Study of a case of teaching STEM subjects through ecourbanism supported by advanced design tools, in the 2030 horizon of sustainable development goals (SDGs)
Abstract
The article proposes an innovative practice in the teaching-learning of STEM subjects, specifically proposes ecourbanism as a methodological tool supported by advanced design tools (GIMP, Goolzoom and Sketchup) and, in turn, justifies its contribution, from education, to the penetration of the Sustainable Development Goals in society. In this sense, resolution 70/01 of the United Nations General Assembly proposes the Agenda 2030 for Sustainable Development. It formulates 17 sustainable development goals (SDGs) necessary to achieve this state of equilibrium. The article justifies the importance of SDG 4 (Quality Education) to achieve, expand and effectively implement the rest of the SDGs and demonstrates the potential of ecourbanism as a methodological instrument that from education will allow this idea. To this end, it is analyzed how, with ecourbanism and its intrinsic relationship with environmental education, it is possible to work the SDGs in the classroom and achieve the objectives of the curricular subjects, favoring the development of new generations, with a critical and positive attitude towards Sustainable Development. In accordance with the above, sustainable development goals are related to the ecourban goals of an ecocity. Finally, this innovative practice is applied through the following case: Projection and development of opportunity spaces in a school; project through which, 1.º high school´s students of technical drawing of the school La Inmaculada de Cartagena, participated in the First Olympiad of Architecture of the region of Murcia (2018) "Make Cool Your School" (2018).
Downloads
Las obras que se publican en esta revista están sujetas a los siguientes términos:
1. El Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (la editorial) conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, y favorece y permite la reutilización de las mismas bajo la licencia de uso indicada en el punto 2.
2. Las obras se publican en la edición electrónica de la revista bajo una licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (texto legal). Se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que: i) se cite la autoría y la fuente original de su publicación (revista, editorial y URL de la obra); ii) no se usen para fines comerciales; iii) se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso.
3. Condiciones de auto-archivo. Se permite y se anima a los autores a difundir electrónicamente las versiones pre-print (versión antes de ser evaluada) y/o post-print (versión evaluada y aceptada para su publicación) de sus obras antes de su publicación, ya que favorece su circulación y difusión más temprana y con ello un posible aumento en su citación y alcance entre la comunidad académica. Color RoMEO: verde.