Criteria and statistical models of school effectiveness
Supporting Agencies
- Ministerios de Ciencia e Innovación. Ministerio de Economía. Proyectos de I D
Abstract
The aim of this paper is to present the statistical criteria and models used in a school effectiveness research carried out in the Basque Country Autonomous Community using as outcome variable the mathematics, spanish language and basque language scores. These scores come from the Diagnosis Assessments applied for five years. Four school effectiveness criteria are defined: extreme scores, extreme residuals, scores growth and residuals growth. Multilevel regression techniques have been applied using hierarchical linear models (HLM). Results have permitted a selection of both high and low effective schools based on four different and complementary school effectiveness approaches.
Downloads
References
Aitkin, M. & Longford, N. (1986). Statistical Modelling Issues in School Effectiveness Studies. Journal of the Royal Statistical Society, 149(1), 1-43.
Angulo, A. & Lizasoain, L. (2019). La eficacia escolar en el País Vasco. Revista Dyle. Revista sobre Dirección y Liderazgo Educativo, 2.
Azkarate, A., Bartau, I., Aierbe, A., & Oregui, E. (2018). Medios Digitales y Eficacia Escolar en Educación Primaria. En I. Aguaded, R. Mancinas-Chávez, & P. de-Casas-Moreno (Eds.), Comunicación móvil y generación smartphone: Retos y prospectivas. Libro resúmenes del III Congreso Internacional Comunicación y Pensamiento (pp. 79). Sevilla: EGREGIUS.
Azkarate, A., Bartau, I., & Lizasoain, L. (2019a). Hábitos y valores del alumnado en centros de primaria de alta eficacia escolar. Estudios sobre Educación, 37, 199-222. DOI: 10.15581/004.37.199-222.
Azkarate, A., Bartau, I., & Lizasoain, L. (2019b). Educación en valores y formación del profesorado de secundaria: el caso de la UPV/EHU. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 23(3), 493-516. doi: 10.30827/profesorado.v23i3.11240
Azpillaga, V., Intxausti, V., & Joaristi, L. (2014). Implicación de las familias en los centros escolares de alta eficacia en la Comunidad Autónoma Vasca. Bordón, 66(3), 27-37. doi: 10.13042/Bordon.2014.66302
Bartau Rojas, I., Azpillaga Larrea, V., & Joaristi Olariaga, L. M. (2017). Metodología de enseñanza en centros eficaces de la Comunidad Autónoma del País Vasco. Revista De Investigación Educativa, 35(1), 93-112. doi: 10.6018/rie.35.1.225141
Clarke, P., Crawford, C., Steele, F., & Vignoles, A. (2010). The choice between fixed and random effects models: Some considerations for educational research, Institute for the Study of Labor (IZA). Discussion Papers, 5287.
Coleman, J. S., et al. (1966). Equality of Educational Opportunity. Washington D.C.: UD Dept. of Health, Education and Welfare. National Center for Educational Statistics. Us Gov. Printing Office. doi: 10.3886/ICPSR06389.v3
De Maeyer, S., Van den Bergh, H., Rymenans, R., Van Petegem, P., & Rijlaarsdam, G. (2010). Effectiveness criteria in school effectiveness studies: Further research on the choice for a multivariate model. Educational Research Review 5, 81–96. doi: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2009.09.001
De la Orden, A. (1999). Los modelos jerárquicos lineales y su aplicación a la investigación educativa. Revista de Investigación Educativa, 17(2), 425-427.
Etxeberria, F., Intxausti, N., & Azpillaga, V. (2017). School Climate in Highly Effective Schools in the Autonomous Region of the Basque Country (Spain). REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 15(4), 5-26. doi: 10.15366/reice2017.15.4.001
Gaviria, J.L. (1999). El enfoque multinivel en la evaluación de sistemas educativos. Revista de Investigación Educativam, 17(2), 429-443.
Gaviria, J. L., & Castro, M. (2005). Modelos jerárquicos lineales. Madrid: La Muralla.
Goldstein, H. (1997). Methods in School Effectiveness Research, School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, 8(4), 369-395, doi: 10.1080/0924345970080401
Heck, R. H., Thomas, S. L., & Tabata, L. N. (2014). Multilevel and longitudinal modeling with IBM SPSS. New York: Taylor & Francis Group, Routledge.
Hernández-Castilla, R., Murillo, F. J., & Martínez-Garrido, C. (2013). Factores de ineficacia escolar. REICE, 12(1), 103-118.
Intxausti, N., Etxeberria, F., & Bartau, I. (2016). Effective and inclusive schools? Attention to diversity in highly effective schools in the Autonomous Region of the Basque Country. International Journal of Inclusive Education, 21(1), 14-30. doi: 10.1080/13603116.2016.1184324
Intxausti, N., Joaristi, L., & Lizasoain, L. (2016). Educational leadership as best practice in highly effective schools in the Autonomous Region of the Basque Country (Spain). Educational Management Administration & Leadership, 44(3) 397–419. doi: 10.1177/1741143214558570
Jencks, C. S., Smith, M., Ackland, H., Bane, M. J., Cohen, D., Gintis, H., & Michelson, S. (1972). Inequality: A reassessment of the effect of the family and schooling in America. New York, NY: Basic Books.
