviedo.es/reunido/index.php/PST/article/view/8198/8062
Cárdenas, M., Méndez, L. M., & González, M. T. (2014). Evaluación del desempeño docente, estrés y burnout en profesores universitarios. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 14(1), 1-22. http://.redalyc.org/articulo.oa?id=44729876006
Cattaneo, M. R., & Mandolesi, M. (2013). Síndrome de Burnout y engagement en docentes universitarios pertenecientes a la Universidad Nacional de Rosario. Relación con la vulnerabilidad psicosociolaboral (VPSL). Actas de Jornadas de Investigación, 93(3), 122-130. http://www.fpsico.unr.edu.ar/wp-content/uploads/2012/10/TEXTOCOMPLETOCD1.pdf#page=122
Díaz, F., López. A. M., & Varela, M. T. (2010). Factores asociados al síndrome de burnout en docentes de colegios de la ciudad de Cali, Colombia. Universitas Psychologica, 11(1), 217-227. http://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revpsycho/article/view/649
Esteras, J., Chorot, P., & Sandín, B. (2014). Predicción del burnout en los docentes: papel de los factores organizacionales, personales y sociodemográficos. Revista de Psicopatología y Psicología Clínica, 19(2), 79-92. http://revistas.uned.es/index.php/RPPC/article/view/13059
Farfán, M. E. (2009). Relación del clima laboral y síndrome de Burnout en docentes de educación secundaria en centros educativos estatales y particulares (Tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Lima, Perú). http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/cybertesis/614/1/farfan_mm.pdf
Fernández, G., Ruiz, S., Toledo, V., & Conchas, J. (2015). El síndrome de burnout y su relación con las creencias irracionales en el docente universitario. Revista EDUCATECONCIENCIA, 6(7), 22-38. http://www.tecnocientifica.com.mx/volumenes/V6N7A2.pdf
Gil-Monte, P. R., & Peiró, J. M. (1997). Desgaste psíquico en el trabajo: El síndrome de quemarse. Madrid, España: Síntesis.
Gil-Monte, P. R., & Peiró, J. M. (1999). Perspectivas teóricas y modelos interpretativos para el estudio del síndrome de quemarse por el trabajo. Anales de Psicología, 15(2), 261-268. http://www.um.es/analesps/v15/v15_2pdf/12v98_05Llag2.PDF
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México, D.F.: McGraw-Hill.
Ibáñez, J., López, J., Márquez, A., Sánchez, N., Flórez- Alarcón, L., & Vera, A. (2012). Variables sociodemográficas relacionadas al síndrome de burnout en docentes de colegios distritales. Psychologia. Avances de la disciplina, 6(2), 103-116. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=297225788005
Jenaabadi, H., Azizi, B., Saeidi, F., Haghi, R., & Hojatinasab, M. (2016). Relationship of Workaholism with Stress and Job Burnout of Elementary School Teachers. Health, 8(1), 1-8. http://www.scirp.org/journal/PaperInformation.aspx?paperID=62560
Manassero, M. A., Fornés, J., Fernández, M. C., Vázquez, A., & Ferrer, V. A. (1995). Burnout en la enseñanza: análisis de su incidencia y factores determinantes. Revista de Educación, (308), 241-266. http://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/70544/00820073003884.pdf?sequence=1
Martínez, J. P. (2015). Cómo se defiende el profesorado de secundaria del estrés: burnout y estrategias de afrontamiento. Journal of Work and Organizational Psychology, 31(1), 1-9. http://jwop.elsevier.es/es/como-se-defiende-el-profesorado/articulo/S157659621500002X/#.VrjEhlJhQXg
Maslach, C., & Jackson, S. E. (1986). Maslach Burnout Inventory Manual (2.ª Ed.). Palo Alto, California: Consulting Psychologists.
Maslach, C., Schaufeli W. B., & Leiter M. P. (2001). Job Burnout. Annual Review of Psychology, 52, 397-422. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.52.1.397
Montejo, E. (2014). El síndrome del burnout en el profesorado de la ESO (Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España). Recuperado de http:// eprints.ucm.es/28333/
Oliver, C. (1993). Análisis de la problemática de estrés en el profesorado de enseñanzas medias: el burnout como síndrome específico (Tesis doctoral, Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España).
Ponce, C. R., Bulnes, M. S., Aliaga, J. R., Atalaya, M. C., & Huerta, R. E. (2014). El síndrome del “quemado” por estrés laboral asistencial en grupos de docentes universitarios. Revista de investigación en psicología, 8(2), 87-112. http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2238169
Quiñones, J. J. (2012). Burnout: eustrés y distrés en los maestros. Signo educativo, 21(211), 29-30.
Rabasa, B., Figueiredo-Ferraz, H., Gil-Monte, P. R., & Llorca-Pellicer, M. (2016). El papel de la culpa en la relación entre el síndrome de quemarse por el trabajo y la inclinación al absentismo de profesores de enseñanza secundaria. Revista de Psicodidáctica, 21(1), 1-16. http://www.ehu.eus/ojs/index.php/psicodidactica/article/viewFile/13076/13429
Sánchez, H., & Reyes, C. (2015). Metodología y diseños en la investigación científica. (5a ed.). Lima, Perú: Business Support Aneth.
Santiago, M. J., Otero-López, J. M., Castro, C., & Villadefrancos, E. (2008). Occupational stress in secondary school teachers: examining the role of students’s disruptive behavior and/or others attitudes and the perceived difficulty in conflict management. European Journal of Education and Psychology, 1(1), 39-50. http://www.redalyc.org/pdf/1293/129318692003.pdf
Silva, M. I., García, R. C., González, M., & Ratto, A. (2015). Prevalencia del síndrome de quemarse por el trabajo y variables sociodemográficas en un grupo de maestras de Montevideo. Ciencias Psicológicas, 9(1), 55-62. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1688-42212015000100006
Tenti, E. (2007). Consideraciones sociológicas sobre profesionalización docente. Educação & Sociedade, 28(99), 335-353. http://www.scielo.br/pdf/es/v28n99/a03v2899.pdf
Tifner, S., Martín, P., Albanesi, S., & De Bortoli, M. (2006). Burnout en el colectivo docente. Studium, (12), 279-291. http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2542032.pdf
Vidal, F. (2013). Variables relacionadas con las dificultades en burnout en profesores y otros profesionales. (Tesis doctoral, Universidad de León, León, España). http://buleria.unileon.es/bitstream/handle/10612/2877/tesis_953539.PDF?sequence=1
Zaldívar, A., Estrada, R., Qui, S. O., Moncada, M., & Aguilar, P. A. (2013). Relación entre Burnout y Desempeño Docente en el Nivel Superior. Revista Electrónica de Investigación en Educación Superior, 1(1), 1-8. https://www.researchgate.net/publication/251876057_Relacion_entre_Burnout_y_Desempeno_Docente_en_el_Nivel_Superior
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.