Parental skills, level of sports practice and meaning of life in young athletes

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/cpd.631721
Keywords: Perception of behavior, parents, adolescents, meaning of life, physical-sports activity

Abstract

The objective was to compare the degree of “meaning in life” of teenagers, as a motivational factor, depending on their level of practice, as well as to analyze differences in meaning, related to their perception of their parents' behaviors. 407 adolescents participated (52% women, 48% men), with an average age of 15.6 years (SD = 3.14), middle school, high school and training cycle students, who responded questionnaires to measure the variables. Results: (a) the meaning progresses gradually, from the level of intra-school physical education to the high competition  (η2 from 0.019 to 0.023), (b) when young people perceive that parental behavior is very focused on the result and the comparison of performance with companions, the sense declines; and increases when they perceive that it focuses on learning and fun. (c) Gender differences are observed between boys and girls (rb = -0,125) and no differences in the gender of the parents.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jordi Segura Bernal, FPCEE Blanquerna, Universidad Ramon Llull, Barcelona, España

Dr. en Psicología, profesor titular de la Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna (URL).Co-fundador y, hasta el año 2023, IP del grupo de investigación COMSAL-Comunicació & Salut en la URL. Especialista en Psicología Clínica. Actual presidente de ACPE-Associació Catalana de Psicologia de l’Esport. Es Investigador Principal del Proyecto en el que se fundamenta este informe.

Joan Vives-Ribó, CAR Sant Cugat del Vallés, España

Máster en Psicología del Deporte (UAB-INEFC), Psicólogo del deporte en el Centro de Alto Rendimiento de Sant Cugat del Vallès (Barcelona). Es reconocido especialista en Psicología del Deporte, miembro de ACPE-Associació Catalana de Psicologia de l’Esport.

Mario Miralbell Costa, FPCEE Blanquerna, Universidad Ramon Llull, Barcelona, España

Estudiante de último año de Grado, becado como colaborador del grupo de investigación COMSAL (FPCEEE Banquerna-Universitat Ramon Llull). CV: Es estudiante-becario de último curso del Grado de Psicología de la Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna (URL).

 

Sandra Ger Cabero, FPCEE Blanquerna, Universidad Ramon Llull, Barcelona, España

Psicóloga General Sanitaria, psicoterapeuta y doctora en Psicología por la Universidad Ramon Llull (2016). Profesora asociada de la Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna (URL). Especialista en psicología social en el área de la familia y las competencias parentales. Desarrolla su actividad investigadora en el ámbito de la psicología de la salud, especialmente en familias y adolescentes.

Ana Andrés Valle, FPCEE Blanquerna, Universidad Ramon Llull, Barcelona, España

Doctora en Metodología de las Ciencias del Comportamiento por la Universidad de Barcelona (2011), y profesora titular de la Facultad de Psicología, Ciencias de la Educación y del Deporte Blanquerna, Universitat Ramon Llull. Desarrolla su actividad investigadora en el análisis de datos cuantitativos en la línea de investigación de Psicología de la salud, especialmente en jóvenes y adolescentes. Especialista en el desarrollo de instrumentos de medida y el análisis estadístico de datos cuantitativos.

References

Abad, M.T., Robles, J. y Giménez, F.J. (2001). El deporte en las áreas educativas de primaria y de secundaria. EFdeporte.com. Revista digital, 14(132), mayo.

Adell, F.L., Castillo, I., Álvarez, O. y Tomás, I. (2019). Valores personales en el baloncesto de formación y su relación con el bienestar y la intención futura de práctica a través de la motivación. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(2), 227-2. https://doi.org/10.6018/cpd

Almagro, B.J. y Paramio-Pérez, G. (2017). Motivación y adherencia a la práctica de baloncesto en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 17(3), 189-198. https://doi.org/10.6018/cpd

Barbosa, S. H. y Urrea, Á. M. (2018). Influencia del deporte y la actividad física en el estado de salud físico y mental: una revisión bibliográfica. Katharsis, 25, 155-173. https://doi.org/10.25057/25005731.1023

Batthyány, A. (2016). Logotherapy and existencial análsis: proceedings of the V.Frankl Institute. Springer

Beckmann, J. (2023). Meaning and meaninglessness in elite sport. In R. Nixdorf, T. E. MacIntyre, I. Nixdorf, J. Beckmann, S. B. Martin (Eds.), Routledge handbook of mental health in elite sport, 31-44. Routledge.

