Feedback and self-regulated learning in higher education

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.423341
Keywords: assessment, feed-back, learning, education

Abstract

Formative assessment and feedback are related to learning improvement and self-regulation processes. These processes can be understood as the interplay between personal, behavioural and contextual characteristics. For feedback to be effective it must be properly interpreted, reconstructed and internalized. This article presents the results of a research project on feedback that aimed two purposes. The first one was to describe and compare students’ perception about the feedback received and its relationship with the processes of self-regulated learning (SRA), in the different academic subjects of the project. The second one sought to generate an exploratory model about the relationships between the features of the feedback received, students’ opinion about it, and its effects on SRA and students’ satisfaction. A questionnaire was designed to measure students’ perception about the feedback received and filled by 603 students of seven subjects of six university degrees. The findings confirms the exploratory model generated and suggests that students construct a positive perception of feedback that exert a greater influence on SRA when the following elements are present at a basic level: a concurrent teacher feedback, oral, specific and task focused, clear and understandable; opportunities for the emergence of a dialogic e interactive peer-feedback; the use of the opportunities that offer virtual environments to give feedback; and a clear initial specification of the task or learning results expected (feed-up).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Víctor Manuel Hernández Rivero, Universidad de La Laguna

Profesor Contratado Doctor, área de Didáctica y Organización Escolar, Dpto. Didáctica e Investigación Educativa de la Universidad de La Laguna, Tenerife, España.

Pablo Joel Santana Bonilla, Universidad de La Laguna

Profesor Titular de Universidad, área de Didáctica y Organización Escolar, Departamento de Didáctica e Investigación Educativa de la Universidad de La Laguna, Tenerife, España

Juan José Sosa Alonso, Universidad de La Laguna

Profesor Ayudante Doctor, área de Didáctica y Organización Escolar, Dpto. de Didáctica e Investigación Educativa de la Universidad de La Laguna, Tenerife, España.

References

Ajjawi, R. & Boud, D. (2015). Researching feedback dialogue: an interactional analysis approach. Assessment & Evaluation in Higher Education 42(2), 252-265. doi:10.1080/02602938.2015.1102863

Boekaerts, M., Pintrich, P.R. & Zeidner, M. (2000). Self-Regulation: An Introductory Overview, in M. Boekaerts, P. Pintrich & M. Zeidner (Eds.). Handbook on Self-Regulation (pp.1-9). San Diego, CA/London: Academic Press.

Boud, D. & Molloy, E. (Coords.) (2015). El feedback en educación superior y profesional. Comprenderlo y hacerlo bien. Madrid: Narcea.

Brown, S. (2015). A review of contemporary trends in Higher Education. @tic 15, 43-49. doi:10.7203/attic.14.4166

Butler, D. L. & Winne, P. H. (1995). Feedback and Self-Regulated Learning: A Theoretical Synthesis. Review of Educational Research, 65, 245-281. doi:10.3102/00346543065003245

Cano, E. (2014). Análisis de las investigaciones sobre feedback: aportes para su mejora en el marco del EEES. Bordón, 66(4), 9-24. doi:10.13042/Bordon.2014.66402

Carless, D. (2016). Diseñar el feedback para promover el diálogo. En N. Cabrera & R. M. Mayordomo (eds.), El feedback formativo en la universidad. Experiencias con el uso de la tecnología (pp. 13-29). Barcelona: Laboratori de Mitians Interatius. Recuperado de http://www.lmi.ub.es/transmedia21/pdf/9_feedback.pdf

García-Jiménez, E. (2015). La evaluación del aprendizaje: de la retroalimentación a la autorregulación. El papel de las tecnologías. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 21 (2), doi:10.7203/relieve.21.2.7546

Gargallo, B., Suárez-Rodríguez, J.M. & Pérez-Pérez, C. (2009). El Cuestionario CEVEAPEU. Un instrumento para la evaluación de las estrategias de aprendizaje de los estudiantes universitarios. RELIEVE. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 15(2), 1-31. Recuperado de https://www.uv.es/RELIEVE/v15n2/RELIEVEv15n2_5.htm

Gibbs, G. & Simpson, C. (September, 2003). Measuring the response of students to as- sessment: The Assessment Experience Questionnaire. Paper presented at the 11th International Improving Students Learning Symposium. Hinckley. Recuperado de https://www.semanticscholar.org/paper/Measuring-the-response-of-students-to-assessment%3A-Gibbs-Simpson/57111701f9d713bde7780f6442e6bb4c1cf1b43b

