Problems of systems with mixed school provision
Analysis of the private subsidized network in Chile
Abstract
The Chilean education system is characterized by a type of mixed provision and the participation of the private sector in school provision, which is consolidated as the network with the highest enrolment in the country. However, the reasons behind its consolidation, its characteristics, and the effects of its expansion on the organization of school provision remain underrepresented in the educational debate. It is therefore relevant to ask how the private subsidized network is composed and how its attributes interact with the institutional characteristics of school provision in a context of regulatory changes. The study focuses on what the characteristics of schools are, inquiring into the attributes of status recognized by families, school selectivity then connecting with the broader discussion on mixed provision systems. For this purpose, an exploratory factorial technique is used to descriptively characterize schools, considering the 906 schools in the Santiago Metropolitan Area. Among the main findings, the results are confirmatory with respect to the attributes theoretically linked to status in contexts of competition and school choice, highlighting that their traditional sources - the collection of fees, composition, and performance - present a pattern of grouping and constitute a stable basis of status for schools. On the other hand, access selectivity practices interact more directly with demand for schooling, offering differentiation within higher status schools.
Downloads
References
Aguilar, O., y Álvarez, J. (2015). El ciclo de movilización en Chile 2005-2012: Fundamentos y proyecciones de una politización. Revista Austral de Ciencias Sociales 29, 5-32. https://doi.org/10.4206/rev.austral.cienc.soc.2015.n29-01
Almonacid, C. (2004). Un cuasi-mercado educacional: la escuela privada subvencionada en Chile. Revista de Educación, 333, 165-196. https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:9d95f306-ce66-4030-8fec-ba1f87829da0/re33308-pdf.pdf
Bellei, C. (2015). El Gran Experimento. Mercado y Privatización de la Educación Chilena. Ediciones LOM
Bellei, C., y Trivelli, C. (2014). Apoyo público a escuelas privadas: Casos internacionales y lecciones para Chile. Documento de Trabajo N°12 CIAE. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.3743.0163
Bellei, C., Contreras, D., y Valenzuela, J. (2010). Ecos de la Revolución Pingüina. Avances, debates y silencios en la reforma educacional. Universidad de Chile y UNICEF.
Bellei, C., y Muñoz, G. (2021). Models of regulation, education policies and changes in the education system. A long-term analysis of the Chilean case. Journal of Educational Change, 24, 49-76. https://doi.org/10.1007/s10833-021-09435-1
Boeskens, L. (2016). Regulating publicly funded private schools: A literature review on equity and effectiveness. OECD Education Working Papers, No. 147. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/5jln6jcg80r4-en
Bonal, X., Verger, A., y Zancajo, A. (2014). Mercados educativos y segmentación de la oferta escolar: Efectos sobre las desigualdades educativas en Chile. Revista Tempora, 17, 11-30. http://riull.ull.es/xmlui/handle/915/4734
Bonal, X., Verger, A., y Zancajo, A. (2016). What role and impact do Public-Private Partnerships have in education? A realist evaluation of the Chilean education quasimarket. Comparative Education Review, 60(2), 223-248. https://doi.org/10.1086/685557
Bonal, X., y Bellei, C. (2018). Introduction: the renaissance of school segregation in a context of globalization. En X. Bonal y C. Bellei (Eds.), Understanding School Segregation: Patterns, Causes and Consequences of Spatial Inequalities in Education (pp. 1-28). Bloomsbury Academic.
Carrasco, A., Contreras, D., Elacqua, G., Flores, C., Mizala, A., Santos, H., Torche., F., y Valenzuela, J. (2014). Hacia un sistema escolar más inclusivo: Cómo reducir la segregación escolar en Chile. Informe de Políticas Públicas N°3. https://espaciopublico.cl/wp-content/uploads/2021/05/25.pdf
Carrasco, A., Honey, N., Oyarzún, J. D. D., y Mendoza, M. (2020). Counter-reforming through reactionary populism: A failing attempt to restrain a major school admission reform in Chile. Journal of School Choice, 15(1), 59-87. https://doi.org/10.1080/15582159.2020.1856561
Carrasco, A. (2018). Nuevo Sistema de Admisión Escolar y Elección de Escuela: ¿Aseguran Calidad? em, Sánchez, I. (Ed.) (2018), Ideas en Educación: reflexiones y propuestas desde la UC (pp. 165-196). Ediciones UC.