Bošnjak, S. (2001). The Declaration of Helsinki - The cornerstone of research ethics. Archive of Oncology, 9(3), 179-184.

Branco, C., Gomes, A. R., Morais, C., Fontes, L. y Sousa, J. (2024). Perfiles de Participación de los Padres en el Fútbol Juvenil: Un Estudio con Atletas Jóvenes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 24(1), 182–199. https://doi.org/10.6018/cpd.535761

Breivik, G. (2022). Sport as part of a meaningful life. Journal of the Philosophy of Sport, 49(1), 19-36. https://doi.org/10.1080/00948705.2021.1972814

Brown, K.A., Patel, D.R. y Darmawan, D. (2017). Participation in sports in relation to adolescent growth and development. Translational pediatrics, 6(3), 150-159. https://doi.org/10.21037/tp.2017.04.03

Burgueño, R., Morales-Ortíz, E., Macarro-Moreno, J., Medina-Casaubón, J. y Cueto-Martín, B. (2020). Effects of the MAMI Deporte Family Sports Program on Parents Motivation towards Sport Participation: A Randomized Controlled Intervention. Sustainability, 12(18), 7477. https://doi.org/10.3390/su12187477

Chan, D. K., Lonsdale, C. y Fung, H. H. (2012). Influences of coaches, parents, and peers on the motivational patterns of child and adolescent athletes. Scandinavian Journal of Medicine y Science in Sports, 22, 558-568. https://doi.org/10.1111/j.1600-0838.2010.01277.x

Consejo de Europa (1975). Carta Europea del Deporte para Todos. Bruselas.

Crumbaugh, J. C. y Maholick, L. T. (1969). Manual of instructions for the Purpose In Life test. Viktor Frankl Institute for Logotherapy.

Davis, L., Brown, D. J., Arnold, R. y Gustafsson, H. (2021). Thriving Through Relationships in Sport: The Role of the Parent–Athlete and Coach–Athlete Attachment Relationship. Frontiers in Psychology, 12, 694599. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.694599.

Deci, E.L. (1975). Intrinsic motivation. Plenum Press

Deci, E. L., Connell, J. P. y Ryan, R. M. (1989). Self-determination in a work organization. Journal of Applied Psychology, 74(4), 580- 590. http://dx.doi.org/10.1037/00219010.74.4.580

Deci, E. L. y Ryan, R. M. (2008). Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology, 49(3), 182–185. https://doi.org/10.1037/a0012801

Dorsch, T. E., Smith, A. L., Blazo, J. A., Coakley, J., Côté, J., Wagstaff, C. R. D., Warner, S. y King, M. Q. (2022). Toward an Integrated Understanding of the Youth Sport System, Research Quarterly for Exercise and Sport, 93(1), 105-119. https://doi.org/10.1080/02701367.2020.1810847

Dorsch, T. E., Wright, E., Eckardt, V. C., Elliott, S., Thrower, S. N. y Knight, C. J. (2021). A history of parent involvement in organized youth sport: A scoping review. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 10(4), 536–557. https://doi.org/10.1037/spy0000266

Dunn, J.G., Causgrove Dunn, J., Gotwals, J.K., Vallance, J.K., Craft, J.M. y Syrotuik, D.G. (2006). Establishing construct validity evidence for the Sport Multidimensional Perfectionism Scale. Psychology of Sport and Exercise, 7(1), 57- 79. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.04.003

Durán-Vinagre, M.Á., Feu, S. y Sánchez-Herrera, S. (2024). Motives for engaging in physical activity and psycho-educational variables of university students. Cuadernos de Psicología del Deporte 24(2), 35-54. https://doi.org/10.6018/cpd

