Approach to digital teaching competence in vocational training

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/red.431821
Keywords: Digital competence, teacher, vocational training, assessement, pedagogy and resources

Abstract

World requires people with knowledge, skills and attitudes that allow a full development of citizenship in a digital ecosystem. An educational response to this social demand is digital competence. Thus, this purpose requires optimal levels of Digital Teaching Competence (DTC), especially in the Vocational Education Training (VET) sector. With the aim of ​​attending to this educational context, this work proposes a understanding framework that integrates the vision of pedagogy, resources and evaluation to understand, evaluate and propose improvements in the digital competence of VET teachers. Using a qualitative approach, eleven in-depth interviews were conducted on the DTC of VET teachers in the province of Valencia (Spain). These data were analysed from the categorization of 4 educational scenarios with technology (individual learning, teaching with ICT, collaborative learning and student self-learning). The main conclusion detected is that interviewed teachers have knowledge of some technological resources and applications, attitude and ability to incorporate them into their teaching practice. However, they do not integrate technology in the learning assessment at the same competence level as in the other dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristóbal Suárez Guerrero, Universitat de València

Cristóbal Suárez-Guerrero es profesor del Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universitat de València y miembro del grupo de investigación en pedagogías culturales (CREARI) de la misma universidad. Es Doctor en Educación, procesos de formación en espacios virtuales por la Universidad de Salamanca y ha desarrollado una estancia post doctoral sobre el aporte de las Humanidades Digitales a la Pedagogía Digital en el Department of Digital Humanities, King’s College London. Publica trabajos en revistas científicas, así como de divulgación educativa, sobre sus líneas de investigación: pedagogía y tecnología, innovación didáctica con tecnología, competencia y cultura digital en la educación, humanidades y pedagogía digital y aprendizaje cooperativo y abierto en red.

Alicia Ros Garrido, Universitat de València

Alicia Ros-Garrido es profesora en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar en la Universidad de Valencia (España). Pertenece al grupo de investigación "Transiciones al mundo laboral en poblaciones en riesgo" (TRANSICIONES). Es Doctora en Pedagogía.
Su trayectoria profesional de los últimos años, la ha desarrollado en el contexto universitario, donde ha desarrollado tanto tareas docentes (presencial y on-line) como de investigación. También tiene experiencia laboral en la gestión de la formación profesional no formal en diversos contextos.
Sus líneas de investigación se centran en la formación inicial y permanente del profesorado tanto de la escolaridad obligatoria como de la formación profesional; en los procesos de acreditación de competencias; así como en los procesos de enseñanza-aprendizaje en contextos no formales y laborales.

Jorge Lizandra, UNIVERSITAT DE VALÈNCIA

El Profesor Jorge Lizandra es Doctor en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport per la Universitat de València. Actualmente es Profesor Contratado Doctor en el departamento de didáctica de la expresión musical, plástica y corporal de la Universitat de València. Además, es miembro del Grupo de Investigación Actividad Física, Educación y Sociedad (AFES).

References

Adachi, C., Tai, J. H. M., & Dawson, P. (2018). Academics’ perceptions of the benefits and challenges of self and peer assessment in higher education. Assessment y Evaluation in Higher Education, 43(2), 294-306. doi: https://doi.org/10.1080/02602938.2017.1339775

Adams, S., Cummins, M., Davis, A., Freeman, A., Hall Giesinger, C., & Ananthanarayanan, V. (2017). NMC Horizon Report: 2017 Higher Education Edition. Austin, Texas: The New Media Consortium.

Ala-Mutka, K., Punie, Y., & Redecker, C. (2008). Digital competence for lifelong learning. Sevilla: Institute for Prospective Technological Studies (IPTS), JRC. Disponible en ftp://ftp.jrc.es/pub/EURdoc/EURdoc/JRC48708.TN.pdf

Ananiadou, K., & Claro, M. (2009). 21st century skills and competences for new millennium learners in OECD countries, EDU Working paper no. 41.

Anderson, T. (2016). Theories for Learning with Emerging Technologies. In G. Veletsianos (Ed.), Emergence and Innovation in Digital Learning: Foundations and Applications (pp. 35-50). Edmonton, AB: Athabasca University Press.

Attwell, G. & Hughes, J. (2010). Pedagogic approaches to using technology for learning: Literature review. Wales: Pontydysgu: Lifelong Learning UK. Disponible en http://dera.ioe.ac.uk/2021/

Badia, A. (2015). Research trends in technology-enhanced learning, Journal for the Study of Education and Development, 38(2), 253-278. doi: http://dx.doi.org/10.1080/02103702.2015.1016744

Beetham, H., & Sharpe, R. (Eds.). (2013). Rethinking pedagogy for a digital age: Designing for 21st century learning (2nd ed.). London: Routledge.