Gibbs, G. & Simpson, C. (2009) Condiciones para una evaluación continuada favorecedora del aprendizaje. Barcelona: Universitat de Barcelona. Institut de Ciències de l'Educació & Ediciones Octaedro. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/144983

Gudergan, S., Ringle, C., Wende, S. & Will, A. (2008). Confirmatory tetrad analysis in PLS path modeling. Journal of Business Research, 61, 1238-1249. doi:10.1016/j.jbusres.2008.01.012

Hair, J., Hult, G., Ringle, C. & Sarstedt, M. (2017). A primer on Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM). (2nd. Edition). Los Angeles: SAGE Publications.

Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. doi:10.3102/003465430298487

Ladyshewsky, R. K. (2015). El papel de los compañeros en los procesos de feedback. En D. Boud & E. Molly (Coords.). El feedback en educación superior y profesional. Comprenderlo y hacerlo bien (pp. 203-218). Madrid: Narcea.

Lohmöller, J. (1989). Latent variable path modeling with partial least squares. Heidelberg, Germany: Physica.

Margalef, L. (2014). Evaluación formativa de los aprendizajes en el contexto universitario: resistencias y paradojas del profesorado. Educación XX1, 17(2), 35-55. doi:10.5944/educxx1.17.2.11478

Molloy, E. & Boud, D. (2015). Cambiar nuestra concepción del feedback, en D. Boud & E. Molloy, El feedback en educación superior y profesional. Comprenderlo y hacerlo bien (pp. 25-50). Madrid: Narcea.

Nicol, J. & Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: a model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218. doi:10.1080/03075070600572090

Nicol, D. (2015). Resituar el feedback: de reactivo a proactivo, en D. Boud & E. Molloy, El feedback en educación superior y profesional. Comprenderlo y hacerlo bien (pp. 51-68). Madrid: Narcea.

Núñez, J.L. & Reyes, C.I. (2014). La evaluación del aprendizaje de estudiantes: validación española del Assessment Experience Questionnaire (AEQ). Estudios sobre Educación, 26, 63-77. Recuperado de https://www.unav.edu/publicaciones/revistas/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/1861/1730

Pintrich, R. & DeGroot, E. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of Educational Psychology, 82, 33-40. doi:10.1037/0022-0663.82.1.33

Quesada, V., Rodríguez-Gómez, G. & Ibarra, Mª S. (2013). ActEval: un instrumento para el análisis y reflexión sobre la actividad evaluadora del profesorado universitario. Revista de Educación, 362, 69-104. doi:10.4438/1988-592X-RE-2011-362-153

Salmerón, H., Gutierrez-Braojos, C., Rodriguez, S. & Salmeron-Vilchez, P. (2011). Metas de logro, estrategias de regulación y rendimiento académico en diferentes estudios universitarios. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 467-477. Recuperado https://revistas.um.es/rie/article/view/116041

Sánchez-Martí, A., Muñoz, J.L. & Ion, G. (2019). Diseño y Validación de un Cuestionario de Percepción del Aprendizaje a través del Feedback entre Iguales en Educación Superior, Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 53(4), 113-128. doi:10.21865/RIDEP53.4.09

Sarstedt, M., Ringle, C. M., Henseler, J. & Hair, J. F. (2014). On the emancipation of PLS-SEM: A commentary on Rigdon (2012). Long Range Planning, 47, 154–160. doi:10.1016/j.lrp.2014.02.007

Snyder, P. & Lawson, S. (1993). Evaluating results using corrected and uncorrected effect size estimates. Journal of Experimental Education, 61(4), 334-349. doi:10.1080/00220973.1993.10806594

Zimmerman, B. (2000). Attaining self-regulation: A social cognitive perspective, in M. Boekaerts, P. Pintrich & M. Zeidner (Eds.). Handbook on Self-Regulation. (pp. 13-39). San Diego, CA/London: Academic Press.

Published
03-01-2021
How to Cite
Hernández Rivero, V. M., Santana Bonilla, P. J., & Sosa Alonso, J. J. (2021). Feedback and self-regulated learning in higher education. Journal of Educational Research, 39(1), 227–248. https://doi.org/10.6018/rie.423341
Issue
Section
Articles