Study on emotional intelligence and contextual factors in students of fourth grade of elementary school in the province of Granada

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.36.1.281441
Keywords: emotional intelligence, contextual factors, students, primary education

Abstract

This paper presents a study on emotional intelligence and contextual factors of students of 4th grade of elementary school of different places of the province of Granada, having 230 participants. The main purpose of it is to check whether there is any relationship between these contextual variables and emotional intelligence, understood contextual factors family structure and environment, social origin and socio-cultural environment and place of residence of these subjects. This research is based on a methodology supported by the survey technique. Therefore, we used a validated both Family Climate Scale (FES) of Moos, Moos and Tricket (1995) and Emotional Intelligence Scale validated by Chiriboga and Franco (2001). The results indicate that there is no significant link between emotional intelligence and contextual factors in general, and specifically, with the place of residence. However, we have found a relationship between the economic situation of the family and school resources and number of books available at home with emotional intelligence. This linkage indicates that the higher economic level and the existence of books at home, the greater emotional intelligence of the students as indicate Browning y Hohenstein (2015).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marta Alonso Ferres, Universidad de Granada

Miembro del Grupo de Investigación "Innovación y Mejora de la Educación en Andalucía" (HUM-126). Master en Intervención Psicopedagógica por la Univerisdad de Granada

Emilio Berrocal de Luna, Universidad de Granada (España)

Profesor Titular de Universidad.

Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación

Miguel Jiménez Sánchez, Universidad de Granada

Miembro del Grupo de Investigación "Innovación y Mejora de la Educación en Andalucía" (HUM-126). Master en Intervención Psicopedagógica por la Univerisdad de Granada

References

Adair, W.L., Hideg, I., & Spence, J.R. (2013). The Culturally Intelligent Team: The Impact of Team Cultural Intelligence and Cultural Heterogeneity on Team Shared Values. Journal of cross-cultural psychology, 44(6), 941-962.

Aguaded, C. (2000). La participación de la familia en el desarrollo del lenguaje y en el aprendizaje escolar. Revista Educación XXI, 2, 313-318.

Alfaro Mateu, V., Bastias Manresa, J., & Salinas Hernández, F. J. (2016). Relation between emotional intelligence and instrumental areas grades in one group of third course of Primary Education. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 19(3), 149-156. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.19.3.267301

Alonso, J., & Román, J.M. (2014). Nivel sociocultural, prácticas educativas familiares y autoestima de los hijos en edades tempranas. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 187-202. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.173421

Antúnez, Á., & Sánchez, A. (2015). Inteligencia emocional y manejo de conflictos en docentes de Educación básica y Media general. Escenario Educativo, 1(1), 49-65.

Argyriou, E., Bakoyannis, G., & Tantaros, S. (2016). Parenting styles and trait emotional intelligence in adolescence. Scandinavian Journal of Psychology, 57(1), 42-49.

Bisquerra, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7-43.

Bisquerra, R. (2009). Psicopedagogía de las emociones. Madrid: Síntesis.

Blackledge, J.T., & Drake, C.E. (2013). Acceptance and commitment therapy: Empirical and theoretical considerations. Advances in relational frame theory and contextual behavioral science: Research and application, 219-252.

Bochantin, J.E., & Cowan, R.L. (2016). Focusing on Emotion and Work-Family Conflict Research: An Exploration Through the Paradigms. Journal of management inquiry, 25(4), 367-381.

Browning, E., & Hohenstein, J. (2015). The use of narrative to promote primary school children’s understanding of evolution. Education, 43(5), 530-547.

Caballero, P., & García-Lago, V. (2010). La lectura como determinante del desarrollo de la competencia emocional: un estudio hecho con población universitaria. Revista de Investigación Educativa, 28(2), 345-359.

Cazalla-Luna, N., & Molero, D. (2016). Inteligencia emocional percibida, disposición al optimismo-pesimismo, satisfacción vital y personalidad de docentes en su formación inicial. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 241-258. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.1.220701

Chiriboga, R.D., & Franco, J.E. (2001). Validación de un test de Inteligencia emocional en niños de 10 años de edad. Revista Médico de Familia, 9(1), 24-38.

Colas, P., Buendía, L., & Hernández, F. (1998). Métodos de investigación en psicopedagogía. Madrid: McGraw-Hill.

Coll, C., Marchesi, A., & Palacios, J. (1990). Desarrollo psicológico y educación. Madrid: Alianza Editorial.