Eime, R. M., Young, J. A., Harvey, J. T., Charity, M. J. y Payne, W. R. (2013). Asystematic review of the psychological and social benefits of participationin sport for adults: informing development of a conceptual model of healththrough sport. International Journal of Behavioral Nutrition and PhysicalActivity, 10(1), 1-21. https://doi.org/10.1186/1479-5868-10-98

Elliott, S. K. y Drummond, M. J. N. (2017a). During play, the break, and the drive home: The meaning of parental verbal behaviour in youth sport. Leisure Studies, 36, 645-656. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1036233

Elliott, S. K. y Drummond, M. J. N. (2017b). Parents in youth sport: what happens after the game? Sport, Education and Society, 22, 391-406. https://doi.org/10.1080/13573322.2015.1036233

Ewerton, C., Ciampolini, V., Santos, F., José, S., Vieira, V. y Milistetd, M. (2022). Challenges in Promoting Positive Youth Development through Sport, Sustainability, 14(19), 12316. https://doi.org/10.3390/su141912316

Frankl, V. (1978). Psicoanálisis y existencialismo. México: Fondo de Cultura Económica.

García-Alandete, J. (2014). Análisis factorial de una versión española del Purpose-In-Life Test, en función del género y edad. Pensamiento Psicológico, 12(1), 83-98. https://doi.org/10.11144/Javerianacali.PPSI12-1.afve

García-Calvo, T., Sánchez, P. A., Leo, F. M., Sánchez, D. y Amado, D. (2012). Análisis del grado de diversión e intención de persistencia en jóvenes deportistas desde la perspectiva de la teoría de la autodeterminación. Revista de Psicología del Deporte, 21(1), 7-13.

Gao, Z., Chee, C.S., Norjali, W., Wang, J., Zheng, X. y Wang, T. (2024). The role of parents in the motivation of young athletes: a systematic review. Frontiers in Psychology, 14, 1291711. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2023.1291711

González-Cutre, D., Sicilia, A. y Fernández, A. (2010). Hacia una mayor comprensión de la motivación en el ejercicio físico: Medición de la regulación integrada en el contexto español. Psicothema, 22, 841-847.

Guthold, R., Stevens, G.A., Riley, L.M. y Bull, F.C. (2020). Global trends in insufficient physical activity among adolescents: a pooled analysis of 298 population-based surveys with 1·6 million participants, The lancet child y adolescent health, 4(1), 23-35. https://doi.org/10.1016/S2352-4642(19)30323-2

Harriss, D. J., MacSween, A. y Atkinson, G. (2019). Ethical Standards in Sport and Exercise Science Research: 2020 Update. International Journal of Sports Medicine, 40(13), 813-817. https://doi.org/10.1055/a-1015-3123

Hein, V. y Joesaar, H. (2015). How perceived autonomy support from adults and peer motivational climate are related with self-determined motivation among young athletes. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 13, 193-204. https://doi.org10.1080/1612197X.2014.947304

Howie, E. K., Daniels, B. T. y Guagliano, J. M. (2020). Promoting physical activity through youth sports programs: It’s social. American Journal of Lifestyle Medicine, 14(1), 78-88. https://doi.org/10.1177/15598276187548

Jiménez, A. N. M., Monroy, J. M. O. y Munévar, F. R. (2021). Condiciones psicológicas de los deportistas en Hispanoamérica: una revisión sistemática. Cuadernos Hispanoamericanos de Psicología, 21(1), 1-20. https://doi.org/10.18270/chps..v21i1.3535

Kanters, M. A., Bocarro, J. y Casper, J. (2008). Supported or pressured? An examination of agreement among parents and children on parent's role in youth sports. Journal of Sport Behavior, 31, 64-80.