Carrasco, J., y Gedda Muñoz, R. (2022). La Inclusión como reforma a gran escala: Trayectorias de cambio en escuelas privadas subvencionadas en Chile 2015-2020. Revista Iberoamericana De Educación, 89(1), 39-58. https://doi.org/10.35362/rie8915023
Carrasco, J. (2022). Políticas educativas y el sector privado en Chile 1980-2020. Paulo Freire Revista De Pedagogía Crítica, (27), 45-67. https://doi.org/10.25074/07195532.27.2285
Contreras, D., Hojman, D., Huneeus, F., y Landerretche, O. (2011). El lucro en la educación escolar. Evidencia y desafíos regulatorios. Trabajos de Investigación en Políticas Públicas Universidad de Chile N°10. https://repositorio.uchile.cl/handle/2250/143897
Corvalán, J., y García-Huidobro, J. (2015). La educación de mercado en Chile y su propuesta de superación. Cuaderno de Educación Nº 66, Universidad Alberto Hurtado. https://cuadernosdeeducacion.uahurtado.cl/historial/cuaderno_educacion_66/pdf/articulo_4.pdf
Donoso, S. (2012). Auge y caída del Movimiento Pingüino el Año 2006. Documento N°14. Departamento de Gobierno Universidad del Desarrollo. https://gobierno.udd.cl/files/2015/01/Donoso-Auge-y-ca%C3%ADda-del-movimiento-Ping%C3%BCino-N14.pdf
Elacqua, G., Martínez, M., y Santos, H. (2011). Lucro y educación escolar. Claves de Políticas Públicas. Instituto de Políticas Públicas, Universidad Diego Portales.
Elacqua, G., Montt, P., y Santos, H. (2013). Evidencias para eliminar —gradualmente— el Financiamiento Compartido. Boletín Claves de Política, Universidad Diego Portales. https://siteal.iiep.unesco.org/investigacion/2521/evidencias-eliminar-gradualmentefinanciamiento-compartido
Godoy, F., Salazar, F., y Treviño, E. (2014). Prácticas de selección en el sistema escolar chileno: Requisitos de postulación y vacíos legales. Informes para la política educativa. Universidad Diego Portales. https://educacion2020.cl/wp-content/uploads/2014/05/ipe_cpce_01_requisitos_de_postulacion.pdf
González, R. (2017). Segregación educativa en el sistema chileno desde una perspectiva comparada. Centro de Estudios MINEDUC. https://centroestudios.mineduc.cl/wp-content/uploads/sites/100/2018/03/Cap%C3%ADtulo_-Segregaci%C3%B3n-Educativa-en-el-Sistema-Chileno-desde-una-perspectiva-comparada.pdf
Harker, R., y Tymms, P. (2004). The effects of student composition on school outcomes. School Effectiveness and School Improvement, 15. https://doi.org/10.1076/sesi.15.2.177.30432
Huneeus, F. (2011). ¿De qué se trata finalmente el debate del lucro? Revista Docencia, 45(1), 25-33. http://revistadocencia.cl/sitio/wp-content/uploads/2021/12/Docencia_45.pdf
Jabbar, H. (2015). “Every kid is money”. Market-like competition and school leader strategies in New Orleans. Educational Evaluation and Policy Analysis, 37(4), 638-659. https://doi.org/10.3102/0162373715577447
Jabbar, H. (2016). Selling schools: Marketing and recruitment strategies in New Orleans, Peabody Journal of Education, 91(1), 4-23. https://doi.org/10.1080/0161956X.2016.1119554
Levacic, R. (2004). Competition and the performance of english secondary schools: Further evidence. Education Economics, 12(2), 177-193. https://doi.org/10.1080/0964529042000239186
Ley 20.248 (2008). Ley de Subvención Escolar Preferencial. Biblioteca del Congreso Nacional.
Ley 20.370 (2009). Ley General de Educación. Biblioteca del Congreso Nacional.
