Historical sensitivity and future in globalized capitalist societies. The historical projections of young Chileans
Supporting Agencies
- Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico y Tecnológico – CNPq (Brazil)
Abstract
The article presents the results of a quantitative study on the views of young Chilean high school students on the development of history and its future projections. It reflects on the impact of acceleration and unprecedented events in current societies and their incidence on the historical sensitivity of young people. The descriptive analysis shows the perception of change as a historical regularity, together with a disruption of history as progress and future events with a marked conflictive, dehumanized, and dystopian content. The emerging future visions are configured in a present connected to a recent past of dictatorial political violence, with visions about history that enhance power and inequalities, in a scenario of change of historical sensitivity that leads young Chileans to project a conflictive future governed by global technological powers as a continuity of the present.
Downloads
References
Anguera, C. (2014). Educar para el futuro en la educación secundaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 10(1), 67–86. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=134139791004
Anguera, C., & Santisteban, A. (2015). La invisibilidad del futuro en la enseñanza de las ciencias sociales. Una propuesta de cambio desde la formación inicial del profesorado. In A. M. Hernándes Carretero, C. R. García Ruíz, & J. L. De la Montaña Conchiña (Eds.), Una enseñanza de las ciencias sociales para el futuro: recursos para trabajar la invisibilidad de personas, lugares y temáticas (pp. 395–401). Universidad de Extremadura. http://didactica-ciencias-sociales.org/publicaciones/libros/
Autor1, & Autor2. (2023). Narrativas históricas de jóvenes e historia reciente en Chile: aproximaciones deshistorizadas, fragmentadas y polarizadas en la escuela pública. Tempo e Argumento, 15(38), e0103. https://doi.org/https://doi.org/10.5965/2175180315382023e0103
Autor2. (2022). Cambio y continuidad en la educación histórica: el futuro y el pasado desde la perspectiva de los estudiantes de Chile. In L. F. Cerri (Ed.), Cultura histórica, cultura política e ensino em nuestra América (pp. 181–203). Editora UEPG. https://doi.org/10.5212/86234-34-3
Barton, K. C., & Levstik, L. S. (2004). Teaching history for the common good. In Teaching History for the Common Good. Lawrence Erlbaum Associates.
Berardi, F. (2019). Futurabilidad. La era de la impotencia y el horizonte de la posibilidad. Caja Negra Editora.
Cerri, L. F. (2011). Ensino de história e consciencia histórica. Implicacoes didáticas de uma discussao contemporanea (1ra. ed.). Editora FGV.
Cerri, L. F. (2022). Cultura Histórica, Cultura Política e Ensino em Nuestra América (L. F. Cerri, Ed.). Ed. UEPG. https://doi.org/10.5212/86234-34-3
Chakrabarty, D. (2021). Clima y capital. La vida bajo el Antropoceno. Mimesis.
Chaparro Sainz, Á., Felices de la Fuente, M. del M., & Triviño Cabrera, L. (2020). La investigación en pensamiento histórico. Un estudio a través de las tesis doctorales de Ciencias Sociales (1995-2020). Panta Rei., 14(2), 93–147. https://doi.org/10.6018/pantarei.445541
De Amézola, G., & Cerri, L. F. (2018). Los jóvenes frente a la historia. Aprendizaje y enseñanza en escuelas secundarias (G. De Amézola & L. F. Cerri, Eds.). Universidad Nacional de La Plata.
Hartog, F. (2007). Regímenes de Historicidad: presentismo y experiencias del tiempo. Universidad Iberoamericana.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza Torres, C. P. (2018). Metodología de la investigación: las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw Hill.
Hicks, D. (1991). Preparing for the millennium. Futures, 23(6), 623–636. https://doi.org/10.1016/0016-3287(91)90083-E
Hicks, D., & Slaughter, R. (2012). World Yearbook of Education 1998. Futures Education (D. Hicks & R. Slaughter, Eds.). Routledge.