Carretero, S., Vuorikari, R. & Punie, Y. (2017). DigComp 2.1. The digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use. Publications Office of the European Union. Disponible en: http://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/bitstream/JRC106281/web-digcomp2.1pdf_(online).pdf

Cedefop (2020). Vocational education and training in Europe, 1995-2035: scenarios for European vocational education and training in the 21st century. Luxembourg: Publications Office of the European Union. Cedefop reference series; No 114. Disponible en: http://data.europa.eu/doi/10.2801/794471

Chatti, M.A., Jarke, M., & Frosch-Wilke, D. (2007). The future of e-learning: a shift to knowledge networking and social software. International journal of knowledge and learning, 3(4-5), 404-420. DOI: https://doi.org/10.1504/IJKL.2007.016702

Cobo, C. (2019). Acepto las condiciones. Usos y abusos de las tecnologías digitales. Madrid: Fundación Santillana.

Crisp, G. (2011). Teacher’s Handbook on e-Assessment. Disponible en: http://transformingassessment.com/sites/default/files/files/Handbook_for_teachers.pdf

Daniela, L. (Ed.) (2018). Didactics of smart pedagogy: Smart pedagogy for technology enhanced learning Cham: Springer. doi: http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-01551-0

Ertmer, P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E., & Sendurur, P. (2012). Teacher beliefs and technology integration practices: A critical relationship. Computers y education, 59(2), 423-435. doi: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001

Esteve, F. (2015). La competencia digital docente. Análisis de la autopercepción y evaluación del desempeño de los estudiantes universitarios de educación por medio de un entorno 3D (tesis doctoral). Disponible en: http://hdl.handle.net/10803/291441

European Commission (2010). A Digital Agenda for Europe. Disponible en: https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0245:FIN:EN:PDF

Fabregat Pitarch, A., y Gallardo Fernández, I. M. (2019). Desarrollo de competencias digitales para emprendedores desde un aula de Formación Profesional. En E. Sánchez, J. Ruiz y E. Sánchez, Innovación y tecnología en contextos educativos (790-800). Málaga: UMA editorial. Disponible en: http://roderic.uv.es/handle/10550/71885

Fainholc, B., Nervi, H., Romero, R., & Halal, C. (2015). La formación del profesorado y el uso pedagógico de las TIC. Revista De Educación a Distancia (RED), 38. Disponible en: https://revistas.um.es/red/article/view/234081

Ferrari, A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Seville. doi: https://doi.org/10.2788/52966

Floridi, L. (2013). The Ethics of Information. Oxford: Oxford University Press.

Gisbert, M., y Esteve, F. (2011). Digital Learners: la competencia digital de los estudiantes universitarios. La cuestión universitaria, 7, 48-59. Recuperado de http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3359/3423

Gisbert, M.; Esteve, V. y Lázaro, J.L. (eds.) (2019) ¿Cómo abordar la educación del futuro? Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente. Barcelona: Octaedro.

Goodfellow, R., & Lea, M (2016). Literacy and the digital university, en C. Haythornthwaite, R. Andrews y J. Fransman, The SAGE Handbook of e-learning Research (423-442). London: SAGE Publications Ltd.

Gros, B. (2016). The Dialogue Between Emerging Pedagogies and Emerging Technologies. Springer Berlin Heidelberg. Disponible en: http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-662-47724-3_1

Gudmundsdottir, G.B. & Hatlevic, O.E. (2018). Newly qualified teachers' professional digital competence: implications for teacher education. European Journal of Teacher Education, 41(2), 214-231. doi: https://doi.org/10.1080/02619768.2017.1416085

Hall, R., Atkins, L., & Fraser, J. (2014). Defining a self-evaluation digital literacy framework for secondary educators: The digilit lecister project. Research in Learning Technology, 22. doi: http://dx.doi.org/10.3402/rlt.v22.21440

Hatlevik, O.E. (2017). Examining the relationship between teachers' self-efficacy, their digital competence, strategies to evaluate information and use of ICT at school. Scandinavian Journal of Educational Research, 61(5), 555-567. doi: https://doi.org/10.1080/00313831.2016.1172501

Hernández, R. y Salinas, B. (2008): La evaluación didáctica como componente del diseño/desarrollo curricular, en A. De la Herrán y J. Paredes: Didáctica general: la práctica de la enseñanza en educación infantil, primaria y secundaria (pp. 235-248). Madrid: McGraw-Hill.

