Research journals in education: SWOT Analysis

Authors

DOI: https://doi.org/10.6018/rie.36.2.312461
Keywords: publications, journals, evaluation, scholastic journalism, electronic journals

Abstract

Introduction: This review analyze the evolution, the present-day situation and the perspectives of research journals on education), putting emphasis on those published in Spanish. Methodology: The structure of the SWOT methodology (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats) is is used, which has proven to be a very effective technique to analyze and formulate implementation strategies that arrive at the best possible outcomes for a given product or service. Results: We will identify the principle weaknesses, threats, strengths and opportunities of the education research journals, pointing to the fundamental elements, both internal and external, that influence their development and quality. Discussion: We will draw conclusions about the future of the educational research journals as an instrument of scientific communication, as future improvements/advancements and proposals to better utilize this potent resource of communication and scientific knowledge are made. The scope of Ibero-American journals show that it is a dynamic and complex field, with assorted problems but also with challenges and great possibilities.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francisco M. Aliaga, Universidad de Valencia

Profesor en el Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Valencia

Calixto Gutiérrez-Braojos, Universidad de Granada

Profesor en el Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Granada. Su dirección postal es: Campus Universitario de Ceuta. C/. Cortadura del Valle s.n. CP: 51001 Ceuta (España).

Antonio Fernández-Cano, Universidad de Granada

Catedrático de Universidad en el departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación de la Universidad de Granada. Su dirección postal es Facultad Ciencias de la Educación. Campus de Cartuja. Granada, 18071

References

Alcántara, A. & Márquez A. (2017). La medida de la investigación en educación y su impacto social: las revistas de educación de Iberoamérica en los índices bibliométricos internacionales. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), 10(2), 225-239. http://doi.org/10.7203/RASE.10.2.10087

Aliaga, F. M.; Almerich, G. & Suárez-Rodríguez, J. (2013). El European Reference Index for the Humanities (ERIH) como criterio de calidad de las revistas académicas: análisis de la lista revisada de educación. Revista Española de Documentación Científica, 36(2) http://doi.org/10.3989/redc.2013.2.901

Aliaga, F. M. (2014). Veinte años de publicación electrónica y de acceso abierto: la madurez de una pionera. RELIEVE, 20(1), art. 0. http://doi.org/10.7203/relieve.20.1.3856

Cabrera-Flores, M.; Luna-Serrano, E. & Vidauri, G. (2014). Las revistas mexicanas de investigación educativa rumbo a la corriente principal de difusión de la ciencia. RELIEVE, 20(2) http://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4405

Chang, H. H. & Huang, W. C. (2006). Application of a quantification SWOT analytical method. Mathematical and Computer Modelling, 43(1), 158-169.

Chou, C. P. (2014). The SSCI Syndrome in Taiwan’s Academia. Education Policy Analysis Archives, 22(29). http://doi.org/10.14507/epaa.v22n29.2014.

Cooper, A. (2014). The use of online strategies and social media for research dissemination in education. Education Policy Analysis Archives (EPAA), 22(88), 2-27. http://doi.org/10.14507/epaa.v22n88.2014

Delgado López-Cózar, E. (2015). Las revistas electrónicas en acceso abierto: pasado, presente y futuro. RELIEVE, 21(1), art. M1. http://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5005

Delgado Troncoso, J. E.; Martínez-Hernández, D.; López, B. L.; Manco-Vega, A.; Aliaga, F. M.; Tejada, M. A. & Romero, C. (2014). Acceso, uso y publicación en revistas científicas entre los investigadores en Ciencias Sociales de Latinoamérica. http://doi.org/10.6084/m9.figshare.1041561

Delgado, J. E. (2011). Journal publication in Chile, Colombia and Venezuela: University Responses to global, regional and national pressures and trends. Doctoral dissertation. University of Pittsburgh. http://dscholarship.pitt.edu/9049/

Delgado, J.E. (2014). Scientific Journals of Universities of Chile, Colombia, and Venezuela: Actors and roles. Education Policy Analysis Archives, 22(34). http://doi.org/10.14507/epaa.v22n34.2014

Diestro, A, Ruiz Corbella, M., & Galán, A. (2017). Calidad editorial y científica en las revistas de educación. Tendencias y oportunidades en el contexto 2.0. Revista de Investigación Educativa, 35(1), 235-250. http://doi.org/10.6018/rie.35.1.244761

Díaz Barriga, A. (2000). Pasado y presente de las revistas de educación en México. Perfiles Educativos, 22(88), 2-5.

Dorta-González, P. & Dorta-González, M.I. (2013). Hábitos de publicación y citación según campos científicos: principales diferencias a partir de las revistas JCR. Revista Española de Documentación Científica, 6(4).http://doi.org/10.3989/redc.2013.4.1003

Fenner, M. (2011). Author identifier overview. http://edoc.hu-berlin.de/libreas/18/fenner-martin-18/PDF/fenner.pdf

Fernández-Cano, A. (1995a). Métodos para evaluar la investigación en psicopedagogía. Madrid: Síntesis.

Fernández-Cano, A. (1995b). La evaluación de la investigación educativa. Revista Española de Pedagogía, 52(200), 131-146.