Ministerio de Educación de Chile – MINEDUC. (2017). Evidencias para decisiones informadas 2014/2017. Centro de Estudios Ministerio de Educación. https://hdl.handle.net/20.500.12365/1955
Moschetti, M., y Verger, A. (2020). Opting for private education: public subsidy programs and school choice in disadvantaged contexts. Educational Policy, 34(1), 65–90. https://doi.org/10.1177/0895904819881151
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2009). PISA data analysis manual: SPSS (2ª Edición). The Usefulness of PISA data for policy makers, researchers and experts on methodology. OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/9789264056275-en
Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OCDE). (2012). Public and Private Schools: How management and funding relate to their socio-economic profile. OECD Publishing. https://www.oecd.org/education/school/programmeforinternationalstudentassessmentpisa/publicandprivateschoolshowmanagementandfundingrelatetotheirsocio-economicprofile.htm
Pagès, M. (2021). Enacting performance‑based accountability in a Southern European school system: between administrative and market logics. Educational Assessment, Evaluation and Accountability, 33, 535-561. https://doi.org/10.1007/s11092-021-09359-7
Pallant, J. (2020). SPSS survival manual. A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. Open University Press.
Proyecto de Ley Fin al Lucro, la Selección y el Co-pago (2015). Ministerio de Educación de Chile – MINEDUC. (2015). Proyecto de Ley Fin al Lucro, la Selección y el Co-pago.
Rojas, M. (2014). Fin a la selección escolar: desafíos de una decisión necesaria. Cuaderno de Educación, Nº59. Universidad Alberto Hurtado. http://repositorio.uahurtado.cl/handle/11242/5680
Rojas, M. (2016). Inclusión social en las escuelas: estudio de prácticas pedagógicas inclusivas y proyecciones para enfrentar un escenario sin copago y selección escolar. FONIDE N°911429, Universidad Alberto Hurtado. http://biblioteca.digital.gob.cl/handle/123456789/354
Straits, B., y Singleton, R. (2011). Social research. Approaches and fundamentals. Oxford University Press. Treviño, E., Valenzuela, J. P., y Villalobos, C. (2004). Segregación académica y socioeconómica al interior de la escuela en Chile. Análisis de su magnitud y principales factores explicativos. FONIDE N°F711296. Universidad Católica de Chile.
Valenzuela, J., Bellei, C., y De Los Ríos, D. (2010). Segregación escolar en Chile. En S. Martinic y G. Elacqua (eds.), Cambios en la gobernanza del sistema educativo chileno (pp.257-284). UNESCO, Pontificia Universidad Católica de Chile.
Verger, A., Bonal, X., y Zancajo, A. (2016). Recontextualización de políticas y (cuasi)mercados educativos. Un análisis de las dinámicas de demanda y oferta escolar en Chile. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 24(27), http://dx.doi.org/10.14507/epaa.24.2098
Verger, A., Moschetti, M., y Fontdevila, C. (2023). La industria educativa global: análisis de su expansión y de sus múltiples manifestaciones desde una perspectiva comparada. Revista Española de Educación Comparada, 42,10-27. https://doi.org/10.5944/reec.42.2023.36415
Woods, P. (2000). Varieties and themes in producer engagement: Structure and agency in the schools public-market. British Journal of Sociology of Education, 21(2), 219-242. https://doi.org/10.1080/713655342
Zancajo, A. (2019). Drivers and Hurdles to the Regulation of Education Markets: The Political Economy of Chilean Reform. Working Paper 239 National Center for the Study of Privatization in Education. Teachers College, Columbia University. https://ncspe.tc.columbia.edu/working-papers/files/WP239.pdf
Zancajo, A., Verger, A., y Fontdevila, C. (2021a). The instrumentation of public subsidies for private schools: Different regulatory models with concurrent equity implications. European Educational Research Journal, 21(1), 44–70. https://doi.org/10.1177/14749041211023339
Zancajo, A., Verger, A., y Fontdevila, C. (2021b). La concertada a debat. Reformes contra les desigualtats educatives des d’una mirada internacional i comparada. Fundación Bofill. https://fundaciobofill.cat/publicacions/concertada
Copyright (c) 2024 Journal of Educational Research
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.