INJUV. (2019). Novena encuesta nacional de juventud 2018. https://www.injuv.gob.cl/sites/default/files/9deg_encuesta_nacional_de_juventud_2018.pdf
INJUV. (2021). Problemáticas y desafíos de las juventudes en Chile. Evidencias desde las Encuestas Nacionales de Juventud. Departamento de Planificación y Estudios. Santiago: Instituto Nacional de la Juventud. https://www.injuv.gob.cl/sites/default/files/injuv2021_problematicas_y_desafios_de_las_juventudes_en_chile_-1.pdf
Koselleck, R. (1993). Futuro Pasado: para una semántica de los tiempos históricos (1era ed.). Paidos.
Koselleck, R. (2016). historia/Historia. Trotta.
Lübbe, H. (2009). The Contraction of the Present. In H. Rosa & W. Scheuerman (Eds.), High-Speed Society: Social Acceleration, Power, and Modernity (pp. 159–179). Pennsylvania State University Press.
Massip Sabater, M., Castellví Mata, J., & Pagès Blanch, J. (2020). La historia de las personas: reflexiones desde la historiografía y de la didáctica de las ciencias sociales durante los últimos 25 años. Panta Rei., 14(2), 167–196. https://doi.org/10.6018/pantarei.445831
Mudrovcic, M. I. (2021). El presente suspendido y la experiencia del evento sin precedentes: a propósito de la pandemia del covid-19. Cuadernos de Historia, 55, 37–58.
Pagès, J., & Santisteban, A. (2008). Cambios y continuidades: aprender la temporalidad histórica. In M. A. Jara (Ed.), Enseñanza de la Historia. Debates y Propuestas (pp. 91–124). Educo.
Programa Observatorio de Juventud del Departamento de Planificación y Estudios. (2012). La visión de los jóvenes frente al futuro claves para alcanzar el éxito. Revista RT - Instituto Nacional de La Juventud, I(3), 8–11. https://www.injuv.gob.cl/sites/default/files/rt_ndeg3_-_la_vision_de_los_jovenes_frente_al_futuro.pdf
Rosa, H. (2016). Alienación y aceleración. Hacia una teoría crítica de la temporalidad en la modernidad tardía. Katz editores.
Rubin, A., & Linturi, H. (2001). Transition in the making. The images of the future in education and decision-making. Futures, 33(3), 267–305. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/S0016-3287(00)00071-9
Salazar, G. (2022). La porfía constituyente. Ceibo.
Santisteban, A. (2006). Futuros posibles de la investigación en didáctica de la historia: aportaciones al debate. Reseñas de Enseñanza de La Historia, 4. https://revele.uncoma.edu.ar/index.php/resenas/article/view/3930
Santisteban, A., & Anguera, C. (2013). las imágenes del futuro en los medios de comunicación y su influencia en la enseñanza de las ciencias sociales. In J. J. Díaz Matarranz, A. Santisteban Fernández, & Á. Cascarejo Garcés (Eds.), Medios de comunicación y pensamiento crítico. Nuevas formas de interacción social (pp. 253–267). Universidad de Alcalá.
Santisteban, A., & Anguera, C. (2014). Formación de la conciencia histórica y educación para el futuro. Clio & Asociados, no. 18/19, 249–267. https://doi.org/10.14409/cya.v0i18/19.4750
Simon, Z. B. (2019). History in Times of Unprecedented Change. In History in Times of Unprecedented Change. Bloomsbury Publishing Plc. https://doi.org/10.5040/9781350095083
Slaughter, R. (1993). Futuros. In Educación para la paz: cuestiones, principios y práctica en el aula (pp. 247–262). Morata.
Slaughter, R. (2002). Youth Futures. In J. Gidley & S. Inayatullab (Eds.), Youth Futures: comparative research and transformative visions (Vol. 6, Issue 4, pp. 175–185). Praeger. https://doi.org/10.1177/1946756715569227
Copyright (c) 2024 Fabián González Calderón
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
All the contents published in this journal are subject to an Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0) Creative Commons License. You are free to: Share — copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt — remix, transform, and build upon the material, for any purpose, even commercially. Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
ShareAlike — If you remix, transform, or build upon the material, you must distribute your contributions under the same license as the original.
Full text of the license is available in: Creative Commons License