Keegan, R. J., Harwood, C. G., Spray, C. M. y Lavallee, D. E. (2009). A qualitative investigation exploring the motivational climate in early career sports participants: Coach, parent and peer influences on sport motivation. Psychology of Sport and Exercise, 10, 361-372. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2008.12.003

Kramers, S., Thrower, S.N., Steptoe, K. y Harwood, C.G. (2023). Parental strategies for supporting children’s psychosocial development within and beyond elite sport. Journal of Applied Sport Psychology, 35(3). https://doi.org/10.1080/10413200.2022.2043486

Lee, M.J., Whitehead, J., Ntoumanis, N. y Hatzigeorgiadis, A. (2008). Relationships Among Values, Achievement Orientations, and Attitudes in Youth Sport. Journal of Sport and Exercise Psychology, 30, 588-610. https://doi.org/10.1123/jsep.30.5.588

Liu, K. y Zhang, Q. (2023). Parent–child perception differences in home-based parental involvement and children's mental health in China: The effects of peer support and teacher emotional support, PsyCh Journal, 12(2), 280-296. https://doi.org/10.1002/pchj.630

López-Mora, C., Flores, M. C., Valdivia-Moral, P., Olivares, M. C. y González-Hernández, J. (2021). Enseñando valores y potenciando la prosocialidad. Lo que promueven los entrenadores y lo que interiorizan los deportistas. Cuadernos de Psicología del Deporte, 21(2), 59–71. https://doi.org/10.6018/cpd.447181

Luque-Casado, A., Mayo, X., Lavín-Pérez, A. M., Jiménez, A. y del Villar, F. (2021). Understanding behavioral regulation towards physical activity participation: do we need a paradigm shift to close the gender gap? Sustainability, 13, 83. https://doi.org/10.3390/su13041683

Luzzeri, M. y Chow, G. M. (2020). Presence and search for meaning in sport: initial construct validation. Psychology of sport and exercise, 51, 101783. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2020.101783

Martínez, M. (2004). El valor del deporte en la educación integral del ser humano. Revista de Educación, 335, 105-126

Mauro, M. (2022). Factores del abandono de la práctica deportiva en adolescentes. Revisión teórica y propuesta de intervención. Tesis doctoral no publicada. INEF Madrid – Universidad Politécnica de Madrid, Madrid.

McCabe, L.P., Tsiros, M.D. y Crozier, A.J. (2024). Monkey see, monkey do? Exploring parent-athlete behaviours from youth athletes' perspective. Frontiers in Sports Activity Living, 5, 1292812. https://doi.org/10.3389/fspor.2023.1292812

Observatori Català de l’Esport-Esportcat (2023). Reformular l’esport i l’activitat física per a les adolescents. Factors que influeixen en l’abandonament esportiu durant l’edat escolar.

Oja, L. y Piksööt, J. (2022). Physical Activity and Sports Participation among Adolescents: Associations with Sports-Related Knowledge and Attitudes. International Journal of Environmental Research and Public Health, 19(10), 6235. https://doi.org/10.3390/ijerph19106235

Oja, P. y Telama, R. (1991). Sport for all. Elsevier Science Publishers

Organización Mundial de la Salud (2013). Plan de Acción sobre Salud Mental, 2013-2020 - Organización Mundial de la Salud.

Organización Mundial de la Salud (2018). Global Action Plan on Physical activity 2018-2030 At-a-glance more active people for a healthier world. Organización Mundial de la Salud.

Ortega, Á., Sicilia, Á. y González-Cutre, D. (2013). Preliminary validation of the Parent- Initiated Motivational Climate Questionnaire-2 (PIMCQ-2). Revista Latinoamericana de Psicología, 45(1), 35-45.

Pineda-Espejel, H.A., Morquecho-Sánchez, R., Fernández, R. y González-Hernández, J. (2019). Perfeccionismo interpersonal, miedo a fallar, y afectos en el deporte. Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(2), 113-123. https://doi.org/10.6018/cpd

Ramis, Y., Torregrosa, M., Viladrich, C. y Cruz, J. (2013). El apoyo a la autonomía generado por entrenadores, compañeros y padres y su efecto sobre la motivación autodeterminada de deportistas de iniciación. Anales de Psicología / Annals of Psychology, 29(1), 243–248. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.124011

Ryan, R. M., Connell, J. P. y Deci, E. L. (1985). A motivational analysis of selfdetermination and self-regulation in education. Research on motivation in education: The classroom milieu, 2, 13-51.

