Equity in the quality of insertion: an analysis of subjective indicators
Abstract
This article analyses the quality of access to the labour market for Catalan graduates three years after obtaining a university degree. The labour integration process is studied on the basis of subjective indicators of the term from an equity perspective. For this purpose, job satisfaction has been investigated, as well as the assessment of the skills acquired at university and their usefulness in the labour market, and whether students perceive a balance between training and job performance. A quantitative methodology has been chosen, working with secondary data from the Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU) for the years 2014 and 2017. The results show that the structural characteristics of the university graduates, especially being women, and educational characteristics, such as having good grades and having studied a degree that does not belong to the area of Humanities, contribute to configuring a more positive perception of the transition to the labour market. The comparative analysis between the two editions evidences the effect of the economic crisis and the signs of recovery, very pronounced in the case of the area of Engineering and Architecture. Finally, the Bologna reform and competence-based learning have given rewards, even though it will be necessary to continue working on policies aimed at monitoring and guiding student in the process of transition to the labour market.
Downloads
References
AQU CATALUNYA (2014). Universitat i treball a Catalunya 2014. Estudi de lainserció laboral de la población titulada de les universitats catalanes Recuperado de https://n9.cl/y3rm
AQU CATALUNYA (2017). La inserció laboral dels doctors i doctores de les universitats catalanes. Recuperado de https://n9.cl/b4d7
Ariño, A. (2009). La dimensión social y la innovación en el Espacio Europeo de Educación Superior. Revista d’Innovació Educativa, 2, 2-9.
Berlanga, V., Figuera, P., & Pons-Fanals, E. (2013). Incidencia de la beca salario: impacto, perfil y rendimiento de los estudiantes. RELIEVE, 19(2), 1-15. http://dx.doi.org/10.7203/relieve.19.2.2654
BOLOGNA (1999). Declaración de Bolonia. Recuperado de https://n9.cl/eerp
Boudon, R. (1974). Education, opportunity and social inequality: changing prospects in Western society. New York: Wiley.
Bourdieu, P., & Passeron, J. (1990). Reproduction in education, society and culture. Londres: Administrative and Social Studies Teesi de Polytechnic.
Camelli, A. (2006). An overiew of graduate employment. Bologna: Almalaurea.
Corominas, E., Villar, E., Saurina, C., & Fàbregas, M. (2012). Construcción de un índice de Calidad Ocupacional (ICO) para el análisis de la inserción profesional de los graduados universitarios. Revista de Educación, 357, 351-374. http://dx.doi.org/10-4438/1988-592X-RE-2010-357-064
Comisión Europea (2010). EUROPA 2020. Una estrategia para un crecimiento inteligente, sostenible e integrador. Recuperado de https://n9.cl/dq2wn
Costa, L.V.,& Duarte, J.S. (2011). Avaliação da Carreira no Mundo Contemporâneo: Proposta de um Modelo de Três Dimensões. Revista de Carreiras e Pessoas, 1(1), 1-22. https://doi.org/10.20503/recape.v1i1.6493
Delaney, A. (2008). Typical institutional research studies on students: Perspective and examples. New Directions for Higher Education, 141, 57-67. https://doi.org/10.1002/he.293
Erikson, R., & Jonsson, J.O. (1996). Can education be equalized? The Swedish case in comparative perspective. Boulder: Westview.
Escobar, M. (1998). Las aplicaciones del análisis de segmentación: el procedimiento Chaid. Empiria. Revista de Metodología de Ciencias Sociales, 1, 13-49. https://doi.org/10.5944/empiria.1.1998.706
Fachelli, S., & Planas, J. (2014). Inserción profesional de los universitarios: de la expansión a la crisis. Revista Española de Sociología, 21, 69-98.
Fachelli, S., & Navarro-Cendejas, J. (2015). Relación entre origen social e inserción laboral de los graduados universitarios. RELIEVE, 21(2), 1-22. http://dx.doi.org/10.7203/relieve.21.2.7812
Figuera, P. (1996). La inserción socio-profesional del universitario/a. Barcelona: Ediciones UB.
