Use of mobile applications in educational contexts in preschool and primary school
Abstract
The use of mobile applications promotes active educational experiences and can improve student motivation and involvement.
The present work aims to: a) provide a selection of educational applications in preschool and primary school, b) know the opinion of teachers in training about these applications, c) analyse the satisfaction of the preschool and primary school student after participating in an experience with educational applications.
To answer the first two objectives, a questionnaire is applied to a sample of 182 teachers in training from a distance university and a mixed approach is used in the analysis of the data. Replying to the third objective, observation and interview are applied to two groups of preschool and primary school, and a qualitative approach is used.
The results provide 51 applications to work on various contents in early childhood and primary school. Teachers in training show a favourable opinion towards the use of these resources in the educational field, they consider that they promote behavioural, and discovery learning and have an interactive function. They also point out some limitations such as the lack of material resources and training. Finally, the children value the experience positively, they are motivated and want to continue working with these resources to learn content and skills.
Downloads
References
Armendano, A., González, S., Giambelluca, L., Gabellone, C., Reboredo, G., y González, A. (2022). Uso de aplicaciones móviles en Educación Superior. Revista Iberoamericana de Tecnología en Educación y Educación en Tecnología, 33, 36-42. https://doi.org/10.24215/18509959.33.e4
Basilotta-Gómez-Pablos, V. y García-Barrera, A. (2023). Metodologías activas para mejorar el aprendizaje mediante las TIC. Narcea.
Berns, A., & Reyes-Sánchez, S. (2021). A Review of Virtual Reality-Based Language Learning Apps. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 159-177. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.27486
Cadavieco, J. F., Pascual, M. A., y Vázquez-Cano, E. (2020). M-learning en niveles iniciales, rasgos didácticos de las APPS educativas. Campus Virtuales, 9(1), 17-27.
Clark, D. B., Tanner-Smith, E. E., & Killingsworth, S. S. (2016). Digital games, design, and learning. Review of Educational Research, 86(1), 79-122. https://doi.org/10.3102/0034654315582065
Drijvers, P. (2015). Digital Technology in Mathematics Education: Why It Works (Or Doesn’t). In S. Cho (ed.), Selected Regular Lectures from the 12th International Congress on Mathematical Education (pp. 135-151). Springer.
Galván, A. P., y Siado, E. (2021). Educación Tradicional: Un modelo de enseñanza centrado en el estudiante. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 7(12), 962-975. https://doi.org/10.35381/cm.v7i12.457
García-Rodríguez, A., y Gómez-Díaz, R. (2016). Niños y apps: aprendiendo a leer y escribir en digital. Álabe, (13), 1-23. https://doi.org/10.15645/Alabe2016.13.6
Gil-Oliver, J. M., y Prendes, Mª. P. (2019). Uso de aplicaciones y dispositivos móviles con menores en riesgo de exclusión: evaluación de una experiencia educativa no formal. Enseñanza & Teaching, 37, 23-39. https://doi.org/10.14201/et20193712339
Gros, B., y Lara, P. (2009). Estrategias de innovación en la educación superior: el caso de la Universitat Oberta de Catalunya. Revista Iberoamericana de Educación, 49, 223-245.
Harrison, T. R., & Lee, H. S. (2018). iPads in the mathematics classroom: Developing criteria for selecting appropriate learning apps. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology (IJEMST), 6(2), 155-172. https://doi.org/10.18404/ijemst.408939
Lara-Navarra, P., Sánchez-Navarro, J., Fitó-Bertran, A., López-Ruiz, J., y Girona, C. (2024). Explorando la singularidad en la educación superior: innovar para adaptarse a un futuro incierto. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 27(1), 115-137. https://doi.org/10.5944/ried.27.1.37675
Lerma, C., Flores, M., y Rebolledo, G. (2020). InContext: una aplicación móvil para mejorar las estrategias de aprendizaje en la Universidad. Comunicar, 28(64), 109-118. https://doi.org/10.3916/C64-2020-10
López-Aza, C., Maestro, L., Pintado, T., y Sánchez, J. (2022). Apps móviles en el aula ¿son eficaces? un análisis evolutivo de las percepciones de los estudiantes y de los efectos en su aprendizaje. En D. Carabantes, R. de la Fuente, A. Fernández-Pampillón, J. Gómez, J. A. Infante, J. A. López, M. J. Salamanca, y L. Hernández (dir.), Jornada Aprendizaje Eficaz con TIC en la UCM. Universidad Complutense de Madrid.
Martínez, G., Mir, F., y García, L. (2017). Caracterización de aplicaciones móviles para la enseñanza y el aprendizaje de la anatomía humana. X Congreso internacional sobre investigación en didáctica de las ciencias. Sevilla.