Ibarrola, M. (2009). Formación de profesionales de la ETP. En F. Blas, y J. Planells (Eds.), Retos actuales de la educación técnico-profesional (pp. 73-88). Madrid: OEI, Fundación Santillana.

ISTE. (2008). National educational technology standards for teachers. Washington DC: International Society for Technology in Education.

Kirschner, P., & De Bruyckere, P. (2017). The myths of the digital native and the multitasker, Teaching and Teacher Education, 67, 135-142. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.tate.2017.06.001

Koehler, M.J., & Mishra, P. (2005). What happens when teachers design educational technology? The development of technological pedagogical content knowledge. Journal of Educational Computing Research, 32(2), 131–152. doi: https://doi.org/10.2190/0EW7-01WB-BKHL-QDYV

Lewin, D., & Lundie, D. (2016). Philosophies of digital pedagogy. Studies in Philosophy and Education, 35(3), 235-240. doi: http://dx.doi.org/10.1007/s11217-016-9514-7

Lizandra, J., Ros-Garrido, A., Suárez-Guerrero, C., & Marhuenda, F. (2019). Digital competence of VET teachers: Illustrations from non-technological professions. In B. E. Stalder & C. Nägele (Eds.) Trends in vocational education and training research, Vol. II. Proceedings of the European Conference on Educational Research (ECER), (pp.250–258). Vocational Education and Training Network (VETNET). doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.3371515

Loveless, A. (2011). Technology, pedagogy and education: reflections on the accomplishment of what teachers know, do and believe in a digital age. Technology, Pedagogy and Education, 20(3), 301-316. doi: https://doi.org/10.1080/1475939X.2011.610931

Loveless, A., & Williamson, B. (2013). Learning identities in a digital age: Rethinking creativity, education and technology. New York, NY: Routledge.

Marhuenda-Fluixá, F. (2012). La Formación Profesional. Madrid: Síntesis.

Marhuenda-Fluixá, F. & Ros-Garrido, A. (2015). What sense can we make of the possibility of vocational didactics? An approach from the Spanish school-based system complemented by non-formal vocational training. International journal for research in vocational education and training, 2(3), 170-181. doi: https://doi.org/10.13152/IJRVET.2.3.3

Marhuenda-Fluixá, F., Chisvert-Tarazona, M. J., Palomares-Montero, D., y Vila, J. (2017). Con d de dual: investigación sobre la implantación del sistema dual en la formación profesional en España. Educar, 53(2), 285-307. doi: https://doi.org/10.5565/rev/educar.821

MECD (2013). Marco Común de Competencia Digital Docente. V. 2.0. Disponible en http://educalab.es/documents/10180/12809/MarcoComunCompeDigiDoceV2.pdf/e8766a69-d9ba-43f2-afe9-f526f0b34859

Mishra, P. y Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A Framework for Teacher knowledge. Teachers College Record, 108(6), 1017-1054. doi: https://doi.org/10.1111/j.1467-9620.2006.00684.x

Montanero, M.M. (2019). Métodos pedagógicos emergentes para un nuevo siglo ¿Qué hay realmente de innovación? Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 31(1), 5-34. doi: http://dx.doi.org/10.14201/teri.19758

Morris, S. (2013). Decoding Digital Pedagogy, pt. 1: Beyond the LMS. Hybrid Pedagogy, https://hybridpedagogy.org/decoding-digital-pedagogy-pt-1-beyond-the-lms/

Organización para la Cooperación y Desarrollo Económico (OCDE) (2011). Preparándose para trabajar. Barcelona: Fundación Barcelona FP. doi: https://doi.org/10.1787/9789264118478-es

Organization for Economic Cooperation and Development (2019). TALIS 2018 Results (Volume I), Teachers and school leaders as lifelong learners. Paris: OECD. doi: https://doi.org/10.1787/23129638

Peters, M. A., Liu, T.C., & Ondercin, D.J. (2012). The Pedagogy of the Open Society. doi: https://doi.org/10.1007/978-94-6091-967-1

Prensky, M. (2001). Digital natives, digital immigrants part 1. On the horizon, 9(5), 1-6. doi: https://doi.org/10.1108/10748120110424816

Redecker, C. (2017). European framework for the digital competence of educators: DigCompEdu (No. JRC107466). Joint Research Centre. doi: https://doi.org/10.2760/159770

Ros-Garrido, A., & Marhuenda-Fluixá, F. (2019). The Education of VET Teachers and Trainers. In F. Marhuenda-Fluixá (ed.). The School-Based Vocational Education and Training System in Spain (pp. 87-103). Springer, Singapore. doi: https://doi.org/10.1007/978-981-13-8475-2

Salas-Ruiz, J. y Sánchez-Rivas, E. (2019). Incorporación de aplicaciones informáticas en la Formación Profesional. Un estudio de caso. En E. Sánchez, J. Ruiz y E. Sánchez, Innovación y tecnología en contextos educativos (pp. 751-759). Málaga: UMA editorial.