Joaristi, L., Lizasoain, L., & Azpillaga, V. (2014). Detección y caracterización de los centros escolares de alta eficacia de la Comunidad Autónoma del País Vasco mediante Modelos Transversales Contextualizados y Modelos Jerárquicos Lineales. Estudios Sobre Educación, 27, 37-61. doi: 10.15581/004.27
Lizasoain, L., Bereziartua, J., & Bartau, I. (2016). La formación permanente del profesorado en centros educativos de alta eficacia. Bordón, 68(2), 199-218. doi: 10.13042
Lizasoain, L., & Angulo, A. (2014). Buenas prácticas de escuelas eficaces del País Vasco. Metodología y primeros resultados. Participación Educativa. Segunda época, 3(4), 17-28.
Martínez Arias, R. (2009). Usos, aplicaciones y problemas de los modelos de valor añadido en educación. Revista de Educación, 348, 217-250.
Martínez-Abad, F., Chaparro, A. A., & Lizasoain, L. (2014). The Socioeconomic Index in the Analysis of Large-Scale Assessments: Case Study in Baja California (Mexico). En F. García Peñalvo (Ed.) Proceedings TEEM’ 14. Technological Ecosystems for Enhancing Multiculturality (461-467). Salamanca: ACM. doi: 10.1145/2669711.2669940
Martínez Abad, F., Lizasoain Hernández, L., Castro Morera, M., & Joaristi Olariaga, L. (2017). Selección de escuelas de alta y baja eficacia en Baja California (México). REDIE, Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(2), 38-53. doi: 10.24320/redie.2017.19.2.960
Murillo, F.J. (1999). Los modelos jerárquicos lineales aplicados a la investigación sobre eficacia escolar. Revista de Investigación Educativa, 17(2), 453-458.
Murillo, F.J. (2005). La investigación sobre eficacia escolar. Barcelona: Octaedro.
Murillo Torrecilla, F. J., & Hernández Castilla, R. (2011). Efectos escolares de factores socio-afectivos. Un estudio Multinivel para Iberoamérica. Revista de Investigación Educativa, 29(2), 407-427.
Newton, X., Darling-Hammond, l., Haertel, E., & Thomas, E. (2010). Value-Added Modeling of Teacher Effectiveness: An exploration of stability across models and contexts. Educational Policy Analysis Archives, 18(23), 1-23. doi: https://doi.org/10.14507/epaa.v18n23.2010
OCDE (2011). La medición del aprendizaje de los alumnos: Mejores prácticas para evaluar el valor agregado de las escuelas. OECD Publishing.
Oregui, E., Aierbe, A., Bartau, I., & Azkarate, A. (2018). Dispositivos Móviles y Buenas Prácticas en Educación Secundaria. En I. Aguaded, R. Mancinas-Chávez, & P. de-Casas-Moreno (Eds.), Comunicación móvil y generación smartphone: Retos y prospectivas. Libro resúmenes del III Congreso Internacional Comunicación y Pensamiento (pp. 44). Sevilla: EGREGIUS.
Padilla, L., Guzmán, C., Lizasoain, L., & García-Medina, A. M. (2018). Eficacia escolar y aspiraciones educativas en el bachillerato. Un estudio longitudinal contextualizado en Aguascalientes. Revista Mexicana de Investigación Educativa RMIE, 23(78), 687-709.
Palardy, G. J. (2008). Differential school effects among low, middle, and high social class composition schools: a multiple group, multilevel latent growth curve analysis. School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, 19(1), 21-49. doi: 10.1080/09243450801936845
Pedroza, H., Peniche, R., & Lizasoain, L. (2018). Criterios para la identificación y selección de escuela eficaces de nivel medio superior. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(1), 14-25. https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.1.2170
Raudenbush, S. W. & Bryk, A. (2002). Hierarchical Linear Models: Applications and Data Analysis Methods. London: Sage.
Reynolds, D., Sammons, P., De Fraine, B., Van Damme, J.,Townsend, T., Teddlie, C. y Stringfield, S. (2014). Educational effectiveness research (EER): a state-of-the-art review, School Effectiveness and School Improvement, 25(2), 197-230, doi: 10.1080/09243453.2014.885450
Spoth, R., Redmond, C., Shin, C., & Azevedo, K. (2004). Brief Family Intervention Effects on Adolescent Substance Initiation: School-Level Growth Curve Analyses 6 Years Following Baseline. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 72(3), 535–542
Strand, S. (2010). Do some schools narrow the gap? Differential school effectiveness by ethnicity, gender, poverty, and prior achievement. School Effectiveness and School Improvement: An International Journal of Research, Policy and Practice, 21(3), 289-314, doi: 10.1080/09243451003732651
Townsend, T., & Avalos, B. (2007). International handbook of school effectiveness and improvement. Berlin: Springer.
Van De Grift, W.J.C.M., & Houtveen, A.A.M. (2006). Underperformance in primary schools. School Effectiveness and School Improvement, 17(3), 255-273.
Van De Grift, W.J.C.M., & Houtveen, A.A.M. (2007). Weaknesses in Underperforming Schools. International Perspectives in At-Risk Education Research, 12(4), 383-403.
Willms, J.D. (2010). School Composition and Contextual Effects on Student Outcomes. Teachers College Record, 112(4), 1008-1037
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.