Women’s digital skills in the use of social network sites: differences by employment status
Supporting Agencies
- Plan Estatal 2013-2016 Excelencia - Proyectos I D Ministerio de Economía y Competitividad
Abstract
This article presents partial results of the investigation “women as weavers of the social networks: relational strategies and digital inclusion”, funded by the Ministry of Economy and Competitiveness. The purpose of this study is to know the digital skills of women in the use of social networks and determine the profiles according to their level of skills. In addition, we analyze differences in digital competence depending on women employment status. To this end, we conducted a survey of 1340 women with different profiles depending on their employment status and their age. We applied a scale to measure digital skills in using social networking sites, which had optimal rates of validity and reliability. The results show a medium-high level of digital skills in the use of social networks, finding that women professional and entrepreneurial show more advanced skills regarding unemployed women. All women surveyed have underdeveloped skills of information management and digital content creation, which has an impact on training for employment.
Downloads
References
Area, M., & Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: Las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar, 19(38), 13-20. http://dx.doi.org/10.3916/C38-2012-02-01
Braun, M.T. (2013). Obstacles to social networking website use among older adults. Computers in Human Behavior, 29, 673–680. http://dx.doi.org/10.1016/j.chb.2012.12.004
Castaño, C., Martin, J., & Vázquez, S. (2008). La e-inclusión y el bienestar social: una perspectiva de género. Economía Industrial, 367, 139-152.
Castaño, J., Duart, J.M., & Sancho, T. (2012). Una segunda brecha digital entre el alumnado universitario. Cultura y Educación, 24(3), 363-377.
Clipson, T.W., Wilson, S.A., & DuFrene, D.D. (2012). The Social Networking Arena: Battle of the Sexes. Business Communication Quarterly, 75(1), 64-67.
Comisión Europea (2013). Europa 2020: la estrategia europea de crecimiento. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea. Recuperado de: http://ec.europa.eu/europe2020/index_es.htm
Dias, I. (2012). O uso das tecnologías digitais entre os seniores. Motivações e inte- reses. Sociologia, Problemas e Práticas, 68, 51-77. http://dx.doi.org/10.7458/SPP201268693
García-Pérez, R., Rebollo-Catalán, A., & García-Pérez, F.F. (2016). Relación entre las preferencias de formación del profesorado y su competencia digital en las redes sociales. Bordón. Revista de pedagogía, 68(2), 137-153. http://dx.doi.org/10.13042/Bordon.2016.68209
García-Pérez, R., Mayor-Buzon, V., & Rebollo-Catalán, A. (2016). La alfabetización digital de las mujeres en las redes sociales. En R. Jiménez-Cortes, A. Rebollo- Catalán, & R. García-Pérez (Coords.), Aprendizaje con tecnologías digitales para la e-inclusión (pp. 55-66). Madrid: Síntesis.
García-Ruiz, R., Ramírez-García, A., & Rodríguez-Rosell, M.M. (2014). Educación en alfabetización mediática para una nueva ciudadanía prosumidora. Comunicar, 43, 15-24. http://dx.doi.org/10.3916/C43-2014-01
Gómez-Torres, M.J. (2016). El papel de la alfabetización digital en la Empleabilidad de los trabajadores mayores. Pixel-bit. Revista de Medios y Educación, 49, 25-38. http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2016.i49.02
González-Oñate, C., Fanjul-Peyró, C., & Cabezuelo-Lorenzo, F. (2015). Uso, consumo y conocimiento de las nuevas tecnologías en personas mayores en Francia, Reino Unido y España. Comunicar, 45, 19-28. http://dx.doi.org/10.3916/C45-2015-02
Hargittai, E., & Shafer, S. (2006). Differences in Actual and Perceived Online Skills: The Role of Gender. Social Science Quarterly, 87(2), 432-448. http://dx.doi.org/10.1111/j.1540-6237.2006.00389.x
Hargittai, E. (2010). Digital Natives? Variation in Internet Skills and Uses among Members of the ‘‘Net Generation’’. Sociological Inquiry, 80(1), 92–113. http://dx.doi.org/10.1111/j.1475-682X.2009.00317.x
Howard, M.C. (2014). Creation of a computer self-efficacy measure: analysis of internal consistency, psychometric properties, and validity. Cyberpsychology, behavior, and social networking, 17(10), 677-681. http://dx.doi.org/10.1089/cyber.2014.0255
Janssen, J., Stoyanov, S., Ferrari, A., Punie, Y., Pannekeet, K., & Sloep, P. (2013). Experts’ views on digital competence: Commonalities and differences. Computers & Education, 68, 473-481. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.06.008
Jiménez-Cortés, R., Rebollo-Catalán, A., García-Pérez, R., & Buzón-García, O. (2015). Motivos de uso de las redes sociales virtuales: Análisis de perfiles de mujeres rurales. RELIEVE, Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 21(1), 1-17. http://dx.doi.org/10.7203/relieve.21.1.5153
Kumra, S., & Vinnicombe, S. (2010). Impressing for success: A gendered analysis of a key social capital accumulation strategy. Gender, Work & Organization, 17(5), 521-546.
Lee, L., Chen, D.-T., Li, J.-Y., & Lin, T.-B. (2015). Understanding new media literacy: The development of a measuring instrument. Computers & Education, 85, 84-93. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2015.02.006
Lin, C., Tang, W., & Kuo, F. (2012). Mommy Wants to Learn the Computer: How Middle- Aged and Elderly Women in Taiwan Learn ICT Through Social Support. Adult Education Quarterly, 62(1), 73-90. http://dx.doi.org/10.1177/0741713610392760.
