Education and Protection
A Study of Secondary Education of Young People in Protection
Supporting Agencies
- Basque Government
Abstract
Education is crucial in helping young people integrate into society and professional life, especially those transitioning from residential care. However, this group faces greater challenges in completing secondary education. This article aims to raise awareness of the obstacles influencing their access to secondary education and their successful progression through this educational stage. Thus, a research study has been designed employing a mixed-methods methodology. A questionnaire (EVAP4- TABA International Research) was administered to 139 young individuals who had previously been in residential care, and 22 interviews were conducted with this group. Besides, semi-structured interviews were carried out with 15 professionals from the Second Chance Schools attended by these young individuals. The results suggest several obstacles preventing this group from participating in and completing their secondary education, including issues related to their educational self-perception, past experiences, educational center methodologies, and language difficulties, as well as the need for adaptation. On the other hand, there is a clear need to work on this group’s social labeling. Young people internalize the labels associated with them, which influence their educational self-perception.
Downloads
References
Álvarez., I., & Mases, S. (2021). Calle y jóvenes migrantes. Entre la exclusión y la resiliencia. Crítica urbana: revista de estudios urbanos y territoriales, 4(18), 18-20.
Ararteko. (2021, marzo 18). Jóvenes migrantes sin referentes familiares en Euskadi: Diagnóstico y propuestas de actuación. Defensoría del Pueblo del País Vasco. https://www.ararteko.eus/es/jovenes-migrantes-sin-referentes-familiares-en-euskadi-diagnostico-y-propuestas-de-actuacion
Cardoso, A., & Dalbosco, D. (2010). Crianças e adolescentes institucionalizados: desempenho escolar, satisfação de vida e rede de apoio social. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(3), 407-415. https://doi.org/10.1590/S0102-37722010000300003
Casas, F., & Montserrat, C. (2012). Percepciones de distintos agentes sociales acerca de la educación formal de los chicos y chicas tutelados. Educatio Siglo XXI, 30(2), 185-206. https://revistas.um.es/educatio/article/view/153751
Cid-Fernández, X. M., & Fernández-Simo, D. (2014). Dificultades de los menores en protección ante la superación de etapas escolares y la emancipación. Saber & Educar, 19(1), 129-137. http://dx.doi.org/10.17346/se.vol19.93
Creswell, J. W. (2009). Research Design. Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Sage.
Corchuelo-Fernández, C., & Cejudo, A. (2013). Una escuela alternativa, una Escuela de Segunda Oportunidad. RES, Revista de Educación Social, 16, 1-11.
Epelde, M. (2016). Euskal Autonomia Erkidegoko gazte etorkin tutelatu ohien gizarteratze prozesuak. Gizarte laguntasunezko esku-hartzeak aztergai [Tesis doctoral]. Universidad del País Vasco (UPV/EHU). http://hdl.handle.net/10810/18820
European Commission (Ed.). (2001). Second Chance Schools. The results of a European Pilot Project: report. Office for Official Publications of the European Communities.
Fernández-Simo, D., & Cid-Fernández, X. M. (2018). Análisis longitudinal de la transición a la vida adulta de las personas segregadas del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia. Bordón. Revista De Pedagogía, 70(2), 25–38. https://doi.org/10.13042/Bordon.2018.54539
Fernández-Simo, D., & Cid-Fernández, X. M. (2020). Adolescencias invisibles. A educación social nos camiños do empoderamento. Andavira Editora.
Fernández-Simo, D., Cid, X. M., & Carrera-Fernández, M. V. (2020). Deficits of adaptability and reversibility in the socio-educational strategy for youth in protection services during the transition to adult life. Children and Youth Services Review, 117, 105302. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105302
Fernández-Simo, D., Cid-Fernández, X. M., & Carrera-Fernández, M. V. (2022). Estrategias socioeducativas para la inclusión en estudios post obligatorios con alumnado tutelado por el Sistema de Protección en Galicia (España). Revista Electrónica Educare, 26(2), 1-18. http://dx.doi.org/10.15359/ree.26-2.32
Fuentes-Peláez, N. (2010). Infancia en protección y escuela. In M. Fernández Molina (Coord), Acogimiento y adopción en la escuela (pp. 11-68). Fundación General Universidad de Málaga.
Garcés Delgado, Y., Santana Vega, L. E., & Feliciano García, L. A. (2019). Proyectos de vida en adolescentes en riesgo de exclusión social. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 149–165. https://doi.org/10.6018/rie.332231
García-Molsosa, M., Collet-Sabé, J., & Montserrat, C. (2021a). Benefits, positive factors and difficulties perceived by mentors participating in a mentoring programme aimed at youth in residential care. European Journal of Education, 56(3), 496-510. https://doi.org/10.1111/ejed.12460
Garcia-Molsosa, M., Collet-Sabé, J., & Montserrat, C. (2021b). What are the factors influencing the school functioning of children in residential care: A systematic review. Children and Youth Services Review, 120, 105740. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.105740
Goig, R., & Martínez, I. (2019). La transición a la vida adulta de los jóvenes extutelados. Una mirada hacia la dimensión “vida residencial”. Bordón, 71(2), 71-84. https://doi.org/10.13042/Bordon.2019.67905
Goig, R., & Martínez, I. (2021). Academic training. A key competence in the transition towards autonomy in supervised youth. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 19(54), 273-296. https://doi.org/10.25115/ejrep.v19i54.3590
Goyette, M. (2019). Social Networks and Social Support in the Transition to Adulthood: A Reflection on Social Integration Processes. In V. R. Mann-Feder, & M. Goyette (Eds.), Leaving Care and the Transition to Adulthood: International Contributions to Theory, Research, and Practice (pp. 31-49). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/oso/9780190630485.003.0003
Inglés, A., Arjona, F., Bárbara, A., Bosch, J. L. C., & Torralba, J. M. (2005). Aprendiendo a volar. Estudio para el análisis de los programas europeos Mentor 15 y Ulises dedicados al proceso de socialización de adolescentes y jóvenes tutelados que han alcanzado la mayoría de edad o están cerca de ella. Fundación Diagrama-Intervención Psicosocial.