Martinez-Baquero, J. E., y Rodríguez-Umaña, L. A. (2022). Uso de aplicaciones móviles como herramienta de apoyo tecnológico para la enseñanza con metodología steam. Revista Politécnica, 18(36), 75–90. https://doi.org/10.33571/rpolitec.v18n36a6
Montiel, I., Delgado-Ceballos, J., Ortiz-de-Mandojana, N., & Antolín-López, R. (2020). New Ways of Teaching: Using Technology and Mobile Apps to Educate on Societal Grand Challenges. Journal of Business Ethics, 161(2), 243-251.
Moreira-Barre, F., Anzules-Pareja, M., Solís-Zambrano, R., Santos-Arguello, N., y Rodríguez, P. A. (2023). Aplicaciones móviles en el proceso de Enseñanza Aprendizaje de las Matemáticas. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2), 5921-5938. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i2.5762
Pascual, J., y Navío-Gàmez, A. (2018). Concepciones sobre innovación educativa. ¿Qué significa para los docentes en Chile? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(4), 71-90. https://doi.org/10.30827/profesorado.v22i4.8395
Patten, B., Arnedillo, I., & Tangney, B. (2006). Designing collaborative, constructionist, and contextual applications for handheld devices. Computers & Education, 46(3), 294-308. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.11.011
Pedragosa, M.A. y Barranquero, M.F. (Comps.). (2021). Repensar el aula: I Jornada de experiencias e innovación de la enseñanza en Ciencias Económicas. EDULP.
Perdana, I., Aisyah, S., Cakranegara, P., Fauzi, Z., & Destari, D. (2022). The Use of Mobile Learning in Elementary School: Is It Important? AL-ISHLAH: Jurnal Pendidikan, 14(2), 1431-1438. https://doi.org/10.35445/alishlah.v14i2.1098
Pérez-López, E. (2023). Pertinencia, Calidad e Innovación en Educación Superior. InterSedes, 24(49), 255-275. https://dx.doi.org/10.15517/isucr.v24i49.50180
Pinto-Molina, M., Caballero-Mariscal, D., y García-Marco, F. J. (2021). Evaluación de la implantación de las aplicaciones móviles en las universidades españolas. Revista Española de Documentación Científica, 44(1), e286. https://doi.org/ 10.3989/redc.2021.1.1755
Prendes, M. P., y Cerdán, F. (2021). Tecnologías avanzadas para afrontar el reto de la innovación educativa. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 35-53. http://dx.doi.org/10.5944/ried.24.1.28415
Ramos, A. I., Herrera, J. A., y Ramírez, M. S. (2010). Desarrollo de habilidades cognitivas con aprendizaje móvil: un estudio de casos. Comunicar, 34, 201-209.
Rodríguez-Cubillo, M. R., Del Castillo, H., y Arteaga-Martínez, B. (2021). El uso de aplicaciones móviles en el aprendizaje de las matemáticas: una revisión sistemática. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 36(1), 17-34.
Salcines, I., y González, N. (2020). Aplicaciones Educativas en Educación Superior. Estudio sobre su uso en estudiantes y Profesorado. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 35(1), 15-30.
Sánchez-Morales, A., Sancho-Gómez, J., Martínez-García, J., & Figueiras-Vidal, A.R. (2020). Improving deep learning performance with missing values via deletion and compensation. Neural Computing & Applications, 32, 13233-13244. https://doi.org/10.1007/s00521-019-04013-2
Soriano-Sánchez, J., y Jiménez-Vázquez, D. (2023). Prácticas educativas innovadoras en la educación superior: una revisión sistemática. Revista Innova Educación, 5(1), 23-37.
Triviño, J., Jaramillo, M., y Zamora, J. (2023). Influencia de las aplicaciones móviles interactivas para el aprendizaje del idioma inglés en estudiantes de educación superior. Revista de investigación científica para todas las ciencias, 3(4), 1-10. https://doi.org/10.59764/revicc.v3i4.33
UNICEF (2024). Strengthening education systems and innovation. Getting all children in school and learning takes strong, innovative education systems. https://www.unicef.org/education/strengthening-education-systems-innovation
Urrutia, A., Idoiaga, N., Gezuraga, M., Berasategui, N., Alonso, I., y Romero, A. (2023). Innovación educativa en Educación Superior. Universidad del País Vasco.
Villalonga, C., y Marta-Lozano, C. (2015). Modelo de integración educomunicativa de “apps” móviles para la enseñanza y aprendizaje. Píxel-Bit, 46, 137-153. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2015.i46.09
Yang, K., Chu, H., Hsieh, C., & Kuo, F. (2022). Promoting Students’ Math Learning Performance and Engagement: A Help-seeking Mechanism-based Mobile Gaming Approach. Journal of Internet Technology, 23(6), 1173-1183. https://doi.org/10.53106/160792642022112306001
Copyright (c) 2024 Distance Education Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.