Formichella, M.M., & London, S. (2013). Empleabilidad, educación y equidad social. Revista de estudios sociales, (47), 79-91. https://doi.org/10.7440/res47.2013.06
González, C., & Martínez, P. (2016). Expectativas de futuro laboral del universitario de hoy: un estudio internacional. Revista de Investigación Educativa, 34(1), 167-183. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.1.232071
Herranz, C., & Muelas, D. (2019). Lo más leído en UNISÍ. La incorporación de los estudiantes universitarios al mercado laboral: fortalezas y dificultades [Mensaje de un blog]. Recuperado de https://n9.cl/tgvb
Lent, R.W., & Brown, S.D. (2006). Integrating person and situation perspectives on work satisfaction: A social-cognitive view. Journal of Vocational Behavior, 69, 236-247. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvb.2006.02.006
López, M.C., León, M.J., & Pérez, P. (2018). El enfoque por competencias en el contexto universitario español. La visión del profesorado. Revista de Investigación Educativa, 36(2), 529-545. http://dx.doi.org/10.6018/rie.36.2.314351
Llanes, J., Figuera, P., & Torrado, M. (2017). Desarrollo de la empleabilidad y gestión personal de la carrera de graduados en pedagogía. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 28(2), 46-60. https://dx.doi.org/10.5944/reop.vol.28.num.2.2017.20118
Mañé-Vernet, F., & Miravet-Arnau, D. (2007). L’adequació a la formació universitària. En A. Ramoneda (Ed.), Educació superior i treball a Catalunya: anàlisi dels factors d’inserció laboral(pp. 155-186). Barcelona: AQU.
Martínez García, J.S. (2017). Sobrecualificación de los titulados universitarios y movilidad social. Papers. Revista de Sociologia, 102(1), 29-52. http://dx.doi.org/10.5565/rev/papers.2225
Martínez, P., & González, C. (2018). Orientación, empleabilidad e inserción laboral en la universidad a través de un Modelo de Ecuaciones Estructurales. Revista Española de Pedagogía, 76(269), 119-139. http://dx.doi.org/10.22550/REP76-1-2018-06
Martínez, P., González, C., & Rebollo, N. (2019). Competencias para la empleabilidad: un modelo de ecuaciones estructurales en la Facultad de Educación. Revista de Investigación Educativa, 37(1), 57-73. http://dx.doi.org/10.6018/rie.37.1.343891
Obschonka, M. (2014). Enterpreneurship as 21st Century Skill: Taking a Developmental Perspective. En M. Coetzee (Ed.), Psycho-social CareerMetacapacities (pp. 307-320). London: Springer.
OCDE, (2017). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE 2017. Informe español. Recuperado de https://n9.cl/2ezh
Pineda-Herrero, P., Agud-Morell, I., & Ciraso-Calí, A. (2016). Factores que intervienen en la inserción laboral de los titulados en Educación en tiempos de crisis: un estudio sobre Cataluña. Revista de Educación, 372, 141-169. http://dx.doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-372-318
Pineda-Herrero, P., Ciraso-Cali, A., & Armijos-Yambay, M. (2018). Competencias para la empleabilidad de los titulados en Pedagogía, Psicología y Psicopedagogía: un estudio comparativo entre empleadores y titulados. Revista Española de Pedagogía, 76 (270), 313-333. http://dx.doi.org/10.22550/REP76-2- 2018-06
Sarramona, J., & Santiuste, V. (2015). La formación no presencial ante el reto de las competencias profesionales. Revista Española de Pedagogía, 73(262), 449-464.
Silva, A.D., Taveira, M., Bernardo, E., & Rodríguez, M.L. (2014). Perfiles de carrera en educación superior: un estudio en la Universidad Pedagógica de Mozambique. Revista de Investigación Educativa, 32(1), 25-39. http://dx.doi.org/10.6018/rie.32.1.161311
Suárez, B. (2016). Empleabilidad: análisis del concepto. Revista de Investigación en Educación, 14(1), 67-84.
Torrents, D., & Fachelli, S. (2015). El efecto del origen social con el paso del tiempo: la inserción laboral de los graduados universitarios españoles durante la democracia. Revista Complutense de Educación, 26(2), 331-349. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.n2.43070
Troiano, H., Torrents, D., Sánchez-Gelabert, A., & Daza, L. (2017). Evolución del acceso a la universidad y de la elección de titulación universitaria entre la población joven de Catalunya. Cuadernos de Relaciones Laborales, 35(2), 281-303. http//doi.org/10.5209/CRLA.56775
Villarroya, R., & Ramos-Villagrasa, P. (2017). Competencias clave para la empleabilidad de los egresados universitarios: Un análisis en la Universidad de Zaragoza. Acciones e investigaciones sociales, (37), 215-235. https://doi.org/10.26754/ojs_ais/ais.2017372193
Yorke, M. (2006). Learning and employability. Employability in Higher Education: what it is-what it is not. New York: Higher Education Academy.
Copyright (c) 2021 Journal of Educational Research
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.