Longás, J., & Riera, J. (2011). Fracaso escolar y tránsito de los jóvenes hacia la vida adulta. Razones y propuestas para apoyar la transición de la escuela al trabajo. Educación Social, (49), 147–160. https://raco.cat/index.php/EducacioSocial/article/view/250186
Martín, C., González, P., Chirino, E., & Castro, J. J. (2020). Inclusión social y satisfacción vital de los jóvenes extutelados. Pedagogía Social, 35, 101-111. https://doi.org/10.7179/PSRI_2020.35.08
Melendro, M. (2009). Estrategias educativas con adolescentes y jóvenes en dificultad social. El tránsito a la vida adulta en una sociedad sostenible. Editorial UNED.
Melendro, M., Cabrera, A., Campos, G., Cuenca, E., Goig, R., Martínez, R., Rodríguez, A., & Vasco, M. (2017). Jóvenes sin tiempo: Riesgos y oportunidades de los jóvenes extutelados en el tránsito a la vida adulta. Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fad. https://doi.org/10.5281/zenodo.3653751
Melendro, M., Rodríguez, A. E., Pilar, M., & Díaz, M. J. (2022). Evaluación de la acción socioeducativa com jóvenes de protección em programas de tránsito a la vida adulta. Pedagogía social: revista interuniversitária, 40, 35-50. https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.02
Miguelena, J. (2019). Los derechos de las niñas, niños y adolescentes atendidos en recursos residenciales de acogida de programa básico en Gipuzkoa: representaciones sociales y propuestas de mejora [Tesis doctoral]. Universidad del País Vasco (UPV/EHU). http://hdl.handle.net/10810/42533
Miguelena, J., Dávila, P., Naya, L. M., & Garmendia, J. (2021). ARRAKASTA programa: babes-sistematik ateratzen diren gazteek unibertsitate-ikasketak aukera-berdintasunean egiteko giltza. EKAIA EHUko Zientzia eta Teknologia aldizkaria, 73-90. https://doi.org/10.1387/ekaia.22108
Miguelena, J., Dávila, P., Naya, L. M., & Fernández, S. V. (2022). El ámbito educativo de jóvenes que egresan de recursos residenciales de protección en el estado español. Pedagogía social: revista interuniversitaria, 40, 67-80. https://doi.org/10.7179/PSRI_2022.40.04
Montserrat, C. (2021). El acogimiento residencial y la escuela: desigualdad de oportunidades educativas. In S. Ruiz. & V. M. Martín-Solbes (Coord.), Educación Social, sociedad y acogimiento residencial (pp. 67-83). Octaedro.
Montserrat, C., & Casas, F. (2012). Educación y jóvenes procedentes del sistema de protección a la infancia. Zerbitzuan: Gizarte zerbitzuetarako aldizkaria= Revista de servicios sociales, 52, 153-165. http://dx.doi.org/10.5569/1134-7147.52.10
Montserrat, C., Casas, F., & Baena, M. (2015). La educación de niños, niñas y adolescentes en el sistema de protección. ¿Un problema o una oportunidad? Universitat de Girona.
Muela, A., Balluerka, N., & Torres, B. (2013). Ajuste social y escolar de jóvenes víctimas de maltrato infantil en situación de acogimiento residencial. Anales de Psicología, 29(1), 197-206. https://doi.org/10.6018/analesps.29.1.124941
Núñez, H., & Arqué, P. (2020). Las propuestas de formación para jóvenes migrantes en Cataluña. Una propuesta por la educación social. Quaderns d´animació i Educació Social, 31, 1-9.
Rodríguez, A. (2022). Itinerarios educativos de jóvenes egresados del sistema de protección a la infancia y a la adolescencia: el caso de las Escuelas de Segunda Oportunidad en la CAPV [Tesis doctoral]. Universidad del País Vasco (UPV/EHU). http://hdl.handle.net/10810/57427
Rodríguez, G., Gil, J., & García, E. (1996). Metodología de la investigación cualitativa. Editorial Aljibe.
Royal Decree 903/2021 of 19 October amending the Regulation of Organic Law 4/2000 on the rights and freedoms of foreigners in Spain and their social integration, following its reform by Organic Law 2/2009, approved by Royal Decree 557/2011 of 20 April. Boletín Oficial del Estado, 251, 20 october 2021, 127708-127719. https://www.boe.es/buscar/doc.php?lang=eu&id=BOE-A-2021-17048
Sulimani-Aidan, Y. (2022). Periods of uncertainty: The Experience of at-risk young adult Arabs during the transition to adulthood in the wake of COVID-19. Child & Family Social Work, 27(4), 805-814. https://doi.org/10.1111/cfs.12927
Torres, N. (2008). Breve reseña histórica de la evolución y el desarrollo del derecho a la educación. Revista Educare, 12(1), 83-92. https://doi.org/10.15359/ree.12-1.6
Copyright (c) 2024 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.