Salinas, J., De Benito, B., y Lizana, A. (2014). Competencias docentes para los nuevos escenarios de aprendizaje. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 78(1), 145-163.

Saran, S.; Chapman, T. y Sharma, M. (2018). A New Social Contract for the Digital Age. Disponible en: https://t20argentina.org/wp-content/uploads/2018/05/A-New-Social-Contract-for-the-Digital-Age-Vision-Brief-ORF-4-10-18-TC_Edits-3.pdf

Stödberg, U. (2012). A research review of e-assessment. Assessment y Evaluation in Higher Education, 37(5), 591-604. doi: https://doi.org/10.1080/02602938.2011.557496

Suárez-Guerrero, C. (2014) Pedagogía red, Cuadernos de pedagogía, 449, 76-80. Disponible en: http://bit.ly/1nfogNf

Suárez-Guerrero, C., Lloret-Catalá, C. & Mengual, S. (2016). Teachers' Perceptions of the Digital Transformation of the Classroom through the Use of Tablets: A Study in Spain. Comunicar, 49, 81-89. doi: https://doi.org/10.3916/C49-2016-08

Suárez-Guerrero, C; Lizandra, J. y Ros, A. (2020). Análisis pedagógico de la competencia digital docente en la educación técnico profesional, Libro de ponencias, XXII Congreso Internacional Tecnología e innovación para la diversidad de los aprendizajes EDUTEC 2019, pp. 948-962. Lima: PUCP.

Szymielewicz, K. (2019). Your digital identity has three layers, and you can only protect one of them. Disponible en: https://qz.com/1525661/your-digital-identity-has-three-layers-and-you-can-only-protect-one-of-them/

Turner, D. (2017). The learning wheel: A model of digital pedagogy. Social Work Education, 36(8), 959–960. DOI: https://doi.org/10.1080/02615479.2017.1331529

UNESCO (2008). ICT competency standard for teachers. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000156210

UNESCO (2011). ICT Competency Framework for Teachers Version 2.0. UNESCO. Disponible en: https://iite.unesco.org/pics/publications/en/files/3214694.pdf

Valtonen, T., Pontinen, S., Kukkonen, J., Dillon, P., Väisänen, P., & Hacklin, S. (2011). Confronting the technological pedagogical knowledge of Finnish Net Generation student teachers. Technology, Pedagogy and Education, 20(1), 3–18. doi: https://doi.org/10.1080/1475939X.2010.534867

Valverde, J. (2010). El movimiento de “Educación Abierta” y la “Universidad Expandida”, Tendencias Pedagógicas, 16, 157-180. Disponible en. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/1948/2059

Van Acker, F., Van Buuren, H., Kreijns, K., & Vermeulen, M. (2013). Why teachers use digital learning materials: The role of self-efficacy, subjective norm and attitude. Education and Information Technologies, 18(3), 495-514. doi: https://doi.org/10.1007/s10639-011-9181-9

Veletsianos, G. (2011). Designing opportunities for transformation with emerging technologies. Educational Technology, 41-46. doi: http://dx.doi.org/10.25316/IR-44

Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero S., & Van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg: Publication Office of the European Union. doi: https://doi.org/10.2791/11517

White, D. S., & Le Cornu, A. (2011). Visitors and Residents: A new typology for online engagement. First Monday, 16(9). doi: https://doi.org/10.5210/fm.v16i9.3171

Wiley, D. (2013). What is Open Pedagogy? Disponible en: https://opencontent.org/blog/archives/2975

Williams, P. (2017). Assessing collaborative learning: big data, analytics and university futures. Assessment y Evaluation in Higher Education, 42(6), 978-989. doi: https://doi.org/10.1080/02602938.2016.1216084

Williamson, B (2018). Big Data en Educación. El futuro digital del aprendizaje, la política y la práctica. Madrid: Morata.

Published
25-09-2021
How to Cite
Suárez Guerrero, C. ., Ros Garrido, A. ., & Lizandra, J. (2021). Approach to digital teaching competence in vocational training. Distance Education Journal, 21(67). https://doi.org/10.6018/red.431821
Issue
Section
Articles