Fernández-Cano, A. (1997). Evaluación de la investigación educativa española: Una revisión integrativa de realizaciones en 25 años. Revista Española de Pedagogía, 55(207), 277-301.

Fernández-Cano, A. & Bueno-Sánchez, A. (2002). Multivariate evaluation of Spanish educational research journals. Scientometrics, 55(1), 87-102. http://doi.org/10.1023/B:SCIE.0000045112.11562.117

Fernández-Ríos, L. & Rodríguez-Díaz, F. J. (2014). The “impact factor style of thinking”: A new theoretical framework. International Journal of Clinical and Health Psychology, 14(2), 154-160.

Fischman, G. E.; Alperín, J. P., & Willinsky, J. (2010). Visibility and quality in Spanish- language Latin American scholarly publishing. Information Technologies & International Development, 6(4), 1-21.

Fonseca-Mora, M.C. & Aguaded, I. (2014). Las revistas científicas como plataformas para publicar la investigación de excelencia en educación: estrategias para atracción de investigadores. RELIEVE, 20(2), art. M3. http://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4274

Giménez-Toledo, E. (2014). Imposturas en el ecosistema de la publicación científica. Revista

de Investigación Educativa, 32(1), 13-23. http://doi.org/10.6018/rie.32.1.190251

Giménez-Toledo, E. (2015). La evaluación de la producción científica: breve análisis crítico. RELIEVE, 21(1), art. M2. http://doi.org/10.7203/relieve.21.1.5160

Hill, T. & Westbrook, R. (1997). SWOT analysis: it’s time for a product recall. Long Range Planning, 30(1), 46-52.

Ishikawa, M. (2014). Ranking regime and the future of vernacular scholarship. Education Policy Analysis Archives, 22(30). http://doi.org/10.14507/epaa.v22n30.2014. This article is part of EPAA/AAPE’s Special Issue on The Future of Education Research Journals, Guest Edited by Dr. David Post.

Kling, R. & Callahan, E. (2003). Electronic journals, the Internet and scholarly communication. Annual Review of Information Science and Technology, 37, 127-177.

Lee, K. L. & Lin, S. C. (2008). A fuzzy quantified SWOT procedure for environmental evaluation of an international distribution center. Information Sciences, 178(2), 531-549.

Mañana, J. & Giménez-Toledo, E. (2015). Revistas de educación e investigación educativa. modelos de negocio y desempeño bibliométrico. Revista de Educación, 369, 31-58. http://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2015-369-289.

Martínez-Rizo, F. (1999). La Revista de la Educación Superior en el panorama editorial mexicano. Revista de la Educación Superior, 27(111), 101-110.

Melero, R. (2014). RELIEVE: Veinte años inmersos en la cronología del acceso abierto a la ciencia. RELIEVE, 20(2), art. M2. http://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4300

Merton, R. K. (1973). The sociology of science: Theoretical and empirical investigations. University of Chicago Press. [Traducción española de 1977: La sociología de la ciencia. Madrid: Alianza].

Post, D. (2014). The future of education research publishing: Challenges and responses. Education Policy Analysis Archives, 22(26), 1-9. http://doi.org/10.14507/epaa.v22n26.2014

Purnell, P. J. & Quevedo-Blasco, R. (2013). Benefits to the Spanish research community of regional content expansion in Web of Science. International Journal of Clinical and Health Psychology, 13(2), 147-154.

Rodríguez-Yunta, L. & Giménez-Toledo, E. (2013). Fusión, coedición o reestructuración de revistas científicas en humanidades y ciencias sociales. El Profesional de la Información, 22(1), 36-45. http://doi.org/10.3145/epi.2013.ene.05

Ruiz-Corbella, M.; Galán, A. & Diestro, A. (2014). Las revistas científicas de Educación en España: evolución y perspectivas de futuro. RELIEVE, 20(2), art. M1. http://doi.org/10.7203/relieve.20.2.4361

Seligman, M. E. P. (1975). Helplessness: On depression, development, and death. San Francisco: W. H. Freeman

Testa, J. (2011). The globalization of Web of Science: 2005-2010. Nueva York: Thomson Reuters.

Torres-Salinas, D., Cabezas-Clavijo, Á. & Jiménez, E. (2013). Altmetrics: Nuevos indicadores para la comunicación científica en la Web 2.0. Comunicar, 41(22), 53-60. http://doi.org/10.3916/c41-2013-05

Weihrich, H. (1982). The TOWS matrix: A tool for situational analysis. Long Range Planning, 15(2), 54-66.

Wang, X. P., Zhang, J., & Yang, T. (2014). Hybrid SWOT approach for strategic planning and formulation in China worldwide express mail service. Journal of Applied Research and Technology, 12(2), 230-238. https://doi.org/10.1016/S1665-6423(14)72339-9

Published
25-06-2018
How to Cite
Aliaga, F. M., Gutiérrez-Braojos, C., & Fernández-Cano, A. (2018). Research journals in education: SWOT Analysis. Journal of Educational Research, 36(2), 563–579. https://doi.org/10.6018/rie.36.2.312461
Issue
Section
Articles