Delors, J. (2013). Los cuatro pilares de la educación. Caracas (Venezuela): Galileo.

Díaz, N. R., Anchondo, H. E., & Pérez, O. R. (2013). Inteligencia emocional plena: Mindfulness y la gestión eficaz de las emociones. Barcelona: Editorial Kairós.

Fernández-Berrocal, P., & Mestre, J.M. (Coord.) (2007). Manual de inteligencia emocional. Madrid: Ed. Pirámide.

Fuica, P., Lira, J., Alvarado, K., Araneda, C., Lillo, G., Miranda, R., Tenorio, M., & Pérez- Salas, C.P. (2014). Habilidades Cognitivas, Contexto Rural y Urbano: Comparación de Perfiles WAIS-IV en Jóvenes. Terapia psicológica, 32(2), 143-152.

Gallardo-Vázquez, P. (2007). El desarrollo emocional en la educación primaria (6-12 años). Cuestiones pedagógicas, 18, 143-159.

Gardner, H. (1998). Are there additional intelligences? En J. Kane (Ed.), Education, information and transformation (pp. 111-131). Englewood Cliffs, NJ (EEUU): Prentice Hall.

Gardner, H. (2016). Estructuras de la mente: la teoría de las inteligencias múltiples. Bogotá (Colombia): Fondo de cultura económica.

Gökçen, E., Furnham, A., Mavroveli, S., & Petrides, K.V. (2014). A cross-cultural investigation of trait emotional intelligence in Hong Kong and the UK. Personality and Individual Differences, 65, 30-35.

Goleman, D. (1995). Emotional intelligence. Nueva York (EEUU): Bantam Books. Goleman, D. (2012). El cerebro y la inteligencia emocional. Barcelona: Ediciones B.

Jaimes, E.I.G. (2016). Estudio sobre factores contexto en estudiantes universitarios para conocer por qué unos tienen éxito mientras otros fracasan. Revista Intercontinental de Psicología y Educación, 15, 135-154.

Landry, L., & Neubauer, D. (2016). The role of the government in providing access to higher education: the case of government-sponsored financial aid in the US. Journal of Education and Work, 29(1), 64-76.

Lane, R.D., & Schwartz, G.E. (1987). Levels of emotional awareness: A cognitive developmental theory and its application to psychopathology. American Journal of Psychiatry, 144(2), 133-143.

López-Martínez, O., & Navarro-Lozano, J. (2010). Creatividad e inteligencia: un estudio en Educación Primaria. Revista de Investigación Educativa, 28(2), 283-296.

Matute, E., Sanz, A., Gumá, E., Rosselli, M., & Ardilla, A. (2009). Influencia del nivel educativo de los padres, el tipo de escuela y el sexo en el desarrollo de la atención y la memoria. Revista Latinoamericana de Psicología, 41(2), 257-276.

Mayer, J., Salovey, P., & Caruso, D. (2000). Models of emotional intelligence. En R.J. Stemberg (Ed.), Handbook of Intelligence (pp. 396-420). New York (EEUU): Cambridge.

Moos, R.H., Moos, B.S., & Trickett, E.J. (1995). Escalas de Clima Social: Familia, Trabajo, Instituciones Penitenciarias, Centro Escolar. Madrid: TEA.

Murillo, F.J. (2008). Hacia un modelo de eficacia escolar. Estudio multinivel sobre los factores de eficacia de las escuelas españolas. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 6(1), 4-28. Recuperado de https://revistas.uam.es/index.php/reice/article/view/5451/5890

Salovey, P., & Mayer, J.D. (1990). Emotional intelligence. Imagination, Cognitioon, and Personality. 9, 185-211. https://doi.org/0.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG

Shorkey, C.T., & Uebel, M. (2014). History and development of instructional technology and media in social work education. Journal of Social Work Education, 50(2), 247-261.

Smith, R., & Lane, R.D. (2015). La base neural de los propios estados emocionales conscientes e inconscientes. Neuroscience y Biobehavioral, 57, 1-29.

Tiana, A. (2012). Analizar el contexto para obtener el máximo beneficio de la evaluación. Bordón. Revista de pedagogía, 64(2), 13-28.

Published
28-12-2017
How to Cite
Alonso Ferres, M., Berrocal de Luna, E., & Jiménez Sánchez, M. (2017). Study on emotional intelligence and contextual factors in students of fourth grade of elementary school in the province of Granada. Journal of Educational Research, 36(1), 141–158. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.281441
Issue
Section
Articles