Ryan, R. M. y Deci, E.L. (2017). Self-Determination Theory. Basic Psychological Needs in Motivation, Development, and Wellness. New York: Guilford Press.

Ryan, R. M. y Deci, E.L. (2000). La Teoría de la Autodeterminación y la Facilitación de la Motivación Intrínseca, el Desarrollo Social y el Bienestar. American Psychologist, 55(1), 68-78. https://doi.org/10.1037110003-066x.55.1.68

Sáez, I., Solabarrieta, J. y Rubio, I. (2020). Physical Self-Concept, Gender, and Physical Condition of Bizkaia University Students, Int. J. Environ. Res. Public Health, 17(14), 5152 https://doi.org/10.3390/ijerph17145152

Sáez, I., Solabarrieta, J. y Rubio, I. (2021). Motivation for Physical Activity in University Students and Its Relation with Gender, Amount of Activities, and Sport Satisfaction, Sustainability, 13(6), 3183. https://doi.org/10.3390/su13063183

Samperio, J., Jiménez-Castuera, R., Lobato, S., Leyton, M. y Claver, F. (2016). Variables motivacionales predictoras de las barreras para la práctica de ejercicio físico en adolescentes. Cuadernos de Psicología del Deporte, 16(2), 65-76. https://doi.org/10.6018/cpd

Souza Junior, L. A., Falconi, C. A., Dias, H. M., Brandao, M. R. F. y Zanetti, M. C. (2021). Motivación, estilo parental y bienestar psicológico de jugadoras femeninas de baloncesto. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20(1), 201–216. https://doi.org/10.6018/cpd.343681

Swann, C., Telenta, J., Draper, G., Liddle, S., Fogarty, A., Hurley, D. y Vella, S. (2018). Youth sport as a context for supporting mental health: Adolescent male perspectives. Psychology of sport and exercise, 35, 55-64. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2017.11.008

Tamminen, K.A., Dunn, R.C. (2024). Qualitative research on positive youth development in sport. En Holt, N.L. y Mc Donough, M.H. Positive Youth Development through Sport. Roudledge. https://doi.org/10.4324/9781003395867

Teare, G., Taks, M. U (2021). Exploring the Impact of the COVID-19 Pandemic on Youth Sport and Physical Activity Participation Trends. Sustainability, 13(4), 1744. https://doi.org/10.3390/su13041744

Thrower, S. N., Harwood, C. G. y Spray, C. M. (2016). Educating and supporting tennis parents: A grounded theory of parents’ needs during childhood and early adolescence. Sport, Exercise, and Performance Psychology, 5(2), 107-24. https://doi.org/10.1037/spy0000054

Tyebkhan, G. (2003), Declaration of Helsinki: the ethical cornerstone of human clinical research. Indian Journal of Dermatology Venereol Leprol, May-Jun, 69(3), 245-247.

Ullrich-French, S. y Smith, A. L. (2006). Perceptions of relationships with parents and peers in youth sport: Independent and combined prediction of motivational outcomes. Psychology of Sport and Exercise, 7, 193-214. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2005.08.006

White, S. A., Duda, J. L. y Hart, S. (1992). An exploratory examination of the Parent-Initiated Motivational Climate Questionnaire. Perceptual and Motor Skills, 75, 875-880. https://doi.org/10.2466/pms.1992.75.3.875

World Medical Association (2000). Ethical Principles for Medical Research Involving Human Subjects.World Medical Association Declaration of Helsinki 1964, amended by the 52nd WMA General Assembly, Edinburgh, Scotland, October.

Published
24-01-2025
How to Cite
Segura Bernal, J., Vives-Ribó, J., Miralbell Costa, M., Ger Cabero, S., & Andrés Valle, A. (2025). Parental skills, level of sports practice and meaning of life in young athletes. Sport Psychology Notebooks, 25(1), 46–65. https://doi.org/10.6018/cpd.631721
Issue
Section
Psicología del Deporte

Most read articles by the same author(s)