Livingstone, S., & Helsper, E. (2007). Gradations in digital inclusion: children, young people and the digital divide. New Media & Society, 9(4), 671-696. http://dx.doi.org/10.1177/1461444807080335
Luna, H., Mendoza, R., & Álvarez, F.J. (2015). Patrones de diseño para mejorar la accesibilidad y uso de las aplicaciones sociales para adultos mayores. Comunicar, 45, 85-94. http://dx.doi.org/10.3916/C45-2015-09.
MIET (2013). Plan de Inclusión Digital y Empleabilidad. Ministerio de Industria, Eco- nomía y Turismo, Gobierno de España: Madrid. Recuperado de: http://www.agendadigital.gob.es/planes-actuaciones/Bibliotecainclusion/Detalle%20del%20Plan/Plan-ADpE-7_Inclusion-Empleabilidad.pdf
Navarro, M. (2009). La brecha digital de género en España: cambios y persistencias. Feminismo/s, 14, 183-200.
Nikitov, A., & Sainty, B. (2014). The role of social media in influencing career success. International Journal of Accounting & Information Management, 22(4), 273-294. http://dx.doi.org/10.1108/IJAIM-02-2014-0009
Pérez-Escoda, A., & Rodríguez-Conde, M.J. (2016). Evaluación de las competencias digitales autopercibidas del profesorado del profesorado de Educación Primaria en Castilla y León. Revista de Investigación Educativa, 34(2), 399-415. http://dx.doi.org/10.6018/rie.34.2.215121
Rebollo-Catalán, A., Jiménez-Cortés, R., & García-Pérez, R. (2016). El aprendizaje de mujeres profesionales en las redes sociales. En R. Jiménez-Cortes, A. Rebollo- Catalán & R. García-Pérez (Coords.), Aprendizaje con tecnologías digitales para la e-inclusión (pp. 147-162). Madrid: Síntesis.
Rebollo-Catalán, A., Vico-Bosch, A., & García-Pérez, R. (2015). El aprendizaje de las mujeres de las redes sociales y su incidencia en la competencia digital. Prisma Social: Revista de Ciencias Sociales, 15, 122-146.
Rubio, M.J., & Escofet, A. (2013). Estudio sobre los usos de las TIC y las posibilidades de empoderamiento en las mujeres. Revista Iberoamericana de Educación, 62(3), 1-13.
Sánchez-Carrero, J., & Contreras-Pulido, P. (2012). De cara al prosumidor: producción y consumo empoderando a la ciudadanía 3.0. ICONO14, 10(3), 62-84. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v10i3.210
Sánchez-Vadillo, N., Ortega, O., & Vall-Llovera, M. (2012). Romper la brecha digital de género. Factores implicados en la opción por una carrera tecnológica. Athenea Digital, 12(3), 115-128. http://dx.doi.org/10.5565/rev/athenead/v12n3.1133
Sung, J., Chi Man Ng, M., Loke, F., & Ramos, C. (2013). The nature of employability skills: empirical evidence from Singapore. International Journal of Training and Development, 17(3), 176-193. http://dx.doi.org/10.1111/ijtd.12008
Torrent-Sellens, J. (2014). Aprendizaje virtual, trabajo en red y salarios: ¿nueva empleabilidad, nuevas paradojas? Oikonomics. Revista de Economía, Empresa y Sociedad, 1, 65-71.
Vega-Caro, L., Vico-Bosch, A., & Rebollo-Catalán, A. (2015). Motivaciones de uso de las redes sociales para el desarrollo del capital social de las mujeres de entorno rural. ICONO14, 13(2), 142-162. http://dx.doi.org/10.7195/ri14.v13i2.839
Vekiri, I., & Chronaki, A. (2008). Gender issues in technology use: Perceived social support, computer self-efficacy and value beliefs, and computer use beyond school. Computers & Education, 51(3), 1392-1404. http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2008.01.003
Vergés, N. (2012). De la exclusión a la autoinclusión de las mujeres en las TIC. Motivaciones, posibilitadores y mecanismos de autoinclusión. Athenea Digital, 12(3), 129-150.
Wajcman, J. (2012). TIC e inequidad ¿ganancias en red para las mujeres? Revista Educación y Pedagogía, 24(62), 117-134. http://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/revistaeyp/article/view/14198/12541
Watson, W. R., Watson, S. L., & Reigeluth, C. M. (2015). Education 3.0: breaking the mold with technology. Interactive Learning Environments, 23(3), 332-343. http://dx.doi.org/10.1080/10494820.2013.764322
The articles and scientific documents published in RIE abide the following conditions:
1. The Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia (the publisher) has the property rights (copyright) of all the documents published and allows the reuse under the user’s license indicated in point 2.
2. All documents are published in the digital edition of RIE under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 3.0 España (legal document) license. These documents can be copied, used, distributed, communicated and explained publicly if: i) the author(s) and its original source of publishing (magazine, publisher and URL of the document) are cited; ii) it is not used for commercial purpose; iii) the existence and the specifications about this license are mentioned.
3. Auto-archive’s conditions. The authors are allowed and encouraged to digitally distribute the pre-print versions (a version before evaluation) and/or post-print (a version that it is already evaluated and accepted to its publication). This promotes circulation and distribution earlier and can increase the citations and significance within the academic community.